Høytalere i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere i tak

Jeg holder på å planlegge en liten hjemmekino i stua, og i den forbindelse skal jeg bygge inn høytalere i taket, 4 stykker pluss senter i veggen rett over lerretet.

Men jeg lurer litt på disse tak-høytalerene. De jeg har sett (bla speakercraft) så er det jo bare ett element uten kasse de setter inn i taket, og til litt av en pris. Så jeg vurderer å bare gjøre det selv.

Er det så enkelt som å få tak i etpar gode elementer som støtter diskant og mellomtone, og skru dem opp? Eller er det spesielle elementer som burde brukes? eller jeg er helt på jordet her?

Be gentle...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torquai
    Jeg holder på å planlegge en liten hjemmekino i stua, og i den forbindelse skal jeg bygge inn høytalere i taket, 4 stykker pluss senter i veggen rett over lerretet.

Men jeg lurer litt på disse tak-høytalerene. De jeg har sett (bla speakercraft) så er det jo bare ett element uten kasse de setter inn i taket, og til litt av en pris. Så jeg vurderer å bare gjøre det selv.

Er det så enkelt som å få tak i etpar gode elementer som støtter diskant og mellomtone, og skru dem opp? Eller er det spesielle elementer som burde brukes? eller jeg er helt på jordet her?

Be gentle...
    Hei, du burde titte her også Earthquake » Innbygning (de har kampanjer på disse av og til også)
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=271&gid=269

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at høyttalere i taket er en veldig dårlig ide for lydbildet. Er det noen spesiell grunn til at du ikke monterer høyttalere i veggene istedet?

Det brukes "spesielle" elementer i den forstand at tekniske data passer til at hele veggen bak fungerer som kasse, og at delefilteret (forhåpentligvis) er konstruert nettopp med tanke på veggmontering. Det er ganske store forskjeller mellom veggmontering og kassemontering. Så vær obs på at et kritikerrost gjør-det-selv-kit beregnet for kassemontering sannsynligvis vil låte helt annerledes om du plopper det i veggen.

Dessuten har inwall-høyttalere spesielle monteringsbeslag, men det er sånn sett ingenting i veien for å bare kutte et hull og skru inn en høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel grunnen til at taker er mer aktuellt enn veggen er fordi taket er hvitt, og jeg regner med jeg kan finne et cover til høytalerene som også er hvitt, veggene er veldig tapetserte, og jeg har lyst til at alt skal være så usynlig som mulig.

Nå skal det også sies at mitt tak er litt merkelig, det er ett falskt tak bygget under det originale og er veldig skrått i begge ender, slik at med en Earthquake SS-82 høytaler med 20graders vinkling, så vil jeg treffe temmelig godt der vi sitter.

Når jeg kikker etter er det mulig jeg kan plassere de to høytalerene i front i veggen sammen med senteren.

Jeg ser hva du mener med at det er dårlig for lydbildet, siden lyden vill komme rett nedover, men dette er kun for å få litt bedre lyd i stua og fremdeles ikke få kona på nakken :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •