DIY subwoofer: Noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY subwoofer: Noen som kan hjelpe?

Hei!

Kjøpte tilfeldigvis en hypex 4.0 og ett Dynabel 9412 12" basselement, siden de var på tilbud og har lenge hatt lyst til å prøve selvbygg!
    Grunnen til at jeg ikke har prøvd tidligere, er at jeg ikke har skjønt noenting av alle tallene som står i infoen på elementene!
    Virker som mange her inne har god peiling på selvbygg, og lurte på om noen kunne bistå med tips til kassevolum og evt. bassrefleks-rør lengder?
    Skal kun brukes til hjemmekino, så at den går litt dypt og klarer en eksplosjon eller to med litt lydnivå holder for meg !

Tenkte også å lage en større kasse til en digital design dd1512 / dd1515 når jeg først var igang, grunnet overskudds plater på jobb!
    Skal være en hjemmekinosub den også, men blir ikke tatt ibruk enda grunnet garanterte naboklager!
    Hadde uansett vært greit med en ferdig kasse, sånn at det bare var å "kaste" elementet og forsterkern inn!
    Vært fint om noen kunne beregnet denne også!

På forhånd takk!

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra dynabels side om elementet:

Edit: Tok utgangspunkt i 10"ern jeg, ja... det blir feil.

Vi prøver igjen: 30 liters reflekskasse med 2 rør på Ø70mm , 38cm lange (eller du kan bruke èt rør på 19cm men da risikerer du blåselyder pga høy lufthastighet).

Ved 30 liter blir kassa ca 32*32*32cm , og med 38cm lange rør - hvis du bruker to - må du vinkle de , eller lage kassa ikke-kubisk ellers får du ikke plass.
    Bassen vil da ikke gå så dypt , ser dynabel oppgir Fs på 39Hz men du vil få drønn og dunk i massevis om du mater med nok effekt.

Hvis du kunne oppgitt TS-parametrene (de kryptiske talla med VAS , Qms, Qes, Qts og sånt) som du forhåpentligvis fikk med elementet, så kan man beregne ei kasse ganske enkelt med f.eks WinISD. Jeg ser dynabel ikke oppgir parametrene på sida si.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse elementene skal ha små kasser. Bygget en for bilbruk på 25 ltr. lukket med god demping.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Prøvde en sånn kasse regnings side, men problemet er at det er veldig sparsommelig med info til det elementet!
    Har riktig nok ikke fått det enda (ble sendt idag), men siden det er et bilstereo-element blir den bassrefleks-kassen som er oppgitt til 30liter helt feil!

Sendte en mail til dynabel og spurte om kassemålene/bassrefleks-rørene (2stk (70x380mm) var korrekte også til innebruk.
    Fikk til svar at kassene måtte være mye større med to kortere 70mm rør, for med bilstereo-kassen ville de rulle av på rundt 40hz!
    Hadde nå helst håpet på et litt mer konkret svar enn det, da jeg ikke føler meg særlig klokere!

Kjøpte elementet siden det sto at: "til hjemmebruk vil hypex ds 4.0 gi elementene den kraften elementene fortjener" og det så veldig robust ut!
    Trodde da at de hadde prøvd å bygge "innendørs-sub" av det, men siden jeg ikke får noen konkrete mål på kasse tviler jeg på det!

Må klare å få det til å spille dypere enn 40 hz, ellers er det jo liten vits med sub!

Noen som kan prøve å komme med et forslag til kasse?
    Hadde kanskje klart å regne ut kasse med det programmet som var linket til med et vanlig element, men vet ikke hvordan man regner om
    målene når man bruker bilelement innendørs!
    Hadde nok valgt et annet element, hvis det ikke var "lagt opp" til at jeg skulle velge dette med å legge dem på samme tilbudsmail som forsterkeren!

Men får se hvordan det går, hvis ingen kan hjelpe meg, får jeg bare bygge en stor kasse tiltenkt et annet element og så prøve om det funker, og hvis ikke bytte til det
    elementet kasse-beregningen er gjort for!

Noen forslag til gode elementer som faktisk er egnet for innendørs bruk, og som trives i en litt stor kasse 70 - 100 liter, som nok er det jeg må ha for å "tyne" denne "diskant-bassen"
    ned til avgrunnsdype 35hz!

Litt hjelp blir satt veldig pris på!

Sånn går det når man ikke vet forskjell på biler og hus

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prinsippielt er det nesten klin umulig å regne ut ei basskasse uten TS-parametrene, da blir det mye spytt-på-fingeren-og-hold-den-i-været.

Du kan alltids lage deg ei større kasse på >=70 liter og ta to bassporter på si Ø70mm men teleskopisk slik at du kan tune frekvensen. Vet elfa solgte teleskopiske bassporter en gang i tida, 12-24cm, der jeg kjøpte mine. Da har du muligheten til å tune bassen oppover og nedover i frekvens til en viss grad.

En annen mulighet er å bruke papprør som man får når man f.eks kjøper gulvtepper på rull. Disse pleier å være 50-80mm i diameter og like lange som teppets bredde. Så bare lager du et jævlig langt rør, prøver det med litt teip eller lim i kassa, hører om bassen er dyp nok, kapper det ned hvis du er misfornøyd og prøver igjen. Kjedelig jobb, men det påstås at veien er målet?

Edit: Evt. hvis du vil ha nytt element (som jeg så nå) så anbefaler jeg å finne et design som allerede har blitt bygd her på forumet. Da har du all infoen du trenger på kassestørrelse, tuning, porter osv. og jeg regner med konstruktøren er behjelpelig med videre info om du skulle trenge det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •