SEAS Delling, byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Gaston sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS Delling, byggetråd

Har endelig fått ut fingern og begynt å bygge høyttalere. Jeg har gjort noen innledende forsøk med å lime stålplater på MDF plater for å gjøre de så døde som mulig. Denne metoden heter constrained layer på nynorsk. Med standard knoketest virker det veldig lovende. Jeg har gjort det litt anderledes enn beskrevet i paperet. 19 mm MDF + viskoelastisk lim (ca 1mm)+ 2 mm stålplate i hele konstruksjonen bør gjøre seg bra. Filosofien bak er at MDF-platen og stålplaten har ca samme masse, men helt ulik resonansfrekvens slik at sammen med det viskoelastiske limet så skal de utligne hverandre slik at resultatet er en helt død konstruksjon. Innvendige avstivninger vil være som i orginalhøyttaleren. Kommer med mer etterhvert.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant... Selv bruker jeg MDF med 3mm bitumen og 18mm spon i en sandwich (sponen er høvlet til en "pyramide" for å unngå paralelle flater...). Demper godt.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du da at pyramiden er 18mm på midten og går mot null i ytterkant?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest om det prinsippet for masser av år siden. Er et spennende prosjekt. Som jeg ser det hadde det vært fristende og brukt 20mm stålrør eller aksling på den innvendige konstruksjonen og sveiset disse mellom sideveggene for maksimal styrke.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaston
    Mener du da at pyramiden er 18mm på midten og går mot null i ytterkant?
    Jepp. Hvorvidt det utgjør noen forskjell vites ikke..... , men det er jo diy, så hvorfor ikke?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Jepp. Hvorvidt det utgjør noen forskjell vites ikke..... , men det er jo diy, så hvorfor ikke?
    Thats the beauty of it. Når vi bygger selv kan vi gjøre alle mulige slags irrasjonelle og idiotiske ting... bare fordi vi har lyst til å prøve ut en eller annen mer eller mindre gjennomtenkt teori. Men det beste med det er at det å gjøre det faktisk er j**la morro :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et DIY prosjekt i fjor med sandwich som jeg hadde stor tro og iver på.
    Karbonfiber, epoxy og aluminium som i et sylindrisk kabinett med "dome" ender skulle bli stivt, dødt og eliminere baffeldiffraksjon.
    Kan beskrives med ETT ord: FIASKO!

Det sang med så det holdt. Med innvendig demping av bitumen ble det selvfølgelig bedre men da var liksom noe av vitsen borte.

Håper virkelig dette får et langt bedre resultat!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hadde et DIY prosjekt i fjor med sandwich som jeg hadde stor tro og iver på.
    Karbonfiber, epoxy og aluminium som i et sylindrisk kabinett med "dome" ender skulle bli stivt, dødt og eliminere baffeldiffraksjon.
    Kan beskrives med ETT ord: FIASKO!

Det sang med så det holdt. Med innvendig demping av bitumen ble det selvfølgelig bedre men da var liksom noe av vitsen borte.

Håper virkelig dette får et langt bedre resultat!
    Thomas Alva Edison sa en gang:Å identifisere noe en ikke er fornøyd med kan være første skritt til framgang.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir alltid så imponert over hva dere DIY'ere klarer å få til. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve noe lignende, men har en mistanke om at det ender opp som brødfjøl...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orginalavstiverne er med firkantede hull, men jeg har stor tro på runde.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig ferie slik at det kan brukes litt tid på høyttalerbygging igjen. Sammenlimingen har begynt. Klinete som $%&#&§, men jeg tror det er verdt det. PU-lim er helt genialt når delene ikke har helt 100% passform.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sandwich

Ser bra ut..

Veldig interressant med slike sanwich konstruksjoner.
    Er en kunst å unngå resonanser, men man er jo langt på vei med å blande to forskjellige tettheter.
    Men et par spørsmål:
    Du har valgt to meget stive materialer, med risiko for svingninger litt oppe i frekvens. Sammen med at du velger samme masse på disse. Er det da ikke større riskiko for at de svinger i takt på enkelte frekvenser?

Bitumen ville kankje hatt effekten du ønsker, men med mindre risiko for samsving, siden bitumen er bløtt, og har svært lavfrekvent resonans?

Gi en tilbakemelding når du får knoket litt på et ferdig kabinett..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Ser bra ut..

Veldig interressant med slike sanwich konstruksjoner.
    Er en kunst å unngå resonanser, men man er jo langt på vei med å blande to forskjellige tettheter.
    Men et par spørsmål:
    Du har valgt to meget stive materialer, med risiko for svingninger litt oppe i frekvens. Sammen med at du velger samme masse på disse. Er det da ikke større riskiko for at de svinger i takt på enkelte frekvenser?

Bitumen ville kankje hatt effekten du ønsker, men med mindre risiko for samsving, siden bitumen er bløtt, og har svært lavfrekvent resonans?

Gi en tilbakemelding når du får knoket litt på et ferdig kabinett..

Bitumen er sikkert bra det, men jeg bruker et viskoelastisk lim i ca 1mm tykkelse. Jeg har gjort som Ingrid Espelid og juksa litt. Har et annet prosjekt som går parallelt med dette hvor jeg bruker den samme teknikken. Der mangler det bare det siste strøket med lakk. Sideprosjektet er kasse på 5 liter og knoketesten på disse er i høy grad tilfedstillende. Det er så lovende at dette har blitt et tema på jobben. Når disse kassene er ferdig skal vi måle forskjellen på standardkabinett og de som er dempet på denne måten med aksellerometer. Innvendige resonanser må dempes på vanlig måte med dempeull.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerbyggeprosjekter har en tendens til å trekke ut i tid. Siden sist har det ikke skjedd så veldig mye, men jeg har fått målt mine 5-liters superdempede femliterskasser med en 16 cm coax fra SEAS. Målingene taler for seg. Dette eksperimentet var meget vellykket. Den største peaken rundt 800Hz er dempet ca 35db og utklingningstiden er redusert fra ca 60 ms til ca 12 ms. :grin: Den andre målinger er fra en standard kasse med samme element. Skal se om jeg får tatt ett bilde av begge kassene i morgen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •