DIY t-amp ipod dock

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY t-amp ipod dock

Hei!
    Har i tankene å bygge meg en liten reise ipod dock med innebygget batteri i sommer. Har en Ta2020 t-amp forsterker på 2x20W som jeg hadde tenkt til å bruke. T-ampen passer perfekt i dette prosjektet tenker jeg, da virkningsgraden er veldig bra I tillegg er den veldig liten, og kan kjøres på 12V. Så forsterkeren har jeg i hus.

T-ampen er to kanals, og ikke mulighet til å brokoble. Har derfor tenkt meg å bruke 2 fulltone/coax elementer så jeg får maks utbytte av forsterkeren.

Det jeg lurer litt på er hvilke element som hadde passet? Er usikker på om jeg vil bruke et coax element eller fulltone. Har dere noen konkrete tips om elementer jeg kan bruke i ett slikt prosjekt? Hører mye på house, og er student, så jeg er intressert i en del bass samt litt høyt volum. Tenker da at sensitiviteten på elementene bør være ganske bra, da forsterkeren yter kun 2x20W.

Har dere forslag, bare kom med de

Mvh Kjetil

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er et spennende prosjekt, hvor får man kjøpt ampen? Ebay?

Spent på utseendet du skal ha.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JohnH E-bay er tingen

Tha Sims; Får du virkelig noe bass ut av TA2020? .... etter min erfaring kneler den relativt raskt når den får litt å jobbe med...... ..., men for all del; jeg har ikke prøvd den for mye enda heller da.

Du kan jo prøve PA... Horn og 12" mellomtone.... (...... men det blir jo STORT igjen da). En får gjerne 99+ db følsomhet av et slikt system...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger

JohnH: Kjøpt på ebay Søk etter muse ta2020. Har ikke helt bestemt meg for design enda, men tenker kanskje å kjøre litt retrostil. Kanskje lakkere kassen i rød høyglans lakk, og få frest ut en tykk aluminiumsfront med perforeringer i vannrett retning. Aliminumsfrontenten kan kanskje være i chrom/polert.

Kiskogl: Testet ut ampen på Dali 808. Sier bare "wow"! Dynamikken og detaljene i diskanten slår abrahamsen forsterkeren min i skrittet Bassen var mer kontrollert også. Ble overrasket hvor mye 20W er på en T-amp . Kan kanskje være enig at det ikke var noe "buldre" bass, men synes det var passe for min del.

12" synes jeg kanskje blir litt for stort. Vil si at 8" for basseren er maks. Dessuten synes jeg kanskje ikke at 20 W står i stil til en 12" Har du kanskje noen andre forlag?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tha Sims
    Dessuten synes jeg kanskje ikke at 20 W står i stil til en 12"
    Husk at f.eks et hornsystem med ekstrem følsomhet kan spille på helt ok nivå med bare "linje"signalet (har jeg hørt). En 12" PA mellomtone med følsomhet på 99db vil nok spille bra med 20W

..., men du har tenkt å lage en "portabel" sak som kan tas med rundt om kring?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Husk at f.eks et hornsystem med ekstrem følsomhet kan spille på helt ok nivå med bare "linje"signalet (har jeg hørt). En 12" PA mellomtone med følsomhet på 99db vil nok spille bra med 20W

..., men du har tenkt å lage en "portabel" sak som kan tas med rundt om kring?
    Hehe tøfft! Det visste jeg ikke

Jeg hadde tenkt til å lage den litt portabel ja. Kan hende jeg får muligheten til å kjøpe en dynavoice S-6 (Dynavoice S-6, Black Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten) som har oppripet kasser til en billig penge. Disse har en sensitivitet på 92 db, som er ganske så greit. Tenkte å bruke elementene og delefilteret i disse. Har også fundert litt på batteriløsningen, og har kommet frem til å bruke en starthjelp til bil med 12 AH batteri. Da får jeg lader og batteri til en billig penge.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare "wow"! Dynamikken og detaljene i diskanten slår abrahamsen forsterkeren min i skrittet Bassen var mer kontrollert også. Ble overrasket hvor mye 20W er på en T-amp
    Må si jeg undrer meg over alle postene med slike påstander...

Har selv kjøpt diverse slike forsterkere (2 av dem med skikkelig kabinett og kontakter), og bruker dem på ulike 2-veis høyttalere med rundt 90dB følsomhet.

Joda, lyden er utrolig god ved moderat volum. Men skrur jeg volumknappen litt forbi klokken 9, synes jeg ikke lyden lenger er særlig mye å skryte av.

Forklaringen finner man jo lett ved å lese spesifikasjonene: De 20 wattene er målt med 10% forvrengning. Med tolerabel forvrenging yter den ikke stort.

Men for all del, til sitt bruk er T-2020 briljant -- og ytelsen er helt utrolig til prisen. En av mine eksemplarer fikk jeg på auksjon for 1 dollar + frakt; de mer forseggjorte for noen hundrelapper...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Må si jeg undrer meg over alle postene med slike påstander...

Har selv kjøpt diverse slike forsterkere (2 av dem med skikkelig kabinett og kontakter), og bruker dem på ulike 2-veis høyttalere med rundt 90dB følsomhet.

Joda, lyden er utrolig god ved moderat volum. Men skrur jeg volumknappen litt forbi klokken 9, synes jeg ikke lyden lenger er særlig mye å skryte av.

Forklaringen finner man jo lett ved å lese spesifikasjonene: De 20 wattene er målt med 10% forvrengning. Med tolerabel forvrenging yter den ikke stort.

Men for all del, til sitt bruk er T-2020 briljant -- og ytelsen er helt utrolig til prisen. En av mine eksemplarer fikk jeg på auksjon for 1 dollar + frakt; de mer forseggjorte for noen hundrelapper...
    hehe sier ikke at jeg synes at 25w tilsvarer eller er bedre enn 75 (?)W i abrahamsen.. Det jeg mener er at 25W i t-ampen er forbausende mye...

Grunnen til at jeg mener at t-ampen er bedre enn abrahamsen er på grunn av dynamikken og mer kontrollert bass ved moderat volum

Har forresten funnet høyttalerelement jeg kanskje skal kjøpe til prosjektet.

Infinity REF4032CF - Tromsø Bilstereo Er det negativt på noen måte at høyttaleren er på 2 Ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe sier ikke at jeg synes at 25w tilsvarer eller er bedre enn 75 (?)W i abrahamsen.. Det jeg mener er at 25W i t-ampen er forbausende mye...
    Som sagt er de wattene målt med 10% forvrengning. Ytelsen i 8 ohm med 0,1% forvrenging er oppgitt til 12W.

Som sagt høres mine T-Amp'er elendige ut med volumknappen for langt over kl. 9.

Infinity REF4032CF - Tromsø Bilstereo Er det negativt på noen måte at høyttaleren er på 2 Ohm?
    2 ohm blir vel tungt for de fleste forsterkere. Ville ikke trodd at en T-Amp fikser det særlig godt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viktig med matching her tenker e.
    f.eks psb svinger respektabelt, mens dynaudio er litt slappe. samt noen PA elementer jeg har liggende med 15" byr lett opp til fest
    men har ikke opplevd at noen av de 3 t-ampene innom her vrenger etter kl 9. det blir heller for lite volum før 12.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg nå har funnet elemtene jeg skal bruke. Tror jeg benytter meg av to stk W4-655SH. Dette er fulltone elementer med ganske grei følsomhet. Noen som aner hvor stort kabinett disse trenger? Husker før jeg hadde en link til en nettside der en kunne simulere hvor mange liter kassen burde være ved å plotte inn en haug parametere. Noen som kan hjelpe meg med enten tips om kassevolum eller link til denne siden

Takk som mye

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg nå har funnet elemtene jeg skal bruke. Tror jeg benytter meg av to stk W4-655SH. Dette er fulltone elementer med ganske grei følsomhet. Noen som aner hvor stort kabinett disse trenger? Husker før jeg hadde en link til en nettside der en kunne simulere hvor mange liter kassen burde være ved å plotte inn en haug parametere. Noen som kan hjelpe meg med enten tips om kassevolum eller link til denne siden

Takk som mye
    LINK til elementet. http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=344&subgid=

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har tenkt på noe lignende prosjekt selv, en litt retro Boom box med batteri, forsterker og høytalere. Det var bare det med tiden da....

Tror det bredbånds elementet du sist linket til blir noe tamt, selv om lyden sikkert er helt grei.
    Er 8ohm og følsomhet på 89dB/W, forsterkeren gir ikke ut så veldig høy effekt i 8ohm.
    Om du ønsker mest mulig lyd for penga, ville jeg nok vurdert et par koaksial bilstereo høytalere i 5-6,5" størrelse.
    Bare pass på at de er 4 ohm, har høy følsomhet (92-93dB/W er ofte vanlig), og at de går litt ned i frekvens også. JBL sine gir ofte mye lyd i forhold til prisen.

Best lyd vil du nok få med et standard 2-veis oppsett med en 5-6,5" bass og en liten neodym diskant. Men må ha delefilter da, det er jo som oftest innebygget i bilhøytalerne.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker fram denne gamle tråden,

har en kompis som har bygd et slikt portabelt anlegg, i en stor Pelicase slik at det tåler å være med ut i bushen. Ikke hørt det in action, men skal visst være bra trøkk.

Tenker selv å bygge en litt mer kompakt utgave, med T-amp (har en 2020 basert sak fra Indeed HIFI) , 14Ah blybatteri fra en UPS, samt høytt. rundt 6.5" , f.eks in-wall høyttalerkit fra Eltek/Dynabel. Får se om jeg finner noe billig og følsomt som også går litt ned i frekvens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •