Hei.
Nå har det seg slik at jeg har en nabo som ikke er veldig glad i bass når jeg ser på film. I den anledning har jeg vurdert å legge inn rumperister i hjørnesofaen i stua.

I den anledning har det dukket opp et par spørsmål. Jeg haddde først sett meg ut enten Bass Shaker BR-25 eller Sinus Live BassPump III fra Ljudia, men så oppdaget jeg at en del her på forumet bare bruker 15" elementer i stedet.

1. Vil det være mye å hente på å bruke tre 15" (evt 12") element istedet for tre rumperistere? Jeg vet flagerborg og en del andre har gjort det med stor suksess, jeg bare lurer på om det er veldig stor forskjell og om det vil være snillere for sofaen å gå for 3* rumperistere

2. Det er bare 5 cm klaring mellom sofa og gulv på det laveste. Vil dette påvirke 15" på noen måte? Jeg leste om en her på forumet som hadde lav klaring mellom gulv og sofa og han sa det rumlet i hele huset. Kan dette stemme? Jeg tror ikke det er så veldig aktuelt å heve sofaen pga samboeren

3. Er det andre fordeler ved å benytte en subforsterker (SA-1200 eller Zachry D-250 fremfor en vanlig forsterker som f.eks. Denon PMA-510AE annet en at man kan bestemme delefrekvensen selv?

4. Er de forsterkerne jeg har nevnt over sterke nok til å drive enten tre 15" eller tre rumperistere?

5. Når jeg skal koble 3 enheter på samme forsterker, lønner det seg å seriekoble alle tre på samme utgang, eller to i serie på en utgang og den siste på den andre utgangen?

Jeg har lest gjennom de fleste trådene som omhandler rumperister her på forumet, men fant ikke svaret på spørsmålene over

Tusen takk til de som hjelper meg litt på vei. Jeg håper på å få bestilt i løpet av uken.

Budsjettet er forresten på ca 3000 om noen har tips til andre komponenter enn de jeg har kommet fram til

Mvh
alek