kiskogl mangler center..... så hva gjør han? (FREMGANG!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kiskogl mangler center..... så hva gjør han? (FREMGANG!)

..... han bygger selvfølgelig en (duh!)!!

Frontene mine er selvfølgelig DIY; MTM med 2x Peerless HDS 164 og Vifa XT-25TG30. Jeg synes de låter fantastisk....., men det som mangler i hjemmekinoen er en centerhøyttaler.
    Desverre har HDS 164 elementene gått ut av produksjon, men har blitt erstattet av "Exclusive 180" som mer eller mindre er "Same shit, new wrapping". T/S parameterene er så å si like, så dette vil nok være så nær en match, at det ikke spiller noen rolle whatsoever. Endringen i kassestørrelse i forhold til frontene vil nok utgjøre en mye større forskjell.

Kassen skal ligge på stereobenken rett under TV'n (som henger på veggen), og blir 60cm bred, 21cm høy og 33,6cm dyp (bygget i 18mm MDF). På mitt rack betyr dette at diskanten vil være ganske så nøyaktig på linje med diskanten i frontene. Konstruksjonen blir en 2-veis (MTM) bassrefleks, med porten bak på midten (rett bak diskanten). Innvendig volum blir ca 24-25 liter, og tenkte en avstemning på ca 50hz med et rør på ø=8,2cm for å holde lufthastigheten godt under kontroll selv på de heftigste effektutblåsningene.

Har handlet MDF i dag, men tar bygginga litt nå og litt da. Bilder skal det bli litt av.

Det jeg lurer mest på med denne konstruksjonen, blir avstemninga. Annen frekvens? ... annen diameter på røret?

....., så kom gjerne med innspill. Og ønsk meg lykke til.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *følge med på*

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, er ny her på forumet men har fulgt med endel på diy poster og diverse en god stund. Har planer om å lage en diy sub i sommer kanskje og ble ikke mindre inspirert av dine "monster" som du akkurat har laget. Gratulerer med kjempefine subber med super finish!

Blir spennede å følge med her også da eg trenger en center eg også :wink:

Eg har forresten akkurat bestillt 2 stk hds 164 elementer fra usa nå nylig som eg skal ha i mine fronthøyttalere, er usikker på om de "passer" men eg vil gjøre et forsøk da de har fått bra kritikk etter hva eg skjønner. Er ganske så ny innen dette her, har liksom ikke hatt tid eller penger tidligere. Men har du bilder av fronthøyttalerene dine? En annen tråd kanskje eller?

Er uansett ekstra inspirerende å se på dine prosjekter som virker veldig gjennomførte, det virker som du har bra med peiling for å si det slik, så stå på

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JohnH
    Men har du bilder av fronthøyttalerene dine? En annen tråd kanskje eller?
    Jepp!

Er uansett ekstra inspirerende å se på dine prosjekter som virker veldig gjennomførte, det virker som du har bra med peiling for å si det slik, så stå på
    Takk for det...... Vel... ettersom finishen på frontene mine fortsatt er "MDF"..., så det er nok ikke alt som er like gjennomført. Men prøver å lage ting som låter godt da. ..., husk; innenfor HiFi er det nok av fallgruver.

... og siden jeg nevnte finish...;
    Ettersom jeg skal i gang med "matchende" center nå, begynner jeg og å tenke på finish; Tenker finèr med matt sort lakk på alle sider, bortsett fra frontplata som elementene sitter i...; den skal få seg pianolakk finish (foreløpig).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, såg bra ut de, du gjør vertfall en nøyen jobb ser det ut til

Regner nesten med at du ikke har en annen finish på de nå enn på de bildene siden du er ute etter å finne en finish på senteren nå? Planer om å gjøre det samme med frontene kanskje? Kun den plata med elementene i blank svart og resten matt som du sier hadde sikkert vært pent.

Eg bor ikke så langt unna deg btw. bor på Bømlo. 8)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner nesten med at du ikke har en annen finish på de nå enn på de bildene siden du er ute etter å finne en finish på senteren nå? Planer om å gjøre det samme med frontene kanskje? Kun den plata med elementene i blank svart og resten matt som du sier hadde sikkert vært pent.
    Jepp. Det er det som er planen. Blir nok ila sommeren.

Eg bor ikke så langt unna deg btw. bor på Bømlo. 8)
    Da er det bare å stikke innom en gang for å høre på dersom du er interessert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres absolutt intressant ut du

Hvordan går det med byggingen her da, fått isammen litt?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres absolutt intressant ut du
    Hvordan går det med byggingen her da, fått isammen litt?
    Foreløpig stillstand på det fysiske...., men er litt i tenkeboksen for hvordan jeg skal dempe kassene med avstivere. Antakeligvis blir det likt som frontene + en liten justering.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgang!!

Skal si tiden flyr når man har det morro. Og etter ca 1 år med planlegging ... fikk jeg endelig somlet meg til å bygge (ferietid).

Begynnte i går (torsdag), og regner med å ha lyd i den i morgen (lørdag), så vil nå påstå jeg har stått på litt.

Centeren bygges som sagt etter samme "prinsipp" som mine fronthøyttalere og skal matche disse lydmessig.

Etter litt kapping av plater og saging av hull til bassrefleks og terminalplate på bakplata, fikk jeg limt bak + sidene sammen;

Jeg skal ha 2 avstivere i kassen, på hver sin side av diskanten;

(Her er har elementet sneket seg med...);

Som dere ser, er det 4 hull (sagd med hullsag og så frest kant etterpå), og en litt større åpning. Denne åpningen er der for at jeg skal kunne stappe hånda mi inni høyttaleren senere og justere lengden på bassreflekshullet for å tune den "optimalt".

Så fikk jeg limt inn avstiverene;

Så til min upatenterte nyvinning...; "kiskogl's super resonansdempende megaløsning" .... som går ut på å kle alle vegger med bitumen i tilegg til å kle dem med en pyramidefrormet sponplate på innsiden. Sponplaten bidrar til at "sandwhichen" gjøres enda dødere i tilegg til at formen bidrar til å kansellere resonnanser som kunne ha oppstått.

Liming;

Så må jeg ha litt dempeskum;

Terminalplaten som skal boltes fast med M5 bolter ser ca slik ut foreløpig;

I tillegg til å være "luke" for når jeg skal tune bassrefleks, er den grei å ha hvis jeg vil gjøre endringer på delefilteret.

Her ser dere hullet til terminalplaten;

Frontplata skal være dobbel. Først en "basic" plate som islagsmutterene sitter i..., og så skal det en ekstra plate på utsiden. Ettersom jeg har planlagt å ha waveguide til diskanten, men ikke har ferdig det prosjektet enda, får jeg nøye meg med en "vanlig". Ved å ha islagsmutterene i "bakplaten", vil jeg feste den endelige fronten enkelt ved å bare feste elementene skikkelig.

..., så nå er den første frontplata under press (m/lim), så nå fikk jeg endelig tid til å skrive litt. ..., og jeg er ganske sliten etter 2 dager intens jobbing og litt pils på kaien i går kveld.

I morgen er kassen klar (tørr og fin), og det er bare å lodde sammen delefilteret, fikse kabling, og så er vi i gang!!

Det har faktisk gått ganske kjapt..., men så er det jo også uvannt for meg å snekkre bare èn liten høyttaler.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant løsning du fant på der med pyramideformede sponplatebiter.
    Kanskje dette virker, for nå vil jo tykkelsen på platen variere, og dermed spre resonans utover et bredere frekvensområde, og dermed muligens fjernde den helt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ser bra ut dette ja. til og med avstiverne ser bra ut. har dreisen på fresingen også. ja bare sundt å jobbe litt. slappe av kan man gjøre når man blir gammal.
    men blir jo moro å se og høre om du blir fornøyd med prosjektet.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, her drar jeg på ferie til kalde nord en uke og når jeg kommer tilbake har det skjedd ting!

Meget pent tre-arbeid! Spent å se når denne blir ferdig. :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det siste rest. Ble ferdig som planlagt på lørdag, men har vært litt opptatt siden, men nå har jeg endelig fått lagt inn bildene.

kabling må på plass før elementene loddes på;

Delefilteret på plass... Ganske enkelt: 2 komponenter til mellomtonene, 3 + motstand til diskantene.

Så var den på plass i racket;

Ikke heeelt identiske med frontene, men bare kosmetiske endringer på elementene;

Så til lyden;
    Ikke helt innspillt ennå, men begynner å få noen timer på baken. Takler utrolig mye bank, men kommer til å bli delt på ca 40 eller 50hz pga port-tuning og slik at den skal tåle den effekten den kan få av recieveren (mellom 100 og 200W en plass) uten å gå utenfor Xmax. Foreløpig låter den litt "innestengt", men det er jo helt vanlig for en ny høyttaler. Ellers er lyden ganske så lik frontene mine, men det vil jo vise seg bedre når den blir skikkelig innspilt.
    Kommer til å måle den senere for å se om det ser bra ut mtp filteret, og om det eventuellt må gjøres noen små endringer.

Alt i alt er jeg ekstremt fornøyd. Kassen er død som en sild, og den tåler nok for en relativt heftig hjemmekinoopplevelse. ... og det at jeg bygget den på under 3 dager er også relativt positivt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •