Høyttaler-prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler-prosjekt

Nåværende høyttalere ble bygget i 1997. Det har i ettertid blitt foretatt 3 ombygginger. Status i dag er at de med fordel kunne ha fått nye delefiltre.

Og jeg har forsåvidt vært på tur til å starte med nye delefiltre flere ganger, men.... Det finnes jo så mange andre drivere jeg har lyst til å prøve, og da måtte jeg spørre meg selv - hva vil du egentlig Johnny?

Efaringene med disse høyttalerne har i alle fall lært meg at jeg liker DIY. Videre at mine hovedhøyttalere vil være under kontinuerlig ombygging.

Konklusjon 1: Aktiv deling.
    Konklusjon 2: Driverne skal ikke inn i samme kasse.

Med disse konklusjonene på plass begynte jeg å fundere rundt hva jeg liker med de gamle høyttalerne.
    - evnene i bunnen, altså både renhet i dype frekvenser og evnen til å få fundamentet i huset til å føles som om det lever.
    - mid-bass / nedre mellomtone - er sterk, ren og gir en fantastisk kropp til musikken.
    - evnen til å spille uanstrengt uansett hvilket lydtrykk jeg måtte komme til å be om.

Og videre hva jeg ønsker å forbedre:
    - deling mellom nedre og øvre mellomtone funker ikke helt bra.
    - noe ujevn frekvensgang mellom høyttalerne gjør at vokalister vandrer i lydbildet.
    - åpnere øvre mellomtone

Jeg tenkte i første omgang på å fortsette med et 4-veis system, og begynte for 3-4 år siden å samle deler. Først et par JBL 2435HPL mellomtoner. Deretter et par TAD TM1201 mid-bass/mellomtoner. I fjor høst snublet jeg over et par TAD TD4001, og senest i vinter et par JBL 476Be, sukk.

Når de siste JBL'ene kom i hus ser det ut til at jeg kan komme unna med et 3-veis system, så det er der jeg kommer til å begynne.

Av plasshensyn har jeg tegnet relativt små, lave refleks kasser til bassene. Bassene jeg har, og kommer til å bruke videre er JBL 2245H. Kassene blir 85x77x60. Nettovolumet blir da 285 dm3, som er 60 dm3 mer enn dagens. Kommer tilbake til disse etter hvert som byggingen kommer ordentlig igang.

Mid-bass/nedre mellomtone blir da høyst sannsynlig basert på TAD TM1201, med et dertil egnet horn. Har nå bygget bak-kammeret og startet testing. Har en ujevnhet rundt 700Hz som jeg skal forsøke meg på før jeg begynner på hornet.

Har laget første versjon av HF hornet. Første målinger foretatt. Har målt med både 2435 og 476. 476 hadde en forhøyet forvrengning nede rundt 1000Hz, så jeg skal prøve å stive av hornet.

Delefilteret er fremdeles på tegneblokken...

Legger ved noen bilder.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir utrolig spennende å følge med her, skal ikke stå på komponentene ihvertfall, er noe av det aller ypperste en får tak i, nesten uansett pris! Og du er jo en av ytterst få i verden som har 476be driveren til DIY 8) Alt er jo kremprodukt, eneste minus med 2245 er at den krever så stort volum, men den spiller rått når den får optimale arbeidsforhold!

Lager du horna selv? Såg ihvertfall riktig så bra ut det på bildet!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager hornene selv. Dette er inspirert av Yuichi: Yuichi's Audio Lab.

Han har ennå ikke laget noe for 1,5" driver, så det var bare å brette opp armene.

Det blir rimelig stor boks med 2245, men alternativet, slik jeg ser det, er bass horn og det har jeg rett og slett ikke plass til nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli moro å følge med på. Den JBL driveren er det ikke mange på berget her hjemme som har. Sikkert ikke mange som heller vet hvilke høytalere den egentlig sitter i...god damn :twisted: Du legger ikke noe imellom på elementbestykning. Gleder meg å se at du skal bruke JBL 2245H. Bruker de jo selv i 2 stk 260L kasser og det sparker.
    Hornbyggingen din er heller ikke til å kimse av for å si det mildt

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har jeg misset, der var jo gromhornet
    Hvor legger du X over ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger nedre deling på 150-250Hz. Øvre deling, over til det lille hornet rundt 800-1200Hz. Det hele vil avhenge av hvordan de forskjellige komponentene oppfører seg i delingsområdet.

Bak-kammerne henger nå på verkstedet - matt sort - favoritt finish 8-) Det ene bak-kammeret er målt. Målingen har ingen glatting/utjevning, men avgrenset til 9-10ms vindu for å fjerne refleksjoner. Det er foretatt såkalt ground-plane måling, driver på gulvet, mikrofon på gulvet, 30cm avstand. En måling med driver pekende ned mot mikrofon.

Har hatt filterne på tegnebrettet, igjen. Nå de fleste valgene er gjort. Det blir å etse en liten pall med kort sammen med en av guttene mine som vil bygge pre-amp med far i sommer. Har advart han om at det ikke er mulig å komme i mål på en kort sommerferie, men det siger visst ikke helt inn.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakte progresjon med huset fullt av unger i ferien, samt utendørs prosjekter nå som det egentlig skal være temperaturer til slikt.

Har fått ferdig en forsterker til, Nelson Pass Zen 9. Fikk justert den inn til snaue 20W. Har ikke fått hørt hvordan den spiller ennå. Denne er tiltenkt å drive 476'ene. Legger ved et par bilder.

I sum har jeg da 4 gode forsterkere å velge blant. En hel-diy, som jeg har beskrevet i annen tråd her, denne Zen 9, en balansert Zen 1 og en F5.

Har såvidt begynt å etse kretskort til delefilterne. Bilder og mer info følger etter hvert.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til savner jeg liker-knappen på fjesboka

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette liker jeg!
    Skulle ønske jeg kunne fått høre F5 eller annen Nelson Pass. De får jo unektelig mye skryt overalt.
    Mine elektronikk kunnskaper når det gjelder forsterkerbygg er ikke mye å skryte av derimot, men jeg har følelsen av at jeg kommer til å prøve meg på en slik konstruksjon etterhvert. Da kommer jeg til å maile deg Y 8)
    Kjører du forresten aktivt? (siden du nevner at du skal bruke Zen 9 på 476Be)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Av og til savner jeg liker-knappen på fjesboka
    Tror du ikke det blir implementert i v2.0 av forumet? 8)

Veldig enkelt å få til:

Like Button - Facebook Developers

Sorry OT

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dagens system kjører jeg en blanding av aktiv og passiv deling. Bassene er delt aktivt mot resten av systemet. Toppene har passiv 3-veis deling.

Til de nye har jeg tegnet helt nye aktive delefilter.

Har valgt en modulær tilnærming. Har to typer hovedkort - en for input og en for filter.

Input kortet har plass til å stikke inn 2 balanserte buffere, med single ended utgang.

Filter kortene har plass til 4 moduler, samt volum kontroll. De 3 første modulene er filter moduler, mens den siste er output buffer.

Jeg har tegnet klart lav-pass filter, høy-pass filter og såvidt begynt å fikle med eq filtre. Første variant av lav-/høy-pass filterne er Sallen-Key konstruksjon med B1 buffer.

Har med vilje holdt kretsene enkle. Ingen op-amper. Det gamle delefilteret er bygd rundt op-amper. Nå er jeg ferdig med den øvelsen. Jeg har ikke engang op-amper i DAC'en...

Foreløpig er kretskortet til strømforsyningen etset, de andre ligger i skriveren og venter på videre prosessering.

Angående forsterkerbygg og vanskelighetsgrad. Min erfaring er at det er høyere inngangsterskel for å få elektronikk til å virke i det hele tatt, sammenlignet med høyttaler-bygging. Når man først har kommet over over denne terskelen, og har fått et bygg eller to under vesten er det vesentlig lettere å få til et elektronikk-bygg av høy kvalitet enn det er å få til et høyttalerbygg av høy kvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •