20-150hz diy sub - 2x lukka kasser med 12" riktig valg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

20-150hz diy sub - 2x lukka kasser med 12" riktig valg?

Etter mye søking på webben er det få eller ingen gode dokumenterte diy tråder som omhandler en slik sub. Konsensusen jeg har funnet fram til fra avsforum er at det er "best" med en ulf(ultra-low-frequency) enhet som tar for seg den nederste oktaven og 2 enheter fra 40-100(150) som brukes.

Ettersom man får teoretisk sett 18db gain ved hjørneplassering burde det vel la seg løse med 2 enheter plassert i 2 hjørner foran. Lukkede enheter ser best ut fra mitt novisehold mtp slak avrulling. Problemet blir vel å få nok trøkk i den laveste oktaven. Slik jeg ser det blir dette ofte løst med eq og massivt med watt, problemet, slik det blir presentert, er vel at slike enheter ikke har de egenskapene jeg leter etter i midbassen. Tradisjonelt sett er vel store PA elementer veien å gå, eks jbl 2226h.

Så, er det noen her som har konstruert, eller vet å konstruere, to like subwoofere som kan oppnå det jeg leter etter? Er IKKE interessert i monstersubber som dominerer en stue, da dedikert kinorom er et godt stykke frem i tid (evt kan prosjektet settes på hold om det er eneste løsning).

Alternativet er selvfølgelig å kjøpe større fronter med effekt og la de jobbe ned til 60hz, men det er spennende med en "uortodoks" løsning som gir bedre muligheter mtp tuning etter egen smak slik jeg ser det.

Alle innspill mottas med takk.

Forøvrig kan jeg si at 115db ved 20hz skulle vel holde til fremtidige behov når dedikert kinorom står klart. Eneste kommersielle enhet jeg ser som er innenfor budsjettet er vel en jbl 4645c med crown dsi/xti 1000 (ca 15k totalt). Men det er ikke akkurat en "stueløsning" som kreves pr dags dato.

Edit:skriveleif

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker deg 115dB ved 20Hz, så vil nok det kollidere relativt brutalt med ønsket om å unngå "monstersub'er"?
    I alle fall om man sikter i retning av en DIY-løsning, som jeg jo aner at du har tanker om.

Jeg snekret i sin tid sammen en utgave som klarte den jobben med glans, men den ble jo stor som et hundehus. ;-)

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt OT, men hvis du gir opp snekringa har jeg et ferdigsnekret hundehus som jeg ikke har bruk for lengre
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementer som jeg tenker på kan kanskje klare det uten at jeg har sett de i noen prosjekter eller egen erfaring.

10"
    DBXi 10" – højtydende subwooferenheder med avanceret teknologi. - EarthquakeSound.dk

12"
    DBXi 12" – højtydende subwooferenheder med avanceret teknologi. - EarthquakeSound.dk

Kan klare seg med små kasser både lukket og portet.

Sitat Opprinnelig postet av utdrag fra Earthquake sin side
    Mange fabrikanter er i stand til at lave tunge og langsomme enheder der begynder at snuble over sig selv allerede ved 65 – 70 Hz. Ligeledes er mange fabrikanter i stand til at fremstille forvoksede mellemtoner der er hurtige, men ikke er i stand til at gå dybere end 60 Hz. Et af de helt store designkrav til DBXi var en lineær frekvensrespons fra 20 – 250 Hz (15” DBXi).
    Som sagt har jeg ingen erfaring med de, men kan jo muligens være det du er på jakt etter

Mvh Faller

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke heeelt tak i hva du er ute etter.
    Ikke så vanskelig å få en sub til å spiller fra 20-150hz egentlig, 115dB@20 hz vil vel i mange tilfelle bero på hvor god hjelp man får fra rommet.
    Men hva er det som gjør at eq i nedre oktaven ikke er forenlig med ønskene dine høyere opp i frekvens?
    Er det "Hedmarkskurve" du er ute etter?
    Eller er det PA bass (trykk), men med subbass?

Hvor store kasser er godkjent som stueløsning?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og er en toveis løsning aktuell?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi var inne på hundehus...

Simple Tapped Horn Tutorial using Hornresp - AVS Forum

---

edit:

Er IKKE interessert i monstersubber som dominerer en stua
    Og da kan du se bort fra forslaget

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at mange hang seg på denne tråden. Jeg tok kanskje litt i når jeg sa 115db ved 20hz, men med 105db peak og lfe spor som ligger 10db over dette så jeg 115db som et naturlig valg, jeg kan selvsagt moderere meg litt mtp dette. Det er også tiltenkt med 2 enheter og forhåpentligvis litt roomgain.

Det jeg er ute etter er godt trykk ned til 20hz samtidig som jeg vil ha trykket og "punchet" i mellomgulvet som vel er opp til 150hz.

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    ...og er en toveis løsning aktuell?
    Hvordan vil det bli seende utseende messig?

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    1 Men hva er det som gjør at eq i nedre oktaven ikke er forenlig med ønskene dine høyere opp i frekvens?
    2 Er det "Hedmarkskurve" du er ute etter?
    3 Eller er det PA bass (trykk), men med subbass?
    4 Hvor store kasser er godkjent som stueløsning?
    1: Er kanskje bare tull fra min side, men det er et inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest utallige tråder om emnet.
    2: Litt økning nedover er nok ønskelig for å kompansere for ørets følsomhet.
    3: Her traff du nok spikern på hodet. Ref hva jeg skisserer med jbl elementer samt ønsket om den siste oktaven.
    4: Tja 50x50x50 +/-, er fleksibelt men kan brukes som et utgangspunkt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har moderert meg selv litt

Går ned på max spl krav. Hatt lest endel på avsforum på lukka kasser. Ser ut som tc sound epic 12" er et godt valg, og det er gode priser på den forrige modellen på parts express. Har tatt en simulering med gammel vs ny, noen som kan bekrefte det jeg ser så jeg ikke kjøper katta i sekken? Begge er med 30 liter og 500watt inn.

"oldl" Parts-Express.com:*Audiopulse EPD212 EPIC 12" DVC Subwoofer 2 Ohm | tc sounds epd410 audio pulse epic subwoofer sub audiopulse Closeout_Audio_Pulse

"new" Parts-Express.com:*TC Sounds Epic 12" DVC Subwoofer | TC Sounds Epic 12" Subwoofer subwoofer sub sub bass low frequency lf home theater club dance dj infrasonic bassmaxx aura audiopulse woofer competition spl mobile excursion pa auto sound alltcsound

Kommer på ca 4400 ferdig levert inkl alt, om det er en upris eller jeg heller burde gå for andre elementer - speak now or forever hold your silence!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker feil er Audiopulse Epic = TC Sound TC1000. TC1000 kan på mange måter sees på som en kraftig forbedret utgave av 12.2 element som satt i SVS PB12Plus og som også ble lagd av TC Sound. Oppgraderte selv min PB12Plus/2 med lignende elemnt som dette og resultatet ble veldig bra, spillte ikke spes høyere men adskillig penere.

Mao trives de nok vell så godt i større bassreflekskasser, men leverer nok greit også i trykkammer bare de får nok effekt (husk de er tungdrevne og krever sitt av forsterker), skal vi tippe de gir noenlunde det samme resultat som SVS SB12Plus?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Går ned på max spl krav. Hatt lest endel på avsforum på lukka kasser. Ser ut som tc sound epic 12" er et godt valg, og det er gode priser på den forrige modellen på parts express. Har tatt en simulering med gammel vs ny, noen som kan bekrefte det jeg ser så jeg ikke kjøper katta i sekken? Begge er med 30 liter og 500watt inn.

"oldl" Parts-Express.com:*Audiopulse EPD212 EPIC 12" DVC Subwoofer 2 Ohm | tc sounds epd410 audio pulse epic subwoofer sub audiopulse Closeout_Audio_Pulse

"new" Parts-Express.com:*TC Sounds Epic 12" DVC Subwoofer | TC Sounds Epic 12" Subwoofer subwoofer sub sub bass low frequency lf home theater club dance dj infrasonic bassmaxx aura audiopulse woofer competition spl mobile excursion pa auto sound alltcsound

Kommer på ca 4400 ferdig levert inkl alt, om det er en upris eller jeg heller burde gå for andre elementer - speak now or forever hold your silence!
    Basert på de kurvene, ville jeg absolutt valgt det gamle elementet. Svak avrulling, og en bedre Q. Ettersom de skal brukes litt opp i frekvens, er jo det noe en må tenke på også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    skal vi tippe de gir noenlunde det samme resultat som SVS SB12Plus?
    Hadde håpet på endel bedre ytelse, da kostnadene blir nesten 10k totalt for 2stk, riktignok blir det med 6bånds peq på hver, men siden sb12 ble solgt ut nå for 5k stk hadde jeg håpet på noe mer, kanskje budsjettet burde økes litt eller må jeg ty til bassrefleks...

Her er kanskje løsningen Simple 18" LMS-5400 project - AVS Forum

Blir litt andre boller da, men 2 subber gir bedre respons så det blir nok dyrt med 2 slike prosjekt.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil, men tror ikke Epic elementa er så veldig mye råere enn SVS 12.3 elementa, ihvertfall ikke med mindre en har vesentlig mer effekt enn org SVS suber.

Jeg hadde også "lignende" løsning som den LMS5400, bare med en modell tilsvarende modellen under LMS. Hadde to stk Soundsplinter RL-P18 (tilsvarende TC2000) i lukkede kasser, spillte veldig bra det, men synes alikevell det var å gå ett par hakk opp igjen når jeg byttet til dagens løsning med 2 stk Aurasound.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om du ønsker deg 115dB ved 20Hz, så vil nok det kollidere relativt brutalt med ønsket om å unngå "monstersub'er"?
    I alle fall om man sikter i retning av en DIY-løsning, som jeg jo aner at du har tanker om.

Jeg snekret i sin tid sammen en utgave som klarte den jobben med glans, men den ble jo stor som et hundehus. ;-)

OT; Hvilken en av konstruksjonene dine var det?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humble Homemade Hifi ?

Selv om elementet er 21", er ikke kassa større enn 110 liter. Elementene koster £382 per stykk + frakt og moms fra Bluearan.co.uk.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare footprint som må være lite eller må volumet på kassen være lite og?

hvis du bruker noen egnede 12" og noen passive radiatorer så får du en god sak på 45x45x120.

Hvis ikke så kan du bygge en lukket kasse på 45x45x45 med en kraftig 12" i og en identisk formet ventilert "middbass". da kan du stable dem i høyden.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten knapp notis...; tror ikke mine har noe problem å produsere 115db@20hz ... og det er 4 stk 12'ere i hver sine 45 liters kasser. Ganske små egentlig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Bare en liten knapp notis...; tror ikke mine har noe problem å produsere 115db@20hz ... og det er 4 stk 12'ere i hver sine 45 liters kasser. Ganske små egentlig.
    Hvordan er kvaliteten på xls elementene (iflg poster jeg har lest skal vel xxls være enda bedre?) i forhold til tc 12 epic? De blir jo billigere, kan evt bygge meg 2 slike og utvide senere.

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Er det bare footprint som må være lite eller må volumet på kassen være lite og?
    De må nok være små på alle tre plan.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Du skal være rimelig uheldig med plassering og rommet, hvis de ikke spiller over 115dB. i følge teorien er vel ca det de klarer FØR man tar med roomgain.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvordan er kvaliteten på xls elementene (iflg poster jeg har lest skal vel xxls være enda bedre?) i forhold til tc 12 epic? De blir jo billigere, kan evt bygge meg 2 slike og utvide senere.

De må nok være små på alle tre plan.
    XLS 12 (830500) og de tre forskjellige XXLS-12 elementene jeg kjenner til (830845, 830952 og 830877) har riktignok en del konstruksjonsmessige likheter, men er allikvel fhv forskjellige og kan ikke sammenlignes direkte.

Om f.eks en (ekstrem) lav Q kasse er målet, som kiskogl og jeg har satset på, er det kun gamle XLS elementet som klarer dette i en så liten kasse.

Men nye XXLS12 (830952) i ca 45L lukket tror jeg ville gjøre susen, men da snakker vi fortsatt om (minst) 2 stk og EQ.
    8x12Tom gikk vel fra XLS til XXLS Alu med samme ønske som deg, om jeg husker rett?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •