Sitat Opprinnelig postet av norcad
Om f.eks en (ekstrem) lav Q kasse er målet, som kiskogl og jeg har satset på, er det kun gamle XLS elementet som klarer dette i en så liten kasse.
..., men merk også at jeg med 4 stk 12'ere har "lite" bass... Altså; De er så kjappe og korrigerte at de ikke er spor av "boomy" som mange kommersielle konstruksjoner har. En "treig" bass høres ofte høyere ut enn en kjapp en. Bass som er korrigert (EQ - flat respons) har heller ikke de alle peak'er som er rom vanligvis gir. Dersom du ser i min post med målinger (her), ser du at med samme instilling på volumkrontrollen, spiller den ikke-korrigerte kurven over 10db mer @52hz.

En kompis som var innom meg var imponert over hvor kontrollert og fint det spillte ... en annen kommenterte "det gjør jo ikke vont ..., men det er jo høyt.." ..... men kommenterte også at det hørtes ikke høyt ut for å være 4 12'ere. Men det har jo en forklaring gitt over. Sikkert mange "tenåringer" som ville foretrukket 4 stk sløve, ukorrigerte basser.

Merk at når du tenker pris inn i dette, må du ta hensyn til kvalitet i tilegg til kvantitet.

Håper jeg klarte å få frem budskapet.