Elementær kunnskap og tips trengs :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elementær kunnskap og tips trengs :)

Jeg er fan av tykke ledere i kobber for bruk til høyttalersignaler. Problemet er at disse er vanvittig vanskelig å lodde ting fast til.
    Det virker som en trenger mye effekt på loddebolt, men det kan også være tuppen av loddebolten som er feil.

Har dere noen tips for å lodde slike kabler? Tinnet har vanskelig for å feste seg på kabel. Det går til slutt, men resultatet blir sjelden optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykk kabel er en god varmeleder som leder varmen bort fra loddestedet. Prøv med en loddebolt på 80-100W.

Edit: En flat, meiselformet tupp vil gi stor kontaktflate og vil fungere bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du trenger er flussmiddel! Flussmiddel - Wikipedia

Du gnur inn lederen du vil lodde med dette og loddetinnet vil spre seg på en måte du ikke har opplevd tidligere Et must for lodding av tykkere, flertrådede kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Jeg har faktisk gått VK2 service elektronikk for radio og telekomunikasjon, men jeg har glemt alt. Nesten og Ohms lov hehe.

Det er utrolig hva som går i glemselen når en ikke har tenkt på disse tingene på 13-14 år. Flussmiddel er bare noe jeg husker navnet på og at det finnes flussmiddel i loddetinn, men hva det skulle være godt for husket jeg ikke, så det var bra tips.

Det er nesten så jeg har lyst å friske opp elektronikkkunnskapene, men jeg starter på scratch igjen da. Har kanskje noen elektroteknikkbøker ol i hyllene en plass. Pluss to bøker om de å forstå rørforsterkere og bygge egen rørforsterker som jeg fikk av samboeren. Det er jo et mål å kanskje komme dit en gang
    I laaang fremtid altså hehe

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk allmennfag, men har interesse for elektronikk. Jeg startet med "Electronics for dummies" rett og slett! Dette er basic stuff, som tar for seg alt du trenger for å komme i gang! Går sikkert fort å pløye gjennom for deg som har hatt det tidligere

Er kjekt å kunne litt om litt av hvert!

Electronics For Dummies, 2nd Edition:Book Information - For Dummies

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo interessert og, men har hatt nok med å følge med på det jeg gjør på data, altså jobben min.
    E nting er å lese, en annen ting er å huske etterpå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •