DIY musikksub som går dypt og er kompakt? Byggetråd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY musikksub som går dypt og er kompakt? Byggetråd!

Heisann!

Bygging og bilder HER!

Nå er det lenge siden jeg sist bygde en sub, og i forbindelse med at
    jeg flytter til en leilighet ønsker jeg å bygge en ny sub som har fokus på:

- Lydkvalitet, det vil ikke kunne spilles høyt uansett, og kun brukt til musikk
    - Kompakt, ta så liten plass som mulig
    - spille dypt, ned mot 25Hz er ønskelig
    - ikke koste skjorta, gjerne under 2k for elementet
    - fokus på WAF og finish

Har lest en god del i DIY seksjonen er og jeg ender alltid opp med Peerless XXLS 10". Ser det er flere som har lukkede kasser på rundt 30L, samt DynaBELs Arges på vel 28L. Arges har jo fått meget god omtale så vidt jeg vet, og går dypt?

Når jeg simulerer elementet med 30L lukket kasse i WinISD pro så blir det jo et helt forferdelig resultat, eller? -16db@25Hz uten EQ, og en boost på 1db ved 100Hz. Dette stemmer unasett ikke helt med de erfaringene jeg leser her inne. Hvilken erfaring har dere med XXLS 10/12 i lukkede kasser? Spiller det dypt, pent og kontrollert?

Er dette veien og gå? Finnes det bedre alternativer til samme pris?

Blir En passiv løsning da jeg har en Crown XTi 2k som jeg tenker å sysselsette!
    Rommet den skal stå i er forøvrig på ca 35m2.

Da jeg bare er en hobbyentusiast så håper jeg på tips og innspill fra dere som kan så mye mer enn meg!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takker. Finnes det noen link til dette elementet? Jeg finner ingen norske forhandlere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte å foreslå dynabel PA1880. men den er vel stikk motsatt av kompakt og WAF men ellers møtes kravene pluss ekstra SPL:-D

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Flott, takker. Finnes det noen link til dette elementet? Jeg finner ingen norske forhandlere?
    Slike elementer er ikke å få tak i nytt...
    Du må finne dem på brukten. Det er originale SVS-elementer som blir solgt av private når de bytter element i sine SVS-suber.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haha, kreativt forslag ja! Jeg har allerede 2 stk 18" PA subber som har svært lav WAF! Den går sikkert dypt, men hi-fi? Og i en leilighet tror jeg ikke jeg trenger slik SPL gitt Tenkte også på "kompakt" som mer 30-40 liter

Men gøy? JA!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Slike elementer er ikke å få tak i nytt...
    Du må finne dem på brukten. Det er originale SVS-elementer som blir solgt av private når de bytter element i sine SVS-suber.
    Akkurat, da vet jeg ikke om det er så veldig aktuelt! Sikkert bra elementer, men det finnes antakeligvis alternativer som er mulig å få tak i på dagen(uka), nytt, uten brukte gjenstanders skjulte fortid De som bytter sine elementer bytter kanskje av en grunn?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, da vet jeg ikke om det er så veldig aktuelt! Sikkert bra elementer, men det finnes antakeligvis alternativer som er mulig å få tak i på dagen(uka), nytt, uten brukte gjenstanders skjulte fortid De som bytter sine elementer bytter kanskje av en grunn?
    Det er ikke for at elementet er dårlig at de bytter men mer for at det finnes en mulighet for en "tiny" oppgradering. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Er det mange elementer i omløp eller? Noen som vet hvordan dette stiller seg kontra Peerless XXLS?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Er det mange elementer i omløp eller? Noen som vet hvordan dette stiller seg kontra Peerless XXLS?

SVS 12.2 har vel slaglengde på +-22mm mot XXLS +-13mm. Ut fra det jeg har lest på forumet, (uten at jeg har egen erfaring) virker det som førstnevnte trives bedre i store kasser, mens XLS/XXLS fungerer meget godt i små, lukkede kasser. XXLS er også vanligvis mye enklere å få tak i, men akkurat nå er Dynabel utsolgt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke MÅ bygge selv, er denne super på alle parametre du har stilt opp:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=63778&cat=all

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirium: Voksen slaglengde, men tviler på at jeg har bruk for det, da det vil spilles meget moderat. Mener at dynaBel har 10" XXLS på lager?

Hellnoob: Takk for link. MÅ ikke bygge selv, men prisen på et selvbygg er bare en brøkdel av å kjøpe nytt/brukt da jeg har forsterker. XXLS koster ca 1500kr + 1000kr i kasse, så tror alternativet ditt priser seg litt ut Dessuten så er jo DIY sykt gøy!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en SEAS 10 tommer med slave kunne være noe å satse på...

http://www.mamut.net/controls/shop/s...gid=304&gid=89

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, kreativt forslag ja! Jeg har allerede 2 stk 18" PA subber som har svært lav WAF! Den går sikkert dypt, men hi-fi? Og i en leilighet tror jeg ikke jeg trenger slik SPL gitt Tenkte også på "kompakt" som mer 30-40 liter

Men gøy? JA!
    hehe. gøy. ja har akkurat kjøpt 2 selv. så nå skal 21" subbene få hvile en stund ettervært

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gi deg mer info siden... Vil bare spytte inn litt før jeg går å legger meg...;

Har selv 2 DIY sub'er på 31liter med Peerless XXLS 10" (8-ohms) (husker ikke modellnr i farten... Kan det være det som ender på 443?). Er ikke helt optimalt, men spiller faktisk foruroligende godt helt ned til 25hz!

(husk roomgain på ca 10-12db/okt fra første romresonans og nedover i tilegg til eventuell EQ). Klarer seg fint på film og.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    hehe. gøy. ja har akkurat kjøpt 2 selv. så nå skal 21" subbene få hvile en stund ettervært
    OT: Skal du bytte ut 21" med 18" dynabel? Hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    OT: Skal du bytte ut 21" med 18" dynabel? Hvorfor?
    ja det skal jeg det var i utgangspunket dynabelene jeg skulle ha. men det var tomt for dem i manga måneder. så da fikk jeg tak i noen billige 21"ere.
    hovedgrunnen til at de nå skal byttes ut er fs'n. 21"erne har en fs på 37Hz.
    mens dynabelene ligger på 23Hz. og merker nå i 120liter kasse at PA1880 spiller MYE dypere. (provisorisk montert med EQ)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simuleringene dine med XXLS i lukket kasse stemmer nok antagelig. Det du glemmer er at de (som oftest) blir benyttet i et snevert frekvensområde.
    Selv benytter jeg "gamle" XLS12 i lukket 40L, men fra 70hz og ned. Simuleringer sier vel da at 25hz er -9dB (ifht 70hz). Men med 6dB boost ved 20 hz og rombidrag er -3dB godt under 20hz målt i rommet.

Omtrentlig det samme vil du oppnå med XXLS-10 (alu) og Seas L26ROY.

Har du mulighet til å eksperimentere med plassering (hjørne), og ikke behøver sub over 60-80hz kan XXLS10 i 35L lukket eller L26ROY i 25L lukket fungere fint ned til 25hz uten eq.
    Med eq blir det ekstra morsomt! :-D

Seas har litt lavere følsomhet, men vil tåle høyere effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kiskogl: Har lagt merke til den suben din for å si det sånn! Meget lekkert, er noe i den gata jeg ser for meg. Fruen ville at suben skulle se ut som en puff, men det får være grenser! Har du stuffa kassene med noe vatt, dempemateriale ol.? Ser at det skal være ganske mye i DynaBel Arges.

Jeg har oppfattet det slik at meget luftig materiale lurer elementet til å tro at kassen er større, mens kompakt materiale gjør kassen mindre? eller? I Arges brukes vel noe steinullignende saker? Hva gjør dette med lyden?

Norcad: Simuleringene ender på at 70Hz ligger på ca -0,3db, mens 25Hz ligger på ca -15db, så blir vel litt forskjell tross alt. Nå har jeg både mulighet til å leke med plassering og DSP'en i XTien har det man måtte ønske av EQ

La inn det Seas elementet også for sammenligning, og ser at det gir en mye bedre respons rundt 20-25 Hz kontra XXLS 10 i samme kasse. Seas er noe mer tungdrevet, og krever 3 ganger så mye effekt som XXLS 10 for å få samme volum i topp av frekvensområdet (70-80Hz), men til gjengjeld ligger den da allerede 5db over XXLS ved 25Hz. Og med 2kW effekt å ta av så blir det neppe et problem. Xmaxen til Seas er jo festlig og! Det morsomme er at for å få samme volum ved 20-25Hz så krever de faktisk kun samme effekt til tross for forskjellen i følsomhet.

Simuleringer er fint det altså, men hva tror dere som har faktisk erfaring? Er det Seas-elementet like bra/bedre enn XXLS til mitt bruk?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær en ekte norgespatriot og gå for Seas! Da blir du førstemann på forumet med byggetråd som omhandler det elementet også

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •