DIY musikksub som går dypt og er kompakt? Byggetråd! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er det bra fremgang ser jeg!
    Puffwoofer var foresten et meget bra navn. Og slettes ingen dum løsning.
    Med 40mm(?) front og resten 22mm samt volumet elementet og avstiverne opptar, tipper jeg på at du vil sitte igjen med ca 26L netto kassevolum.
    Dvs at du får Qtc=0,6 uten dempemateriale, og fyller du den helt kan du kanskje komme ned mot 0,5. MEN det ser jeg ingen hensikt i.
    To tips:
    For å sikre at kassen blir 100% tett bør du absolutt benytte en pakning mellom elementet og kassen.
    Men for å sikre at elementet havner i "hvileposisjon" etter montering bør du ha et mikroskopisk hull (f.eks bore med 1mm bor) for trykkutjevning.

Høres kanskje litt motstridende ut, men er det faktisk ikke :-D

Kom igjen, fyll på med bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Her er det bra fremgang ser jeg!
    Puffwoofer var foresten et meget bra navn. Og slettes ingen dum løsning.
    Med 40mm(?) front og resten 22mm samt volumet elementet og avstiverne opptar, tipper jeg på at du vil sitte igjen med ca 26L netto kassevolum.
    Dvs at du får Qtc=0,6 uten dempemateriale, og fyller du den helt kan du kanskje komme ned mot 0,5. MEN det ser jeg ingen hensikt i.
    To tips:
    For å sikre at kassen blir 100% tett bør du absolutt benytte en pakning mellom elementet og kassen.
    Men for å sikre at elementet havner i "hvileposisjon" etter montering bør du ha et mikroskopisk hull (f.eks bore med 1mm bor) for trykkutjevning.

Høres kanskje litt motstridende ut, men er det faktisk ikke :-D

Kom igjen, fyll på med bilder!
    Takk for støtten! Jeg må innrømme at jeg har sett aaaaaaaaaalt for mye på Ingrid Espelid Hovig, jeg har nok juksa litt! Det arbeidet som presenteres her er utført over lengre tid enn mellom hver oppdatering Har bare ikke fått somla meg til å legge ut bilder osv, for har vært så opptatt med byggingen! Også er det jo gøy å få mye på en gang. Puffwooferen blir faktisk helt ferdig i kveld, så det blir spennende!

Fronten blir 40mm ja, etter mine(Bass Box) beregninger så skal volumet bli ca 29 liter med avstiver(2liter, som jeg egentlig tviler på at den opptar) og element som er frontmontert i henhold til internt kassevolum. Forskjellen har vel ikke mye betydning i praksis?

Hvis du ser på de to siste bildene jeg la ut i del tre, så ser du at jeg har lagt på en tetningslist mellom kassa og elementet!

Angående det hullet ditt så ser jeg absolutt logikken der! Eneste kommentaren min til det er at det ikke blir noe problem siden jeg har ilslagsmuttere med da åtte gjennomgående hull som utlikner trykket! Den trykkøkningen som boltene utøver på 29 liter tror jeg vi kan se bort fra Fordelen da er at elementet havner i "hvileposisjon" som du sier, og kassen blir helt tett når boltene skrus til!

Tror da det blir riktig? Har drevet å lakkert nå nettopp, så er litt susen!

Du vil ha mere bilder sier du? Jeg har masse bilder!!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad tenker nok på lufttrykket i kassa. Derav det lille luftehullet på ~1mm.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om membranen er i midtstilling når elementet monteres, og kassen er 100% tett, vil den alltid gå tilbake til midtstilling.

Eller,vent litt..

Tenker dere på trykkforandringene som følge av væromslag o.l? Hvor mye vil det kunne utgjøre i praksis?
    I og med at elementet skal monteres vertikalt er det kanskje fordelaktig at kassen er 100% tett, og således motvirker sag? Eller er virkningen av forandringer i lufttrykket til mer ulempe enn virkningen av "vacuumet" som vil holde membranen oppe?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øøøøøøh, nå har jeg ramla av. Rett meg om jeg tar feil: Når elementet plumpes nedi en tett kasse så vil trykket øke noe, og membranen presses ut. Det lille hullet er for at dette ekstra trykket skal utlignes. Eller??

Når jeg plumper elementet mitt nedi kassa så vil den eventuelle trykkøkningen utjevnes fordi det er 8 5mm åpne hull som brukes til å feste elementet når det ligger på plass!

Derfor så vil trykket i kassa også være 1 ATM!

Været...Det regner bare her!

Må det være et lite hull i kassen også etter at elementet er montert, står i hvileposisjon og skal brukes?

Dette var forvirrende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så enkelt med fres ja, Konge! Eg kjøpte meg en fres for noen år siden, men har faktisk aldri brukt den, fattern derimot har laget noen solide utemøbler og brukte den da til å få fine profiler rundtom overalt

Denne bygget ser jo knallbra ut det, lur løsning med pufftrekk over også, høy waf faktor

Venter i spenning på flere bilder. Liker kjempegodt at du har så detaljerte bilder av prossesen! :wink:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Når jeg plumper elementet mitt nedi kassa så vil den eventuelle trykkøkningen utjevnes fordi det er 8 5mm åpne hull som brukes til å feste elementet når det ligger på plass!
    Norcads forklaring virket logisk - dette virket enda mer logisk

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det godeste norcad sikter til, er nok atmosfærisk trykk. Altså; forskjell mellom høyttrykk og lavtrykk vil ha innvirkning på hvordan elementet står dersom det er en 100% tett kasse. Tette kasser må ha et øøørlite luftehull for å utligne dette. Husk at elementet som peker nedover mister i utgangspunktet ca 4-6% av sin slaglengde pga tyngdekraften. Dersom det i tilegg blir lavtrykk og elementet blir ytterligere skubbet ut, vil en kunne miste ..... 10-15% (guesstimat).

Kan være jeg er helt på bærtur da...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt litt rundt på nettet og funnet ut at det er forholdsvis delte meninger om dette. På en side ser jeg at det er logisk, på den annen side så sier fornuften meg at kassen min er neppe 100% tett, og de atmosfæriske trykkendringene er små og meget langsomme, og kassevolumet er lite. Dette gjør at trykket likevel utlignes. Har bygget et par lukkede sub'er før, og har ikke sett noen problemer med dette, til tross for at de har stått i bil der det kan være raske trykkendringer. Nå kan det jo selvsagt være at subene ville spilt enda bedre dersom den eventuelle trykkendringen hadde vært utlignet, men jeg har hvert fall vært fornøyd! En løsning kan være å fjerne litt av pakningen mellom elementet og kassen, slik at det blir en liten åpning der!

Jeg har ingen inngående kunnskap om dette, bare erfaringer fra værrelaterte trykkendringer tidligere. Hvis man for eksempel skrur til korken på en 20L plastdunk når det er høytrykk og åpner den når det er lavtrykk i samme temperatur så vil det ikke høres noen PFFFZZZZT i form av trykkutligning! Og hvis en støpt plastdunk ikke er tett, så er hvert fall ikke sub'en min tett!

Finnes det ingen vitenskapelige undersøkelser vedr. dette? Det er vel i utgangspunktet Linkwitzs teori?

Jeg kunne en gang i tiden å regne på trykkendringer, men det vet jeg ikke om jeg skal begi meg ut på nå! TOTALT OT: En ting jeg husker da, som alle har vært bort i, er trykkendringen som oppstår pga temperaturforskjell når man åpner kjøleskapet for så å lukke det og åpne det igjen med det samme. Enda bedre med en fryser! Man skal slite noen ganger med å åpne døra! Denne trykkforskjellen utgjør over 15kg trykk på døra! Da tror jeg det hadde vært lurt med et luftehull dersom elementet skulle tålt denne påkjenningen...

Active Marius-stenbrenden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden dette er en diy tråd tenkte jeg å legge ut spørsmålet mitt her istede for å lage en ny tråd

nå driver jeg å skal bygge ny kasse å jeg er veldig dårlig på dette området med at det skal passe sammen men tror kanskje jeg har fått det til

rett meg opp om jeg har feil

Bruker 22mm matrealer

Front å bak plate : 60*44,4 cm

Side platene : 60*50 cm

Topp å bunn : 50cm*40

Vedlegg 66177

Muligens riktig ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius-stenbrenden
    siden dette er en diy tråd tenkte jeg å legge ut spørsmålet mitt her istede for å lage en ny tråd

nå driver jeg å skal bygge ny kasse å jeg er veldig dårlig på dette området med at det skal passe sammen men tror kanskje jeg har fått det til

rett meg opp om jeg har feil

Bruker 22mm matrealer

Front å bak plate : 60*44,4 cm

Side platene : 60*50 cm

Topp å bunn : 50cm*40

Vedlegg 66177

Muligens riktig ?

Dette er vel strengt tatt min byggetråd for dette gitte prosjektet. Tror du får bedre respons på spørsmålet ditt i en egen tråd som jeg vet du allerede har laget! Det vil også gi en bedre struktur på forumet imo. Du får gi folk litt tid på å svare deg, ikke sikkert alle sitter 24/7 på forumet!

Active Marius-stenbrenden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel strengt tatt min byggetråd for dette gitte prosjektet. Tror du får bedre respons på spørsmålet ditt i en egen tråd som jeg vet du allerede har laget! Det vil også gi en bedre struktur på forumet imo. Du får gi folk litt tid på å svare deg, ikke sikkert alle sitter 24/7 på forumet!

beklager det

hehe nei er vel ikke alle som er her 24/7

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [blahblahblah...] forholdsvis delte meninger [blahblahblah...]
    Jepp!
    ... og jeg støtter deg delvis i konklusjonen din. ...
    Selv bruker jeg terminaler med gjennomgående hull i ..., men når jeg bruker bananplugger, tettes disse, men det vil alltid være ørsmå åpninger for luftinga.

Du kan teste dette selv ved å trykke inn elementet og holde det inne en stund. Dersom du slipper og elementet popper rett ut til "0", har du en 100% tett kasse. Dersom elementet ikke går helt ut med en gang, men bruker litt tid for å komme til "0", har du ørsmå åpninger som fungerer til trykkforskjeller.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få legge til at jeg kom med et par tips, ikke noe must eller fasit.
    Det meste innen AV har delte meninger, og det er vel kanskje største grunnen til at DISKUSJONS-forum er aktive og levedyktige :-)

Fra tiden med bilstereo-sub-bygging har jeg ikke tall på hvor mange såkalte l helt tette kasser jeg kom borti som viste seg og IKKE være nettopp helt tette. Tetting mellom element og kasse var som oftest synderen.

Det litt interessante var et tilfelle hvor det viste seg at sponplaten kassen var bygget av, var for porøs slik at trykket gikk tvers igjennom kasseveggene.

Når jeg bygger lukkede kasser selv godtar jeg ikke noe annet enn hva jeg er overbevist om at er 100% tett. Om kassen har kabelgjennomføring i bakveggen borer jeg hull som er så eksakte på diameteren som mulig, men lar være å bruke tettemasse rundt kablene. Dermed får jeg antagelig et bittelite hull (sprekk rundt kabelen). Hvis jeg ikke benytter kabelgjennomføring men en løsning som også der er helt tett, borer jeg et 1mm hull i bakveggen tilslutt.

Om det er best, gjør noen forskjell overhode eller er direkte feil skal jeg ikke komme med påstander om. Men for meg FØLES det riktig! :-D

Samme diskusjon er det rundt dempemateriealer i subkasser. Er kassen bygget korrekt er ikke demping nødvendig, samtidig som all teori rundt dempematerialer tilsier at de ikke gjør noe positivt ved så lave frekvenser.
    Men mange bruker det uansett, fordi det FØLES riktig!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det litt interessante var et tilfelle hvor det viste seg at sponplaten kassen var bygget av, var for porøs slik at trykket gikk tvers igjennom kasseveggene.
    "Akustisk ventil"? :-D

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •