DIY musikksub som går dypt og er kompakt? Byggetråd! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vær en ekte norgespatriot og gå for Seas! Da blir du førstemann på forumet med byggetråd som omhandler det elementet også
    Det var enda to poeng som teller til Seas' fordel! Slik det ligger an nå så ligger Seas et hestehode foran med tanke på kassestørrelse og simuleringer!

    Hvis jeg da blir førstemann på forumet med byggetråd om dette elementet, så er det kanskje ikke mange erfaringer med det?

  2. #22
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Kiskogl: Har lagt merke til den suben din for å si det sånn! Meget lekkert, er noe i den gata jeg ser for meg. Fruen ville at suben skulle se ut som en puff, men det får være grenser!
    Å få den til å se ut som en puff er ikke noe problem. Kjøp en puff; forsterk den innvendig med MDF, og sett elementet inn i bunn. Enkelt og fruen blir fornøyd. Kanskje du og blir fornøyd for å si det sånn...

    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Har du stuffa kassene med noe vatt, dempemateriale ol.? Ser at det skal være ganske mye i DynaBel Arges.
    Jeg har oppfattet det slik at meget luftig materiale lurer elementet til å tro at kassen er større, mens kompakt materiale gjør kassen mindre? eller? I Arges brukes vel noe steinullignende saker? Hva gjør dette med lyden?
    Har stappa de med en del vatt ja. Jo mer og tykkere, jo større kasse tror elementet den står i (altså; motsatt av hva du tror).
    (Merk at det er (minst) 3 typer XXLS elementer... den jeg brukte heter 830843 og "burde" egentlig hatt en 60literskasse iflg peerless).

    SEAS'n er nok ikke dum. Det er ikke noe problem at du er den "første". Tror nok ikke du kan gå feil med det! Go for it!

  3. #23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Å få den til å se ut som en puff er ikke noe problem. Kjøp en puff; forsterk den innvendig med MDF, og sett elementet inn i bunn. Enkelt og fruen blir fornøyd. Kanskje du og blir fornøyd for å si det sånn...
    Skal ta det opp til vurdering, men jeg må innrømme at jeg ikke synes en subwooferpuff er spesielt morsomt, hehe.

    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Har stappa de med en del vatt ja. Jo mer og tykkere, jo større kasse tror elementet den står i (altså; motsatt av hva du tror).
    (Merk at det er (minst) 3 typer XXLS elementer... den jeg brukte heter 830843 og "burde" egentlig hatt en 60literskasse iflg peerless).

    SEAS'n er nok ikke dum. Det er ikke noe problem at du er den "første". Tror nok ikke du kan gå feil med det! Go for it!
    Akkurat, min oppfatning av vatt var kanskje ikke helt riktig. Skulle jo tro at kompakt fyllstoff egentlig gjorde kassevolumet mindre...

    Jeg kjørte en simulering på det 830842 elementet som er det opprinnelige i Arges, og det gir en flatere respons enn både Seas og 830951. Dynabel hevder å ha et slikt element igjen. At dette elementet er 25% billigere enn Seas trekker opp mye egentlig. I følge simuleringene så vil da 830842 og Seas komme nogenlunde likt ut dersom man ser bort fra max SPL. Hmm, vanskelig. Er L26ROY verd 25% mer enn Peerlessen, det er spørsmålet...

    Sølvmembran synes jeg dessuten ser jalla ut, men 50mm+ slaglengde er udiskuterbart kult. Mener å ha hørt at pappmembran låter penere enn alu?

  4. #24
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal ta tilbake det jeg skrev om at dine simuleringer var korrekte! :smile:
    Ikke snakk om at XXLS10 får Q over 0,9 i en lukket kasse på 30 Liter!

    I følge Bassbox pro vil du få:
    Q=0,5 i 35L med 830951 (Vegger dekket med dempemateriale)
    Q=0,4 i 25L med 830842 (uten dempemateriale)
    og
    Q=0,5 i 25L med L26ROY (vegger dekket med dempemateriale)

    Disse tre vil i teorien være like i frekvensrespons, maks lydtrykk og group delay.

    830842 er vel den "gamle" XXLS10 med nomex membran? Ikke akkurat vanlig papp men.....
    Jeg selv bruker 2 stk XLS12 (830500) med nomex membran i kasser som gir Q=0,4 uten fyll.

    I bassområdet er poenget at membranen skal være stivest mulig for ikke å gå i oppbrytning/flekse når høye lydtrykk skal oppnås. Så alu låter absolutt ikke dårligere i det henseende.

    Jeg er Seas patriot, og L26ROY er sikle, sikle. Men om det er verdt prisen ifht Peerless elementet er vel heller tvilsomt.

    Ulempen er at du fort får lyst på en sub til, og da er Seas enkelt å få fatt i!

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Skal ta tilbake det jeg skrev om at dine simuleringer var korrekte! :smile:
    Ikke snakk om at XXLS10 får Q over 0,9 i en lukket kasse på 30 Liter!

    I følge Bassbox pro vil du få:
    Q=0,5 i 35L med 830951 (Vegger dekket med dempemateriale)
    Q=0,4 i 25L med 830842 (uten dempemateriale)
    og
    Q=0,5 i 25L med L26ROY (vegger dekket med dempemateriale)

    Disse tre vil i teorien være like i frekvensrespons, maks lydtrykk og group delay.

    830842 er vel den "gamle" XXLS10 med nomex membran? Ikke akkurat vanlig papp men.....
    Jeg selv bruker 2 stk XLS12 (830500) med nomex membran i kasser som gir Q=0,4 uten fyll.

    I bassområdet er poenget at membranen skal være stivest mulig for ikke å gå i oppbrytning/flekse når høye lydtrykk skal oppnås. Så alu låter absolutt ikke dårligere i det henseende.

    Jeg er Seas patriot, og L26ROY er sikle, sikle. Men om det er verdt prisen ifht Peerless elementet er vel heller tvilsomt.

    Ulempen er at du fort får lyst på en sub til, og da er Seas enkelt å få fatt i!
    Ok, ikke Q på over 0,9... Er det bra eller dårlig? Jeg har ikke Q heeelt på stell enda, så unnskyld, men må spørre. Gjør dine beregninger 800951 bedre eller verre enn det mine viste?

    Hvilken Q "vil vi ha"?

    Hvis dette betyr at elementene i grunn er nokså like, bortsett fra pris og mindre lydmessige ulikheter så er jo prisen plutselig det størse poenget. Med mindre det er andre faktorer man vil ta hensyn til, som for eksempel kassevolum. Jeg forstår det slik nå at Mr. LEROY spiller likt som 830951 i en kasse 10 liter mindre, og det bringer oss videre til neste poeng som er at det nå er avgjort at det blir en PUFFWOOFER.

    Sub i en puff. Jeg måtte gi etter, da den perfekte puffen dukket opp. Dette setter dog noen begrensninger. Yttermålene på kassen kan ikke overstige 37x37x33cm. Noe som gir ca 30 liter innvendig volum ved bruk av 22mm plater. Med avstivere så blir det noe mindre. Hvor mange "liter" kan man legge til ved å fylle kassen med dempemateriale?

    Dette gjør kanskje at 830951 blir uaktuell? Hvilken endring på lyden vil det gjøre på henholdsvis 830951 og LEROY med en volumminking/økning på 5 liter? Regner med det går i LEROYs favør lydmessig?

    Vet ikke om jeg egentlig skal ta hensyn til om jeg får lyst på en til, for bruker som regel ikke få lyst på en til av sammen, men en til av noe nytt!

    Puff specs: IKEA Solsta Pällbo, kr 149! Det er billig finish!


    Helt ålreit puff, ikke noe spesielt.


    Under panseret lurer det heftige 8mm sponplater. Her lukter det modifisering. Meget enkelt, bygg en solid kasse med samme mål som den gamle, tre trekket med puta over, og vips, en puff med rumperisting. Jeg får bass, dama får puff!

    Og kanskje det til og med blir et norsk-svensk samarbeid!

  6. #26
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Skal ta det opp til vurdering, men jeg må innrømme at jeg ikke synes en subwooferpuff er spesielt morsomt, hehe.



    Akkurat, min oppfatning av vatt var kanskje ikke helt riktig. Skulle jo tro at kompakt fyllstoff egentlig gjorde kassevolumet mindre...

    Jeg kjørte en simulering på det 830842 elementet som er det opprinnelige i Arges, og det gir en flatere respons enn både Seas og 830951. Dynabel hevder å ha et slikt element igjen. At dette elementet er 25% billigere enn Seas trekker opp mye egentlig. I følge simuleringene så vil da 830842 og Seas komme nogenlunde likt ut dersom man ser bort fra max SPL. Hmm, vanskelig. Er L26ROY verd 25% mer enn Peerlessen, det er spørsmålet...

    Sølvmembran synes jeg dessuten ser jalla ut, men 50mm+ slaglengde er udiskuterbart kult. Mener å ha hørt at pappmembran låter penere enn alu?
    Et annet alternativ fra SEAS er 12" SW300 Seas Lotus - KAMPANJEPRISER - dynaBel AS
    Jeg bruker en slik i ca 90 liter portet (i stue), men dette er egentlig et element
    beregnet for mindre "trykkammer"
    Er jo et "bil" element, men det spiller ingen rolle når parameterne er slik de er.
    denne er 100,- rimeligere en den nye 10" fra SEAS.
    Fordel kontra ny 10": litt høyere følsomhet, rimeligere.
    Ulempe bør deles under 100 Hz (det skal du kanske uansett) litt større kasse
    en L26ROY.
    (10" SW250 finnes jo også, men denne har kortere slaglengde, da tror jeg kanskje Peerless er mer for penga)

    Det jeg vil trekke frem som veldig positivt med SW300 er at den lager
    lite ulyder selv ved ekstreme utsving, viktig HIFI egenskap, mange basselemter (som også er oppgitt til å tåle
    mye mer) lager mye mere ulyd ved store utsving, (skranglelyder blåselyder osv.).

  7. #27
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Ok, ikke Q på over 0,9... Er det bra eller dårlig? Jeg har ikke Q heeelt på stell enda, så unnskyld, men må spørre. Gjør dine beregninger 800951 bedre eller verre enn det mine viste?

    Hvilken Q "vil vi ha"?

    Hvis dette betyr at elementene i grunn er nokså like, bortsett fra pris og mindre lydmessige ulikheter så er jo prisen plutselig det størse poenget. Med mindre det er andre faktorer man vil ta hensyn til, som for eksempel kassevolum. Jeg forstår det slik nå at Mr. LEROY spiller likt som 830951 i en kasse 10 liter mindre, og det bringer oss videre til neste poeng som er at det nå er avgjort at det blir en PUFFWOOFER.

    Sub i en puff. Jeg måtte gi etter, da den perfekte puffen dukket opp. Dette setter dog noen begrensninger. Yttermålene på kassen kan ikke overstige 37x37x33cm. Noe som gir ca 30 liter innvendig volum ved bruk av 22mm plater. Med avstivere så blir det noe mindre. Hvor mange "liter" kan man legge til ved å fylle kassen med dempemateriale?

    Dette gjør kanskje at 830951 blir uaktuell? Hvilken endring på lyden vil det gjøre på henholdsvis 830951 og LEROY med en volumminking/økning på 5 liter? Regner med det går i LEROYs favør lydmessig?
    Ang sub og lav Qtc kan du lese litt her:
    Subwoofer estimates
    og her:
    Critical Q Sub-Woofer

    Qtc på 0,9 er ikke bra, men det vil du heller ikke få da simuleringen er feil.

    Ang 830951 vs L26ROY SIMULERT i 30L lukket, vil jeg kalle det dødt løp.
    Seas får Qts=0,5 mot Peerless 0,59 i kasse uten fyll.
    (Kan man unngå dempemateriale i basskasse så er det positivt IMO)
    Peerless kan oppnå Qtc=0,5 med kasse fyllt med dempemateriale
    Seas har et par mm mer i Xmax
    Seas tåler litt høyere effekt
    Seas får litt lavere Q i samme kasse.
    Seas trenger 1-2dB mindre eq for å spille 20-80hz flatt.
    Seas er Norsk!
    Seas koster 500.- kr mer
    Det er mye kulere om du bygger med Seas, i stedet for å kopiere noe vi andre har gjort mange ganger...............

    I praksis vedder jeg et Seas element på at ingen ville kunne høre forskjell på de to! :razz:

    Her ser du begge simulert i en kasse med utv mål 37x37x33cm og 22mm plater, Seas L26ROY er blå, Peerless XXLS10 er rød.

    Frekvens:
    -nytt-bilde-1-bmp

    Konutslag:
    -nytt-bilde-2-bmp

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for kjempemessige beregninger norcad! Du sier at Seas har et par mm mer i Xmax, slik jeg har forstått det så har Seas 28mm lineært for totalt 56mm vandring inn og ut, mens Peerless har 13mm lineært for totalt 26mm vandring? Eller er det slik å forstå at Seas har 14mm en vei og totalt 28mm(hvilket stemmer med ditt utsagn)?

    Slik det ser ut fra dine beregninger så ligger Seas tynt an til tross for at det er norsk. Høyere effekttålelighet, men lavere følsomhet, kulere å bygge, men 25% dyrere. Det virker ikke som elementet er verd 25% mer enn Peerless, så tror nesten Seas må utvikle noe som kan konkurrere på pris/være vesentlig bedre før det skal bli sikle, sikle i mine øyne! De 500 kr ekstra er utgiftene til kasse og finish i dette tilfellet, så dersom ingen hører forskjell står XXLS øverst på lista for øyeblikket Kanskje pris VS ytelse er en årsak til at "alle" bygger XXLS og ikke Seas?

    Dette med mindre noen tilføyer noe nytt i saken!

  9. #29
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Takker for kjempemessige beregninger norcad! Du sier at Seas har et par mm mer i Xmax, slik jeg har forstått det så har Seas 28mm lineært for totalt 56mm vandring inn og ut, mens Peerless har 13mm lineært for totalt 26mm vandring? Eller er det slik å forstå at Seas har 14mm en vei og totalt 28mm(hvilket stemmer med ditt utsagn)?
    Seas har 28mm peak-to-peak, Peerless har 26mm peak-to-peak. Xmax er ganske så lik, med andre ord. Hvordan de står seg mot hverandre mtp støy, forvrenging osv. er vanskeligere å lese seg fram til.

  10. #30
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Seas ER et (bittelitt) bedre element.
    pirium har svart på spørsmålet om Xmax.
    Seas er blant verdens beste når det kommer til å bygge motorer som opprettholder høy kraftfaktor selv ved store konutslag, og dermed har det antagelig noe mindre forvrengning og "fastere" lyd når man drar på som verst.
    MEN i en kasse med lav Q sammen med det faktum at våre ører tåler høy forvrengning i dypbassen, gjør at jeg ikke tror noen vil høre den forskjellen i praksis.
    Skulle man benyttet elementene som et mer tradisjonellt basselement i f.eks en treveis, ville nok Seas fått et større forsprang antar jeg.

    Mener foresten å huske at det var en tråd om Seas subene på Hifisentralen, så noen har testet dem i hvertfall.

  11. #31
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På tide med en oppdatering på denne fronten da byggingen av puffwooferen er godt i gang. Elementet ble Peerless 830951, kjedelig eller ikke. Tekst er kjedelig, bilder er gøy, derfor:



    JA, jeg vet. Sponplate. Min økonomiske sans tar helt over, og jeg bestemte meg for å kjøpe en plate til drøyt hundrelappen og sage selv i stedet for å bruke 1000kr på å få noe ferdigkuttet MDF! Og bare vent, bra blir det!

    Sage sage og vips, fine plater.


    Litt trelim og noen geniale tvinger, og kassen tar form!


    Det vises ikke så godt på bildene, men saging med sirkelsaga er ikke perfekt. Det blir avvik på 1-2mm, og det gjør at kassen ikke passer 100 % når den settes sammen. Løsningen på dette er meget enkel, en overfres! Jeg har en rimelig sak fra Clas Ohlson, vet ikke om jeg vil anbefale den da basen ikke var plan(!), og den er stiv og ujevn i nedpresset. Litt filing av basen så ble den plan hvert fall.

    Med en flush trim bit:


    Og plater som avviker litt fra hverandre:


    Frese, frese



    og vips:


    Det er ikke lureri, det blir så bra!

    Med en overfres så hefter det nesten ikke hvor dårlig saginga er på forhånd, du kan stå å sage med håndsag og drekke vodka, og likevel få et topp resultat!

    Det viktige er under monteringen, at sårkantene ALLTID kommer utenfor flatene!

    Avvik som dette er null stress:



    Selv dette er null stress:



    Når kassen er limt er det nemlig bare å frese over til slutt! Bare pass på å få de interne målene så nøyaktige som mulig, så har det ikke noe å si at det stikker ut i alle kanter.

    Slutt på del en. Oppfølger venter.

  12. #32
    Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir bra dette


    Takker igjen for hjelpen med utfresing av hull

  13. #33
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Blir bra dette


    Takker igjen for hjelpen med utfresing av hull
    Bare hyggelig! Gøy å bidra til audio-DIY! Blir i en litt annen liga enn din, men bra på sitt felt forhåpentligvis!

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Del to i byggingen:

    Da begynner kassen å ta form,



    De kritiske målene er presise:



    Og det er på tide å starte med avstiveren:



    Veldig viktig for lyden at denne ser bra ut





    Avstiver fra Star Wars!



    Avstiveren bygges i 18mm for å spare volum.

    Passer fint i kassen, bare synd den ikke skal vises!



    Nå er det på tide å flush trimme kantene som stikker ut litt:





    Det blir overraskende bra(perfekt)!



    Hull til elementet skal freses ut:



    Hullet blir også rett og slett perfekt, jeg er fullstendig forbløffet over overfresens muligheter selv om jeg nesten ikke har brukt en slik før. Billig var den og!




    Puffwooferen trenger ben, disse ble dessverre elendige pga. dårlig materiale som jeg fant slengende og elendig kappsag! Ser det vel ikke på bildet, men jeg får vondt inni meg.



    Kabelen skal kobles til i det ene benet, så her er det hull! :



    Kontakten blir av typen Speakon, da denne er bunnsolid og lett å koble til/fra!



    Kontakt og plugg:



    Da er det slutt på del to. Del tre venter!

  15. #35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanonbra å se folk som holder på slik som du gjør. Eg blir inspirert rett og slett!

    Morro med så bra og mange bilder, eg har aldri brukt en fres før men skal prøve meg fram litt i sommer på et lite prosjekt. Er det virkelig så enkelt som det fremstår av bildene?

  16. #36
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JohnH
    Kanonbra å se folk som holder på slik som du gjør. Eg blir inspirert rett og slett!

    Morro med så bra og mange bilder, eg har aldri brukt en fres før men skal prøve meg fram litt i sommer på et lite prosjekt. Er det virkelig så enkelt som det fremstår av bildene?
    Bare å sette i gang! Er kjempemoro! Og JA, det er virkelig så enkelt. Jeg gikk fra å aldri ha brukt en fres før til å øve meg i 15 min på ei fjøl til så å frese en kasse som dette med hva jeg synes er et proft resultat! Jeg så for meg at det fresehodet som snurrer med 30 000 rpm kom til å ete seg inn i kassen min og at det ville bli en utfordring, men nei! Det er lett!

  17. #37
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut. Gratulerer med flott arbeid så langt!

    Jeg kan skrive under på at det er moro med fres. Å kutte ut sirkelrunde ting med pen avrundet kant blir en lek. Men pass på å ha hørselvern og briller, det spruter flis over alt og den bråker noe infernalsk.

  18. #38
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser bra ut Zyb! ... og du er ikke den eneste som synes overfres er et genialt verktøy! ... Eneste jeg "reagerte" på, er at du ikke har senket elementet ned i plata. Det er for sent å gjøre nå da.., men alt en da gjør, er jo bare å frese nedsenkinga først med et fresestål, før krymper radiusen litt og freser ut resten av hullet. ...., men det er jo ikke sikkert det er noe problem da. Tenkte bare at det kan være greit å få membranen litt opp fra gulvet.

  19. #39
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for godord folkens!

    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser veldig bra ut. Gratulerer med flott arbeid så langt!

    Jeg kan skrive under på at det er moro med fres. Å kutte ut sirkelrunde ting med pen avrundet kant blir en lek. Men pass på å ha hørselvern og briller, det spruter flis over alt og den bråker noe infernalsk.
    Og man må regne med at hele området støves ned! Det støver noen inni hampen! Jeg har ikke brukt støvsuger da, for den støvsamlersaken tok jeg av med det samme da den begrenset vandringen. Sikkert fint til innendørs bruk.

    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Ser bra ut Zyb! ... og du er ikke den eneste som synes overfres er et genialt verktøy! ... Eneste jeg "reagerte" på, er at du ikke har senket elementet ned i plata. Det er for sent å gjøre nå da.., men alt en da gjør, er jo bare å frese nedsenkinga først med et fresestål, før krymper radiusen litt og freser ut resten av hullet. ...., men det er jo ikke sikkert det er noe problem da. Tenkte bare at det kan være greit å få membranen litt opp fra gulvet.
    Stay tuned for part three! Løsningen kommer kiskogl! Og det er egentlig ikke for sent, da det finnes falsefreser med kulelager ala dette:



    MEN, den metoden din er mye bedre, da det ikke er sikkert at falsefresen har helt riktig dimensjon!

  20. #40
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tid for del tre!

    Nå er vi kommet til kiskogls bekymring, og dette løses ved utfresing av frontplate nummer to!

    Fresen installeres og vi er klare for å frese et litt større hull enn sist. Dette vil gi inntrykket av flush mount, samtidig som elementet får feste i platas fulle tykkelse:



    Begge frontplatene sammenlagt ser slik ut:



    Den andre frontplaten er 18mm tykk.

    Etter å ha "flush trimmet" denne platen også tok jeg fresen og rundet av alle sidene. Ikke mye avrunding, ca 5mm radius.



    Så var det tid for litt sparkling! Frontplatene er enda ikke limt, så her får sparkelen vente litt til.


    Da var elementet i hus:







    Og jeg kan bore hull i frontplata for bolter og islagsmuttere:





    Alle islagsmutterne er festet



    Skader sikkert ikke med litt lim i tillegg?



    Den andre frontplaten er også avrundet:





    Til slutt i denne omgang så legges det på en tetningslist og den ytterste frontplata limes fast:





    Da var det slutt på del tre. Del fire kommer snart!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •