Forslag til 3-veis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til 3-veis

Hei alle sammen.

Jeg funderer på og lage et par 3-veis høytalerer. Noe jeg forøvrig aldri har gjort.
    Liker trykk i bunn, så en 10-tommer eller to i hver hadde gjort susen. Kanskje en i trykk-kammer og en i portet? Sikler litt på dette elementet: Kenwood Electronics Europe | Component Speakers > KFC-WPS1000F (details)

Så noen spørsmål..
    går det bra med 4-ohms elementer hele veien? og blir det bra innendørs?

Lønner det seg med tanke på pris på delefilteret og bruke seperate monoblokker på basselementene?

Hvor nærme godlyd kan jeg komme med de riktige elementene inntil disse basserne? Om kassene må bli store med flere kammer osv. spiller ingen rolle.

Håper det er noen Einsteiner der ute

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen spesiell grunn til at du vil bruke et element som er beregnet for bil til en høyttaler som skal stå inne?

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stian.

Plottet dette elementet inn i WinISD og det går veldig dypt. Samt at det koster 1100kr

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn et godt "byggesett" på 2-veis hos f.eks DIY Loudspeaker Projects eller Zaph|Audio, og bygg to aktive suber de kan stå på!

Lurer du på hvorfor så les de andre trådene her på DIY ang 3-veis. :-D

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lurer du på hvorfor så les de andre trådene her på DIY ang 3-veis. :-D
    Det godeste norcad mener her kan også sies på en klarere måte...;

"Hold deg unna 3-veis som første prosjekt!!!" ... og jeg er enig. Jeg hadde også ambisjoner om en fet 3-veis konstruksjon, men når det kommer til design av filter, er det meeeeget vanskelig å få det til. Da er 2-veis mye bedre for "førstegangsbyggeren".

Hvor mye penger hadde du tenkt å bruke? Ljudia har også et par kit til salgs som har høy partyfaktor... 10-12-15" ... Kanskje de hadde vært noe å starte med?

Det elementet du linket til ser jo forlokkende ut, men tror du ville fått en ganske så treig bass dersom du hadde stappet dette i en kasse for å ha "i stua".

Hvor mye penger har du å bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Det godeste norcad mener her kan også sies på en klarere måte...;

"Hold deg unna 3-veis som første prosjekt!!!" ...

Det elementet du linket til ser jo forlokkende ut, men tror du ville fått en ganske så treig bass dersom du hadde stappet dette i en kasse for å ha "i stua".

Hvor mye penger har du å bruke?
    3-veis er herved uaktuelt
    Men hvorfor blir elementet treigt? Det med nok drivkraft også?
    Jeg må bruke det som trengs av penger

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RnaJ
    Men hvorfor blir elementet treigt?
    Et høyttalerelement bruker litt tid på å "stoppe"; altså etter en har gitt høyttaleren et lite signal, vil elementet bevege seg litt videre etter at signalet er "borte". Både mekaniske deler (oppheng osv, (Qms)) og elektriske fenomener (i spolen (Qes)) vil sørge for at elementet sender ut "uønsket" lyd før det stopper opp. Dette måles i "Q", og elementets totale "Q" heter "Qts".
    Hvilken type kasse og mange andre faktorer (demping etc) vil påvirke høyttalerens totale Q, men for å ha best mulig utgangspunkt, er det gjerne fornuftig å velge et element med lav Q.

Når det er sagt, trenger du ikke legge all for stor vekt i dette da, men det finnes mange elementer som har relativt gode parametere.

Dersom du er ute etter å bygge deg en enkel partyhøyttaler, finnes det jo kit som f.eks ljudia har...; Kit GX-15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Der får du mye for 2000kr... Kassen må du bygge selv. Dersom du derimot vil ha bedre og mer behagelig lyd, anbefaler jeg å se på andre løsninger (som sikkert noen kan hjelpe deg med). f.eks; En to-veis med en god diskant
    og et par 6 1/2 eller 8" kan ofte låte meget godt med god bass. ... Sub kan du jo bygge i tilegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god info
    Hva med å bruke disse elementene i push-pull? Eller må jeg forkaste de what so ever?
    Veit du om et element som går like dypt og har bedre Q-verdier?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Push-pull vil nok ikke hjelpe noe særlig..... Det vil bare la elementet gå dypt i en liten kasse på bekostning av følsomhet (på et vis).

Peerless sine SLS og XLS serie (f.eks hos dynaBel AS) er gode elementer. ... Det er mange bra der ute.

Hva er du egentlig ute etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok.

Jeg er igrunn ute etter noe som gir trøkk! men som gjerne kan bestå av seas på sett og vis. Jeg liker å føle at jeg er stortromma til pedalen. Hadde jeg kunnet fått litt juling av høytalern min hadde jeg takket ja Men samtidig setter jeg ofte på klassisk, visesang, folkemusikk, pop, alt innen trance og den slags og mye mer. Det er kun en sjanger høytalerene mine kommer til og slippe for alltid, og det er køntri.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RnaJ
    Jeg er igrunn ute etter noe som gir trøkk! men som gjerne kan bestå av seas på sett og vis. Jeg liker å føle at jeg er stortromma til pedalen. Hadde jeg kunnet fått litt juling av høytalern min hadde jeg takket ja Men samtidig setter jeg ofte på klassisk, visesang, folkemusikk, pop, alt innen trance og den slags og mye mer. Det er kun en sjanger høytalerene mine kommer til og slippe for alltid, og det er køntri.
    Da tror jeg ljudia-alternativet forsvinner litt.

Har du tenkt å ha sub i tilegg?
    Selv, har jeg gulvstående med 2 stk 6 1/2" og 1" diskant. De spiller høyt og med fyldig bass. I tilegg har jeg alltid hatt sub; først 1 10" ..., så 2 ...., så 4 ... og nå bygger jeg 4 stk 12" som jeg antakeligvis får til å spille i morgen. I tilegg til 2 stk 10".... foreløpig.

Det jeg vil frem til, er at mine gulvstående spiller som bare ****. De trøkker imponerende godt og går dypt i bassen. Med sub i tilegg, får jeg de siste frekvensene ned til kjelleren også.

Vil derfor anbefale deg en 2-veis med 2* 6 1/2" eller 2* 8"
    Kjenner ikke noe til SEAS, men kan på det varmeste anbefale Peerless HDS Exclusive 180 (tilsvarende mitt system). Vifa's ringradiator XT25 er heller ikke noe dum investering (den er velkjent for å spille fantastisk).
    Seas og ScanSpeak har mye gode elementer og. Husk at GODE 6 1/2" spiller fletta av billige partyløsninger. Skikkelige kvalitetselementer spiller både dypere og høyere enn hva folk flest tror.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremt med subber du har da Men hvis dine topper som består av 4 hds180 og to diskanter holder følge med all bassen så er jo det meget interesant
    Har du regnet ut filter og alt det der selv?
    Og veit du om noen her på forumet poster videoer på utube? Sånn lodding og kassebygging f.eks

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å huske på at de aller fleste DIY høyttalere er konstruert for å spille renest/penest mulig. Altså naturto gjengivelse uten noe imponator effekt i midbassen eller andre "unoter". For mange som ønsker mer moro og partylyd KAN det høres kjedelig ut.
    Misforstå meg rett, det finnes bass og trykk i mange DIY høyttalere også, bare ikke overdrevet mye av det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturtro festlydgjengivelse Dovregubbens hall er jo en partyslager.. og den låter ikke best på tivoli audio. selv om det også er godt nok når den for en gangs skyld kommer på radioen

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se byggetråden min ..... ca herfra; http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1183769. Jeg brukte den "gamle" utgaven av HDS, men 180'n er så godt som helt lik. (jeg skal bruke de i centeren jeg skal bygge til disse).

Låter godt og spiller meget dypt. Enkelte ville nok sagt at de ikke trenger sub. ..., men har du en ekstra 10'er eller 12'er, hjelper det nok på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass gjennomført ja.. tror jeg skal bygge mine i lego jeg.. så får jeg iallefall kantene rette Lurer litt på om jeg skal gå for noe 15 liters++ greier. Og heller bygge subber som dere sier.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •