Tar det fra børjan..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tar det fra børjan..

Har etter hvert ramlet ned på dynabel Nut som første selvbygg høyttaler. Bare lurer på om det er noen "tweaks" jeg kan gjøre med dem?

Vet jeg sannsynligvis tar meg vann over hodet nå(ikke bestilt ennå, har altså ikke engang sett på tegningen), men også at jeg er typen som garantert ikke blir fornøyd uten at jeg har noen personlig vri på et sånt prosjekt. Er det noe å hente på tykkere kabinettvegger, avstivere eller lignende?

Har nå uansett nettopp bestilt meg en overfres fra clasohlsson for å få laget kabinettet med et noenlunde utseende..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste forslaget jeg kan gi deg for å forbedre lyden i disse er å bytte filter, elementer og kasse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var du vel nesten ufin, Snickers... Men det er klart at den som venter på BEL venter på noe godt....

Hva med å skrå noen vegger i kabinettet for å minske kasseressonnanser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at disse høyttalerne er ganske kjedelige. Dersom du ikke har bygget noe før så nyt resultatet, men ikke la de relativt snevre kvalitetene skremme deg fra å bygge mer.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at dette ikke er high-end akkurat, hehe. Må bare begynne med noe enkelt&greit(&billig! ).
    Det slo meg at hvis jeg gjorde dem litt høyere, med et sandkammer i bunn.. Noe å tenke på?

Roffe: Hvis jeg skrår vegger, vil ikke det herpe avstemmingen i kabinettet ved å endre volumet? Leste litt om dette i "Høyttalere" av Sommerseth men må innrømme jeg ikke skjønte så innmari mye..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Nut spiller ganske fint (engasjerende og musikalsk innenfor de begrensningene disse elementene har (kort slaglengde)).

Men Snickers har lovet å lede meg til lyset. Og det sanne avgudsbildet for DIY-begynnerbyggere heter visst BEL. Jeg lar meg forføre hvis resultatet blir bedre. For standarden som skal overgås heter Nut, og Snickers mener det ikke er noe problem. Amen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det roffe. Jeg er rett og slett vanvittig dyktig. I blant lurer jeg på hvordan jeg har blitt så dyktig, men det bekymrer meg egentlig ikke. Det viktigste er at jeg er dyktig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har det moro nå over midnatt (og, ja - klokka på forumet går feil)

Seriøst: Nut er bra, men vi håper BEL blir bedre. Hadde ikke Snickers ledet med over på smalere stier hadde jeg gått den brede landevei og bygget dynaBel Nut.

Så sett i gang du. Trenger du mer dynamikk etterhvert kan jo Nut bli bakhøyttalere og BEL gå i front når vi vet mer om hvordan den yter...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Er klar over at dette ikke er high-end akkurat, hehe. Må bare begynne med noe enkelt&greit(&billig! ).
    Det slo meg at hvis jeg gjorde dem litt høyere, med et sandkammer i bunn.. Noe å tenke på?

Roffe: Hvis jeg skrår vegger, vil ikke det herpe avstemmingen i kabinettet ved å endre volumet? Leste litt om dette i "Høyttalere" av Sommerseth men må innrømme jeg ikke skjønte så innmari mye..
    Sandkammer er ingen dårlig ide. Alternativt bor 4 hull i en sortmalt betonghelle og skru den fast til bunnen av Nut.

Du må selvfølgelig beholde volumet hvis du skrår veggene. Det betyr at du må bevare totalvolumet og flytte innerveggen. Litt basiskunnskap om geometri fikser det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg holder meg til Nut foreløpig. De blir nok bakkanaler etter hvert, ja, skal sannsynligvis med tiden ha meg aktive fronter for å få skikkelig trøkk på tingene. Men det er et økonomisk spørsmål.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på ikke lage for lange og smale kasser. Plasser også bassportene i nærheten av elementene. Dersom du plasserer dem bak på kassene passer de best i mindre rom.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg legger til et sandkammer i bunn, vil det indre volumet jo ikke endres, selv om kassen blir høyere? Eller hva? En ekstra avstiver kan vel også avhjelpe evetuelle ekstra vibrasjoner. Tenkte også på å bruke tykkere MDF plater(skal jo originalt være 19mm).
    Takker for råd uansett, jeg må nesten ta kveld snart..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en liten ideskisse i paint ang. sandkamre, jeg vet ikke helt hvordan skilleveggen er plassert i Nut, men gjettet på noe ala dette.
    Hvis jeg beregner det nye volumet rett, vil dette være verdt å gjennomføre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på å ikke endre høyden på kassa for mye. Det har mye å si for oppførselen rundt delefrekvensen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en liten ideskisse i paint ang. sandkamre, jeg vet ikke helt hvordan skilleveggen er plassert i Nut, men gjettet på noe ala dette.
    Hvis jeg beregner det nye volumet rett, vil dette være verdt å gjennomføre?
    Skilleveggen er plassert omtrent som du skisserer. Det er også ekstra intern avstiving i det nederste kammeret. (Jeg var også interessert i Nut, og fikk tilsendt kassetegninger på forespørsel). I tillegg kan jeg si at Nut benytter såkalte akustikkplater for intern demping. Disse plasseres skrått bak basselementene for å bryte stående bølger mellom elementet og bakveggen.

Ser ikke helt poenget med det øverste kammeret i din tegning. Hvis det skal sandfylles blir høyttaleren mindre stabil i forhold til velting. Hva ønsker du å oppnå med dette kammeret?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du oppnår ikke særlig mye ved bruk av tykkere plater på en så liten høyttaler...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser ikke helt poenget med det øverste kammeret i din tegning. Hvis det skal sandfylles blir høyttaleren mindre stabil i forhold til velting. Hva ønsker du å oppnå med dette kammeret?
    Tenkte på det med skråstilte vegger i kabinettet, men vil helst ha det firkantet utvendig. Tenkte bare at det resulterende kammeret da like godt kunne sandfylles for demping.. Kom etter hvert fram til at jeg sannsynligvis går for betongheller i bunn. Gjør da disse ganske brede så veltesikkerheten er god uansett.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, og betonghellene vil jo bety at jeg slipper å forlenge kassen noe særlig, i motsetning til med sandkammer i bunn.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tenkte på det med skråstilte vegger i kabinettet, men vil helst ha det firkantet utvendig. Tenkte bare at det resulterende kammeret da like godt kunne sandfylles for demping.. Kom etter hvert fram til at jeg sannsynligvis går for betongheller i bunn. Gjør da disse ganske brede så veltesikkerheten er god uansett.
    Jeg tenkte akkurat samme tanken: å erstatte den latterlige T-foten med en fastskrudd betonghelle... Med sort liggeunderlag limt under.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det blir noe ala vedlagte skisse. Regnet litt i går, og fant ut at det trengs ikke så store høydeøkningen for å kompensere volumtapet i topp og bunnkammer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •