Hjelp til å bygge et par enkle høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å bygge et par enkle høytalere

Hei

Har nettopp registrert meg her på forumet da jeg har funnet ut at jeg vil bygge et par høytalere. Har lest en del rundt på forumet og sett litt på ulike leverandører. Når sant skal sies så er jeg helt fersk når det kommer til høytalere og i hvertfall til det å bygge selv.

-Jeg liker at høytalere smeller godt, og er ikke kjempekresen på lydkvalitet (er ikke ute etter hifi-lyd). Kan kanskje kalle det et veldig lite "russeanlegg"
    -Budskjettet mitt ligger vel på rundt 3000-3500, men vil nok endres etterhvert.
    -Bruksområdet vil variere; hjemme i stua og ute på terassen ved passe stor hage.
    -Tenker hovedsaklig 2-veis, med 2 elementer i hver kasse (hvis lar seg gjøres prishunstig)

Hvordan kan jeg se at elementer passer i forhold til hverandre og vil samkjøres? Jeg har sett litt på dynabel.no og kommet frem til disse elementene uten å vite om de kan samkjøres.

HT-22 - dynaBel AS
    dynaBel PA1250 - 12" PA BASS - dynaBel AS

Det beste hadde vært om høytalerne var aktive hvis det er mulig å få til uten å bruke for mye pæng. I såfall, hvordan gjør man det? :???:

Takker for alle svar og for et utrolig bra forum!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brynje
    Hei

Har nettopp registrert meg her på forumet da jeg har funnet ut at jeg vil bygge et par høytalere. Har lest en del rundt på forumet og sett litt på ulike leverandører. Når sant skal sies så er jeg helt fersk når det kommer til høytalere og i hvertfall til det å bygge selv.

-Jeg liker at høytalere smeller godt, og er ikke kjempekresen på lydkvalitet (er ikke ute etter hifi-lyd). Kan kanskje kalle det et veldig lite "russeanlegg"
    -Budskjettet mitt ligger vel på rundt 3000-3500, men vil nok endres etterhvert.
    -Bruksområdet vil variere; hjemme i stua og ute på terassen ved passe stor hage.
    -Tenker hovedsaklig 2-veis, med 2 elementer i hver kasse (hvis lar seg gjøres prishunstig)

Hvordan kan jeg se at elementer passer i forhold til hverandre og vil samkjøres? Jeg har sett litt på dynabel.no og kommet frem til disse elementene uten å vite om de kan samkjøres.

HT-22 - dynaBel AS
    dynaBel PA1250 - 12" PA BASS - dynaBel AS

Det beste hadde vært om høytalerne var aktive hvis det er mulig å få til uten å bruke for mye pæng. I såfall, hvordan gjør man det? :???:

Takker for alle svar og for et utrolig bra forum!
    Hei og velkommen til AVforum!

Siden du ikke er ute etter spesiell lydkvalitet, men mest trøkk så kan du jo se på: ljudia..

Billig og funker jo greit + da får du jo mesteparten av det du trenger

Om du tenker på å bygge helt selv (og vil ha det aktivt) så må du ha et form for delefilter (enten aktivt eller passivt) også en forsterker.. Dette er laangt over mitt kunnskapsnivå, så kan nok ikke forklare noe bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i grunn mye interessant på ljudia. Likte Kit gx-12. Men hvor stor merkbar forskjell tror du det vil være på gx-12 og gx-10?

Si at jeg skulle velge Kit Gx-12. Hadde jeg bare trengt en forsterker da for at det skulle virke? Hva må jeg da se etter for å finne en matchende forsterker?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i grunn mye interessant på ljudia. Likte Kit gx-12. Men hvor stor merkbar forskjell tror du det vil være på gx-12 og gx-10?
    Har ingen peiling da jeg aldri har hørt noe fra Ljudia.. Men forskjellen på et 10" og et 12" element er ganske stort.. Avhengig av hva musikk du hører på selvfølgelig..

F.eks vil en 10" funke bedre på klassisk, litt rock kanskje.. Litt mer "fart" og letter for en forsterker..

12" vil ha litt mer trøkk, spille litt dypere, litt tregere kanskje (i denne prisklassen) og være vanskeligere å drive..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se heller på GX15. mye mere trykk i de. og pris forskjellen er ikke stor.
    og en rimelig PA forsterker. f.ex alto, eller T.amp.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!

Dette er en bra kombo dette! Spiller utrolig høyt! Bruker dem selv i noen høyttalere jeg har på sjøhuset til folka, og det er dynamisk og morro!

..., men de gir ikke fra seg så mye bass. Du trenger i såfall store kasser. Selv, har jeg brukt dem i 45literskasser pga plass etc, men bruker sub i tilegg. Uansett; de spiller godt og det er morro.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært utrolig kult å få til dynabel komboen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram. Kiskogl kan ikke du fortelle litt om hvordan dine kasser ser ut inni med tanke på delfilter etc.

Kunne eventuelt senere kjørt på med et av sub-byggesettene til ljudia.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært utrolig kult å få til dynabel komboen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram. Kiskogl kan ikke du fortelle litt om hvordan dine kasser ser ut inni med tanke på delfilter etc.

Kunne eventuelt senere kjørt på med et av sub-byggesettene til ljudia.
    Jeg kan rote frem litt filtertegninger og slikt.

Dersom du vil ha "billig" og brutal sub, anbefaler jeg følgende; Ukens tilbud hos Dynabel.no; PA1880 18" PA-bass til 998,- ... Har selv byggd en relativt "liten" sub (100liter) med 2 elementer (push'n'pull/isobarik)...;

... den står nå på et utested i byen....

Du kan jo ringe dynabel og høre med dem hvor stor kasse de anbefaler dersom du skal få litt bass ut av PA1250'n. (Spør etter Øyvind. Han pleier å ha roen på de tingene).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA-1880 er faktisk et overraskende bra element. Til den prisen mener jeg svært lite om noe slår det. Utrolig morofaktor. Krever dog stor kasse, brukte de i to stk 360L kasser hver. Lager du en isobaric løsning som nevnt her kan du halvere kassa omtrentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dritkeen på å prøve meg på den suben også. Trenger man da to stk subelementer, eller går det an med bare ett element?

Men uansett så må suben vente til jeg kommer noen vei med høytalerne. Lommeboka spiller ikke helt på lag hvis jeg skal kjøre på med sub samtidig.

Jeg kan rote frem litt filtertegninger og slikt.
    Er veldig interesert i hva du har gjort med dine og hvordan du gjorde det så hvis du fant tegningene hadde det vært supert. Btw, hva annet enn elementer og kasse trenger jeg for å bygge? Følger det med alt annet av kabler/ledninger og div...?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare 1 element for sub ..., men da trenger den større kasse (200liter går greit).

Til høyttalerene, trenger du følgende utenom elementer;
    Terminaler, bassrefleksrør, kabler, delefilterkomponenter, dempeull, grill?, skruer/bolter, islagsmuttrer, og kanskje noe bitumen (asfaltplater).

Det meste er relativt billig. Jeg ville ikke lagt penger i dyre kabler og styr her..., bare bruk noe billig som gjør jobben godt nok. Ofte holder det langt med biltema hvis du har det i nærheten. Hvor i landet holder du til?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Du trenger bare 1 element for sub ..., men da trenger den større kasse (200liter går greit).

Til høyttalerene, trenger du følgende utenom elementer;
    Terminaler, bassrefleksrør, kabler, delefilterkomponenter, dempeull, grill?, skruer/bolter, islagsmuttrer, og kanskje noe bitumen (asfaltplater).

Det meste er relativt billig. Jeg ville ikke lagt penger i dyre kabler og styr her..., bare bruk noe billig som gjør jobben godt nok. Ofte holder det langt med biltema hvis du har det i nærheten. Hvor i landet holder du til?
    Materiale (MDF) for en 200 liters kasse med tilbehøret du nevner kommer fort på 2000,- når en skal ha med lim og eventuelt det man skal gjøre finish med. Spørs jo hvor billig man ønsker å få dette gjort da.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Materiale (MDF) for en 200 liters kasse med tilbehøret du nevner kommer fort på 2000,- når en skal ha med lim og eventuelt det man skal gjøre finish med. Spørs jo hvor billig man ønsker å få dette gjort da.
    Næh. En må gjerne bruke gulvspon. Koster ikke allverdens.

..., men nå er det jo ikke sub som er første-pri...., så hvis vi sier at det går med følgende;
    gulvspon; 240cm*60cm*22mm; ca 160 pr plate.
    1 flaske polyuretan lim; 160
    2 sett med terminaler fra biltema; 80
    høyttalerkabel fra biltema; 90
    Dempeskum fra biltema; 100
    Islagsmutter (40 stk) og bolter ca 60

= ca 1000kr for det du trenger til kasser.
    Et par spraybokser med maling..., eller noe annet går jo an å kjøpe til finish da.

Elementene har jo sin pris..., og en må gjerne regne 3-500kr for delefilterkomponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da har jeg snakket en del med far om saken i og med at han bygde en del høytalere da han var yngre. Veide opp forslagene med å dynabel elementene, kontra ferdig byggesett fra ljudia. Kunne være ganske vanskelig mente han å få bra resultat når man ikke hadde ferdige mål på kassene til ukjente elementer. Da man gjerne bruker en del regning og simuleringer for å få best utbytte av volum, form osv..

Derfor bestilte jeg Gx-12 kitet. Har tenkt til å bestille denne forsterkeren ved siden av, så satser på at dette blir bra saker.

Kønig PA-Forsterker 2X 500W fra Brahandel, netthandel med LCD, kontorrekvisita, ryggsekk, skritteller, laser, leker, gaver, smykker
    Kit GX-12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kan oppdatere med litt bilder under byggingen av kassene hvis folk er keene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god kveld, gx kitene lager mye lyd ikke spesiel fin,men du hører i hvert fall hva som blir sakt/skreket på musikken ;-) har selv et par gx -10 fungerer helt greit til fest og der det ikke er så nøye med kvaliteten, men skal du se film osv og faktisk nyte musikken ville jeg annbefalt noe litt dyrere, men de er et bra begynnelse. har vekket naboen et par ganger med mine så det er mye lyd til en helt ok peng. Bare å ge gass, og vis du ikke funker for deg er det bare få kassen fin og selg :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er det som er målet! Men hva slags forsterker har du til dine gx-10?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Da fikk jeg elementene mine i dag, MDF plater er handlet inn og skal snart begynne å skjære til kassene. Det jeg syntes var litt rart er at i beskrivelsen på kitet står det at motstanden var på 4 ohm, mens elementene jeg fikk er 8 ohm. Da må jeg ut med endel ekstra cash for å få en enda sterkere forsterker. Fint hvis noen har tips til forsterkere jeg bør kjøpe.

Foreløpig er det alto mac 2,3 som står i fokus, men er åpen for andre forslag.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GX-12 har vel 2 stk 12'ere? ..... 8+8/2 = 4ohm. .... tada!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    GX-12 har vel 2 stk 12'ere? ..... 8+8/2 = 4ohm. .... tada!!
    Ikke for å være pirkete altså...men 8+8/2 = 12

2stk 8 ohms elementer i parallell gir totalt 4ohm.

Vet at du kan dette kiskogl, bare måtte.. Ikke ta det ille opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh? 8+8/2 er ikke 12 :shock:

8+8=16
    16/2= 8

Men 8ohm+8ohm= 4 ohm!

Men GX12 har også mellomtone og diskant, så disse må jo også taes med i regnestykket når dere regner motstanden. Jeg vet ikke hvordan dette er koblet, så kan ikke si hvilken motstand du får. Men det er ikke veldig avgjørende, du får bygge de og se hvordan det går! Jeg hadde selv et par GX12 for nesten 10 år siden, og de fungerte bra til prisen Kjør på med en billig PA forsterker, så blir det nok bra med lyd skal du se!

PS: det er mye bra forsterkere du kan kjøpe brukt. Da får du ofte kvalitetsforsterkere til samme prisen som billigforsterkere koster nytt.

Denne vil nok for eksempel gi deg mye for pengene(men kan nok prutes ned noe):

Kraftig Denon forsterker (2x150W - 8 ohm) - FINN Torget

Ta deg noen runder på finn, så finner du nok noe bra!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •