Hjelp til å bygge et par enkle høytalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ah så det er sånn det fungerer! Som sagt tidligere så er jeg helt fersk når det kommer til dette, men da gir det plutselig mer mening da det ved parallellkobling gir 4 ohm. Per høytaller er det 2x 12" a 8 ohm, 1x 6,5" a 8 ohm og 1x horndiskant a 8ohm.

Skal innom nærmeste musikksenter i morra for å forhøre meg litt om hvordan jeg skal koble dette slik at det blir et bra resultat. Følger jo med en byggebeskrivelse, men der står det bare koble rød/gul/svart/blå ledning osv...til ditt og datt så det gir meg lite info om hvordan selve koblingen fungerer, og hvordan effekt det har om jeg kobler parallellt eller annen måte.

Begynte bare å lure et lite sekund om jeg hadde fått feil elementer, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så hadde det vært kult hvis noen hadde noen forslag (gjerne bilder) til hvordan design jeg skal ha på høytalerne. Tenker svart klarlakk foreløpig, men har liksom ikke satt meg altfor mye inn i designet enda, så finnes jo sikkert utallige muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Eh? 8+8/2 er ikke 12 :shock:

8+8=16
    16/2= 8
    Eh? Hvis du har hatt litt matte så vet du at du skal først gjennomføre multiplikasjon og divisjon, deretter utføre addisjon og substraksjon. Prøv med google calculator

Se på det slik da: 8+(8/2)=12!

Det vi hvert fall er enige om er at det blir 4 ohm!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jaja

Når det gjelder kobling så kobler du bare slik det står i beskrivelsen. Du skal ikke trenge å tenke en gang, om du kobler annerledes enn hva det skal endrer du filterets karakteristikk.

Når det gjelder design(form) så bør du bygge dem slik som de skal være. Angående farge, så er "pianolakk" VELDIG vanskelig å få til om du ikke har skikkelig utstyr og mye tid og tolmodighet. Bruk heller interiørmaling, det blir som regel penere. Men uansett hva du gjør, husk å pusse og sparke kassa slik at den er 100% glatt og pen før du begynner med finish

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, greit blir vel fort interiørmaling da Skal legge ut litt bilder om fremgang etterhvert så får vi se hvordan resultatet blir til slutt

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Ikke for å være pirkete altså...men 8+8/2 = 12
    2stk 8 ohms elementer i parallell gir totalt 4ohm.
    Vet at du kan dette kiskogl, bare måtte.. Ikke ta det ille opp!
    Hehehe..... jeg stillte meg laglig til for hogg ved å forenkle det slik.... :P

Vil forresten oppfordre trådstarter til å ta rådet om interiørmaling eller tilsvarende. Å bruke masse ressurser på pianolakk blir i dette tilfelle overkill. Dette er nok ikke siste høyttaleren du lager..., så spar finishen Se heller hvor bra du får det med interiørlakk. Dersom du ser en sjøte eller noe slikt, kommer du til å bli ganske glad for at du ikke valgte pianolakk. Jo blankere finish..., jo mere avslørende blir den.

... og videre ang delefilter (mulig du vet dette.., men kan vel ikke skade for mye);
    Delefilteret vil jo dele signalet slik at bassen kommer til bass..., mellomtonen til mellomtone..., og diskant til diskanthorn (ingen overraskelser der...). Slikt vi har sagt det, er det jo lett å regne; 2* 8ohm basser...., 8ohm mellomtone.., 8ohm diskant ..., det må vel bli 2 ohms total last?.... vel; nei. Pga filteret, vil strømmen gå til bassene når det er bass... (="4ohm")..., når det nærmer seg mellomtone, vil denne bli sendt til mellomtonen som er 8 ohm ... .... og tilsvarende for diskanten.
    Pga ulik følsomhet, samt motstander i delefilteret, vil elementene spille mest mulig likt lydtrykk når de får signal.
    Du bør også ha i bakhodet at når en høyttaler er oppgitt til "8ohm", vil den variere (derfor det kalles impedans og ikke resistans ... pga den varierer). ....

Konklusjon; Jo mer en dykker ned i en høyttaler, jo mer komplekst blir det. .......
    Tips; Gjør det enkelt denne gang. Bygg.... ha det gøy.... og spill fletta av naboen. Grå hår pga delefiltere kan du få deg en annen gang.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •