Sommerprosjekt 3-veis+sub HIVI HomeTeather Høytalere Skal lages!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sommerprosjekt 3-veis+sub HIVI HomeTeather Høytalere Skal lages!

EDIT: Planen er litt forandret og skal lages en treveis høytaler av
    SB29RDC-C000-4 SB Acoustics tweeter.
    1x HIVI F6 MIDBASS 6" kevlar
    3x HIVI M8A 8" BASS

Da både partsexpress og Madisound sa at det å lage en fireveis høytaler av HIVI var nærmest umulig, pga at de er så jævli vanskelig å lage et bra delefilter til. Og vist jeg absolutt ville bruke hivi burde jeg nedgradere til et 3veis system og det har jeg gjort Gikk bort fra å bruke HIVI tweeter da ifølge Zaph audio var disse noe manskit. Og ble anbefalt Sb acoustic tweeter fra Madisound! Denne fikk da og kjempegod kritkkk på zaph.
    Delefilter blir konstruert av meg på LSPCAD, og har bestilt et LEAP 5 design hoss madisound (da dette var veldig billig) for å se forskjell og blir dem helt forskjellig lager jeg begge, og prøver!.
    Har begynt å tvile litt på å ha sub i bunnen på høytaleren da, kassene kommer til å bli veldig store da bare de 3x8" skal ha 120L skal det da bli 40 L til, til subben blir dette noen så ganske store høytalere. Uten subben blir disse på str med Klipch RF-83 med sub blir det Klipch Palladium str!!:S Så dette er enda i tanke boksen!

Gammel plan!:S VRAKET!
    Som Overskriften sier, skal det lages Store hjemmekino høytalere Ala Klipsch. Alt av elementer skal være av Hivi. Dette blir store høytalere med Sub på bunnen.
    Hadde først en ide om lage noen gode stativ høytalere, men denne ideen ble vraket, og skal lage helt nye kasser.
    Høytalere skal bestå av en Tweeter på toppen ala B&W nautilus, skal ha en hivi 2" dome midrange. enten en eller to 6" bassmellomtone(trenger inspill på dette), 2x8" Subelement.. og på bunnen skal jeg lage en 10" sub av HIVI sitt sinnsyke 10"! element som eventuelt brukes i sunfire subbene, dette skal selvfølgelig drives av en Oaudio Bash 500..
    Da dette er et sommerprosjekt er jeg enda i planleggingsfasen, og driver og simulerer med LspCAD 6.2 Pro. Eneste jeg ser er at alle Hivi sine toppmodeller har en Super tweeter, da jeg la merke til dette tenke jeg blir vell ingen swans lookalike uten en supertweeter:P Men dette er ikke sikkert enda..

Elementene som blir brukt er:
    HiVi TN28 Fabric Dome Tweeter
    HiVi DMN-A Soft Dome Fabric Midrange
    HiVi M6N 6" Aluminum/Magnesium Midbass
    HiVi M8N 8" Aluminum/Magnesium Woofer
    HiVi SP10 10" Subwoofer Med Oaudio Bash 500w
    Eventuelt suppertweeter HiVi RT1.3 Planar Isodynamic Tweeter?? Men da blir dette plutselig en 5veis!!:S

Gidder ikke å legge link til alle elementene så her e linken til Swans Drivers vist noen lurte.
    Drivers_HiVi,Inc.

Som sagt dette er under planlegging og er i full simuleringer nå:P

Vet at dette blir et Særdeles vanskelig bygg,, men er ikke mitt første bygg, så dette skal nokk gå bra
    Skal komme med sketchup tegning senere!
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, ambisiøst! Spennende prosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ambisiøst ja! Har du simulert noe enda? Blir jo litt av noen filtre du etterhvert skal produsere 4-veis er ikke akkurat "a walk in the park"....

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser simuleringen ut med disse elementene? Det er vel ikke alle som sitter med LsdCAD (http://www.ijdata.com/LspCAD_buy.html) så det hadde vært morsomt å se hvordan de forskjellige elementene ser ut "på papiret".

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss.... utrolig ambisiøst!! ... har du kunskap/vilje/styrke til å dra det i land? 4-veis er ikke "a walk in the park" ..., og jeg vil egentlig anbefale 2 ting;

1. Elektronisk delefilter. Det blir kanskje dyrt med effekt til det..., men et 4-veis filter blir kanskje litt vel drøyt å lage selv... og det blir kanskje litt i overkant mange feller å gå i. Selv klør jeg meg godt i hodet av et 2-veis...
    2. Ha sub i eget kabinett (altså; helt seperat kasse). Dette pga det gjerne er greiere å ha muligheten til å plassere sub fritt i forhold til frontene.

Lykke til!

Dette skal jeg følge med på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående mellomtone, så har jeg et par IPL S5TL. Disse er basert på IPL elementer, du kan se mer her:

IPL S5TL GOLD TRANSMISSION LINE

Jeg synes både mellomtonen (og diskanten) er meget bra! Jeg ville nok valgt begge disse elementene om jeg skulle bygd en lignende konstruksjon. De spiller både detaljert, behagelig og godt. Prisen er også bra. Det eneste minuset er at diskanten har noe begrenset spredning(noe de fleste bånddiskanter har), men de er til gjengjeld råbra rundt lytteposisjon.

Jeg ville sett nermere på magnesium elementene om du kan delefilter. Disse låter bra med riktig delefilter, men med feil delefilter låter de vist ikke bra.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvordan ser simuleringen ut med disse elementene? Det er vel ikke alle som sitter med LsdCAD (http://www.ijdata.com/LspCAD_buy.html) så det hadde vært morsomt å se hvordan de forskjellige elementene ser ut "på papiret".
    Joda skal legge ut simulering Må bare først få tiden til å få lagt inn alt i LSPCAD. syns ikke det er det enkleste programmet å bruke:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Jøss.... utrolig ambisiøst!! ... har du kunskap/vilje/styrke til å dra det i land? 4-veis er ikke "a walk in the park" ..., og jeg vil egentlig anbefale 2 ting;

1. Elektronisk delefilter. Det blir kanskje dyrt med effekt til det..., men et 4-veis filter blir kanskje litt vel drøyt å lage selv... og det blir kanskje litt i overkant mange feller å gå i. Selv klør jeg meg godt i hodet av et 2-veis...
    2. Ha sub i eget kabinett (altså; helt seperat kasse). Dette pga det gjerne er greiere å ha muligheten til å plassere sub fritt i forhold til frontene.

Lykke til!

Dette skal jeg følge med på!
    Er vell ganske vanskelig å lage et slikt filter selv, men har sittet lenge med linkwitz riley kalkulator,, xover pro 3 og jeff bagbys passiv crossover designer.. og nå blir jo alt simulert i LSPCAD! så skal nookk få dette til..

Grunnen til at jeg vill ha subben i samme kasse er pga plass i stuen, har en litn stue og er ikke så stor plass til subber:P og så har du samboern som ikke liker disse svs kassene stående rundt..
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Er vell ganske vanskelig å lage et slikt filter selv, men har sittet lenge med linkwitz riley kalkulator,, xover pro 3 og jeff bagbys passiv crossover designer.. og nå blir jo alt simulert i LSPCAD! så skal nookk få dette til..

Grunnen til at jeg vill ha subben i samme kasse er pga plass i stuen, har en litn stue og er ikke så stor plass til subber:P og så har du samboern som ikke liker disse svs kassene stående rundt..
    du kan kalkulere til du blir grønn som hulken uten og få resultatet du vil ha.
    du må nok beregne mye tid på prøving, måling, feiling, nye filtre, måling og feiling før du kommer i mål. en annen ting er høyden til diskanten. hvordan blir den i de forskjellige forslagene dine?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er vell ganske vanskelig å lage et slikt filter selv, men har sittet lenge med linkwitz riley kalkulator,, xover pro 3 og jeff bagbys passiv crossover designer.. og nå blir jo alt simulert i LSPCAD! så skal nookk få dette til..

2. Grunnen til at jeg vill ha subben i samme kasse er pga plass i stuen, har en litn stue og er ikke så stor plass til subber:P og så har du samboern som ikke liker disse svs kassene stående rundt..
    1; Jupp, men det som audiosan sier er meget viktig...; det er ikke alltid teori og praksis stemmer...., så du kan ende opp med noe som er meget tidkrevende og dyrt (mange komponenter). Er aktiv deling vurdert?

2. Store stuebord av noen sub-kasser er ikke like tiltalende for samboere desverre.., men det går jo an å lage små "søte" og? ... De elementene du skal bruke er (hvis jeg ikke tar helt feil) beregnet for små kasser?
    ... som blir lettere å gjemme bort ...?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1; Jupp, men det som audiosan sier er meget viktig...; det er ikke alltid teori og praksis stemmer...., så du kan ende opp med noe som er meget tidkrevende og dyrt (mange komponenter). Er aktiv deling vurdert?

2. Store stuebord av noen sub-kasser er ikke like tiltalende for samboere desverre.., men det går jo an å lage små "søte" og? ... De elementene du skal bruke er (hvis jeg ikke tar helt feil) beregnet for små kasser?
    ... som blir lettere å gjemme bort ...?
    Vist jeg skulle se på aktiv deling? hvor skal jeg se på det noen forslag?

Joda den HIVI SP10 woofer skal ha 33L kasse så blir ikke så stort:P skal nå tenke på det,, har også vurdert å ta bort subben å ha 3x8 i høytalerene, men er bare redd for at det blir for tungdrevet.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist jeg skulle se på aktiv deling? hvor skal jeg se på det noen forslag?
    ... err...... google "Active 4-way crossover" ...
    .., men vet ikke hvor gode "hifi" egenskaper de ulike har..., men vet at flere produsenter bruker dette. F.eks toppmodellen til Audiovector kunne en få med aktivt delefilter. Flere high-end saker kan en også få med aktivt delefilter. "Problemet" blir bare at du trenger effekt til hvert segment.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... err...... google "Active 4-way crossover" ...
    .., men vet ikke hvor gode "hifi" egenskaper de ulike har..., men vet at flere produsenter bruker dette. F.eks toppmodellen til Audiovector kunne en få med aktivt delefilter. Flere high-end saker kan en også få med aktivt delefilter. "Problemet" blir bare at du trenger effekt til hvert segment.
    Ja selvfølgelig google:P er ikke helt med på morrakvisten:P fant mange, men probleme er jo det med å ha en forsterkerdel til hvert segment:S Da må jeg plutselig ha nye forsterkere, så dette er ganske så uaktuelt..... Men finnes det ingen mulighet for et aktivt filter som plasseres mellom forsterker og høytaler, det vill jo da hete passiv filter samme som jeg har tenkt å lage,, men jeg tenkte på et som har samme funksjon som et aktivt filter?
    edit: fant faktisk et active crossover programm som brukes på pc,, kan spare mye penger på det:P foo_dsp_xover
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv prøvd meg på en 3-veis konstruksjon med passiv deling, og satt i dagevis med simulering før jeg satt sammen filtrene. Endte opp med månedsvis med prøving og feiling, og sluttresultatet for delefiltrene var fullstendig ulikt det simulerte filteret. Hvis du skal få ett 4-veis passivt delefilter må du regne med å å bruke noen måneder på å tilegne deg tilstrekkelig kunnskap og prøving og feiling for å få et brukbart resultat. Skikkelige måleredskaper og store mengder delefilterkomponenter må du også investere i.

Jeg vil tro at du får til et bedre system hvis du gjør det litt enklere. 2,5-veis f.eks. Med noen skikkelig gode elementer vil jeg tro du kan oppnå trykket og lydkvaliteten du søker etter.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket en go del med madisound og de sier at disse HIVI elementene er sinnsykt vanskelig å lage filter til slik at man kan få dem til å lyde bra:S og at det er nermest umulig.. uansett om det skulle nedgraderes til 3 veis så var dette vanskelig:S
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok starte med å finne elementer som er kjent for å være rimelig greie ang delefilter. Deretter begrense deg til maks 3-veis. Start med simuleringer av bass og evnt sub, slik at du vet volumet du trenger og derav finner størrelse på kabinettene. Og glem simuleringer av noe som helst som har med delefilter å gjøre før elementene sitter i kassene og du kan ta målinger av akkurat ditt oppsett. Alt annet er stort sett bortkastet.

Men for all del, ikke forkast ideen om å bygge noe stort og komplisert i sommer! Det er alltid kjekt å ha sånne langvarige ambisiøse tråder å følge med på :-D

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3 veis pluss aktiv

du kan vel bygge en 3 veis løsning, og kjøre et subb element aktivt, kjøre på med en plateforsterker der altså?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo også være mulig å gå for delvis aktiv deling. Feks 3-veis med passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv mellom bass og mellomtone. Vil tro du lettere vil komme frem til et bra resultat på denne måten!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •