Sommerprosjekt 3-veis+sub HIVI HomeTeather Høytalere Skal lages! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant noen sjikkelige fine terminaler som jeg kanskje kunne ha tenkt meg å bruke

Men skal jeg bruke Rhodium eller Gold? Gull er vell det som er mest brukt.
    Søk etter Lautsprecheranschlussfeld Tri-Terminal Gold på eBay Global handel – verdensomspennende handel med gjenstander i alle dine favorittkategorier
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xover 3 Pro

Så endelige høytaler blir: Vifa XT25BG60-04 Ring dome radiator, 2x HIVI f6 og 2x HIVI M8a. Med en aktiv 10" eller 12" i bunnen drevet av bash 500...

Har sittet litt med Med Xover pro 3. Da dette er et veldig enkelt program og bruke i forhold til alt annet av mish mash med programmer jeg har som feks Leap 5 og Lspcad..( har ikke tatt meg tid til å lære disse programmene og vet ikke om jeg gidder det heller)

Legger ved to filer som er exportert fra Xoverpro ene er et 4th ordens filter og det andre er et 2th order filter... Kan noen komme med innspill om disse graphene?? hadde vært greit

Bruker delefrekvensene 600hz of 4000hz
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtrene og grafene er greie dem, men sier veldig lite (neste ingenting) om hvordan dette blir i praksis i den ferdig bygde høyttaleren din.

Det er altfor mange parametre som simuleringer ikke helt får med seg som gir innvirkninger på den ferdige høyttaleren.
    F.eks baffle step, baffle diffraction, elementenes avrulling, elementenes variasjon ifht datablad, kavitetsresonanser i kassen, plateresonanser i kassen osv.

Bygg høyttaleren, ta egne målinger (frekvens og impedans) av hvert element, og SÅ kan du simulere filtrene - med korrekte data.

Det er grunner til at alle sier 3-veis delefiltre er vanskelig! :-D

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Filtrene og grafene er greie dem, men sier veldig lite (neste ingenting) om hvordan dette blir i praksis i den ferdig bygde høyttaleren din.

Det er altfor mange parametre som simuleringer ikke helt får med seg som gir innvirkninger på den ferdige høyttaleren.
    F.eks baffle step, baffle diffraction, elementenes avrulling, elementenes variasjon ifht datablad, kavitetsresonanser i kassen, plateresonanser i kassen osv.

Bygg høyttaleren, ta egne målinger (frekvens og impedans) av hvert element, og SÅ kan du simulere filtrene - med korrekte data.

Det er grunner til at alle sier 3-veis delefiltre er vanskelig! :-D
    +1!

Bygg, prøv... og kos deg med modifisering. Plutselig ender du opp med noe du ikke hadde trodd skulle fungere.... som låter fantastisk.
    ... Hvis enkelte "delefilterguruer" hadde sett filteret jeg bruker, er jeg sikker på de hadde snudd seg i graven ... etc. ... men det LÅTER bra for meg... (og måler faktisk bra og).

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror dere jeg skal gå for 2.ordens eller 4 ordens filter?? eller burde jeg prøve meg fram på dette??

Btw vist både mellomtonen og bassene var 8ohm går det da ant å bruke en 4ohms tweeter og gjøre opp for dette i delefiltret? vist det hvordan? Er ikke til mine høytalere men sitter å spekkulerer på å lage noen System Audio Mantra 60 kopier til min mor og far.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bratt filter du skal ha kommer du nok frem til når må får målt elementene i kassen. Du må ta elementenes sin egen avrulling med i beregningen, og man ender ofte opp med forskjellig orden på de forskjellige elementene. F.eks 3.ordens diskant mot 2.ordens mellomtone. Man skiller mellom elektrisk avrulling og akustisk avrulling. Den akustiske avrullingen bør være tilsvarende for to elementer som blir delt mot hverandre.

Tror ikke du trenger å bekymre deg over 4ohms diskant sammen med 8ohms bass. Men blir ikke bassene og mellomtonene 4ohm? Du skal vel paralellkoble to og to på 8ohm?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilegg til det som Skogs skriver, er det en oppfattning rundt om kring at delefilter stjeler dynamikk (og eventuellt innfører "fjas"). Derfor vil et 1.ordens som regel være mest dynamisk og "renest"..., men det er ikke alltid elementer og kasser "tillater" et så slakt filter. Derfor må en f.eks bruke 2 ordens eller høyere for å få bort slikt.

Merk også at med mindre du skal bruke et LR filter, så har du også 3-ordens som er et bra alternativ.

Selv har jeg 3-ordens for diskanten og 2-ordens på bass/mellomtonene (mener jeg å huske).

... og ja; prøv deg frem. Design gjerne noen alternativer til å starte med. ..., så kan du ta det som "låt best" og bruke det som utgangspunkt for modifiseringer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE] Tror ikke du trenger å bekymre deg over 4ohms diskant sammen med 8ohms bass. Men blir ikke bassene og mellomtonene 4ohm? Du skal vel paralellkoble to og to på 8ohm?[/QUOTE]

ja vet det er en mulighet, men slik system mantra er bygd opp er det 4x bass elementer ( må da kjøres paralell/serie kobling da blir dem 8ohm) så bruke en mellomtone på 8ohm.. Men fleste av de gode diskantene er på 4ohm!
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man leket seg litt i xoverpro... og har kommet fram til å bruke 3ordens filter på diskant og 4ordens filter på mid og low. Men dette måjo da også prøves i realiteten når man kommer seg så langt..

Noen som har noen formeninger om jeg skal bruke 300 spenn og få madisound til å lage et leap 5 design til meg? (da jeg selv ikke klarer og bruke Leap 5 som jeg fikk lånt meg) eller skal jeg bare stole på Bassbox pro og Xover pro??

Skal legge ut planer til kassene ved en senere anledning, men her er vell det endelige delefiltret på papir.. blir helt sikkert forandringer når jeg får høytaler oppe og går:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Da har man leket seg litt i xoverpro... og har kommet fram til å bruke 3ordens filter på diskant og 4ordens filter på mid og low. Men dette måjo da også prøves i realiteten når man kommer seg så langt..

Noen som har noen formeninger om jeg skal bruke 300 spenn og få madisound til å lage et leap 5 design til meg? (da jeg selv ikke klarer og bruke Leap 5 som jeg fikk lånt meg) eller skal jeg bare stole på Bassbox pro og Xover pro??

Skal legge ut planer til kassene ved en senere anledning, men her er vell det endelige delefiltret på papir.. blir helt sikkert forandringer når jeg får høytaler oppe og går:P
    Mener ikke å være ufin, men derimot gi tips og hjelp utfra egen erfaring og lærdom: DU MÅ MÅLE dine høyttalere når kasser er ferdig og elementene på plass. Det spiller ingen rolle hvilket program du benytter til simulering eller hvem som gjør det. Når dataene man putter inn i programmet er feil, blir resultatet feil. Og alle andre data enn målinger av DINE høyttalere ER feil.

Ta et søk og les litt om baffle step og baffle diffraction så skjønner du hvorfor.

Nå lover jeg og ikke mase mer om det. (tror jeg - kanskje - nesten helt sikkert!) :grin:

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Mener ikke å være ufin, men derimot gi tips og hjelp utfra egen erfaring og lærdom: DU MÅ MÅLE dine høyttalere når kasser er ferdig og elementene på plass. Det spiller ingen rolle hvilket program du benytter til simulering eller hvem som gjør det. Når dataene man putter inn i programmet er feil, blir resultatet feil. Og alle andre data enn målinger av DINE høyttalere ER feil.

Ta et søk og les litt om baffle step og baffle diffraction så skjønner du hvorfor.

Nå lover jeg og ikke mase mer om det. (tror jeg - kanskje - nesten helt sikkert!) :grin:
    Du er langt fra ufin Trenger tips og hjelp. og er fult klar over dette har lest litt om dette, men skal nokk lese mer om det. Det delefiltret som jeg har laget i Xover pro er bare utgangspunktet, så får man ta det derfra. Må vell da også få tak i noe måleutstyr:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også ha i tankene at man får litt faseforskyvning siden elementenes akustiske sentrum er forskjøvet med noen centimeter. Dette blir det først og fremst problemer av mellom diskant og mellomtone, og er noe som må implementeres i delefilteret. Dette merker du sikkert når du kommer igang

En annen ting å ta med i beregningen er også at 4.ordens lavpassfilter krever ganske enorme verdier på spoler og kondensatorer dersom du beveger deg et stykke ned i frekvens. Dette er litt problematisk siden det blir skikkelig dyrt med gode komponenter og man kommer ikke unna ganske store fasevridninger rundt delefrekvensen.

Men alt er mulig, og det er uansett en fordel med mange delefilterkomponenter, slik at du er litt mer fleksibel når du skal prøve deg frem. Er sikker på at du kommer til å storkose deg med dette prosjektet!

Jeg heier fortsatt på aktiv deling i bunn

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe aktiv deling i bunnen har jeg gått bort fra da jeg må ha en egen forsterker til dette... blir litt dyrere løsning det:P
    Hadde selvfølgelig vært artig å hadd 2 eller 3 slike på vær høytaler:P disse er ganske billig også.
    New York Sound Online HiFi Store

Noen som har prøvd jeff bagbys Baffle Diffraction and Boundary Simulator 1.20??

EDIT: DA har jeg lest meg gjennom halle tråden til Norcads Seas 3 veis konstruksjon, Fikk en litt dårlig følelse:P For Så sinnsykt mye jobb han har lagt i de:O Men dette stopper meg ikke da jeg in spite a den dårlie følelsen gleder meg sinnsykt til å starte Men akkurat nå på agendaen står det JUSS æksamen:O og flytting i ny leilighet

Har enda ikke helt bestmt meg for design på høytaleren:S
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt meg litt i sketchup nå.. noen som har meninger om jeg skal ha en mellomtone øverst så en diskant så en mellom tone, eller diskant øverst og begge mellomtonene under? Legger ved bilder

Kasse str er nå satt til utvendige mål på 126x52x26.. akkurat samme størrelse på Klipsch RF83. Har også kuttet ut ideen om å ha en sub i høytaleren da selve designet blir for stort:S De er store nokk som de er nå:P Pliiis kom med inspill på design!

EDIT: De to nederste elementene er 8". og under dem er en 10cm bassport
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende og følge med på denne.
    Likte versjonen til venstre best (MTMWW? )

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Blir spennende og følge med på denne.
    Likte versjonen til venstre best (MTMWW? )
    Ja er den versjonen jeg også liker best, men min bedre halvdel synes den til høyre:P Så derfor spør jeg dere..

Hadde egentlig ikke tenkt å gå får en helt firkantet design, hadde lyst å gå for noe slikt DIY, SPEAKER, SCANSPEAK, VIFA, PEERLESS, SPEAKER BUILDING, CROSSOVER, SWITCH AMPLIFIER og få en elipseformet høytaler.. Men da jeg plages me og gidder ikke å vri hode mitt rundt dette med å regne ut volum på noe elipseformet:S SÅ da blir det klipsch design:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten bruke MTMWW konfigurasjonen, ellers blir det for stor avstand mellom den nederste mellomtonen og diskanten, noe som fører til stygge faseproblemer. Pass på at mellomtonene og diskantene ligger så nermt hverandre som mulig.

Men du har ikke vurdert å se etter noen litt mindre mellomtoner? Da kan du sette delefrekvensen høyere, noe som er fordelaktig for diskanten når du skal spille høyt

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Du må nesten bruke MTMWW konfigurasjonen, ellers blir det for stor avstand mellom den nederste mellomtonen og diskanten, noe som fører til stygge faseproblemer. Pass på at mellomtonene og diskantene ligger så nermt hverandre som mulig.

Men du har ikke vurdert å se etter noen litt mindre mellomtoner? Da kan du sette delefrekvensen høyere, noe som er fordelaktig for diskanten når du skal spille høyt
    Hvor høyt tenke dyu på å dele da?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •