Sommerprosjekt 3-veis+sub HIVI HomeTeather Høytalere Skal lages! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    du kan vel bygge en 3 veis løsning, og kjøre et subb element aktivt, kjøre på med en plateforsterker der altså?
    Har nå blitt et 3 veis prosjekt.. Planen var å ha sub med plateforster i, men er usikker nå pga str på høytaler da!
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Planen er litt forandret og skal lages en treveis høytaler av
    SB29RDC-C000-4 SB Acoustics tweeter.
    1x HIVI F6 MIDBASS 6" kevlar
    3x HIVI M8A 8" BASS

Da både partsexpress og Madisound sa at det å lage en fireveis høytaler av HIVI var nærmest umulig, pga at de er så jævli vanskelig å lage et bra delefilter til. Og vist jeg absolutt ville bruke hivi burde jeg nedgradere til et 3veis system og det har jeg gjort Gikk bort fra å bruke HIVI tweeter da ifølge Zaph audio var disse noe manskit. Og ble anbefalt Sb acoustic tweeter fra Madisound! Denne fikk da og kjempegod kritkkk på zaph.
    Delefilter blir konstruert av meg på LSPCAD, og har bestilt et LEAP 5 design hoss madisound (da dette var veldig billig) for å se forskjell og blir dem helt forskjellig lager jeg begge, og prøver!.
    Har begynt å tvile litt på å ha sub i bunnen på høytaleren da, kassene kommer til å bli veldig store da bare de 3x8" skal ha 120L skal det da bli 40 L til, til subben blir dette noen så ganske store høytalere. Uten subben blir disse på str med Klipch RF-83 med sub blir det Klipch Palladium str!!:S Så dette er enda i tanke boksen!
    Høytalerne Skal være i svar pianolakk, med vinyl fra innstalbay på front!
    Høytalerne bli altså en ganske lik konstruksjon som denna bare enna type diskant, mye bedre følge Zaph, og et 8" element mere. forhåpentligvis blir min diy bedre enn swans:P hehe Må være litt optimistisk!
    Product information:Swans 6.1F
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket følsomheten til diskanten og 1x6" i forhold til 3x8"? Og hva er impedansen til 8"? kanskje 3stk i parallell blir litt vel tung last?

Det blir noen skikkelige mandige høyttalere hvis du får de til ihvertfall!

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Har du sjekket følsomheten til diskanten og 1x6" i forhold til 3x8"? Og hva er impedansen til 8"? kanskje 3stk i parallell blir litt vel tung last?

Det blir noen skikkelige mandige høyttalere hvis du får de til ihvertfall!
    Nå har jeg bestemt for å gå for 4xM8a elementer altså fire 8" disse blir tilsammen 94db, mens diskanten er på 93db.

Det jeg plages med nå er å finne en mellomtone som skal passe har tenk litt på fostex fulltone element som har en følsomhet på 93db,og har fått god reiview på mange diy forum. Og siden den har en såppas følsomhet passer den godt inn:P
    Elller 2x Sb acoustics 5" som har alene 91db mens parallelkoblet 94db vist jeg ikke tar feil?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en skikkelig massiv(!) forsterker vil du ihvertfall få all den dynamikken du trenger med alle de bassene! Bare pass på at du velger diskant og mellomtone som klarer å holde følge Å dele diskant og mellomtone relativt høyt og bratt er nok fordelaktig.

Veldig spent på resultatet her, håper du får det skikkelig til! Men jeg ville definitivt delt bassene aktivt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Skogs; aktiv deling på bassene er smart!
    Husk ellers på at du må kompensere for baffelstep i bassen, slik at mellomtone og diskant ikke behøver like stor følsomhet som bassene.
    På den annen side må du ta oppgitt følsomhet på basselementer med en klype salt. Ofte er følsomheten oppgitt ved 1khz, og sier lite om hva du faktisk får under 3-400 hz.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å planlegge en høytaler slik man vill ha den er ikke enkelt, får liksom nye ideer hver gang jeg leser og ser noe nytt om DIY. Så har fåreløpig avbestlit LEAP 5 designet fra Madisound.

Det jeg tenkte var som både skogs of norcad sier å dele bassene aktivt, men kan jeg ikke bruke en SUB amp på dem? Sparer mye penger på forsterker kraft!

En ting til jeg sitter å stusser på nå er om jeg skal ha 3x8" eller 4x8" eller 1x15 osvosv:S Er det bedre med de små eller skal jeg satse stort?
    En ting jeg vet fra Erfaring er at mindre elementene gir mer trøkk i bassen mens de større går dyper og rister ting sjikkelig:P

Men som sagt hadde man kunnet kjøre bassene aktiv, med en subamp, for så å ha enten en Enkel og 2veis på topp eller en 3veis. Har og begynt å tenke på litt dyrere elementer slik som scanspeak, seas og Sb Acoustic.... Som sagt har planene mine forandret seg mye MEN dette er fordi jeg leser nesten vær dag om DIY og ser noe NYTT TØFT og Spennende vær dag! Får så mange ideer! Høytaleren jeg vill lage skal være god på Musikk og knallGod på hjemmekino, Mellomtone registret er ganske viktig for meg!.. (samtidig har jeg lyst å kjøpe elementer fra madisound, slik at jeg får prøvd deres Leap 5 design)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.618 - DIY 3-Way Hi-Vi Tower Loudspeaker Project

Hva med noe slikt da?

Ellers har jo Troels Gravesen en hel haug med designs for både store og små høyttalere.

Var jeg deg ville jeg begynt å lage en 2,5-veis eller 3-veis basert på et ferdig design, også komplettert med subber etterpå. Hvis du skal kjøre hjemmekino kan du bare sette frontene til "small" og velge crossover-freq mellom sub og fronter i receiveren, dette forenkler integreringa noe.

Det viktigste er iallefall at du bestemmer deg for èt design og holder deg til det, ellers blir det mest bare krøll når du skal sette ting sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x8" vil kreve svært kraftig forsterker, og seriekobling av elementer blir det fort litt kluss med. 3x8" vil bli en svært tung last på forsterkeren, er vel nesten bare PA-forsterkere som takler impedanser ned mot 2-3ohm.

2x8" vil nok levere følsomheten du trenger for å matche mellomtone og diskant. Vil tro at med noen gode 8" så kommer du ikke til å savne noe særlig lydtrykk heller.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x8" vil kreve svært kraftig forsterker, og seriekobling av elementer blir det fort litt kluss med. 3x8" vil bli en svært tung last på forsterkeren, er vel nesten bare PA-forsterkere som takler impedanser ned mot 2-3ohm.

2x8" vil nok levere følsomheten du trenger for å matche mellomtone og diskant. Vil tro at med noen gode 8" så kommer du ikke til å savne noe særlig lydtrykk heller.
    Men va vist jeg vill ha hivi m8a som er 8ohm og 88db sens.. Og vist jeg paralell kobler 4 slike, vill d da bli 4ohm og 94db?? For så å drive dette med en bash 500w..

altså 2 aktive tårn med 4x8" drevet med en bash 500 i vær. Bashen får lyd gjennom høytalerkablen så blir ikke regnet som sub på recivern og deles aktivt på bAShn fra 80hz nedover!??

For så og lage andre små kasser med 2xhivi F6, 1xHIVI DMNA og 1xSB acoustic twetter..
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Men va vist jeg vill ha hivi m8a som er 8ohm og 88db sens.. Og vist jeg paralell kobler 4 slike, vill d da bli 4ohm og 94db?? For så å drive dette med en bash 500w..
    Nei, parallell-kobler du fire 8'ohm får du bortimot 1ohms impedanse. Man mer enn halverer motstanden for hver parallell , (R = 1/R1 + 1/R2 + ... 1/Rn).
    Tommelfinger-regelen sier at når man parallell-kobler vanlige motstander får man mindre enn den minste motstanden , ved to like er det omtrent halvering av impedanse. Man må også huske at nominell impedans ikke er det samme over hele kurven, og at elementene kan gå under denne også, hvilket ville tilsi at du KAN nærme deg en kortslutning på enkelte frekvenser om man parallell-kobler så mange elementer. Ikke sunt.

Skal du bruke 4stk 8ohms elementer må du seriekoble 2 og 2, og parallellkoble para igjen, og ender opp med ca 8ohm total impedanse. Hvis du vil bruke 3 stk 8" kan du seriekoble 2 elementer og parallellkoble med 1 element, men jeg vet ikke hvilken innvirkning dette vil ha på lyden og vil nok fraråde det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 stk i paralell vi gi ca 2ohms nominell impedanse. 3stk hvor to er i serie og den andre er i paralell vil føre til at den som er i paralell vil bli matet med langt mer effekt enn de i serie.

Jeg vet ikke om det er anbefalt å bruke høynivå-inngangen på en sub-amp i hifi-sammenheng, men du vil vel uansett få det problemet at delefilteret på bash'en ikke går høyere enn 150hz(?). Og da må du lage et 2.ordnes høypass-filter til toppene ved 150hz, noe som vil kreve noen ganske voldsomme komponenter.

Det er ikke lett å designe så store konstruksjoner som du sikkert merker:P Men pøs på med ideer, det er slikt som dette man lærer av!

ps.
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Nei, parallell-kobler du fire 8'ohm får du bortimot 1ohms impedanse. Man mer enn halverer motstanden for hver parallell , (R = 1/R1 + 1/R2 + ... 1/Rn).
    Du glemte å dele 1 på hele summenR= 1/(1/R1+1/R2...osv)

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda men kan hende jeg bare dropper å ha 4 active 8".. Da jeg har igjen søkt og søkt på google, fant jeg noe Stilig!! Sjekk dette designe YouTube - A DIY Speaker Building Project (www.kehu.dk) Og her er hjemmesiden hans DIY, SPEAKER, SCANSPEAK, VIFA, PEERLESS, SPEAKER BUILDING, CROSSOVER, SWITCH AMPLIFIER

Nå Tenker jeg ikke på Hvordan elementer han bruker men Selve designet på høytaleren og hvordan han bøyer mdfen og får en ellipse formet høytaler! Slik som det ser ut nå er jeg ganske gira å lage den slik.. Med 2x HVI F6, Sb Acoustic tweeter og 2x8".. Med en Aktiv HIVI SP10 sub drevet av bash 500 i bunnen..

Ehm.. grunnen til jeg velger 2x hivi F6 og ikke bare en er på grunn av sensetiviteten må opp får å matche 2x8".. Høytaleren blir da 4 ohm.
    2xhivi F6 blir da 94db og 4ohm
    2x Hivi M8A blir 94db og 4ohm
    SB-Acoustics SB29RDC-C000-4 Ring Dome tweeter er 93 db og 4ohm(fikk kjempe god review på Zaph audio)

HIVI SP10 er en MASSIV 10" Fått masse gode kommentarer på Parts express, selv om den er en 10" skal den spille som en 12-15" sub og trenger bare 33L bassreflex! Skal bruke Høytalerkabel inngangen pån bashn for å få signal til Bash 500 da jeg skal bruke LFE inngangen på Forsterkern til noe annet. Samme blir jeg å bruke innebygde delefilter som står i bashn og dele den på ca 100hz
    Linker til Elementer:
    Parts-Express.com:*HiVi SP10 10" Subwoofer | Subwoofer 10" sub 10 inch subwoofer flat cone car audio subwoofer
    Parts-Express.com:*HiVi F6 6" Bass/Midrange | f6 6 inch woofer midbass woofer 6" driver sheilded woofer midwoofer kevlar cone Hivi123008
    Parts-Express.com:*HiVi M8a 8" Aluminum/Magnesium Woofer | m8a 8 inch woofer midbass woofer 8" driver cast frame woofer midwoofer aluminum cone
    SB-Acoustics SB29RDC-C000-4 Ring Dome tweeter from Madisound
    Parts-Express.com:*Bash 500W Digital Subwoofer Amplifier | class-d class d sub amps sub amp subamp

Link til et sub prosjekt med HIVI SP10
    Do-It-Yourself (DIY) HiVi SP10 Subwoofer

Skogs: HVorfor tror du at det ikke er anbefalt og bruke Høytnivå inngangen? skulle det være noe problem?? Bash reklamerer jo med at vist man ikke har LFE utgang på forsterker skal man kunne bruke disse ingangene...
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent praktisk så får du jo ikke noe høypassfilter på 8" dersom du bruker høynivå-inngangene. Dette blir et problem ved høye volum, da 8" vil begynne å vrenge tidligere enn subben når den blir satt til å spille dyp bass. Denne vrengingen vil nok også forplante seg oppover i hele det registeret som 8" spiller.

Du har vel kanskje nevnt det før, men hvilken forsterker skal du bruke til å drive høyttalerne?

FS på 34hz er vel en del høyere enn ideelt for en hjemmekino-sub? Vurdert andre alternativer til subben?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent praktisk så får du jo ikke noe høypassfilter på 8" dersom du bruker høynivå-inngangene. Dette blir et problem ved høye volum, da 8" vil begynne å vrenge tidligere enn subben når den blir satt til å spille dyp bass. Denne vrengingen vil nok også forplante seg oppover i hele det registeret som 8" spiller.

Du har vel kanskje nevnt det før, men hvilken forsterker skal du bruke til å drive høyttalerne?

FS på 34hz er vel en del høyere enn ideelt for en hjemmekino-sub? Vurdert andre alternativer til subben?
    Neinei du har forstått meg feil.. selve høytaleren blir 2x6" en tweeter og 2x8 disse blir drevet av rotel 1080.. Disse høytalerne blir ganske lik Dali 8008. OG skal gå så dypt som de overhode kan, men skal i tilleg ha en sub i bunnen som blir å fungere som en helt normal sub, bare er i høytaleren for å spare plass. men har ikke lyst å bruke LFE inngangen på denonen da jeg har en SVS sub som også skal brukes.( må da plutselig dele lfe, inn til 3 ledninger)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, tror eg har forstått riktig. At 8" og 6" blir drevet av samme forsterker. Men litt av poenget med en slik sub som du skal ha i høyttaleren bør være å avlaste 8". Men det krever at du har et høypassfilter på hovedhøyttaleren.
    Personlig tror jeg ikke det blir nødvendig med en slik sub i høyttaleren, når den er så kraftig bestykket med 2 gode 8". Særlig når du allerede har en sub du kobler på LFE-utgangen til recieveren.

Men hvis du skal ha en ekstra sub i høyttaleren, må du nesten ha et aktivt høypassfilter på hovedhøyttaleren. Dette delefilteret kan du plassere mellom denon'en og rotel'en. Så kobler du sub-forsterkeren til pre-out på denon'en før delefilteret.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, tror eg har forstått riktig. At 8" og 6" blir drevet av samme forsterker. Men litt av poenget med en slik sub som du skal ha i høyttaleren bør være å avlaste 8". Men det krever at du har et høypassfilter på hovedhøyttaleren.
    Personlig tror jeg ikke det blir nødvendig med en slik sub i høyttaleren, når den er så kraftig bestykket med 2 gode 8". Særlig når du allerede har en sub du kobler på LFE-utgangen til recieveren.
    Joda skjønner poenget ditt, men grunnen til at jeg vill ha en subb i høytaleren er på grunn av plass i stuen, da jeg har en ganske liten stue, kunne jeg ha hatt lyst å få plassert alt i ett tårn, samtidig så tror jeg at det kommer til å bli ganske så tøft..

Men va tror du om å gjøre høytaler designet altså bøye mdfen slik som på linken på den andre posten?

Edit: Har du forslag til noen sub som er god og går dypt men kan være i liten portet kasse?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror rett og slett at du vil få svært bra resultat uten ekstra sub i hovedhøyttaleren, særlig siden du har den SVS'en. Men det ville jo økt maks spl en del hvis du putter inn f.eks en Peerless XXLS 12" og deler aktivt mot hovedhøyttaleren. Disse fungerer bra i skikkelig små kasser.

Det er folk her på forumet som har laget den type kasser, og med svært bra resultat, det ser skikkelig pent ut, men er jo en del ekstra arbeid.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda blir nokk sikkert å få bra bass og trøkk uten subben. Tanken var nå da å kunne fjerne svsn.. Menne skal tenke på dette med sub, så får man se va som skjer... Det som jeg er ganske så spent på er hvordan disse høytalerne blir sammenlignet med min B&W 683:P

Blir bestilling av elementer i juni når feriepengene kommer.. Har akkurat gått til innkjøp av leilighet og skal flytte inn slutten av mai så har veldig mye og gjøre nå.. Men etter innflytting blir det full start på prosjektet..
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag så Fikk jeg LEAP 5, Som er kanskje verdens beste speaker simulations, crossover and enclousure program???
    Har sittet med det i hele dag Å FYTTI KATTA hvor vanskelig det er! Dette er et veldig komplisert program. Syns LSPCAD og Xover Pro 3 er mye lettere men klarer ikke å simulere like bra som Leap 5 etter som jeg har fortstått å da måtte jeg bare ha det:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •