DIY Sub med XXLS 12" og Oaudio 500W BASH

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Sub med XXLS 12" og Oaudio 500W BASH

Da var vi kommet litt i gang med bygging og det ble tatt noen bilder underveis.
    Element: 830845 | Tymphany
    Forsterker: O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier

Bruker følgende i prosessen:
    - Essva Polyuretan lim
    - Tokomponent Standard sparkel fra Biltema
    - Bitumenplater fra Biltema.
    - Ca. 600 gr. Aqousto-Q dempemateriale fra Dynabel
    - Bolter og islagsmuttre fra Dynabel.
    - 4mm2 El-installasjonskabel som internkabling kjøpt på Elektroimportøren

Dette er en 62 liters lukket kasse med to avstivere innvendig og eget kammer for plateforsterkeren.
    Forsterkeren kommer vel mot slutten av mai eller noe i den rettning, så får god tid å pusse før det. Tråden blir altså ikke ferdig i rekordfart, men legger ut litt bilder av arbeidet så langt.

Den spede begynnelse.
    Vedlegg 64612

Så avstiverne på plass. Kjører basic avstivere for enkelhetens skyld.
    Vedlegg 64613

Limt på Bitumenplater på tre vegger. Det er også limt på siste plate, som går på toppen, men vanskelig å ta bilde når den er limt på
    Vedlegg 64614

Vedlegg 64615

Kammer for forsterker med internkabling stikkende ut. Rundt kablene er det etter bildet ble tatt tettet godt med lim, så det er tett.
    Vedlegg 64616

Islagsmuttre banket inn bak på frontbaffel. Skrudde inn bolt halvveis i mutteren før jeg banket den fast, så jeg var sikker på at den ble sentrert og at det gikk an å entre den med bolt senere. Hullene ble boret 5mm for boltene, og utvidet 3-4 mm dypt med 6mm bor for å hjelpe islagsmutterne på plass. Tror ikke man skal banke for hardt på dem, og det er jo ikke hullet som skal holde de fast, men de tappene som skal bankes i veden.
    Vedlegg 64617

Dempemateriale.. Det som vises der er ca 5/6 av alt som skal inn. Altså 500gr. Resterende tenkte jeg og legge langs veggene i ytterste kammer ved subben.
    Vedlegg 64618

Vedlegg 64619

Så var det frontbaffel som limes på. Etter inspirasjon fra kiskogl og i mangel av nok tvinger ble det bokhyllens minst leste bøker som måtte til pers :-D
    Vedlegg 64620

Nærbilde av "skjøten" mellom kasse og frontbaffel. Fikk ikke det med på bildet så godt, men limet ekspanderte og boblet utover, før det begynte og trekke seg inn og lage en kompakt limefuge. Da den ekspanderer lager den masse bobler, som igjen forsvinner når limet herder og krymper litt for å bli kompakt. Tror nok jeg må etterfylle med lim når det har tørket ferdig. Det er noen små problemer i skjøtene da ikke alt er 100% nøyaktig. Vises ikke så godt på bildet, men limet krympet/komprimerte seg siden bildet ble tatt. og selv om det nok er tett og holder bra, så fyller jeg på til alt er mettet. Har jo en måned på meg før forsterker kommer, så tar det litt etter litt.
    Vedlegg 64621

Man blir nok aldri helt fornøyd med jobben man har gjort, men tror ikke det blir så galt til slutt. Er mitt andre bygg dette, så en lærer jo fremdeles masse underveis. En ting er sikkert. Når det er tid for gunning og sparkling skal det ikke tas noen snarveieri håpe om at x antall lag med grunning og lakk skal gjemme det som eventuelt ikke er 100%. Slik fungerer det altså ikke
    Om jeg orker å ta meg bryet med å frese opp 1-2mm spor langs alle skjøter vet jeg ikke. Jeg vet jo det gir bra resultat, men jeg kan ikke frese her hjemme, så vi får se

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HKO nevnte i sin Elemental Design-tråd at han vil bruke plansliper for å få jevne skjøter, og frese avrunding på kantene.
    Fresing blir det på meg også om jeg skal lakkere de til slutt.

Det jeg lurer på er plansliper eller tilsvarende. Det blir jo ofte en liten millimeter skjevt en og annen plass i skjøtene. Blir hos meg i alle fall.
    Er det da vanlig praksis å prøve å slipe ned til ett plan, eller å prøve å sparkle opp der det trengs? Forestiller meg at det å slipe ned gir finest resultat.

Hvilket verktøy og hjelpemidler bruker dere erfarne DIY'ere for å rette på skjøter som ikke treffer 100%?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ikke plansliper. Jeg sa planhøvel. Det er stor forskjell.
    Synst det ser veldig greit ut jeg. Men setter ikke tvingene merker i mdf platene når du ikke bruker noe mellomlag? Flisespikkeri kansje, men er jo litt synd å bruke mer tid på sparkling/pussing enn nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt merke til noe. De skrus heller ikke vanvittig til.
    Jeg har en del skjøter mellom plater som absolutt trenger ettersyn, så det blir nok en generell overhaling på flatene også om det trengs. Har ikke sett noe så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Kansje jeg som skrur for hardt då. Remi skulle løsne tvingene for meg igår. Men hadde skrudd de så hardt at jeg måtte løsne de selv. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Hmm. Kansje jeg som skrur for hardt då. Remi skulle løsne tvingene for meg igår. Men hadde skrudd de så hardt at jeg måtte løsne de selv. :P
    Hehe, da tror jeg du har skrudd godt til ja. Leste en plass at lim har i noen tilfeller godt av at det ikke er for hardt, ellers får den ikke gjort jobben sin. Tror kanskje det gjelder Polyuretan lim som må kunne ekspandere og skumme litt. Er som sagt litt usikker på det hele.

Du får la Remi skru tvingene, så har du noen å skylde på hvis noe går galt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjefen har talt. Det blir avrundede kanter på sidene, men front og bak skal være rette kanter. Så blir det bjørkefinér over det hele men vet ikke hvilken finish det blir ut over det. Er jo mange muligheter når en først har fått finéren på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde meg en halvtime med 40-kornet pussepapir i sted.
    Må si resultatet ble veldig oppløftende. Tanken på at man kan pusse ned selve platen som stikker opp i ene hjørnet, i stedet for å bygge kanten opp med sparkel har aldri slått meg.
    Med godt pussepapir fra Biltema var det ikke krevende i det hele tatt.

På første bilde kan man ikke lenger se det, men kanten på topplaten oppe til ventre i bildet stakk opp litt over side og front-baffel.
    Andre bildet viser hvor mye lim det er på ene siden. Slik var det på mye av topplaten også.
    Vedlegg 64681

Vedlegg 64682

Vedlegg 64683

Lurer nesten på om jeg skal lakkere subben istedet for å legge finer likevel. Ved å frese opp et spor i alle skjøtene og fylle de med sparkel, vil det største problemet med lakkering forsvinne.
    Får se hvor lenge optimismen varer hehe.
    Pusser nok bare én side hver dag vil jeg tro. På den måten håper jeg å unngå hastverk og dermed dumme feil.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut så langt

Du fantaserer om lakkering du og ja.... Begynner å få lyst til å få lyd i mine nå, men det blir litt styr med lakk. Håper det er noen lakkverksteder rundt om kring her som liker å lakke "svart".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi liker jo svart best 8)
    Ellers så vet jeg ikke hva det blir til. Antakelig blir det finér, men jeg har frest hull og nedsenking for subben så den ligger helt i flukt med baffel, så det passer ikke å få 2mm finér utenpå der.
    Fikk kjøpt en remse med tettningslist på Dynabel, men den bygger ikke ut i det hele tatt.
    Noen som kjenner til et produkt som bygger ut ca 2mm og som kan formes nede i en baffel, og som gir en jevn flate?
    Det må være noe der ute vel?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2mm finèr? ... det var da tykt? Var i kontakt med et snekkerverksted nylig, og de hadde 0,7mm tykk....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    2mm finèr? ... det var da tykt? Var i kontakt med et snekkerverksted nylig, og de hadde 0,7mm tykk....
    Hehe, jeg husker ikke hva tykkelsen er faktisk.
    Det er vel ikke 2mm nei
    Har handlet på Oslo Finerfabrikk de gangene jeg har hatt bruk for det. Har aldri tenkt på hvilken tykkelse det er, men det er nok ikke en millimeter en gang når jeg tenker meg om.
    Da får vi se da. Kanskje den tettningslisten min passer. Om ikke det så finner jeg alltid på noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plutselig kunne jeg ikke la være å pusse resten av subben. Rart det der.
    Nå står den her ferdig pusset med 40-papir. Har bestemt med 100% sikkerhet at det blir lagt finér på, så nå må det freses noen kanter og så er den klar.

Blir nok en lang vente tid på forsterkeren min ja. Dette går jo alt for fort

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten ferdig du da allerede. Når begynner du å legge på finer da?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Plutselig kunne jeg ikke la være å pusse resten av subben. Rart det der.
    Nå står den her ferdig pusset med 40-papir. Har bestemt med 100% sikkerhet at det blir lagt finér på, så nå må det freses noen kanter og så er den klar.
    Blir nok en lang vente tid på forsterkeren min ja. Dette går jo alt for fort
    hehe... kjenner følelsen. Jeg bygger jo 4 stk..., og skal ha 2 stk Hypex DS 4.0 som skal drive dem. Har 1... og bestillte nettopp 1 til. Har en Behringer DCX2496 som skal drive deling/eq/fase på dem, så det skal bli morsomt når jeg får alt på plass. Det blir nok lakk på meg uansett... Har vært ute å sparklet alle 4 nå..., så blir det sliping og neste lag med sparkel i morgen. ... og så må jeg starte planlegging av "lakk bur" ..., (har avtalt med en kompis at vi skal lakke i kjelleren hans).

Alt går jo så fort, helt til man kommer til finish...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Nesten ferdig du da allerede. Når begynner du å legge på finer da?
    Vet ikke, men til helgen kanskje? Har egentlig god tid, så det spørs litt.
    Kjøpte fresestål-sett på Clas Ohlson, men tror den avrundingsbit'en har for liten radius. Altså blir den avrundede kanten for skarp tror jeg. Skal jo bøye fineren rundt kanten og.
    Har gjort det tidligere på rund kant så det går veldig fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste bilder..
    EDIT: Har ikke orket å begynne med speilrefleksen, så bildene er ikke så gode som de kunne vært desverre. Får se å få tatt noen med det før jeg begynner med fresen

Vedlegg 64707

Vedlegg 64708

Vedlegg 64709

Newcomer sykihue sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut! Skal bli gøy å se slutt produktet! :-)
    Lykke til videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide med en "liten" oppdatering.
    Var på Oslo Finesfabrikk en tur. Avtalte å komme fredag ettermiddag, men da jeg kom var de veldig opptatt. Faktisk så opptatt at de ikke hadde tid til å skrive ut ordre til meg, så de sa bare at jeg skulle huske på å betale neste gang jeg kom. Det var hyggelig av dem, og det skal ikke gå i glemmeboken.

De hadde i midlertid ikke 50cm bredde på finerbladene så det ble 4 stk blad på 42cm bredde.
    Kantene på siden av subben er avrundet så fineren skal gå i rettning front til bak, og at det må lages skjøter rundt hele subben fra topp til side til bunn og så til side igjen. Dette var en prosess som ikke var enkel.
    Selv om man kjøper 42cm bredde, så kan det være så mye som 2cm avvik eller mer i bredden fra topp til bunn på et blad, og i tillegg vil ikke et 60cm langt stykke kunne skjøtes med et annet stykke uten å få ganske store avvik i skjøten.

Brukte veldig mange timer for å få rettet av sidene så de kunne skjøtes da en må skjære på langs og det fliser seg veldig lett.
    Endte med å legge tape over der det skal skjæres, og bruke stållinjal for og skjære langs.
    Kantene ble som regel ikke gode nok, så da la jeg stållinjalen oppå fineren, langs den skjærte kanten og så pusset jeg av de bitene som stakk ut forbi linjalen.

En skule jo tro at dette ble bra, men i det man begynner å lime dette på blir det fort en mm glipe i skjøtene, og dette kan man ikke fikse på en enkel måte.
    Det jeg har gjort er å skjære ut veldig tynne flis som jeg har stappet ned i sprekkene med baksiden av et tapetknivblad. Når dette er gjort så pusser man veldig lett over for å slipe ned overskytende biter som stikker opp så de ikke forsvinner ved hardere pussing.

Hvis det likevel er noe som ikke er perfekt har jeg lagt noe lim over områdene. Dette er Bostik kontaktlim som jeg har brukt å legge finer med. Når denne tørker og en begynner å pusse på den så fyller limet seg med pussestøv og legger en fin stripe som fyller hullet.

Det må advares her at det å pusse ned denne limen er meget krevende og en kan fint pusset seg gjennom fineren om en ikke er forsiktig. Eller i det minste langt ned så en begynner å få problemer med å få dette fint.

Det andre man må tenke på her er hvilken finish man vil ha senere. En slik lim/pussestøvblanding vil ikke kunne trekke til seg beis eller lakk el. på samme måte som en ren treflate.

Tror dette spesielt gjelder beis. Har gjort lignende som dette tidligere og lakket over med halvblank lakk uten at det har blitt noe problem med det. HAr ikke fasit på hva som fungerer og ikke her, men tenk på det om det blir aktuelt for noen av dere.

Bilder skal jeg legge opp når jeg er ferdig med pussing av finer. Tipper det blir noe halvblank klarlakk på meg til slutt. Bare vente på den f... forsterkeren nå hehe

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og hvordan ser det ut?

Selv har jeg blitt uvenn med opp til flere lakkpistoler.... urgh.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •