DIY Sub med XXLS 12" og Oaudio 500W BASH - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    ... og hvordan ser det ut?

Selv har jeg blitt uvenn med opp til flere lakkpistoler.... urgh.....
    Så man kan fortsatt ikke kjøpe seg venner altså? hehe

Er ferdig med å lappe på de dårlige skjøtene, så i morgen blir det full pussing med 120 og 240-papir. Så blir det lakking med pensel og pussing med noe fint papir og så lakking igjen så får si se hvor langt man er kommet da.
    Klarlakk glatter seg fint ut selv, og det er jo trestrukturen under som i utgangspunktet vises, ikke lakken.

Frontene mine nå er lakket og så pusset veldig mye ned igjen, sånn at det omtent ikke er lakk igjen på dem. Dette gir en veldig fin finish uten for mye glans og med veldig naturlig trefarge.

Hvilken muligheter har jeg når jeg har lakket, pusset og lakket på nytt? Hva er normalt å gjøre oppå klarlakk? Bare pusser man det ned til en glatt overflate eller behandler man det videre med noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikkert på om jeg skjønte den siste linjen din, men det siste jeg gjør med lakken når jeg lakker er å la den tørke.8)
    Du må altså jobbe med sistestrøket for å få dette perfekt da dette er sluttresultatet ditt.
    Har selv tatt MANGE "sistestrøk" på diverse prosjekter inklusive båtdekk møbeldetaljer etc. utrolig hvor kjip ei luftboble eller et støvkorn kan være i en ellers fin finish.
    Noe enklere etter min mening med mattere lakk og det er jo litt tilnærmet "pusset finish".
    Arbeidstemperatur, god tid og støvfritt miljø er nøkkelen til et godt resultat, for ikke å glemme godt verktøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Er ikke helt sikkert på om jeg skjønte den siste linjen din, men det siste jeg gjør med lakken når jeg lakker er å la den tørke.8)
    Du må altså jobbe med sistestrøket for å få dette perfekt da dette er sluttresultatet ditt.
    Har selv tatt MANGE "sistestrøk" på diverse prosjekter inklusive båtdekk møbeldetaljer etc. utrolig hvor kjip ei luftboble eller et støvkorn kan være i en ellers fin finish.
    Noe enklere etter min mening med mattere lakk og det er jo litt tilnærmet "pusset finish".
    Arbeidstemperatur, god tid og støvfritt miljø er nøkkelen til et godt resultat, for ikke å glemme godt verktøy.
    Støvfritt miljø og godt verktøy har jeg ikke hehe, men det kan bli matt finish og ja.
    Som sagt liker jeg lakk som er pusset ned litt. Får ta det litt etter hvert. Har en måned på å gjøre meg ferdig før forsterkeren kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Støvfritt miljø" kan du forsøke å skape ved å lage en "boks" av byggeplast etc. Men hvis du allikevel skal ha pusset finish er jo dette mindre viktig.
    Våtsliping og vannvittig fin korning på slipepapir kanskje.
    Ved å bygge opp mange lag lakk får du en vannvittig fin "dybdevirkning"

lykke til uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel legge opp noen bilder da
    HEr er først noen bilder tatt etter jeg avrundet kantene med fresen. Det gikk for så vidt fint, men noen små sår ble det på hjørnene.
    Vedlegg 64956

Vedlegg 64957

Vedlegg 64958

Så har me juksa litt og hoppet et godt stykke på vei, og her følger noen bilder fra ferdiglagt og ferdigpusset finér. Brukte et annet kamera her, som jeg ikke er helt vant med så det ble litt rare proposjoner her

Vedlegg 64959

Vedlegg 64961

Vedlegg 64962

Vedlegg 64963

Ser ikke så godt skjøtene på bildene, men de er der. Ser det på frontbaffel i alle fall. Tror likevel det blir ganske bra etter det lakkes noen lag. Skal subben passe inn med frontene så må den ikke være helt perfekt heller hehe.
    Alt i alt er jeg godt fornøyd, selv om det er noen må ting her og der som gjerne skulle vært bedre.
    Strukturen i treverket er jo veldig pusset ned nå, men med noe lakk vil det komme frem igjen.

Regner med å være så godt som ferdig med lakkering i løpet av helgen, om ikke noe går galt da. Kommer noen flere bilder etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så og si ferdig med subben min, og trenger da noe den skal stå på.
    EDIT: (Har lakkert tre lag med klarlakk, og pusset litt mellom. Blir nok noen lag til, ettersom jeg merker at hver lag bare blir finere og finere. Blir vel våtsliping for første gang nå etter tredje strøk, og to lag til med våtsliping i mellom).
    Bor i andre etasje i et trehus, og har da tregulv. Det er ganske mye svikt i gulvet. Spesielt til hifi-bruk.

Har lenge tenkt på en stor steinhelle som underlag, men dette koster fort mye penger. Noen tips til spesifikke butikker i Oslo? Altså der man VET at det finnes mulighet å få tilpasset noe? Har vært på flere mulige steder, og ikke funnet noe som passer.

Auralex Gramma er vel det nærmeste jeg kommer en tilsvarende løsning AVshop.no / Auralex GRAMMA/Subdude Attenuator

Spørsmålet mitt er om det finnes andre løsninger som ikke bare gir subben noe og stå på, men også gir et stabilt underlag som ligger/står stødig på tregulvet?

Vanlige spikes og cones fungerer vel best på stabile gulv uten for mye resonans?

Subben skal brukes til musikk og til relativt lave volum, så den totale friksjonen fra sub til gulv blir ikke stor uansett.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes finérjobben så veldig bra ut. Synes du kan spandere et par etter-lakkering-bilder på oss også

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg synes finérjobben så veldig bra ut. Synes du kan spandere et par etter-lakkering-bilder på oss også
    Kommer det, men må bli ferdig først. Skal våtslipe med 800-papir nå, så blir det et lag til med lakk så en 1200-puss og nytt lag med lakk.
    Feilene i finerleggingen vises jo mye mer når en legger første lag med klarlakk, så ble deprimert før det hadde tørket hehe.
    Etter hvert så jeg legger flere lag nå så ser man det ikke så godt om en ikke har de rette vinklene pga av glansen og effekten av lakken.

Det blir uansett en typisk DIY-sak med sine feil og sin sjarm. Blir nok aldri en møbelsnekker

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Det blir uansett en typisk DIY-sak med sine feil og sin sjarm. Blir nok aldri en møbelsnekker
    Det er den rette holdningen. Forøvrig, synes jeg og at finèr jobben så veldig bra ut.

Husk at dette er SUB som gjerne ikke er det som står mest ut i rommet (gjemmes jo ofte bort i hjørner og slikt). Det trenger da ikke være perfekt.

Selv gav jeg jo litt opp forsøket på lakk og leverte dem inn, men jeg har noen andre høyttalere som både skal lakkes og finères, men de tror jeg at jeg kan ta helt selv. Nå vil jeg bare ha lyd til bursdagen min (om 1 uke).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Nå begynner det jo virkelig å ta form her.
    Når var det du skulle få forsterkeren sa du?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Se her ja. Nå begynner det jo virkelig å ta form her.
    Når var det du skulle få forsterkeren sa du?
    Oaudio får den fra frabrikken i midten av mai, og så sendes de ut til oss på ventelisten.

Når det gjelder finish, så dukker det frem en del unøyaktigheter når første lag med lakk legges på. Skal legge ut nye bilder i løpet av helgen. Ser veldig bra ut i visse vinkler og lys, og mindre bra i noen, men som sagt så gir jeg en f.. i det. Har aldri fått så lite problem under selve byggingen og grunnarbeidet kunne vært godt nok til lakkering om jeg ville det, så en får ta de gode erfaringene med seg.
    Finér er og blir litt vanskelig når de platene en skal bruke ikke er store nok til å få dekket en hel side om gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kapitulert og sagt meg fornøyd med finish. Det ble med fire lag halvblank klarlakk. Skal bare lakke litt på undersiden noen lag nå så er den ferdig.
    Legger ut noen bilder her så kan dere se resultatet. Litt assortert kvalitet her da fotograf og kamera ikke snakker godt nok sammen. Er nok feil linse for sånt bruk. Vi sier det

Vedlegg 65087

Vedlegg 65088

Vedlegg 65089

Vedlegg 65090

Vedlegg 65091

Vedlegg 65092

Vedlegg 65093

Vedlegg 65094

Vedlegg 65095

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en kan se så er det stor forskjell på hvilken vinkel man ser subben fra. Altså er skjøtene ganske usynlig i veldig mange av tilfellene. I andre tilfeller, er det jo veldig synlig. Blant annet det å passe på at ringene/veden i treet passer noen lunde over ens er viktig. Der gjort jeg kanskje noen dårlige valg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det blir noen Tema Isolator matter/puter som underlag på subben. Subben, uten element og forsterker veier 31,8kg, så de til 30-50kg vil jo passe perfekt.

Har sett noen Sonic Design puter, som er tilsvarende til Tema Isolator, men de må bestilles, og kan ikke hentes hos Dynabel. Er litt med det og

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo bra ut da! Kan ikke klage på disse. Ser sjøten litt, men det var ikke så mye.

Tipper du er ganske ivrig etter å få lyd i godsakene nå? ... Selv venter jeg bare på at kassene skal bli lakket (pysete jeg ... leverer inn...).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes dette ser veldig bra ut *thumbs up* Hvis dette er første gang så har du all grunn til å være fornøyd.

God finéringsjobb er vanskelig, det krever planlegging og omtanke, og særlig i skjøtene som du jo ha erfart.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg synes dette ser veldig bra ut *thumbs up* Hvis dette er første gang så har du all grunn til å være fornøyd.

God finéringsjobb er vanskelig, det krever planlegging og omtanke, og særlig i skjøtene som du jo ha erfart.
    Har finert to ganger før, men en blir liksom ikke helt komfortabel med det likevel.
    Hvis en kan tape sammen skjøtene før en limer har en god mulighet, men jeg hadde jo ikke så lang plate, bare veldig bred da den skulle rekke rundt hele. subben. En får ikke de til på noen enkel måte.

Har kjøpt Tema Isolator pads i dag så den får noe stabilt og stå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Det ser jo bra ut da! Kan ikke klage på disse. Ser sjøten litt, men det var ikke så mye.

Tipper du er ganske ivrig etter å få lyd i godsakene nå? ... Selv venter jeg bare på at kassene skal bli lakket (pysete jeg ... leverer inn...).
    Takker for det. Av og til tenker jeg at det er litt av sjarmen at en kan se skjøtene litt. Er nok bare en måte og si til meg selv at dette får du bare leve med hehe.

Synes og at subben får mer et møbelutseende med finer enn med lakk kanskje? Har skrudd inn elementet så får vel ta noen bilder til snart så en ser helheten litt bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av ferdig sub (minus forsterker)

Her er noen bilder av subben med element på plass.
    Legger også opp et bilde som vise hvordan ting ser ut ellers. Den passer godt inn med frontene. Blir nok en DIY stereobenk en gang..
    Ellers er cd-hyllen halvtom i forbindelse med ripping inn i iTunes. Det er en drittjobb uten like. Har jo rippet alt i Exact Audio Copy tidligere til FLAC-format, men en skal jo gjerne ha ting i AAC for iPod også en gang i blant

NB! Vi leier her, så farge på veggen har jeg ikke spurt huseier om enda

Vedlegg 65358

Vedlegg 65359

Vedlegg 65360

Vedlegg 65361

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine