Elemental Designs DIY kit. Byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elemental Designs DIY kit. Byggetråd

Heisan. Jeg har bestilt meg to diy kit fra elemental designs.
    Har jo gledet meg til dette en stund.
    Nå er kitene ankommet etter en aldrig så liten tur over dammen.
    Dette er kitet og ferdig så tilsvarer det jo som sikkert mange her inne vet denne.

Jeg tenkte jeg kunne følge opp litt her inne med byggingen i tilfelle noen hadde interesse av det. Har jeg postet feil så får heller moderator flytte tråden for meg.

Vi får vel begynne litt forsiktig med noen bilder av kitet nå når det er ankommet. Jeg har nettopp kommet hjem med kitet så jeg har ikke fått gjort mere enn å pakke det ut.

Her er settene ankommet. Hvertfall det jeg fikk plass til i bilen. Bmw er ikke akurat å regne som noe lastebil nei..

Innpakningen var helt grei. Her er forsterkeren. Den er hvertfall veldig bra pakket.

Elementene med innpakning.

Kabinettene kunne de godt hatt sånn pappkant rundt sysnt jeg. Men det ser jo sånn noenlunde ut.

Kabinettet tok jeg opp på loftet for å bygge der. Var tenkt å gjøre det i garasjen. Men synst det er litt kaldt der enda. Brr.
    Som dere ser så er det omtrent like høyt som standar høyde på dørhåndtak.

Det var noen småskader på kabinettet. Men men, ikke mye så mye å gjøre med det. Får vel bare ta det for det det er. Ser nesten ut som det har vært streppe bånd på pakken, men det var ikke det. Et par andre steder med samme skade.

Jeg skal følge opp utviklingen underveis. Men hvor mye arbeid jeg legger i det kommer jo ann på om det blir noe interesse for tråden.
    Om noen har spm. eller tips, så er det bare å skrike ut.

Ups. Glemte jo det som sikkert mange vil se.

Her er to av elementene. Fikk ikke plass til de to siste i bilen.
    Som rett å rimelig er så har jeg tatt med noe kjent for å vise størrelsen.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, dette så jo ut som noe seriøse varer. Hvor kjøpte du, og hva ble prisen for dette da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte de direkte fra elemental designs. Prisen var nesten halve av det de ville kommet på ferdig i norge.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Jeg kjøpte de direkte fra elemental designs. Prisen var nesten halve av det de ville kommet på ferdig i norge.
    Og Norsk pris er ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt 8000 + moms per kit ferdig på døra.
    Så 10 000 per kit.
    Mot rundt 16 000 ferdig på døren for ferdig sub.

Subben koster ca 21 000 på døren ifra norsk forhandler (Midgard audio).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer forsåvidt med det jeg har betalt. Men siden kitene har steget så vil de nå komme på ca en tussing mer. Men de 21 000 fra midgard er jo svart matt. Så skulle man hatt noe finere (som man ikke får i norge) så kan jo man regne noen tussinger der og.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal alltid overdrive HKO
    EDIT: Altså to slike kit må være mer enn nok for det lille rommet dit

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Du skal alltid overdrive HKO
    EDIT: Altså to slike kit må være mer enn nok for det lille rommet dit
    Ja jeg håper da virkelig det.
    Men jeg har jo en annen liten agenda og. Jeg håper jo at med to suber så kan jeg skru opp delefrekvensen uten å ødelegge stereobildet.
    Skulle det ikke bli nok så kan jeg jo beholde svs`en og.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg håper da virkelig det.
    Men jeg har jo en annen liten agenda og. Jeg håper jo at med to suber så kan jeg skru opp delefrekvensen uten å ødelegge stereobildet.
    Skulle det ikke bli nok så kan jeg jo beholde svs`en og.
    Jeg har utelukkende positive erfaringer med flere sub'er. Mye mer helhetslig selv om det sies at en "ikke kan plassere frekvenser under 80hz".

Kraftige saker dette!
    ...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre. Nå kommer de til å stå helt intil frontene. Så jeg håpet faktisk å kunne dra delingen helt opp til 120 hz.

Svs-en som jeg har nå kunne jeg bruke på 80hz tidligere. Men var ikke helt fornøyd. Men jeg flyttet den nermere sofaen, da ble jeg nødt til å sette den ned til 60hz for at det ikke skulle bli for gale.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fronthøyttalere har du? ... Noe du må tenke på når du skal integrere sub, er systemets Q - mao; hurtigheten til bassene. Min erfaring er at "brutale" basser ofte har høyere Q (=høyere treghet). PA basser har lette, stive membraner som er utrolig kjappe, og har ofte lav Q, men klarer ikke slaglengder på 2-4cm.
    En av grunnene til at jeg bruker Peerless XLS når jeg nå bygger sub, er at disse har lav Q (kjappe) i tilegg til at slaglengden er nogenlunde ok (+/-12,5mm). F.eks elementene som brukes i SVS sine sub'er har ofte lenger slaglende, men høyere Q.

Fronthøyttalere med gode 6 1/2" eller tilsvarende, har ofte lav Q..., så for å kunne "integrere" dem perfekt med sub, må sub også ha lav Q..., ellers så blir alt bare rotete og grøtete oppover mellom 50-100hz.

Håper dette gav mening (og er korrekt).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hvilke fronthøyttalere har du? ... Noe du må tenke på når du skal integrere sub, er systemets Q - mao; hurtigheten til bassene. Min erfaring er at "brutale" basser ofte har høyere Q (=høyere treghet). PA basser har lette, stive membraner som er utrolig kjappe, og har ofte lav Q, men klarer ikke slaglengder på 2-4cm.
    En av grunnene til at jeg bruker Peerless XLS når jeg nå bygger sub, er at disse har lav Q (kjappe) i tilegg til at slaglengden er nogenlunde ok (+/-12,5mm). F.eks elementene som brukes i SVS sine sub'er har ofte lenger slaglende, men høyere Q.

Fronthøyttalere med gode 6 1/2" eller tilsvarende, har ofte lav Q..., så for å kunne "integrere" dem perfekt med sub, må sub også ha lav Q..., ellers så blir alt bare rotete og grøtete oppover mellom 50-100hz.

Skal ikke kuppe tråden din HKO, men dette var interessant og jeg skyter inn et spørsmål
    Jeg vet ikke Q på mine fronter, men jeg bruker dette elementet til sub830845 | Tymphany. Er det høy eller lav Q? 8)

Frontene mine har erstatningselement med disse egenskapene:
    TS parametrar
    QT 0,4
    QM 2,4
    QE 0,5
    FS 33Hz
    CMS 1,3x10 -3m/N
    MD 18g
    SD 205 cm2
    VAS 75L
    BL 7,3 N/A
    RDC 5,6 ohm

Hvordan passer dette sammen kisgogl?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Skal ikke kuppe tråden din HKO, men dette var interessant og jeg skyter inn et spørsmål
    Jeg svarer i din post...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl

Jo. Det gir vel noenlunde mening. Men det blir vel da et slags komprimis mellom hvor mye luft de kan flytte og hvor rask du vil ha subene da?
    Men nå er kansje ikke ørene mine de mest rafinerte, men slik jeg tolker deg så er dette viktigere iforhold til musikk enn til film? For i film så vil jo slaglengde og luftmengde som blir flyttet kansje være viktigere enn ett veldig raskt ellement?
    Når jeg lytter til musikk så skrur jeg som regel suben kraftig ned eller skipper den helt å kjører direct. Har inntrykk av at det er lettere å intigrere sub på lavt nivå på musikk hvertfall. Men alt dette er subjektivt og jeg har overhodet ikke greie på data og utregninger.
    Det er noe data på elementene her
    Sier meg ikke så mye men da er q 0,45 da eller? Dette er lukket kasse forresten. Vet ikke om det har noe å si for hastigheten.
    Fronthøytalerene mine er jbl ti 260 forresten.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [blahblahblah i forrige post]
    Enig!
    ..., men det er jo viktig med korrekt lyd på film og da. Husk at jo kjappere og mer dynamisk, jo mer blir du slått i brystet.

Qts på 0,45 er etter det jeg har forstått ikke noe dårlig. ... og i en optimal kasse med en god forsterker, vil nok dette fungere godt!
    Selv lager jeg nå 4 stk sub'er med Peerless XLS 12 som har en Qts på 0,2. I en tett kasse, skal det gi en utrolig "audiofil" sub som skal være ytterst korrekt. .., men jeg tror nok jeg skal få den til å spille fletta av meg på film og (grunnet antall; 4stk).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke tak i tvinger igår. Men nå har jeg fått og er såvidt igang. Skulle hatt flere tvinger og helst ett par hender til så så jeg hadde fått vært litt mere effektiv. Men men. Man taker hva man haver.

Må bare legge opp ett bilde som samenligner elementene med min forrige diy sub.

Noen som vet hvor lenge cascol limen må stå før det er trygt å fjerne tvingene?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare legge opp ett bilde som samenligner elementene med min forrige diy sub.
    Stakkars Dynabel 12".... hehehe...... blir litt i minste laget den nå...

Noen som vet hvor lenge cascol limen må stå før det er trygt å fjerne tvingene?
    Er det polyuretan lim? ... i såfall er det anbefalt minst 4 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre timer sier du. Flott. Akkurat det jeg ville høre.
    Vet ikke om det er polyuretan lim. Sto ikke noe på tuben. Står presstid 10 min. Men det hørtes no veldig lite ut.
    Phobos/dynabelen har gjort sin misjon ja. Kansje en kompis av meg skal ha den. Vist ikke komme jeg til å bruke den sammen med centerhøytaleren.

Fikk no tatt litt til. Sånn skal den få stå til imorgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette HKO?
    Jeg har ikke mange tvinger heller. Har to store, som passer over alt, og noen små som jeg sjelden fikk brukt.
    Har derimot en veldig tung pokerkoffert og mange tunge leksikon og atlas som har vært hendig.

Det virker vel ikke som Poluyretan lim du har? Den skummer og blir hvit, men ikke sånn som det. Ikke min lim i allefall. Kjøpte en Essva Polyuretan lim på Thaugland i Oslo.
    Står vel PVA eller noe på flasken du har?

Må si at den limen jeg har, har vært gull verdt. Det at den ekspanderer/skummer gjør at den fyller veldig godt, og eventuelle ujevnheter fylles opp.

Står 3 timer presstid på flasken min. Finnes det enkomponent lim med presstid på 10 min forresten?

Misunner deg litt at du har alt ferdig utskjært HKO
    Sparer nok en del tid i pussingen. Blir det finer eller lakk på deg da?
    Er ikke sikker selv. Avhenger av resultat av sparkling tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det skal bli bra ja. To tvinger kunne jeg ikke klart meg med. Tenker jeg skal inn å kjøpe meg noen flere no.
    Limen min skummer ikke så då er det nok ikke poluyeretan lim.
    Det finnes tydeligvis enkomponent på ti minutter ja. Siden det står på tuben min.
    Det er bare vanlig cascol innelim. Men sikkert den hurtigtørkende versjonen jeg har da.

Jeg føler ikke at jeg har bruk for noe ekspanderende lim. Skal jo ikke være nødvendig det på rette harde materialer. Men jeg har noe gulvlim som jeg lurer på om jeg skal bruke på avstiverene da de ikke er så "tight fit" på at jeg må presse de inn. Det er en lim som fyller veldig godt i tillegg til at den stivner relativt raskt selv om mye lim.
    Hadde ikke orket å begynne på disse settene om det ikke var ferdig maskinerte deler. Ville vært 20 sirkler å frese ut bare for ellementene, i tillegg til alle mange vanskelige utfresninger på avstiverene.
    Jeg skjerte jo ut alle delene til phobosen selv. Men der var jo bare rette deler.

Jeg regner ikke med å bruke lang tid på sparkling. Jeg kommer til å ta kabinettene med planhøvel, frese hjørnene rund. da bør det være bra nok til å kjøre ett strøk med spray-sparkel.
    Deretter blir det lakering. Gjør det selv i garasjen.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •