Prosjekt Dynamikk (PA) - Idètråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt Dynamikk (PA) - Idètråd

Hei folkens!

Ofte, får jeg flere Idèer enn hva som blir gjennomført, men denne har faktisk et snev av realisme ettersom jeg har fått rydda i boden min, og har faktisk plass til å leke litt.

Det startet for en del mnd siden, da jeg kjøpte meg et par Dynabel PA1550 bare for morro skyld. Foreløpig ligger disse bare i eskene.., men jeg kjøpte dem med tanke på å lage noe gøy.
    ..., så skulle jeg pælme et gammelt orgel her om dagen. Og fant 2 stk 9" PA mellomtoner som faktisk så "fabrikknye" ut.., i tilegg til at membranen virket utrolig lett og fin. Desverre, har jeg ikke noen tekniske data på dem enda da.....

Diskant har jeg ikke valgt enda, men det "kommer etterhvert".

Det jeg da i utgangspunktet tenkte, var å lage et system med høy følsomhet, 3-veis hvis det er fornuftig. Kanskje dipol? ... horn? ...
    Er egentlig et veldig åpent prosjekt.... og idèer er velkomne, men ønsker meg et system med mest mulig følsomhet og dynamikk. . Noen som har noe erfaring med denslags?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hei folkens!

Ofte, får jeg flere Idèer enn hva som blir gjennomført, men denne har faktisk et snev av realisme ettersom jeg har fått rydda i boden min, og har faktisk plass til å leke litt.

Det startet for en del mnd siden, da jeg kjøpte meg et par Dynabel PA1550 bare for morro skyld. Foreløpig ligger disse bare i eskene.., men jeg kjøpte dem med tanke på å lage noe gøy.
    ..., så skulle jeg pælme et gammelt orgel her om dagen. Og fant 2 stk 9" PA mellomtoner som faktisk så "fabrikknye" ut.., i tilegg til at membranen virket utrolig lett og fin. Desverre, har jeg ikke noen tekniske data på dem enda da.....

Diskant har jeg ikke valgt enda, men det "kommer etterhvert".

Det jeg da i utgangspunktet tenkte, var å lage et system med høy følsomhet, 3-veis hvis det er fornuftig. Kanskje dipol? ... horn? ...
    Er egentlig et veldig åpent prosjekt.... og idèer er velkomne, men ønsker meg et system med mest mulig følsomhet og dynamikk. . Noen som har noe erfaring med denslags?
    Etter hva jeg har erfaring med innenfor PA er vel at 90% er hornkonstruksjoner i toppen hvertfall.. (subber også ofte i horn)..

Så 15" + 9" og ett horn på toppen ville nok ikke vært feil Vil nok spille temmelig fett det! Har dessverre ikke mye peiling på DIY, men spille vil det nok!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på en 1" compression driver på et dertil egnet horn / wave guide. Det er en fair mulighet for å få det opp mot 20KHz, og ned til 9"'eren.

Av helt nye drivere, f. eks. JBL 2407/2408, BMS 4540/4550.

Når det gjelder horn er jeg stor tilhenger av tre-horn. Dette innebærer stort sett DIY. Har ikke sans for hverken aluminiumshorn eller horn i støpegods. De forskjellige profilene har også meget stor innvirkning på lyden. Blant de mer behagelige jeg har eksperimentert med er Tractrix.

Hva har du tenkt å legge av tid og ressurser i det?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

@hokeyh; Jepp.., det er mye horn ute å går.... og de spiller ofte svært dynamisk og godt!

Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Se på en 1" compression driver på et dertil egnet horn / wave guide. Det er en fair mulighet for å få det opp mot 20KHz, og ned til 9"'eren.

Av helt nye drivere, f. eks. JBL 2407/2408, BMS 4540/4550.

Når det gjelder horn er jeg stor tilhenger av tre-horn. Dette innebærer stort sett DIY. Har ikke sans for hverken aluminiumshorn eller horn i støpegods. De forskjellige profilene har også meget stor innvirkning på lyden. Blant de mer behagelige jeg har eksperimentert med er Tractrix.

Hva har du tenkt å legge av tid og ressurser i det?
    Vel. For å svare på det første sist; Jeg har tenkt å bruke .... akkurat så mye jeg vil...., men minst mulig penger. Diskanten må jo nødvendigvis handles inn, men utenom det, er jeg ikke fremmed rundt powertools, og har egen liten "snekkerbod" å jobbe i.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre en måling av 9"'ene for å finne ut av frekvenskurven de trives best i. I orgelet hvor de sto, var det 2 stk 9" uten noe form for filter + en liten diskant (2,5" eller noe) som hadde en kondensator. Så hvis de kan brukes med kun en spole for å ta bassen bort, og få dem til å gli naturlig opp mot der et diskanthorn tar over, vil jo dette gi et enkelt filter som kan slippe igjennom mest mulig dynamikk.

Hvilken konstruksjon (diskant)hornet blir, aner jeg ikke enda, men hører hva du sier. Bygget en høyttaler her for en tid tilbake med Dynabel PA1250 og Sammi HT-22, og det låt.... vel .... helt ok (men ganske gøy faktisk). HT-22'en fikk litt bitumen på hornet sitt ettersom det hadde ressonanser i aller bauer og kanter. Låt ikke så utrolig oppløst, men det var gøy.
    Jeg ønsker at systemet jeg bygger nå, skal være mer oppløst, samtidig så det beholder den "direkte" følelsen en har med stor PA.

Skal legge ut litt bilder av elementer siden. Får se om jeg får tatt noen målinger og.
    (og for å ikke skyte meg selv helt i foten...); Måling av frekvensbånd fra et element gjøres uten kasse på 1m avstand? ... eller enda nærmere?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Måling av frekvensbånd fra et element gjøres uten kasse på 1m avstand? ... eller enda nærmere?
    Det avhenger av hvilket element du måler, og hvor stor plass du har. Mellomtone og diskant vil gi riktigst måleresultat ved 1 meters avstand og med god avstand til reflekterende flater.

Basser er ikke mulig å måle fornuftig på avstand (i et hjem), så der skal mikrofonen stå så nært den kan uten å være i fysisk kontakt med membranet.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt beste målingen... (masse reflekterende flater i nærheten)..., men en får jo et visst inntrykk.

Får ha dette som en foreløpig måling. Regner med jeg får en bedre kurve i stua..., men det er litt mer styr..
    Jeg tipper "Dip"'n ved ca 1,8k skyldes en eller annen ressonans.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    desse spiller!
    Bastanis | BausÀtze Mandala

dropper man den aktive bassen kan man gå full dipol med f.eks 2stk 15" Augie
    Hawthorne Audio - Products

en som heter Bjørn er veldig fornøyd med de. har besøkt han og lyttet et par ganger. dog uten Augieène. men ja, dette er bra greier!

han har flere tråder om de rundtom på nettet:
    No baffel speaker

en tidligere utgave, men som fortsatt selges:
    Bastanis Atlas Loudspeakers: Climbing The Mountain And Reaching The Summit. Review By Clive Meakins

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •