Hva trenger jeg mer nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trenger jeg mer nå?

Skal bygge sub, og har element. Forsterker blir litt forsinket men kommer i løpet av mai.
    Platene til kassen kommer ferdig kappet i løpet av dagen fra Thaugland. Det er da 22mm MDF.
    Har drill og håndoverfres.
    For invendig kabel tenkte jeg å bruke en 2,5 eller 4mm2 Solid Core kabel fra Elfa.

Det jeg vet jeg trenger er noen fresebits så jeg kan avrunde kantene på avstiverne innvendig, og kanskje også noe utvendig. Er det risky og kjøpe det på Clas Ohlson, ref kvalitet, flising osv?

EDIT: Skal kjøpe meg en stikksag også, og en Clas Ohlson eller Biltema-sak er vel grei?

I tillegg trenger jeg dempemateriale. Kassen skal være 65% fyllt opp i følge Peerless. 830845 Application Notes | Tymphany. Hvilket produkt bruker man her?
    Lager innvendig volum på 62 liter som de anbefaler, med eget rom for forsterker.

Det jeg har tenkt for å hindre at platene "vandrer" når jeg skal lime de sammen er å forborre noen hull og slå inn noen treplugger. Har sett folk sier de har en slik jigg på Clas Ohlson, men hvilken er det, og trenger man det?
    Hvis det er andre måter å hindre at platene sklir i skjøtene når man skal lime sammen så hører jeg gjerne

Trenger jeg noen asfaltmatter eller lignende på innvendige vegger?

Tidligere har jeg brukt Casco trelim for kabinett, og det fungerer for så vidt greit, men uten noe å hindre at platene sklir under liming så er jeg litt skeptisk hehe. Ønsker skjøtene tilnærmet perfekte så pussing/sparkling blir til et minimum.

Som sparkel blir det vel en tokomponent løsning?

Tar i mot tips og anbefalinger

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du bruke solid core fra elfa? ... Ville nok brukt noe annet.

Fresestål må du gjerne kjøpe på Clas. Eller biltema... Eller Jula... billig er godt nok!

Biltema/clas stikksag fungerer helt greit (Trenger du egentlig stikksag? .... jeg har bygget en del høyttalere, men bruker sjelden og aldri stikksag... hvorfor?)

For å fylle kassen bruker man Acousto-Q som kan kjøpes hos Dynabel.no

Jeg vet ikke noe om treplugger. Selv bruker jeg bare lim, og det har alltid gått bra (så langt).

Asfaltplater på innvendige vegger kan ikke gjøre noe verre ihvertfall. ..., så vil egentlig anbefale det for å være på "sikre siden". 3mm plater fra Biltema fungerer greit.

Bruk Polyurethan lim. Skummende lim som jeg synes er lett og jobbe med... Fester helt ekstremt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hvorfor skal du bruke solid core fra elfa? ... Ville nok brukt noe annet.
    Fordi jeg bruker det på frontene mine og de spiller bedre enn mine Kimber 8PR kabler og alle andre kabler jeg har testet så langt. Ikke så veldig mange kabler jeg har testet spesifikt da
    Bassen er langt bedre enn på Kimberkablene, med mye mer informasjon.

Biltema/clas stikksag fungerer helt greit (Trenger du egentlig stikksag? .... jeg har bygget en del høyttalere, men bruker sjelden og aldri stikksag... hvorfor?)
    Tenger det egentlig ikke til dette, men tenkte å kjøpe det likevel for eventuelt annet bruk. Er ikke såå stødig med håndoverfresen at jeg kan på frihånd skjære ut avstiverne. Greit nok de skal være innvendig og ha en veldig elementær form. Tenkte å forme de i et kryss (+) med rammer rundt. Altså blir det bare avstivning på sider, topp og bunn. Kjører dobbel tykkelse på frontbaffel.

For å fylle kassen bruker man Acousto-Q som kan kjøpes hos Dynabel.no
    Hvordan måler man opp 65% av 62 liter? Altså hvor mye Acousto-Q skal inn?

Jeg vet ikke noe om treplugger. Selv bruker jeg bare lim, og det har alltid gått bra (så langt).
    Får gjøre det om det ikke er noen andre lure måter å forsikre godt resultat.
    Er meget meget klar for å ikke gjøre feil som skaper mye sparkling. Fikk nok på SEAS Mimir, som jeg ikke ble helt fornøyd med på det feltet.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Tenkte å forme de i et kryss (+) med rammer rundt. Altså blir det bare avstivning på sider, topp og bunn. Kjører dobbel tykkelse på frontbaffel.
    Jeg har også startet min bygging av 4 stk lukkede sub'er med XLS 12 (830500). Skal ha avstiver inni dem litt som du beskriver med kryss...;

Sett "forfra":
    Kode:
    _________
    |   |   |
    |___|___|
    |   |   |
    |___|___|
    Bruker altså to plater som jeg skjærer spor inn til midten, og trer den ene innpå den andre og limer disse sammen. platene får borret hull i seg slik at de ser litt "sveitserost" ut og lufta kan bevege seg fritt (ikke så utrolig viktig da det er trykkkammer). På den måten får jeg stivet av ALLE vegger (inkl front og bak). Samt at jeg kan støtte elementet ekstra dersom jeg er utrolig nøyaktig.

Hvordan måler man opp 65% av 62 liter? Altså hvor mye Acousto-Q skal inn?
    På dynabel sine sider, er det spesifisert ca hvor mye en skal beregne. Ring og spør etter Øyvind dersom du lurer på noe. Han pleier å vite det meste om det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp slik du har tegnet jeg kommer til å lage mine avstivere også. De jeg tenkte på består rett og slett av en 22 MDF med fire hull a 12,5*12,5cm
    Altså ikke noen tredimensjonal greie som også går til front og bak baffel.
    Tenkte å ha to slike avstivere.
    Slik du har tenkt løsningen din er ikke dum, og sikkert bedre enn min.
    Om jeg skulle ombestemme meg, så får jeg seg. Må jo opprettholde volumet sånn noen lunde også.
    Er beregnet til 61,95 liter med avstivere og dobbel baffel, men har en del å gå på i den kammeret som forsterkeren skal stå i. Har vel totalt 12cm dybde i det rommet.

Noen som har en tegning av hvordan den typen avstivere kiskogl kan se ut på papiret?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har litt godt med tid, kan du få et bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Tviler ikke på at du kommer med et praktstykke av en avstiver, men hadde håpet å jobbe med kassen før forsterkeren kommer

Trenger man for øvrig å frese avrundede kanter på avstiverne i et trykkammer?
    Skulle ikke tro det. Gjelder vel mest i portet kabinett?
    Har ikke behov for å ta fancy bilder av sexy avstivere hehe, men må det gjøres så blir det gjort. Etter beste evne i alle fall

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er så vits med avrundede kanter på avstiverene, men det er jo en jobb som tar 10-sekunder med fresing og 30 med støvsuging, så det er jo "hipp som happ".

Når jeg er ferdig med avstiverene skal jeg få ei halvnaken jente til å possere med de deilige avstiverene. Da blir det "avstiving" da... (Godt det er fredag i dag ser jeg....)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en snakker om tokomponent sparkel på Biltema, er det da en Polyesterbasert sparkel?
    Virker som det meste de har er den typen. Har selv brukt Metalsparkel de har, og det var vanskelig å pusse etterpå. Ble jo steinhardt. Men det var jo meningen i den sammenhengen og
    Er dette en grei sparkel for å fylle ut skjøter osv ?Standardsparkel - Biltema

Newcomer Gaston sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Tviler ikke på at du kommer med et praktstykke av en avstiver, men hadde håpet å jobbe med kassen før forsterkeren kommer

Trenger man for øvrig å frese avrundede kanter på avstiverne i et trykkammer?
    Skulle ikke tro det. Gjelder vel mest i portet kabinett?
    Har ikke behov for å ta fancy bilder av sexy avstivere hehe, men må det gjøres så blir det gjort. Etter beste evne i alle fall
    Her kommer vi til et tema som er veldig relevant for hjemmebyggere. Vi kan gjøre all slags "idiotisk" ekstraarbeid, bare fordi vi har lyst til det. Det koster som regel lite eller ingenting, bare arbeidstiden. Jeg har selv brukt utallige timer på unødvendig pirk og har også rundet av avstivere i prosjekt jeg har hatt, ikke fordi det er nødvendig, men fordi jeg kan :-)

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en snakker om tokomponent sparkel på Biltema, er det da en Polyesterbasert sparkel?
    Virker som det meste de har er den typen. Har selv brukt Metalsparkel de har, og det var vanskelig å pusse etterpå. Ble jo steinhardt. Men det var jo meningen i den sammenhengen og
    Er dette en grei sparkel for å fylle ut skjøter osv ?Standardsparkel - Biltema
    bra sparkel det. bare ikke bland for mye herder i og aldri bland for mye sparkel om gangen.. stivner jo til midt under sparklingen..

hva har du tenkt og gjøre med finish på kassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    bra sparkel det. bare ikke bland for mye herder i og aldri bland for mye sparkel om gangen.. stivner jo til midt under sparklingen..

hva har du tenkt og gjøre med finish på kassen?
    Litt usikker på det. Har høyttalere stående her med forskjellig finer, så kanskje det blir noe i den rettningen, men det er liksom ikke helt rett det heller. En sub er i mine øyne finest når den er lakkert
    Har snakket med en av mine kunder som er bilverksted og som også lakkerer biler og de kunne lakkere om jeg ville det.

Så nå står det bare på å lime sammen kassen og gjøre en god grunning. Samboer får ha et ord med i spillet regner jeg med

Kjøpte noen gamle KEF Calinda på loppemarked som også skal ha noen stativer eller føtter på 25-30cm så kanskje jeg kan lage et gjennomgående tema med sub og disse føttene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan lurer. Du liker deg best med et prosjekt på gang ja.
    Trenger du egentlig to komponent sparkel på suben? Om det bare er småting du skal sparkle så ville jeg heller brukt vanlig sandsparkel, det gjør jo pussejobben rimelig mye enklere.

Jeg var forresten tenkt å høre med deg hva du synst om laminering. Men nå vet jeg jo hva du mener om den saken på sub, så da blir det nok lakering på meg og når jeg får mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Heisan lurer. Du liker deg best med et prosjekt på gang ja.
    Trenger du egentlig to komponent sparkel på suben? Om det bare er småting du skal sparkle så ville jeg heller brukt vanlig sandsparkel, det gjør jo pussejobben rimelig mye enklere.

Jeg var forresten tenkt å høre med deg hva du synst om laminering. Men nå vet jeg jo hva du mener om den saken på sub, så da blir det nok lakering på meg og når jeg får mine.
    God dag ja. Gratulerer med overstått
    Du må ikke høre på meg vedrørende finering. Jeg liker det veldig bra fordi man slipper unna litt enkelt i forhold til lakkering.

Når det gjelder sparkel, så har jeg sparklet en hel del på de forrige høyttalerne jeg bygget og vanlig sparkel krymper og oppfører seg helt idiotisk hehe.
    Når man pusser den typen sparkel så tåler den ikke så mye heller, og kantene har en tendens til å ikke bli veldig bra.
    Det kan nok være mine ferdigheter og litt for liten pussekloss, men tokomponent skal jeg prøve denne gang i alle fall. Setter inn alle kluter på å få skjøter og kanter 100%, så sparkling blir mer kosmetisk og ikke så strukturelle i forhold til å dekke feil og ujevnheter.

Får en alenehelg nå til helgen, så regner med å få frest baffel og avstivere i løpet av uken, og lime sammen mesteparten til helgen. De Solid Core kablene du fikk av meg selges ikke lenger, så må finne noen tilsvarende kabler hos lokale el-installatører

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det du. Det ble en heiedundrende fest så feiringen er jeg hvertfall fornøyd med.
    Men bruker du to komponent sparkel så er det vel lett å pusse for mye på omgivelsene vel? Har egentlig ikke så god greie på det. Men selv tenkte jeg å bruke sandsparkel (som krymper ja. først for å så bruke spray sparkel som siste finish før lakering.

Jeg fikk jo desverre ikke testet de Solid Core kablene pga. lengden. Men jeg tenkte å bruke de til innvendig kabling selv. Men om du vil bruke de så kan jeg sende de over til deg igjen.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i gang med avstiverene... Har limt litt kasser og sagd en del, men dette med avstivere er jo omtrent det som tar mest tid i hele bygget. En ting er å få dem til å passe (litt vanskeligere når det skal være kryss), men en annen ting er jo å sage huller i dem. .... og hadde jeg bare lagd 1 sub... ...., men neida. 4 stk er jo alltid en god idè.

Har du sett "tipset" til wilma ang fresing i sjøter for så å legge sparkel? (da slipper du tre-mot-tre, og det står friere til å bevege litt på seg. Da slipper du visstnok slike som jeg fikk på mine DIY sub'er for en stund siden;
    (Se kantene til høyre for frontplata... og på toppen

(PS; Designet på de jeg bygger nå, er som en forvokst utgave av disse... med 12" i stedet for 10").

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i gang med avstiverene... Har limt litt kasser og sagd en del, men dette med avstivere er jo omtrent det som tar mest tid i hele bygget. En ting er å få dem til å passe (litt vanskeligere når det skal være kryss), men en annen ting er jo å sage huller i dem. .... og hadde jeg bare lagd 1 sub... ...., men neida. 4 stk er jo alltid en god idè.

Har du sett "tipset" til wilma ang fresing i sjøter for så å legge sparkel? (da slipper du tre-mot-tre, og det står friere til å bevege litt på seg. Da slipper du visstnok slike som jeg fikk på mine DIY sub'er for en stund siden;
    (Se kantene til høyre for frontplata... og på toppen

(PS; Designet på de jeg bygger nå, er som en forvokst utgave av disse... med 12" i stedet for 10").
    Takk for tipset.
    Har sett Wilma sitt tips, men hadde glemt det
    Ville uansett brukt lang tid fra kassen er satt sammen, til jeg hadde gjort den ferdig for lakkering. Nettopp for å få med meg alle tips.

Hvis jeg ønsker å frese i kantene, bruker jeg bare en "breddeholder" og freser 1-2mm i skjøten mellom to plater da? Det støver noe sinnsykt når en freser sånn, og jeg skal til min onkel for å frese ut element og avstivere. Kanskje jeg kan lage meg et lite rom i plastikk for å frese her hjemme også når den tid kommer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ønsker å frese i kantene, bruker jeg bare en "breddeholder" og freser 1-2mm i skjøten mellom to plater da? Det støver noe sinnsykt når en freser sånn, og jeg skal til min onkel for å frese ut element og avstivere. Kanskje jeg kan lage meg et lite rom i plastikk for å frese her hjemme også når den tid kommer.
    Stemmer. ... heh.... er ikke alle som er like heldige som meg og har egen "snekkerbod". Har en bod på noen kvadratmeter utenfor huset med "høvelbenk" og etterhvert en del verktøy. Utrolig greit. ... i går måtte jeg tømme støvsugeren igjen der ute da den var full av MDF støv og spon.

Tror aldri jeg kunne ha frest inne. Alt for mye støv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. ... heh.... er ikke alle som er like heldige som meg og har egen "snekkerbod". Har en bod på noen kvadratmeter utenfor huset med "høvelbenk" og etterhvert en del verktøy. Utrolig greit. ... i går måtte jeg tømme støvsugeren igjen der ute da den var full av MDF støv og spon.

Tror aldri jeg kunne ha frest inne. Alt for mye støv.
    Har stor takterasse utenfor, men det er en leilighet under, og hele gulvet på terassen er dekket med asfaltbelegg/takbelegg. Altså sånn som støv fint kan legge seg godt nede i og som jeg tror vanskelig vil la seg kostes vekk. Må eventuelt legge plastikk på gulvet over et stort område og på en stille dag

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •