Hva trenger jeg mer nå? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hallais! Nå har jeg fått "gjort mitt" med mine ... (Se i denne posten).

Det var avstiveren jeg lovte bilde av;

Hatt det litt travelt, så orka ikke styre med dama på bilde også... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hatt det litt travelt, så orka ikke styre med dama på bilde også... :roll:
    Det var dårlig gjort synes jeg hehe.
    Skal følge tråden din. Har selv begynt å bygge, men lager ikke en hel bildetråd om byggeprosessen, men heller litt mer når det begynner å nærme seg grunnarbeid og finish vil jeg tippe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begyner å nærme seg at kassen er ferdig. I løpet av morgendagen i allefall.
    Da skal det pusses en del, men det jeg lurer litt på er om MDF'en må behandles med noe for at sparkelen skal sitt best mulig? Det er tokomponent sparkel fra Biltema jeg har tenkt å bruke.

Ellers, så vet jeg ikke om noen har prøvd dette og med hvilket utfall, men la oss si man må fylle opp 1mm langs hele tverrveden der limingen ikke har vært nøyaktig.
    Det jeg tenkte var å feste et slags rettholdt i form av en stållinjal el. på utsiden av der man skal sparkle, og så fylle opp med sparkel opp mot linjalen for å få en best mulig kant.
    Greit at man fylle på med sparkel og pusse ned, men det er jo greit om man kan fylle sparkelet på noen lunde slik resultatet skal være også?

Har ikke prøvd dette, men siden jeg skal bruke tokomponent sparkel som ikke krymper, så burde vel dette fungere greit?

Hvis noen forstod det da ?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Q, så vil systemets totale Q være meget avhengig av konstruksjon og kasse. Elementets Qts på 830445 elementet, er 0,45.., noe jeg synes faktisk var noe høyt... f.eks 830500 som jeg bruker nå (vanlig XLS versjon, ikke XXLS), har 0,2.

..., men som sagt; kassen og plassering vil påvirke mye. Er selv ganske usikker på disse tingene, så det er godt mulig at noen mer erfarne (ganske enkelt) kan slå hull på min teori.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Takk for info likevel.
    Har selv ikke peiling på dette.
    Har nå veldig lite bass i området subben skal dekke. Den er der helt ned til 20hz, men i 50-100hz området så er den for lite engasjerende. Altså skal subben bare gi et lite løft. Tror implementering av sub i systemet blir det vanskeligste. Altså få fasen 100%. Subben kommer nok ikke til å spille på mer enn 5-10% av sin kapasitet. Om en tenker at en skrur på volumknotten altså.

Bruker Audiolese romkorreksjon via Inguz/Squeezecenter og kan nok gjøre en del der om det skulle være noen utfordringer.
    Per nå så vil jeg bare kjøre to Y-ledd ut fra L og R på forforsterker, og kjøre ut til henholdsvis vanlig effekt og subforsterker. Får da ikke individuell tilpassning av de to systemene, noe som er mulig ved å kjøre Pc med proff lydkort med flere utganger. Det kommer nok med tiden kanskje.

Er i en lang prosess nå som jeg ikke ser enden på, og vil nødig bytte ut høyttalerne på tross av de nye KEF Calinda (kjøpt på loppemarked forrige helg) spiller mye mye mer engasjerende enn de jeg har fra før, men langt fra så god kvalitet i lyden generelt.

Kommer nok noen tråder om denne prosessen i fremtiden skal du se

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bare har laget et par høyttalere før, og det var et kit som der alt fulgte med så er det to ting jeg lurer på.

1. Skal det være en pakning mellom element og baffel?
    2. Jeg har eget kammer for forsterkeren. Altså må kablene gå gjennom innerveggen i trykkammeret. Bores det bare hull og tettes med silikon eller lim rundt kablene da? Har bare Polyurethan lim. Den ekspanderer jo, så det burde vel gå?

Kjøpte 4mm2 installasjonskabel med to ledere. Har splittet kabelen, så det blir jo bare to enkle ledere med hvert sitt hull.

Vet kabel er et ladet tema, men alle burde rett og slett prøve 4-6mm2 Solid Core el-kabel på feks fronthøyttalere. Spesiellt i bassen vil man helt sikkert høre forskjell.
    Kostet meg nå 59,- inkl mva for en meter. Kjøper man med flere ledere får man det billigere relativt sett da man kan splitte en kabel med fire ledere feks.

Er i alle fall tips for billig å kunne teste om en skal være kabelskeptiker for alltid eller ikke

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    1. Skal det være en pakning mellom element og baffel?
    Ikke nødvendigvis, men det kan være en fordel. Dersom det lekker, må du legge inn pakning... dersom det fungerer uten, går det helt fint uten og.
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    2. Jeg har eget kammer for forsterkeren. Altså må kablene gå gjennom innerveggen i trykkammeret. Bores det bare hull og tettes med silikon eller lim rundt kablene da? Har bare Polyurethan lim. Den ekspanderer jo, så det burde vel gå?
    Det går nok helt fint.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •