SEAS Idunn - Finish ferdig! Hvertfall den ene - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bakvegg på kasse nr.2 ferdig limt. Skal få tatt et par bilder av begge kassene i løpet av helga og legge inn.

Hjørnene blir ikke så bra som jeg hadde håpet, men det skyldes mitt kunststykke da jeg har brukt ferdig finert mdf.
    Kan jo alltids skjule dette med nating i hjørnene...time vil sjåw

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått hjem en overfres og satser på å få prøvd å forsenke elementene idag. Hvis jeg ikke får det til må jeg kappe nye fronter. Ikke lyst til det

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerte som juling med overfresen! fikk lagd jig og alt var bra.
    Helt til jeg var ferdig å frese første hull. Fant da ut at det er dumt og gjøre ting på gammel vane.
    Siden alt vanligvis måles til senter og det var sent på kvelden ble jo frese kanten 8mm for stor. trenger vel kanskje ikke si at diameter på frese stålet er 16mm hehe

Fikk rettet dette opp på neste baffel og blir da å kappe til enda en ny. Ikke dårlig å måtte kappe til 5 baffler for å få 2..

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet enda litt lenger med mitt prosjekt:-D

Fått frest ferdig begge bafflene og er greit fornøyd med resultatet. Kunne nok vært bedre, og satser på å rette dette opp på neste prosjekt. Øvelse gjør mester!

Tatt noen bilder. Ikke fått delefilter og slikt enda, så de er ikke ferdige.

Et lite feilskjær i bildet over, men det blir borte og under ser man hvordan det blir nær man freser 1mm for mye. Er vel ikke den eneste som har gjort dette vil jeg tro

Ingen ting er ferdig pusset enda og jeg gleder meg til å se hvordan det blir når det er pusset og oljet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut dette! Må innrømme at jeg er litt misunnelig...

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Ikke sikker på om det er så mye å være misunnelig på enda..pr idag er det jo bare "plank" og løse elementer.

Håper at det skal bli en bra høyttaler til slutt:-D

Georg

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de ferdig bygd og kun finish gjenstår.
    Legger opp litt bilder fra prosessen.

Delefilter:

Syns det spiller veldig bra. Litt lite demping men etter jeg stappa inn litt til ble det mye bedre.

Syns resultatet ble knall.
    De hadde ikke 8" slaver inne så det ble 6,5".
    Tror det er der begrensningen ligger. Ser at slaven har mye mindre vandring enn bass elementet i høyttalern.
    Så slaven setter begrensning for hvor høyt de spiller.
    de står nå å spiller seg inn. De spiller hvertfall mye mer oppløst enn mine Energy RC30.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått meg stativer også.

Ser bra ut og gleder meg til jeg får tid til og gjøre ferdig finishen på de.

Fortsatt fornøyd med lyden. Skal prøve meg litt frem med tuning av slaven etterhvert.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har de fått spillt seg inn og har løsnet masse

Etter råd fra Snickers har jeg prøve litt frem og tilbake med delefrekvens.

Sjekket at alt er i fase og at sub og fronter spiller på lag.

Uten sub spiller de litt tynt, men annet er jo ikke å regne med i ei stue på
    26m2 med nesten 5 meter takhøyde.
    Det er liksom ikke noe punch, men det hadde jeg jo lite av fra før også med de forrige frontene mine.

Ved å dele på 100Hz blir det noe helt annet!

Jeg har ikke verdens beste sub, men det trenger jeg ikke heller. Inntil videre klarer jeg meg bra med den jeg har.

Det spiller meget bra i mine ører. Jeg kan nå spille mye høyere og med mer trykk enn det jeg kunne før, pluss at jeg nå har MYE penere lyd!
    De gamle frontene mine var ganske så amerikanisert. Laidback og litt fete i lyden.

Jeg har nå helt annen lyd hjemme!
    Ved å prøve og lykkes med delingen og "kalibreringen" har jeg nå fått nydelig klar mellomtone og diskant, stram og tight midbass og masse trøkk.
    Og alt dette fra gode råd, litt penger og egeninnsats:grin:
    Noen dipper i lavere frakvenser, men det er nok rommet som står for mesteparten av dem og det er lite jeg får gjort med de. Problemet var der før også og ville fortsatt vært der om det kom et par med B&W 802 i hus.

Står fortsatt igjen finish, men pappaperm begrenser veldig tida man har til rådighet...:roll:

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet er nå utvidet til komplett surround.

blir å bygge senter i liggende MTM utførelse med samme diskant og 2 midbasser. Litt endring i filter, men bør bli veldig like frontene.

Som bak høyttalere blir jeg å bygge Idunn, men med mindre kasser. Baffel vil bli lik, samme elementer, samme filter, men i lukket kasse slik at volum blir mindre. Skal i teorien funke med 8-10 liter trykkammer. De vil ikke spille så veldig dypt, men det skal jo subben ta seg av alikevel. Vil nok få en avrulling på ca 80-100hz.

Senter blir bassrefleks. Kassen blir litt mindre.
    Den er tenkt å bli 200x600x320(hxbxd). Dette gir litt over 25 liter og med en bassport i hver ende og vil bli tunet til ca.50-60Hz. Det deles jo uansett høyere enn det og blir jo heller ikke brukt til musikk.

Da får jeg ha det mye morro med bygging og at det vil bli så si helt lik ryd fra alle kanaler.
    Skal driftes eksisterende effektforsterker fra Rotel på 5x100w.
    Skulle hatt isolert garasje!

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ferdig finish på den ene høyttaleren.
    Hvertfall nok til å se om jeg trenger å fikse på noe for å få det helt strøkent.

Ble ganske så bra syns jeg. Matcher stua som har merbau gulv og valnøtt stereobenk

Litt mer fiksing må til i skjøtene for å få det 100%!

Georg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må man sies å være fornøyd med! :-D
    Veldig bra faktisk, om dette er ditt første prosjekt, som du selv nevnte; øvelse gjør mester.

At du freste 1 mm for stor diameter for nedfelling av elementet skal du ikke være lei deg for. Jeg var pinlig nøyaktig med fresingen i mine DIY 3-veis, og etter at MDF'en tydeligvis har krympet litt i ettertid får jeg ikke elementene ut igjen! :evil: Har tatt ut alle skruene og spillt så høyttalerne hopper men ikke pokker om elementene løsner! :cry:

På neste prosjekt benytter du flere tvinger og dropper skruene på frontbaffelen, så blir det seende enda mer profft ut.

Og nå har vel ikke slaven det helt store å si, så lenge du deler fhv høyt i frekvens til sub. Men det er slavens vekt og areal som avgjør avstemmingen (akkurat som en bassports lengde og areal), så når du gikk fra 8" slave til 6,5" kan det hende vekten på membranen skulle vært justert for å oppnå rett avstemming.

Lyden til slutt er jo det viktigste, og det høres det ut til at du har fått til bra.
    Gratulerer!

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Tror jeg kommer til å plugge hullene i baffel.
    Har tatt vare på masse merbau sagstøv. Kommer nok til å frese et lite spor langs baffel og bakvegg og lage meg tresparkel. Da vil det nok bli bra

Høyttaler er oljet.
    Vekta på slaven skulle tilsi tuning på rundt 37-38Hz, men spiller med mye mer trykk og pondus hvis jeg deler på mellom 100 og 150Hz. Kanskje ikke så rart..

Senter blir nok bare limt i front og blir nok å bruke litt mindre lim. Tror jeg har overdrevet litt med limdoseringa:-?

Georg

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •