Prosjekt Sinnsyke StativHøytalere!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt Sinnsyke StativHøytalere!!

Som tittelen tilsier så har jeg tenkt å lage noen råe stativhøytalere.. Men man er jo litt begrenset når man skal lage stativ pga str..
    Er på flyttefoten nå og da fant jeg igjen noen halvferdige kasser som jeg begynte å lage for litt over ett år siden. Det hvar da ideene begynte å svirre, har lenge hatt lyst å lage dem ferdig men har verken hatt tid eller penger. Men nå kommer bla annet feriepenger og skatten om ikke så lenge, så vet ikke om en mer perfekt tid til å begynne igjen med dette.

Plan er å bruke samme kassene som jeg allerede har laget, Men problemet er, er at det er allerede laget hull til element og kammer til bass. Nå som jeg har hatt kassene stående på tvbenken i et par dager har jeg pønsket ut mange ideer.
    - 6 - 7 i front som Mid-BassParts-Express.com:*HiVi M6a 6" Aluminum/Magnesium Midbass | m6a 6 inch woofer midbass woofer 6" driver cast frame woofer midwoofer aluminum cone
    - Hivi DOME midrangeParts-Express.com:*HiVi DMN-A Soft Dome Fabric Midrange | dome midrange midrange soft dome midrange mid squawker
    - Hivi DiskantParts-Express.com:*HiVi TN28 Fabric Dome Tweeter | surface mount Tweeter dome tweeter soft dome sheilded tweeter textile dome silk dome
    - 8" bass i sidenParts-Express.com:*HiVi M8a 8" Aluminum/Magnesium Woofer | m8a 8 inch woofer midbass woofer 8" driver cast frame woofer midwoofer aluminum cone eller en 6x9Parts-Express.com:*Tang Band W69-1042J 6"x9" Subwoofer | subwoofer 6"x9" subwoofer long throw subwoofer tangband tb speakers tangband-22008 Sub Bass..
    - kanskje super tweeter med denne Dome mid with tweeter istenden for en standalone mid dome. Så slenger man på en supertweeter i samme slengen:Overview of TM1A Drivers_HiVi,Inc

Går i HIVI her, har leste masse bra om dem. Men selvfølgelig vist andre har noen andre meninger og forslag til element så SI IFRA.. Trenger innspill.

Men Hovedproblemet her er kasse volum. Som dere ser på bildene er det allerede laget basskammre, men disse er nå revet ut så er et stort rom inni der på 26,3L... Dette er ganske lite, må kanskje utvide? Har sittet å leket meg i både Winisd og BassBox pro og er overrasket over hvor forskjellige resultatene er på de forskjellige programmene.
    Men håpet mitt er å kunne bruke de kabinettene jeg har laget,, SÅ JEG TRENGER LITT HJELP:P Innspill takk:P tror jeg fikk med det meste i dette første innlegget:P

Når det kommer til diskanten er jeg inspirert av disse swans høytalerene med diskanten på toppen og har lyst og gjøre det samme.. altså lage festet av glassfiber på toppen:
    Overview of Diva 4.2F Tower_HiVi,Inc

EDIT: Må også si at pga liten plass i kabinettet må det være eksterne delefilter. Må kanskje lage en liten Boks som kan ligge bakom tv benken?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par spørsmål:
    - Både 6-7" midbass og 8" (sub)bass i et kabinett på 26L ? :shock:
    - 4-veis stativht med passiv deling, er det noe du har kunnskaper/erfaring til å mestre?

Begge disse utfordringene ville jeg sett på som nærmest umulig å løse (med godt resultat)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de mest "sinnsyke" stativ høytalerne jeg har hørt er(husker ikke helt merket, men tror det var audio pro, kosta rundt 10k nye) et par med 2 stk 6.5" og diskant i midten. de var uansett langt større enn den lille høytaler boksen du har bilde av der,

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bare et par spørsmål:
    - Både 6-7" midbass og 8" (sub)bass i et kabinett på 26L ? :shock:
    - 4-veis stativht med passiv deling, er det noe du har kunnskaper/erfaring til å mestre?

Begge disse utfordringene ville jeg sett på som nærmest umulig å løse (med godt resultat)
    Neinei skal ha enten 6 eller 7" midbass.

Blir ikke pasiv deling.. bare det at det ikke er plass i kabinettet for det så det må være eksternt.. kanskje i en liten boks jeg kan ha på siden av.. Erfaring nei, kunnskap ja:P Men er artig å prøve så skal nokk få det til..

Men ja er veldig usikker på om jeg kan bruke disse små kabinettene, kan hende jeg må bygge nye.. Men skal først sjekke mulighetene.. har leket litt i winisd.. og klarer å få kabinett strl på 6" ganske langt ned, resultatet da er jo at den ikke går så dypt ned.. Men det er jo derfor vi har en 8" i siden..
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    de mest "sinnsyke" stativ høytalerne jeg har hørt er(husker ikke helt merket, men tror det var audio pro, kosta rundt 10k nye) et par med 2 stk 6.5" og diskant i midten. de var uansett langt større enn den lille høytaler boksen du har bilde av der,
    Som sagt skal prøve å se om det går ant å bruke den.. vist ikke så blir det Nye kasser! For når DIY syken kommer så skal planene realiseres koste hva det koster vil:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Blir ikke pasiv deling.. bare det at det ikke er plass i kabinettet for det så det må være eksternt.. kanskje i en liten boks jeg kan ha på siden av.. Erfaring nei, kunnskap ja:P Men er artig å prøve så skal nokk få det til..

Men ja er veldig usikker på om jeg kan bruke disse små kabinettene, kan hende jeg må bygge nye.. Men skal først sjekke mulighetene.. har leket litt i winisd.. og klarer å få kabinett strl på 6" ganske langt ned, resultatet da er jo at den ikke går så dypt ned.. Men det er jo derfor vi har en 8" i siden..
    Det er like mye passivt for det om du plasserer filtret utenfor kabinettet. Det filtret man snakker om her med at du skal ha sidemontert 8" er ikke det enkleste filtret man kan lage.

Jeg ville laget et helt nytt kabinett å brukt MDF i steden for spon for å få kabinettet ennå mere stivt og dødt.

Er ikke for å demotivere ditt rivende engasjement her, er bare for å si at det er ikke en enkel konstruksjon!

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er like mye passivt for det om du plasserer filtret utenfor kabinettet. Det filtret man snakker om her med at du skal ha sidemontert 8" er ikke det enkleste filtret man kan lage.

Jeg ville laget et helt nytt kabinett å brukt MDF i steden for spon for å få kabinettet ennå mere stivt og dødt.

Er ikke for å demotivere ditt rivende engasjement her, er bare for å si at det er ikke en enkel konstruksjon!
    Jeg er fult klar over at dette blir vanskelig.. men Grunnen til at jeg la ut en tråd om dette var får å få respons.. Og det er det jeg vill ha om det er negativt eller ikke.. Om jeg må lage nye kabninett så må jeg det.. Men problemstillingen her er at jeg vill ha mest mulig lyd og dybde i små kasser.. slik at samboern min gir meg lov til å ha dem på soverommet:P
    Men skal filtret være noe anderledes om 8" står på siden eller i front?

Noen som vet hvilket programm som er best får å regne ut kasse volum,, har så langt brukt winisd.. Men når jeg prøvde bass box pro fikk jeg helt andre resultater?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Men skal filtret være noe anderledes om 8" står på siden eller i front?
    Du må jo ta høyde for fasen... et element som spiller ut på siden vil ikke ha akkurat lik fase som et som spiller ut i front, de står 90grader i forhold til hverandre. Er det gjennomtenkt i forhold til plassering mot sidevegg kan du hente en posestiv effekt ut av side montert bass.

Det vil lønne seg å lese endel litteratur om dette før du hiver deg igang.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du må jo ta høyde for fasen... et element som spiller ut på siden vil ikke ha akkurat lik fase som et som spiller ut i front, de står 90grader i forhold til hverandre. Er det gjennomtenkt i forhold til plassering mot sidevegg kan du hente en posestiv effekt ut av side montert bass.

Det vil lønne seg å lese endel litteratur om dette før du hiver deg igang.
    Er i full lesing allerede:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk dei kassene du har som toppkasser med diskant og midbass, så bygger du ei større kasse som desse kan stå på, som du monterer bass i.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare èt ord til deg her:

troelsgravesen dot dk

Finner du ikke inspirasjon der, så er det ikke håp.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Bruk dei kassene du har som toppkasser med diskant og midbass, så bygger du ei større kasse som desse kan stå på, som du monterer bass i.
    Ser ut som det blir en forandring i planer.. for å få maksimalt lydtrykk er jeg NØDT til å lage en egen basskasse å ha under... men selve høytaleren blir bare 20cm høyere.. skal kommer med mere opplysnigner siden.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt ny plan:P

Har nå forstått at det er helt umulig og gjøre det jeg tenkte:P egentlig så viste jeg det:P

Men har tenkt å beholde de kassene jeg har og lage noen nye bassbokser som skal stå under kassene(blir limt og sparklet i kanten så ser ut som hele greia er en stor kasse)

Satt den ene kassen oppå den andre for å illustrere hvordan det blir..
    Blir også å plassere 8" i front pluss en bassrefleksport sliksom vist på bilde..

har også lagt med noen screens fra WINISD pro.... noen som kan utale seg på dem? om hvilken graph som er best? eller om ingen av dem er bra?
    Graphene ligger som atachment!!!

Høytalerne ble ikke så små lenger Da de kommer på 82 cm høy og 40 dyp og 26 bred.
    Delefiltret blir et 4-way. En enkel illustrasjon. Delefrekvensene er da feil.. bare hentet et bilde fra en nettside!

Manual M6N http://www.parts-express.com/pdf/297-441.pdf
    Manual M8N http://www.parts-express.com/pdf/297-446.pdf
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem 4-veis delefilter.
    Bygg heller en godt gjennomtenkt 2-veis, og kjør basskassen aktivt.

Fortsatt ikke meningen å være negativ, det er det beste og mest positive rådet jeg kan gi deg! :-D

3-veis passiv deling er VANSKELIG, 4-veis nærmest umulig.
    Du har mye større sjanse for å lykkes OG få god lyd som du blir fornøyd med, om du begrenser deg litt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Glem 4-veis delefilter.
    Bygg heller en godt gjennomtenkt 2-veis, og kjør basskassen aktivt.

Fortsatt ikke meningen å være negativ, det er det beste og mest positive rådet jeg kan gi deg! :-D

3-veis passiv deling er VANSKELIG, 4-veis nærmest umulig.
    Du har mye større sjanse for å lykkes OG få god lyd som du blir fornøyd med, om du begrenser deg litt.
    Ja Vet at dette kan fort bli vanskelig.. Men har allerede bygget 2-veis høytalere.. og har lyst å ta dette et steg videre.. Skal lese meg kraftig opp på delefilter da det er en stund siden jeg sist holdt på med dette. Jeg SKAL lykkes, er viktig å være litt sta

Men Norcad jeg vet at du har godt kjennskap til Winisd... kan du si dine meninger om de graphene?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avsluttet!

Dette Prosjektet er avsluttet.. Da planene tok helomvending og Skal lage STORE tower høytalere.. Blir å starte en annen tråd snart!:P
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •