Subwoofer (bil-sub inne?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer (bil-sub inne?)

Heisann,

da jeg har lite penger, men vil ha enn sub jeg kan "leke" litt med for å si det slik da. Det jeg pr. i dag vurderer er å gå for ett element (10-12") og en ferdig bilkasse..

Ikke minst er dette praktisk da jeg vil trenge en sub i bilen om en stund også og det blir da en "midlertidig" løsning som vil bli brukt innendørs..

Det som ligger først på hylla nå er:
    dynaBel Bassrefleks kabinett, 10"
    Alpine Type-R subwoofer, 10"

Hvordan tror dere at dette blir? Evt. noe bedre for en pris på ca. 2500,-

Trenger ikke å tenke på forsterker da jeg har en QSC amp liggende på mer enn nok hundre watt som kan drive subben

Hovedpunktene her er: BILLIG, SPL (spille høyt!), Godt trøkk, bass og ikke buldring (CV-buldring)..

(og nei, bygge kasse selv er dødsdomt for meg.. Er ikke SÅ god handymann på slike ting..)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger følgende element
    Rockford Fosgate Power Stage 1 - T112D4 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer

2000kr. Og dette er SQL og SPL i ett!!! Spessielt om du bygger Rockford kassa (tegning på RF sia).

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker veldig bra til film de Alpine Type-R om du har forsterker til å drive dem
    Bygget selv en kasse til en sånn bare i 12". Spiller som fy det.
    Neo83 bygger subkasse

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zachry A-10 - Ljudia

Har selv to slike på en hjemmelaga LM3886-forsterker , og det spiller ganske greit mtp på prisen. Her har du kasse, element, refleksrør og terminaler i et veldig kompakt kabinett (som ikke ser ut i måneskinn). Det spiller ikke kjellerdypt, men legger til litt bass under 50Hz, og skulle du ønske litt mindre dypbass og mer mellombass er det bare å dytte en sokk i refleksrøret. På mine to har jeg dempet den ene med skum i røret for mellombass mens den andre kjører åpent for litt ekstra dypbass.

Edit: Stort billigere blir det ikke.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt de største til JBL bli brukt i en stue. 2 kasser med en 12" i hver, drevet av en PA-forsterker. Selve stua er på 35-40kvm, men hele rommet på rundt 75kvm. Dette spilte helt brutalt. Jeg tror aldri jeg har blitt så overasket i forhold til sub før. Eller, kanskje når jeg hørte den største til Sunfire.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at bilkasser som regel er bygget for en helt annen room-gain enn du har i stua. Ideelt for en bil er ofte en lukket kasse med gjevn avrulling ettersom du gjerne får en +12db/okt fra 80hz og ned. I stua er det derimot litt anderledes..., hvor du gjerne kan kalkulere en roomgain på 6-10db/okt fra rommets førsteresonans (hvor bølgelengden er lik lengste lengde i rommet). Dette gjør at en "optimal" bilkasse ikke spiller dypt i en stue.., men du får plenty med bass i 40hz området og oppover.
    Har selv prøvd en rockford i en relativt liten lukket kasse, og det spillte ganske thight og høyt. Lite dypbass, men fortsatt gøy!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Husk at bilkasser som regel er bygget for en helt annen room-gain enn du har i stua. Ideelt for en bil er ofte en lukket kasse med gjevn avrulling ettersom du gjerne får en +12db/okt fra 80hz og ned. I stua er det derimot litt anderledes..., hvor du gjerne kan kalkulere en roomgain på 6-10db/okt fra rommets førsteresonans (hvor bølgelengden er lik lengste lengde i rommet). Dette gjør at en "optimal" bilkasse ikke spiller dypt i en stue.., men du får plenty med bass i 40hz området og oppover.
    Har selv prøvd en rockford i en relativt liten lukket kasse, og det spillte ganske thight og høyt. Lite dypbass, men fortsatt gøy!
    Jeg endte opp med å kjøpe skorob sitt rockford element Bygget så rockford sitt eget "Powerful enclosure" kabinett (som skal rulle av ved ca. 36 hz)..

Må si at dette spiller helt sinnsykt overraskende bra Spiller med ganske heftig trøkk og spiller med trøkk under 36hz også.. Greit med trøkk ned i en 25 Hz, men da blir det mer luft og bevegelse lenger ned..

Bygget kassen bittelitt feil da så ble litt blåselyd, men ellers er det nice nice.. Synes det spiller bedre enn hva min PSB-10 gjorde (SVS)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •