Tar du ein utfordring? (5000.- til høyttalerelementer) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sliter veldig med samme problemet selv på mine 2.5 "kloner", og etter endel googling og etterforskning har jeg funnet ut at kassevolumet/avstemminga blir alt for dyp. Jeg kjører ca 38l kabinetter og en Fb på 35Hz om jeg ikke husker feil. Dette kombinert med mangel på BSC gjør at bassen blir pløsete og buldrete. Ypperlige filmhøyttalere men ikke no særlig til musikk.

Jeg ser Troels Gravesen bruker 2x6.5"/7" basser på ca 38 liter og Fb avstemt til 40-45Hz på flere av hans 2.5-design. Kanskje noe å vurdere?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydsmak

Ja, det er vel det jeg har mistenkt..
    Så vi bør egentlig alle som styrer med DIY høyttalere få fram målet med bygget i forkant av anbefaling rundt tuning frekvenser o.l.

Tendensen i DIY er jo ofte å tyne ut frekvensresponsen så langt ned som mulig.. Og mine høyttalere er også glimrende på hjemmekino, men funker ikkje fullt så bra til allround musikk..

Kanskje det er en idè å satse på bassport med variabel lengde.. 15cm til musikk, og addon 5cm for hjemmekino..

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Kanskje det er en idè å satse på bassport med variabel lengde.. 15cm til musikk, og addon 5cm for hjemmekino..
    Jeg har variable på mine , 12-24cm , hjelper ikke så veldig mye når kassevolumet er for stort desverre. Vurderer å fylle i 5-6 liter byggeskum i bunnen av mine høyttalere for å se om det hjelper. Hvis ikke blir det fyringsved av kassene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det en litt kompleks feil kan man si, det henger gjerne sammen med 2 ting. Den ene er det å klare å kompensere 100% for baffelstep ikke er så lett. Den andre er at mange tuner bassrefleksen med for høy system Q.

100Hz bør ligge omkring 1-2dB over 1kHz, fra 100Hz og nedover bør frekvensgangen falle jevnt med ca -3dB ved 50Hz og -6dB ved 30-35Hz (med 100Hz som referanse). Fra 100Hz og oppover bør frekvensgangen være flat til et sted mellom 200 og 320Hz.

Den allignment jeg foreslo til Exodysene vil gi for lite nivå ved 100Hz, men når du deler 3-veis med 2. ordens filter og XO rundt 300-400Hz så vil filteret gi deg noe gain som gjør at du trolig treffer veldig bra. Det er også veldig taktisk lurt å legge XO rundt den frekvensen, da har du de beste mulighetene til å kompensere for baffelstep og avrulling under 100/over 200.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

filtrering

System Q: Den foreslåtte avrulling på exodus eller tilsvarende på 100Hz 0db, 2-3db v 50hz og 6db ved fb på 30Hz. Hvilken Qverdi gir det?

Og å legge 100-200hz 1-2db over 1kHz.. er det for å skape fundament i lydsignaturen?

Baffelstep med to basselement: Ved å dele en bass på baffelstep og andre på 2-3kHz, vil da nivået når begge operer ligge jevnt med frekvensene over baffelstep? (dvs at en ekstra bass tilfører ca6db ekstra?)

Og hvis jeg regner riktig nå.. blir dette 4 individuelle filtre pr høyttaler?
    Dette lukter DSP lang vei.. (Eller dvs. DSP hvis busjettet tillater 4x2 sluttrinn...)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •