DIY Høyttalerstativ -Idetråd-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Høyttalerstativ -Idetråd-

Jeg har bestillt meg ett par stativhøyttalere, mest av nysgjerrighet, som jeg har lyst til å gi de beste forusetninger. Høyttalerne er XTZ 99.26 Matt Black, og blir som ett ekstra høyttalerpar i heimen som skal eventuelt skal brukes som en reservehøyttaler mellom høyttalerbytter?? :-D

Jeg skal lage stativene selv, og materialer og verktøy har jeg tilgjengelig gjennom jobben. Jeg har tenkt å lage stativene i metall (rustfritt) da det er det stålet jeg har tilgjengelig og jeg er mest stødig på TIG-sveising, det blir jo også penest.

Jeg har også tilgang på dreiebenk og messing, så jeg skal få dreid noen justerbare spikes for å få stativet i vater. Når jeg tenkte på dette med "vater" slo det meg, hvorfor ikke å montere på ett flushmounted "bulls eye level" i foten på stativet som en liten finishdetalj. Se bilde her:

http://www.leveldevelopments.com/ima...s/CF_HiRes.jpg

Tanken er å lage de slik at jeg kan fylle de med sand, eventuelt glasskuler / "glassblåsesand" for å få opp vekten. Jeg har også tenkt å lage en "sandwich" konstruksjon hvor det tenkt fra gulvet blir; spikes ->rustfritt platestål -> gummimatte -> platestål -> rørstål? -> platestål -> gummimatte -> høyttaler. Alt skrudd sammen.

Da dukker ett nytt problem opp. Såvidt jeg vet har ikke denne høyttaleren maskingjenger under for fastmontering på stativ. Det går kanskje å ta ut mellombassen og sjekke at man ikke treffer delefilter o.l for å bore fire hull. Og derretter å banke inn noen innslagmuttere. Men siden kabinettet er av MDF ser jeg det litt problematisk da mutteren sannsynligvis ikke vil sitte så godt, og sannsynligvis presses opp og ut av hullet om man ikke er forsiktig når man skrur HT fast i stativet?

Har tenkt å ta med meg fotoapparatet på jobben når jeg setter igang, for å lage en beskrivelse hva jeg gjør, og hvordan. Får så å poste det her...

Dette er den grove planen! Nå trenger jeg innspill fra noen iderike mennesker på design av stativet. Tilbakelent? Rør / firkantstål? Bilder av flotte stativer er hjertelige velkommen. Brainstorming!!

Bilder av høyttaleren:

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/x...alare/rubrik_7

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanker er:
    4stk firkant-rør gjerne 70x70mm, så grove som mulig, og plasser dem med 15-20mm avstand i front, og litt mere til de 2 bak, da passer det også bedre på dybden på topp/bunnplate..

Spikes? Bruk bare 3 stk, da står høyttalerne alltid stabilt, med 4 stk er det lettere for at 1 av dem ikke har like mye trykk som de andre

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg valgte løsningen din med tre spikes, etter litt eksperimentering.

Høyttalerne kom tidligere enn ventet, og jeg fikk det steike travelt med å få høyttalerne på stativ. Jeg kastet meg i det på torsdag ettermiddag og "tryllet" frem ett par stativer i full fart. Satt med en ølboks i handa klokka 9 på kvelden. :-D

Jeg har brukt to skråskjærte (8 grader) rustfrirør med Ø75 til hvert stativ. Lengde 650mm. Glassblåst, grunnet og lakket i matt sort.

Topp og bunnplater er frihåndsskjærte 6mm aluplater, måtte bruke vinkelsliper, da saga tok kveld) . oooff!!!! Det tok tid.. Platene har samme "footprint" som høyttaleren. Kantbørstet med båndsliper og børstet for hånd på flatene med 300 papir og til slutt "negerkusehår" . Har lagd forsenkede hull i topplata om jeg finner ut jeg vil skru fast høyttaleren i stativet.

Har MIDLERTIDIG skrudd inn ett par unbrakoskruer der hvor spikesene skal være, de har jeg ikke begynt på enda. De blir nok mest sannsynlig dreid i de sene nattetimer når jeg er på jobb og det er lite å gjøre

Har også tenkt å fylle det forreste røret med sand, i allefall litt i bunn, for å flytte tyngdepunktet litt nedover.

Skal også drille ett hull i det bakerste røret, helt mot topplata, for kabelgjennomføring.

Her er noen bilder...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy f... det er kvalitetsarbeid, dette har du gjort før.

Tar du bestillinger?

Blir spikes'a med gjenger (siden du har skrudd umbraco-skruene i plata)? Dette er absolutt en fordel da det kan være greit å kunne justere vinkelen på høyttalerne litt.

Ser mange anbefaler at høyttaleren tiltes litt bakover for å få akustisk senter på diskant og bass/mellomtone på linje, pga faseforskyvninger og frekvensrespons oppover i registeret. Når du passerer 15kHz vil diskanten være veldig direksjonal, så hvis du ikke har elementet sikta rett i lyttehøyde kan du risikere å miste litt, dette gjelder særlig på mange bånddiskanter med dårligere vertikal spredning slik som sitter i dine XTZ.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, morsomt at flere likte resultatet.

Det er meningen å kunne justere spikesene, for å få høyttalerne riktig justert uansett om gulvet er litt skeivt. Når det kommer til design, har jeg ikke tenkt så mye. Kom gjerne med forslag, selv om jeg tror jeg går for en ganske enkel variant. Kanskje jeg lager to stk til hver innfestning slik at det blir en over og en under stativet. For skjønnhetens skyld!!?? Eller kanskje en "tumb screw" på toppen for justering?!?

Har også bestillt meg terminaler (banan). Skal lage en liten avrundet boks i børstet alu bak på hvert stativ, der jeg monterer terminalene. Ledning fra terminalene under stativet og inn i det bakerste røret, ut helt mot toppen bak på stativet og inn i terminalene på høyttaleren. Mulig jeg må flytte den bakerste spiken litt, men det ser jeg etter hvert.

Når det gjelder vinkling, så har jeg lagd stativene akkurat lange nok til at diskanten er i ørehøyde. Det er dermed ikke behov for tilting av stativene.
    More to come... :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle en cognac til før jeg kom på det...

Angående spikene blir de dreid av messing. På toppen monterer jeg en "tumb screw" av dreid messing der jeg dreier ned tre spor og setter inn sorte O-ringer. Det matcher "clampen" jeg har dreid og laget til platespilleren =)

Da blir det justerbart og lekkert. Fikk lyst å begynne NÅ, men jeg holder meg til neste nattskift Bilder kommer!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg begynt sånn smått med spikes på det ene stativet. Her er ett par bilder...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! über-pent!

Hvordan har du festet topp/bunn plate til rørene?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Jeg har sveist inn litt platestål i røret, og gjenget opp ett hull i senter. Forsenkede hull i topp og bunnplate. Jeg skal ta ett bilde når jeg demonterer de for å lage terminalen og kabelføringene, samt fyller det med sand. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duverden for et stykke arbeid du har utført her. Imponerende...

Og åpenbart flere muligheter til private sysler siden jeg bodde på brakke 2 i 9170.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amazon, noen nye bilder her snart? Det er jo fantastisk maskinarbeide!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •