Bygging av Halland Audio Design QW-1 og QW-4, FERDIG - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 125
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil tro det er helt avgjørende at elementet står der det gjør siden dette ikke er en normal bassreflex, men enn "kvartbølge-pipe".

Står litt mer om den her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ssrefleks.html

Eller google på tapered quarter wave pipe / tapered quarter wave tube.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salte! Dette her er jo interessant. Han sier Beyma 12P1000Nd går linjært under 20hz?? Er det samme kasse som du har bygd gubben eller er din lavere? Ser forresten poenget til Ingvar med elementet høyt i kassa pga resonanser etc.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Salte! Dette her er jo interessant. Han sier Beyma 12P1000Nd går linjært under 20hz?? Er det samme kasse som du har bygd gubben eller er din lavere? Ser forresten poenget til Ingvar med elementet høyt i kassa pga resonanser etc.
    Han snakker vel om Dynabel sin 18" i den tråden. Dessuten er det ingen måte å lure fysikken på. Skal den lade skikkelig langt ned i frekvens må det store kabinetter til. Jeg kan ikke mye om dette så jeg skal gi meg her, men les om TQWT på google, står masse. Den har også sine drawbacks som alle andre konstruksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Ingvar: Jag har använt exakt denna pipa till Beyma 12G40, 12p1000Nd och 12P80Nd, vänner har använt den i 15" bredd till 15Xa38Nd, i 12" version, med 12P1000Nd så är den linjär under 20Hz, med en fölsomhed på ca 103Db/1W.
    Strengt tatt så trenger jeg ikke akkurat 20hz, men i seg selv ganske fantastisk å få denne driveren til å nå 20hz.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det litt ja. Kabinettet eller hornet om man vil er det samme som er brukt med de driverene som er nevnt over. Med 12p1000nd får man lavest bass, ned til 20 og vel så det. med 12P80 nd går den ikke like dypt, men har en betydelig bedre gjengivelse av mellomtoner ( iflg Ingvar ) Eller bettre på røster som det heter på Svensk.
    Har ikke målt noe på mine enda , og føler ikke behov for det heller, de spiller åpent og uanstrengt med en bass som sitter som et skudd, bokstavelig talt, ref. Open range :-D
    Har satt opp deling på 60 hz til film , front og center i large.
    Har vel skrevet litt om centeren i en annen tråd ( test centeren din ) Den har 12G40 som bass.

Og nei, jeg savner ikke noe i bunnen :-D Har likevel planer om et system med 2 x 15" mest for symmetriens skyld. Har en bra 15" nå, så kan hende den får en bror, eller to Spanske søstre ( Mye spennende "PA" elementer )

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle konstruksjoner har sine gode og dårlige sider. Hvis denne konstruksjonen gir 103db @ 1W @ 20hz fra en 12" midbass uten seriøse bivirkninger forstår jeg lite. Slik jeg har forstått det basserer den seg på å utnytte stående bølger som outpoot, noe som fører til at enkelte frekvenser blir veldig forsterket og andre blir totalt kanselert. Stemmer dette? Har også lest et sted at med riktig designet kasse og mye demping kunne man omgå dette, men da ble følsomheten mer normal. Noen som kjenner prinsippet og som vil forklare fysikken?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å bidra med selv, kanskje Ingvar stikker innom ?
    Tror han er på servicejobb nordpå disse dagene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Her skjer det litt ja. Kabinettet eller hornet om man vil er det samme som er brukt med de driverene som er nevnt over. Med 12p1000nd får man lavest bass, ned til 20 og vel så det. med 12P80 nd går den ikke like dypt, men har en betydelig bedre gjengivelse av mellomtoner ( iflg Ingvar ) Eller bettre på røster som det heter på Svensk.
    Har ikke målt noe på mine enda , og føler ikke behov for det heller, de spiller åpent og uanstrengt med en bass som sitter som et skudd, bokstavelig talt, ref. Open range :-D
    Har satt opp deling på 60 hz til film , front og center i large.
    Har vel skrevet litt om centeren i en annen tråd ( test centeren din ) Den har 12G40 som bass.

Og nei, jeg savner ikke noe i bunnen :-D Har likevel planer om et system med 2 x 15" mest for symmetriens skyld. Har en bra 15" nå, så kan hende den får en bror, eller to Spanske søstre ( Mye spennende "PA" elementer )
    Spennende saker dette her! Kanskje Ingvar kommer inn og kan utfylle litt etterhvert. Jeg skal dele bass og mellomtone mellom 170hz-300hz, og lurer da på hvilket av 12P80 eller 12P1000 som er mest egnet. Du kjører jo toveis og trenger mellomtonen mye høyere opp i deling.
    Skulle ønske kassa var et knepp lavere, slik at jeg enten fikk tweeter-hornet i 90-95 cm høyde, eller kunne integrere det i kassa, slik Avantgarde gjør. Da hadde dette vært selvskrevent.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende saker dette her! Kanskje Ingvar kommer inn og kan utfylle litt etterhvert. Jeg skal dele bass og mellomtone mellom 170hz-300hz, og lurer da på hvilket av 12P80 eller 12P1000 som er mest egnet. Du kjører jo toveis og trenger mellomtonen mye høyere opp i deling.
    Skulle ønske kassa var et knepp lavere, slik at jeg enten fikk tweeter-hornet i 90-95 cm høyde, eller kunne integrere det i kassa, slik Avantgarde gjør. Da hadde dette vært selvskrevent.
    Da sender du en PM til Ingvar, han har en MK 2 variant på gang, der sitter hornet i kassen.
    Får lese meg opp på tråden(e) dine, gøy du er tilbake i DIY verden :-D

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent og stilrent Liker dette
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Da sender du en PM til Ingvar, han har en MK 2 variant på gang, der sitter hornet i kassen.
    Får lese meg opp på tråden(e) dine, gøy du er tilbake i DIY verden :-D
    Har sendt Ingvar PM. MÅ få til en løsningpå dette! Godt å være tilbake. Fortalte madamen at vi bare lever en gang, og at jeg bare MÅ ha store horn. Hu bare smilte 8) :-D

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QW-serien av höytaler er kvartsvågsbölgepiper, de virker på den måde som FredrikC siger, avstämningsfrekvens och ett antal multippler på denne blir forsterkte, hvis man monterer elementet i pipens begynnelse.
    Om man flytter elementet lengre in i pipen, minst 1/3 av pipens lengde utjevnes denne "kammfilter effekt" betydligt, like slett frekvensgang som en br eller lukket konstruksjon får man slet ikke, men man får en meget levende dynamikk.
    Frekvensgangen kan jevnes ytterligere med dempning i pipen men til priset av semre dynamikk.

En korrekt störrelse og dyb på porten får konstruksjonen att falle meget langsomere under avstämningen så att oktaven under kommer med vid mellom -3 og -6 dB.

Metninger är gjorde hjemme hos mig i normalt vaerelse, ca 50 kvadrat, her får man alltid meget go bunn og basen kommer att variera från vaerelse till vaerelse. I enkelte steder får man för meget bass och må dempe i porta.

Ingvar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingvar Ahlberg
    QW-serien av höytaler er kvartsvågsbölgepiper, de virker på den måde som FredrikC siger, avstämningsfrekvens och ett antal multippler på denne blir forsterkte, hvis man monterer elementet i pipens begynnelse.
    Om man flytter elementet lengre in i pipen, minst 1/3 av pipens lengde utjevnes denne "kammfilter effekt" betydligt, like slett frekvensgang som en br eller lukket konstruksjon får man slet ikke, men man får en meget levende dynamikk.
    Frekvensgangen kan jevnes ytterligere med dempning i pipen men til priset av semre dynamikk.

En korrekt störrelse og dyb på porten får konstruksjonen att falle meget langsomere under avstämningen så att oktaven under kommer med vid mellom -3 og -6 dB.

Metninger är gjorde hjemme hos mig i normalt vaerelse, ca 50 kvadrat, her får man alltid meget go bunn og basen kommer att variera från vaerelse till vaerelse. I enkelte steder får man för meget bass och må dempe i porta.

Ingvar
    Takk for at du bidrar Ingvar! Du sier at elementet må monteres minst 1/3 inn i pipen. Skjønner jeg det riktig hvis den versjonen gubben har er ca 1/2 inn i pipen? Og betyr det at man har mulighet til å justere litt på høyden av elementet?

Edit: ser etter litt lesing angående TQWT at det virker å være ganske viktig med 1/3 inn i pipen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var interessant. Her er den jo snudd på hodet. Burde kunne gå ann å montert et horn i toppen på innsiden av kassen i en slik løsning. Noen som vet om det vil være noen ulempe at porten peker oppover slik som på denne?

Bygging av Halland Audio Design QW-1 og QW-4, FERDIG-tqwt-01-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det vil være noen ulempe at porten peker oppover slik som på denne?
    Det eneste må i så fall være at ting kan dette ned...

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste er ingen korrekt TQWT, det er mer en transmissionline, virker delvis på samme måde men ger meget lavere eller ingen vinst i fölsomhed og er mer smalbandiga.

Ingvar

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: ser etter litt lesing angående TQWT at det virker å være ganske viktig med 1/3 inn i pipen.
    Paul Voigts originalberekninger fra 30-talet bygger på dette men idag så flytter man ofte elementet lengere in, nye egenskaper hos element og mer avanserede berekningsmetoder og simuleringer har vist denne vei, som gir bedre linearitet og bedre båndbredd.

Ingvar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må lese meg opp litt på dette gitt. Blir en del newbie spørsmål her
    Edit: Ok, fant en kalkulator som regner ut TQWT. Fs parameter er grei, men jeg får opp surround width og throat depth. Jeg ser at høyden på kassa blir lavere når jeg forandrer surround width, men hva er det jeg egentlig forandrer? Jeg kan godt gi avkall på 20hz og heller flytte responsen til 30hz, hvis høyden kan gå litt ned.
    Noe bra lesestoff (linker) for å forstå bedre hvordan dette virker Ingvar?

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme igjen, efter en reise till verldens ende:

Nå får tiden legges på Finns QW-4, den nye versjon tar någre kliv upp, den nye hf drivern og nytt filter lyfter denne lille höytaler en god bit.

Ingvar

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då är VM avslutat, i korrekt måde, vm-kungen vann avslutande 5-mil.

En del av mina landsmän har lite svårt för segraren och hans uttalanden, jag tycker att är man bäst i världen så kan man visa det.

Stora gratulasjoner till er i broderlandet, og om noen taler med Petter Northug så vidarebefodre mine lykkönskinger.

Det er inte konstigt om man er god på å gå på ski om man kommer herfra:

Nå er Finns QW-4 byggeset ferdige, venter på den nye HF-driver, skall komme denne uke.

Ingvar

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •