Stuffing/demping i transmisjonslinjer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stuffing/demping i transmisjonslinjer

Hei!
    Bortsett fra å skal begynne på en sub og kjøpe steinheller som underlag til høyttalere og sub så har jeg en annen ting jeg gjerne skulle gjort eller vite noe om

Transmisjonslinjene mine er Rauna Crescendo (Kanskje de heter Opus3 Crescendo. Er litt uklart det der ), og er fra 1988.
    Da jeg kjøpte de brukt så var det en del skader som jeg måtte fikse, men det jeg så var at det var utrolig lite dempemateriale i dem. Så langt jeg kunne se da. transmisjonslinen kurver seg veldig mye frem og tilbake ned gjennom høyttaleren.

La oss si jeg dytter inn en god mengde inn i dem. Hva vil dette si for lyden? Nå mener jeg ikke at dere skal si om det blir bedre eller dårligere, noe man ikke kan vite på forhånd, men hvordan vil bassen utvikle seg med mer akustisk demping? Vil man feks kunne få en jevnere bassrespons enn før?

Tror nesten man kunne krøllet alt fra en høyttaler og puttet det i lommen uten store problemer. Synes det var veldig veldig lite i forhold til det jeg har lest på andre transmisjonslinjer.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hei!
    Bortsett fra å skal begynne på en sub og kjøpe steinheller som underlag til høyttalere og sub så har jeg en annen ting jeg gjerne skulle gjort eller vite noe om

Transmisjonslinjene mine er Rauna Crescendo (Kanskje de heter Opus3 Crescendo. Er litt uklart det der ), og er fra 1988.
    Da jeg kjøpte de brukt så var det en del skader som jeg måtte fikse, men det jeg så var at det var utrolig lite dempemateriale i dem. Så langt jeg kunne se da. transmisjonslinen kurver seg veldig mye frem og tilbake ned gjennom høyttaleren.

La oss si jeg dytter inn en god mengde inn i dem. Hva vil dette si for lyden? Nå mener jeg ikke at dere skal si om det blir bedre eller dårligere, noe man ikke kan vite på forhånd, men hvordan vil bassen utvikle seg med mer akustisk demping? Vil man feks kunne få en jevnere bassrespons enn før?

Tror nesten man kunne krøllet alt fra en høyttaler og puttet det i lommen uten store problemer. Synes det var veldig veldig lite i forhold til det jeg har lest på andre transmisjonslinjer.
    Mine kunnskaper (way back in time) om transmisjonslinje tilsier forholdsvis hard demping av kanalen. Saueull var i alle fall materialet på 70-tallet da disse høyttalerne ble utviklet.
    Jeg vil anbefale deg å prøve deg fram. Kjør monosignal musikk på begge høyttalere og demp en og en - etter tur - mer og mer. Stol på ørene og din egen smak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •