Oppgradering av Dali Concept 10!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av Dali Concept 10!

Hei.
    jeg trenger litt hjelp og råd og gode tips!?
    vis noen er villig til og hjelpe da

1. Delfiltrene skal ut!!
    Nå har det seg sånn at jeg har alle verdien på filtre og vil egentlig beholde di?!
    Men lurer litt på og ha di to delt (bi wire) og bytte ut terminalen.
    jeg har maila eltek o.s.v men jeg er intresert og ha noe bra komponenter!!
    og ikke noe billig dritt! (altså til en pris rundt 4?!)
    og jeg er jo litt usikker på hva jeg burde bruke og ikke bruke!
    og det hadde vert morro med noen som har litt mer peil en meg på det område der og kunne hjelpa
    Jeg legger ved bilder av filtre med verdier osv og andre bilder

2.Kassene er helt strippa invendig!!
    Har tatt ut alt av (Akustilux) i kassene og lurer på hva som er best og bruke?!
    jeg har noen rare ideer:S?! har Tenkt og bruke Profilert Skum og Akustilux og prøve og kombinere di?!
    eller er det noen som har andre råd osv

Mvh Terje

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du står igjen med kabinettet og elementene og skal bytte ut delefilter og innvendig demping til over 4000,-?

Hva med å selge dem på Torget her eller finn.no og kjøpe et par nye på samme sted? Det tror jeg blir en større oppgradering

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassene

Hva burde gjøre med demping osv??:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal ha nye filter og få ordna til bedre demping!
    det står ikke noe plass at jeg skal selge di, da må du lese engang til
    og kjøpe nye når di er nye er jo liten vits det står at jeg skal oppgradere di litt!
    Har fortsatt alt.

men skal få laga nye filter med bedre komponenter og få en forbedra lyd osv

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor begynne å rote med et produkt som er bra fra før av, tipper det ligger masse testing av forsjellige delefilter og demping under konstruksjonen, så kansje du går på en blemme her :?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra er det jo ikke!! det er joe det billigste av det biligste komponentene som er og få!!
    hadde tenkt og få laga nytt med Mundorf M-Cap og Polyprop osv
    Bra har det aldri vert! men mye bedre kan det bli

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, bare lurer jeg men hvorfor kjøpe di i det hele tatt da hvist di er så fæle? finnes jo så utroligt mye på markedet som er bra i forhold til pris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di er veldig flåtte og se på og lyden blir veldig mye bedre med di oppgraderingene
    jeg har 5.1 oppsett alt i Icon men ville ha 10" i fronten og da ble Concept 10.
    med di justeringene får jeg en lyd som er nok bedre en i Icon elementene.
    i filtrene på Concept 10 er det brukt elektro lytter til tweeter og det er et utrolig dorlig valg!! og resten av komponentene på filtre er ikke noe kvalitet beklager og måtte si det!
    det er en altfor spiss og blekbox tweeter, og mellom tonen og bass kan jeg få et veldig bra lyd bilde ut av! en veldig for bedra lyd!
    Tweeteren er jeg litt usikker på men det skal jo hjelpe en del

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan være enig i at Concept 10 har et pent utsene, men liker ikke frekevensene og topp, mellomtone, bass er greit, icon systemet har mye fra men liker ikke utsenet på noen av produktene, men det er ikke altid utsene som tels, noe skvip kan være bra og noe bra kan være skvip.men å få en bedere lyd i noen elementer da er det jo meget viktig når det gjelder delefilter, og bygge opp et dele filter er ikke bare bare, å bygge et helt nytt system kreves tid, da det er svert viktig å bruke nye kabling, jeg ville også kanske gjøre kassen din tyngere med sand eller asvalt plater, da dette gjør at kassen din blir dø, blit meget tyngere og du mister jo volum i kassa. skal du bruke asvalt plater må du passe på at du ikke får no luft meller kassa og plata. når det gjelder delefilter bruk en tykkere printplate, bra kabling og ikke minst bruk god tid på komponentene, det er mye drit og mye bra, og veldig bra priser som du kan få billigere andre stede. jeg gleder meg til å se resultatet ditt, du får det sikert til. Tweeterene får du ikke så mye endring, det kommer ann på membran og spissinga i tweeteren. skal du ha bedere diskant ville jeg valgt et horn da den har en høyere frekvens og klarere i topp. ha det morro med projectet...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du kommer langt bare ved å oppgradere delefilteret til komponenter av høyere kvalitet, og slenger inn litt kraftigere internkabel. Dempinga kan du kanskje ikke gjøre så mye med, annet enn bitumen/asfalt for å knerte litt resonanser. Kassefyll som acoustilux og sånt er nok ikke kjempeviktig (tipper ingeniørene hos dali har gjort det de kan her, også kutta ned litt for å få ned prisen).

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bytta spoler, de to motstanderne, og kondisene bytta jeg til vanlig solen polyprop. og så bytta jeg intern kablinga men vanlig pn kabel fra biltema.
    Ble en solid oppgradering, alt det spisse i toppen forsvant, og bassen er dyp, og samtidig strammet opp... Jeg ble i allefall fornøyd med det jeg gjorde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det mer positive folk det er bra!
    det er morro med prosjekt det er det, og jeg er nøye! og da vet man at det blir bra! det er viktig!! jeg liker og få masse bra tips:

Nye Bi-Wire terminaler på plass, (Dali Icon terminaler) skal ha To delt filter Bass, Tweeter og mellom-tone!

Fra terminal til filtra skal jeg har Supra Ply 3.4 og det samma til bass elementene! tweeter og mellom-tone Supra Ply 2.0 trur det skal vere en grei kompinasjon?!

Akustilux og Profilert Skum er bestilt
    Det var snakk om Asfaltplate her burde jeg bruker det?! og hvor og eventuelt hvor mye, alle veggene?!?!

Delefilter, Ja jo hehe har ikke helt bestemt meg :?
    Filter 1: (bass filter) lurer litt på og bruke Folie Spole der?!?! noen formeninger om det???

Filter 2: Tweeter og mellom, Luft Spole er vel best der vil jeg tru?!

Jeg legger ved bilder etter vert som jeg gjør noe nytt på Kassene osv det er jo litt morro og dele

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hraman_AVR _355
    Der var det mer positive folk det er bra!
    det er morro med prosjekt det er det, og jeg er nøye! og da vet man at det blir bra! det er viktig!! jeg liker og få masse bra tips:

Nye Bi-Wire terminaler på plass, (Dali Icon terminaler) skal ha To delt filter Bass, Tweeter og mellom-tone!

Fra terminal til filtra skal jeg har Supra Ply 3.4 og det samma til bass elementene! tweeter og mellom-tone Supra Ply 2.0 trur det skal vere en grei kompinasjon?!

Akustilux og Profilert Skum er bestilt
    Det var snakk om Asfaltplate her burde jeg bruker det?! og hvor og eventuelt hvor mye, alle veggene?!?!

Delefilter, Ja jo hehe har ikke helt bestemt meg :?
    Filter 1: (bass filter) lurer litt på og bruke Folie Spole der?!?! noen formeninger om det???

Filter 2: Tweeter og mellom, Luft Spole er vel best der vil jeg tru?!

Jeg legger ved bilder etter vert som jeg gjør noe nytt på Kassene osv det er jo litt morro og dele
    Ang. spole til bass: Trafospole, både billigere og bedre en foliespole når det
    skal brukes til lavpass bassfilter, en trafospole har MYE lavere likestrømsmotstand
    en en foliespole når vi snakker ca samme prisklasse. Lav likestrømsmotstand
    er viktig i seriespola til basselementet slik at forsterkeren får bedre kontroll
    over basselementet.
    Luftspoler er fornuftig til mellomtone og diskant filter.

PS. Dynabel kan skaffe alle typer filterdeler fra Mundorf som er betydelig mer en det som er standard
    lagervare hos Dynabel.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asfaltplater demper resonnanser ved å legge til vekt på veggene i høyttalerne, som gjør at det kreves mer energi for å sette disse i bevegelse. I teorien bør du dekke over 2/3 av hver flate (ca 70% , 66.67% helt nøyaktig). Dette gjør at lyden i høyttalerne ikke forplanter seg og lager vibrasjoner, eller mindre vibrasjoner, i kassene, noe som merkes spesielt godt i bassen.

Du risikerer å miste litt dypbass fordi 1) bassreflekser er vanligvis avstemt til resonnansen i kassa (ikke nødvendigvis, men som oftest), og 2) asfaltplater innvendig sluker litt kassevolum som kan medføre at bassrefleksporten får feil tuning, denne er tunet i lengde og diameter til å passe kassene og basselementene.

Bruker du tynne bitumen-matter fra f-eks biltema er volumet et lite problem, og resonnanser er uansett en uting. Du vil oppnå mindre egenklang (boks-lyd) og du vil merke en strammere, mindre buldrete bass.

Mitt tips er derfor: Go for it. Bitumen-matter fra biltema er ganske tynne og hjelper veldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delfiltre

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ang. spole til bass: Trafospole, både billigere og bedre en foliespole når det
    skal brukes til lavpass bassfilter, en trafospole har MYE lavere likestrømsmotstand
    en en foliespole når vi snakker ca samme prisklasse. Lav likestrømsmotstand
    er viktig i seriespola til basselementet slik at forsterkeren får bedre kontroll
    over basselementet.
    Luftspoler er fornuftig til mellomtone og diskant filter.

PS. Dynabel kan skaffe alle typer filterdeler fra Mundorf som er betydelig mer en det som er standard
    lagervare hos Dynabel.
    vis du ser på det første bilde jeg la ut er det orginal flitre fra kassene
    jeg vil helst bruke di verdiene som står på det!
    vis du ser på bilde har jeg skrive inn verdiene på bilde

vil jo helst ha god kvalitet på komponentene (Mundorf ) hadde jeg tenkt!
    ellementene er veldig bra! og vet jeg kan få en kjempe bra lyd!!
    Tweeteren kan jo muligens diskuteres hehe men skal vel klare og få en go forbedring på den og

men er litt usikker på åssen jeg skal koble opp filtra, skal jo ha to delt et til bass. og et til tweeter og mell og fått laga til en el-digram på det så jeg vet hvor og hva som skal til hva

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du har tenkt å gjennomføre dette bør du kontakte dali eller hifiklubben for å få skjema til delefilteret. Tar jeg ikke helt feil har du ikke gjort dette før, og det er ikke sikkert du klarer å "lese" av printet som dagens delefilter står på.

Angående spolene, ikke bruk foliespolene til bassen! Det er ikke nødvendig slik at pga at de er dyr så er de best overalt. Har selv hatt og ser andre og har hatt negative erfaringer med bruk av foliespoler til bass.

Angående demping avstivning ol. ligger det noen tips på troelsgravesen.dk
    Men den dempinga som er gjort er der sikkert for en grunn, er ikke bare å fylle kassen med alt mulig av dempemateriale du skulle finne, og vips er de highend.

Behold de originale filtrene, ikke gjør noe som ikke er reversibelt! Skal du noen gang selge høyttalerne kan det fort bli vanskelig når de er tuklet med. Og du kan ikke regne med å få noe igjen for utleggene du har gjort.

Ser forventningene er store, og det er jo kjekt med litt ambisjoner. Men å forbedre en konstruksjon er ikke nødvendigvis så lett. Om du pakker de dyreste delene du finner inn i denne høyttaleren får du helt sikkert en endring, endringer pga dyre utlegg er ikke enbetydende med forbedring! Selv om mange liker å tro det.

vis du ser på det første bilde jeg la ut er det orginal flitre fra kassene
    jeg vil helst bruke di verdiene som står på det!
    vis du ser på bilde har jeg skrive inn verdiene på bilde

vil jo helst ha god kvalitet på komponentene (Mundorf ) hadde jeg tenkt!
    ellementene er veldig bra! og vet jeg kan få en kjempe bra lyd!!
    Tweeteren kan jo muligens diskuteres hehe men skal vel klare og få en go forbedring på den og

men er litt usikker på åssen jeg skal koble opp filtra, skal jo ha to delt et til bass. og et til tweeter og mell og fått laga til en el-digram på det så jeg vet hvor og hva som skal til hva

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som er flinke på og følle baner? om det er noen som kunne tegna diagram til meg?!:-D eller hjelpa meg litt som sakt skal jeg ha bi-wire
    og dele filter hver for seg! et til bass, og et til tweeter og mellom tone med di verdiene som er på det første bilde

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som er flinke på og følle baner? om det er noen som kunne tegna diagram til meg?!:-D eller hjelpa meg litt som sakt skal jeg ha bi-wire
    og dele filter hver for seg! et til bass, og et til tweeter og mellom tone med di verdiene som er på det første bilde
    2.8mH og mener det er 82uF til bass, 0.18mH og 5.6uF til diskant, resten i mellom tonen.
    Men jeg ville holdt meg til vanlige Solen polypropylen kondensatorer, er redd Mundorf er så bra at de vil avsløre evnt. svakheter i konstruksjonen og elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gizmosis
    2.8mH og mener det er 82uF til bass, 0.18mH og 5.6uF til diskant, resten i mellom tonen.
    Men jeg ville holdt meg til vanlige Solen polypropylen kondensatorer, er redd Mundorf er så bra at de vil avsløre evnt. svakheter i konstruksjonen og elementene.
    kan være lurt å sjekke motstanden i spolene samtidig.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha hørt at Dynabel har ekspertise til å tegne opp ett delefilter til deg??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •