Byggesett med Beyma drivere, QW horn ? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 225
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kikket litt her :Linkwitz-Riley Electronic Crossover
    Ikke avskrekkende mye deler.
    Det som må komme i tillegg er vel en strømforsyning og nivå kontroller ?

Hvis det var mange dumme spørsmål før : Nå blir det verre

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er oversikt over hva som er på print-kortene.

På de jeg har i bruk er all-pass modulen modifisert slik at jeg kan velge mellom single ended og balanserte utganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Videre har du muligheten til å eksperimentere med forskjellige forsterkertyper på topp og bunn. Du vil f.eks. komme (for) langt med 10W på Beyma toppene, mens du lett kan sluke 100W på bassene. Dermed kan man ende opp med f.eks en A/B eller for den saks skyld en klasse D forsterker på bassene og gjerne en ren klasse A på toppene.
    Beklager å kuppe tråden din gubben, men vil tro det er relevant for tråden din?
    yggdrasill: kunne du utdype/forklare hvilke parametere man ser etter for å "matche" tre forskjellige forsterkere i et 2/3/4-veis aktivt oppsett? Er det dempingsfaktorer, impedanse forskjeller etc.? Leser man seg til dette i datablad?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det litt mer omfattende... Dette er for en kanal ? Hva med komponentverdier for en deling rundt 800 HZ ?
    Fant en kalkulator litt før i kveld som kunne lastes ned fritt uten at jeg kikket på den.
    Skjemaet var ryddig , tror faktisk jeg skjønte det meste, har dog aldri vert borti ic eller op-amper før.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    yggdrasill: kunne du utdype/forklare hvilke parametere man ser etter for å "matche" tre forskjellige forsterkere i et 2/3/4-veis aktivt oppsett? Er det dempingsfaktorer, impedanse forskjeller etc.? Leser man seg til dette i datablad?
    Bare hyggelig med småkupp :-D Eneste måten jeg lærer av her....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele tråden men:
    - Hvorfor må du ha 3 innganger på evnt aktivt filteret?
    - Hvorfor ikke prøve en Behringer DCX2496?
    - Selv om du skal kjøre analogt inn, vil det bare bety at du får en AD converter først, deretter digital deling, eq og delay, og så en DA converter for hver kanal ut.

Selv har jeg en DCX2496 som i det daglige tar seg av bassmanagement, og 3 stk Abrahamsen V4 som til det daglige drar fronter og senter (brokoblet)

Men til sammen gjør de det genialt enkelt å teste ut forskjellige 2 og 3 veis løsninger.
    En bærbar pc med programvaren for DCX'en og samtidig Arta software som sammen med en Behringer ECM8000 målemic tar seg av målinger.
    Dermed kan jeg justere delefilter, gain, eq og delay samtidig som jeg ser måleresultatet "on the fly". Så er det bare å spille av noen gode Flac filer fra pcen og få minutter senere vite om ørene er enig med målingene.
    Rett og slett morsomt! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har ikke lest hele tråden men:
    - Hvorfor må du ha 3 innganger på evnt aktivt filteret?
    - Hvorfor ikke prøve en Behringer DCX2496?
    - Selv om du skal kjøre analogt inn, vil det bare bety at du får en AD converter først, deretter digital deling, eq og delay, og så en DA converter for hver kanal ut.

Selv har jeg en DCX2496 som i det daglige tar seg av bassmanagement, og 3 stk Abrahamsen V4 som til det daglige drar fronter og senter (brokoblet)

Men til sammen gjør de det genialt enkelt å teste ut forskjellige 2 og 3 veis løsninger.
    En bærbar pc med programvaren for DCX'en og samtidig Arta software som sammen med en Behringer ECM8000 målemic tar seg av målinger.
    Dermed kan jeg justere delefilter, gain, eq og delay samtidig som jeg ser måleresultatet "on the fly". Så er det bare å spille av noen gode Flac filer fra pcen og få minutter senere vite om ørene er enig med målingene.
    Rett og slett morsomt! :-D
    Har nettopp lest tråden din Norcad :-D Grunnen til 3 kanaler er 3 høytalere...
    Hadde det bare vært 2 hadde saken stilt seg annerledes.

Noe som igjen lager hodebry : Blir det for komplisert / dyrt må jeg droppe senterhøytaleren :cry:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang de kretskortene jeg har liggende:
    - jeg har benyttet input buffer, output buffer, høy-pass og lav-pass seksjonene.
    - se bort fra min tidligere kommentar om all-pass/balansert utgang
    - kortene har i tillegg notch/dip moduler som KAN benyttes.
    - der er nivåjustering - trimpot.
    - Jeg har regneark for alle modulene, samt et stort dokument med byggebeskrivelse
    - jeg har ekstra strømforsyning som ble laget til dette prosjektet
    - om ønskelig har jeg også alle komponentene som trengs liggende

Du vil eventuelt måtte skaffe transformator, ledninger, kontakter og kasse.

Har du interresse av det, vil du få det til ca selvkost, som er i nærheten av 250 for strømforsyning, 40 for hvert delefilter-kort og ca 125 i deler til hvert filter.

Det er forresten ikke Linkwitz-Riley, men derimot Sallen-Key konfigurasjon på filterne.

Ser du videre på Rod Elliot sine prosjekter vil du finne en passende strømforsyning også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar vi resten på PM ?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er PM-boksen?:lol:

FWIW: DBX sine driverack (260) har brukbar ADC mht. støy - hørt via Altec-system. Jeg antar at det er et fornuftig sted å starte.

Mvh. Johan

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Djævelsk vanskelig spørsmål. Kan ikke si at jeg har noe klart generelt bilde av dette. Jeg forsøker meg på en kort gjennomgang av prosessen jeg har vært igjennom med min overgang til aktiv deling.

Jeg har 2-veis aktiv deling. Den aktive delingen ble installert som 10-års jubileum. Bunnen består av 1 stk 18" JBL 2245 pr kasse. Toppene er 3-veis passivt delt, bestående av en 12" JBL 2202A, en 1" JBL LE85 på Smith horn og 1 JBL 077 diskant pr kasse. Delefrekvensene er 250Hz(aktivt), 1200Hz og 7KHz.

Dette er et rimelig effektivt system. Bassene har en følsomhet på 95dB, mellomtonene rundt 100dB og diskanten rundt 105dB.

Videre leverer alle driverne relativt lav forvrengning ved alvorlige lydtrykk. Alle ulyder som er pakket inn i platene kommer fram uten innpakning, så du kan trygt si at evnen til å tilgi uheldig eller slett studio-arbeid er ikke tilstede i det hele tatt.

Forsterker til bassene ble valgt/designet rundt høy dempingsfaktor og massiv strøm-kapasitet. Bassene er store og i refleks-kasser så de trenger all den demping de kan få. De er videre rimelig følsomme, så jeg så ikke behovet for veldig mange Watt. Jeg ønsket ikke et grovt og uhøvlet resultat så forsterkeren er satt opp med 5-10W klasse A før overgang til B.

Toppene har ikke behov for demping fra forsterkeren, delvis pga frekvensgangen og at 12'eren står i lukket kasse nesten full av isolasjon. Jeg har prøvd en likedan forsterker som brukes på bassene på toppene og det var bare usannsynlig morsomt. Den tegnet et stort, energisk lydbilde og jeg endte opp med å spille på umenneskelige lydtrykk hver eneste gang. Mesteparten av tiden har jeg kjørt små single-ended klasse A forsterkere. Disse tegner et mindre lydbilde, men virker samtidig en aning mer naturlig.

Noe av dette kan man kanskje lese fra et datablad. Jeg har stor tro på å bygge egne lytte-erfaringer når man har en beskrivelse av forsterkerens virkemåte/design, gjerne med skjema og/eller komponentvalg.

For dette bringer kanskje fram kjernen i matching - forsterkere med samme (design-)filosofiske utgangspunkt vil være mulig å matche.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hvor stor er PM-boksen?:lol:

FWIW: DBX sine driverack (260) har brukbar ADC mht. støy - hørt via Altec-system. Jeg antar at det er et fornuftig sted å starte.

Mvh. Johan
    Jada, ha sett på den også, men fortsatt bare to kanaler...Og kostbar...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da forstår jeg ang antall innganger/utganger.
    3-veis aktiv deling på 3 høyttalere = dyrt.

Jeg hadde forsøkt en hybrid, med aktiv deling mellom bass og mellomtone vha DCX2496 (den har 3 kanaler inn og 6 ut) og passiv deling i toppen.

Passiv deling i toppen er langt billigere (små spoler og kondensatorer), langt enklere å måle seg frem til (rommets bidrag roter ikke til målingene) mens DCX2496 er perfekt til bassmanagement, idet den ikke koster mer enn et par forsøk med passiv deling vil gjøre, og samtidig får du enkel justering av gain, delay og ikke minst en habil eq til romkorreksjon om ønskelig.

LspCad har simulering for DCX2496 innebygget og med noen gode målinger kan du simulere og teste delefiltere, og "konvertere" dette til et analogt filter med samme topologi etterpå.

Uansett er DCX'en et godt verktøy og hjelpemiddel for å teste ut nye konstruksjoner, og verdt pengene alene av den grunn IMO.

Hvilken av mine tråder hadde du lest? Norcads AV-rot eller DIY Seas 3-veis?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig lest alle dine tråder, siste var om DCXen.
    Da må jeg ha misforstått noe vesentlig om den , trodde den kun var stereo Hvis den takler 3 kanaler er saken en helt annen...
    Høytalerene er 2.veis , Bass + horn .

Blir mye fram og tilbake nå, får ta en fredagspils og samle tankene litt :-D

Edit: ser etter et kjapt søk hva jeg har misforstått...Trodde den ene inngangen kun var for digitale signaler, at det går an..............Flau nå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forstått hvorfor du skal ha tre innganger, og fått med meg at dette var 2-veis og ikke 3-veis. Og når du da forstod at DCX faktisk HAR 3 innganger og 6 utganger, burde vi være rimelig oppdaterte begge to :wink:

PM besvart.

I korte trekk anbefaler jeg en DCX2496, en målmic og noen dager med Arta Software. Da får du raskt godlyd, lærer mye om måleteknikk og kan bruke tid på å konvertere det til analogt filter i ettertid om ønskelig. Kjøp DCX brukt, og selg den når du er ferdig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konkuranse : Filterdesign

Tror jeg kaster inn håndkledet nå, dette var MYE mer komplisert enn antatt fra begynnelsen.
    Hvis noen har lyst å simulere et passivt filter for meg så sier jeg takk takk :-D
    Noe som gjør meg enda mer forvirret enn nødvendig er at de forskjellige kalkulatorene som finnes på nettet ikke gir samme resultat, noen er identiske mens andre kommer med ganske store avvik. Uansett gir de kun standard løsninger.

Som nevnt i første post: Jeg skal ikke finne opp kruttet på nytt.
    Har mest lyst på en passiv deling da dette er mest økonomisk.

Så konklusjonen foreløbig er å lete videre etter et ferdigbygget prosjekt som ligner i grove trekk og kanskje med andre drivere enn de som er nevnt tidligere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jo det er veldig synd om du "kaster inn håndkleet" på dette gubben.
    Men å konstruere en (vellydende) høyttaler fra bunnen av er er både tidkrevende og fhv dyrt første gangen.
    Ønsker man ikke å gå igjennom frustrasjonene og all tiden det tar å lære seg måleutstyr, programvare og teorier rundt dette med delefilter, akustikk, spredningsmønster osv osv, er det helt klart en bedre løsning å finne en ferdig konstruksjon man kan bygge i stedet.

Har ikke BEF kjøpt opp det meste fra Tangen AV-design? Mulig han har noen tegninger og tips til deg?
    Tangen har jo fått mye skryt av sine konstruksjoner med Beyma elementer.
    Ellers så tror jeg Tangen selv også hjelper deg om du spør, han pleier ikke å være vanskelig sånn, hvis han har tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke kaste inn håndkleet nå!
    Skjønner forsåvidt at du blir litt frustrert, men sånn er det med all DIY i perioder. Det bør være noen som kan hjelpe deg i gang med et filter, for at du etterhvert kan gjøre litt mer rundt det selv? Uansett så er det nok som Norcad sier, husker han hadde sine røykepauser på natterstid når han konstruerte for et par år siden, det skal en del til å komme i mål på et passivt filter.
    Du kunne selvfølgelig sett på inMiles fra Tangen, men mener han kjørte aktivt på de også? Skulle du se på Beyma komboen AVshop selger, så er vel dette også et "stock-xo".
    Om du tenker en diy 2-veis hornløsning, må det jo finnes noe der ute, men kan ikke huske å ha sett altfor mange...

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok fort ganske mye arbeid hvis man skal lage noe passivt fra bunnen av ja.

FRA12A/1 er jo eventuelt en mulighet av kit.

Har bygget ferdig de Beyma FRA12A/1 jeg snakket om, så om ønskelig er det bare å komme å ta en lytt på de. Har bare fått sett et par filmer på de, men er veldig fornøyd så langt

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Blir nok fort ganske mye arbeid hvis man skal lage noe passivt fra bunnen av ja.

FRA12A/1 er jo eventuelt en mulighet av kit.

Har bygget ferdig de Beyma FRA12A/1 jeg snakket om, så om ønskelig er det bare å komme å ta en lytt på de. Har bare fått sett et par filmer på de, men er veldig fornøyd så langt
    Dette så ut til å være heftig!

Skal du ha 5, 6 eller 7stk Beyma FRA12A/1 ?

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •