Byggesett med Beyma drivere, QW horn ? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 225
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant noen heltre bjerkeplater i dag ( 18-21-23 mm ) passe store, 100 x 60 cm
    Noen tanker om å bruke disse til kasser ?
    Har kun brukt MDF før så tips taes :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Fant noen heltre bjerkeplater i dag ( 18-21-23 mm ) passe store, 100 x 60 cm
    Noen tanker om å bruke disse til kasser ?
    Har kun brukt MDF før så tips taes :-D
    Du kan jo laminere en 18mm bjerkeplate med en 12mm MDF plate, da vil du kunne få en sterkt og stivt kabinett, samt du får en pen finish.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer litt selv om det er ferietid...
    Har snoket litt mer rundt HF drivere.
    Har følgende på lista :
    Beyma CP 385 nd Fåes hos AV shop :-D til en drøy tusing

B&C DE 250 og Radian 475 eller der omkring
    Felles for alle er at de ikke har metallmembraner og blir beskrevet som smooth i lyden...

Det er veldig fristende å gå for Beyma, hyggelig pris, slipper import osv...

Så kommer 1000.-kroners spm. Er det noen som har erfaring med denne ?
    Eller andre fra Beyma med polyestermembran....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig kommer du litt bedre ut ved å kjøpe Beyma CP385Nd. Det er likevel lite på nett om denne driveren, som jeg kan finne i farta. Det sies at Beyma CP380 er den som sitter i Avantgarde Trio (kanskje noe modifisert?), så det alene er ingen dårlig attest, men det er klart delefilter og annen konfigurasjon er viktig.
    Hvis disse to fra Beyma ikke er helt ulike vil det uansett ikke være noe dårlig valg.

Her er link til en høytaler som bruker Beyma CP385Nd: AudioKinesis - sound that moves you

PB475 fra Radian får også mye skryt rundt på nettet (det er den jeg har), men problemet med Radian er jo import. Det er en europeisk importør i Nederland, men jeg har ikke sjekket priser.

Jeg tror uansett ikke du går feil med noen av disse driverene. Nå har jeg ikke sett på frekvensresponsen, men mener å huske at CP385Nd går ned til 800hz, og til hjemmebruk vil jeg tro du kan dele enda lavere. Det gjelder også for Radian, som jeg vet er prøvd delt helt nede ved 480hz med hell.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurvene for 380 og 385 nd ser veldig like ut, forskjellen er magnetene ( neo / ferritt )
    Som du sier : Lite å finne på nett ( Litt engelsk, noe på Tysk som jeg kan stave meg gjennom og Fransk, da går teppet ned )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pløyde gjennom 166 sider for deg på DiyAudio, men fant egentlig ingenting av interesse.
    Kanskje du bør prøve en annen diskant/mid enn jeg har, så kan vi ta en gathering og prøve hva som låter best? Men når jeg tenker på det skal du vel dele passivt, og da er det jo ikke gitt at min Radian passer inn umiddelbart...
    Kan du gi meg de tyske linkene? (snakker flytende), fransk derimot...never mind

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser unektelig ut som om forskjellen på 380 og 385 kun er magneten. Neodymium er vel relativt nytt som materiale, så det kan være andre forskjeller, som f. eks. bedre fase-plugg.

Neodymium er lettere enn ferrite og derfor foretrukket i mobile installasjoner. I en privat, fast installasjon vil ikke dette ha betydning.

Hvis du bygger det Tractrix hornet jeg sendte deg tegninger av vil du kunne bytte drivere med liten eller ingen tilpasning av det passive delefilteret, fordi driverens impedansekurve i stor grad vil være styrt av hornet (i alle fall fra hornets cut-off og en drøy oktav oppover). Kjører du derimot en wave-guide vil det se annerledes ut.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornet, det første , blir et A 480 fra Yuchi ( Fatter er i gang med verktøy )
    Han mener forøvrig at vi burde lage minimum 10 stk og måle dem for så å fyre med de som ikke blir bra.... Tror ikke det blir aktuellt
    Skal også lage mal / ruter for trac hornet når den tid kommer.
    Litt skummelt med fatter, når han først er i gang setter han seg ORDENTLIG inn i hva han driver med ( jeg vet han har sittet å lest hornteori noen timer nå. Får endel spm. som jeg ikke har fletta peiling på.... )
    Ser at mange av driverene har samme innfesting, mulig det er en bransjestandard ?
    Sannax : har ingen linker, bare bladde gjennom på Google...

En annen ting som dukket opp er følsomheten på CP 385 nd, den er oppgitt til 107 db med et horn påmontert ( TD 250 som er et 90 -40 horn ) Kan ikke se at andre produsenter oppgir data med horn montert så her ble jeg "litt" satt ut...
    Ref til Ygg. vedr virkelig følsomhet med horn på...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av de eldre JBL driverne jeg har er oppgitt til rundt 118dB på PWT, og rundt 105-110dB på forskjellige horn, så det ser helt naturlig ut.

Tipper du blir i nærheten av de 107dB på Yuichi hornet, kanskje høyere. Yuichi hornet er vel 90 x ukjent, og jeg kan vanskelig tenke meg at det når 40 grader spredning vertikalt på høyere frekvenser.

Hvis du ikke har bygd delefilter, eller har låst deg på noe av en annen årsak ville jeg kikket på deling i leiet 800Hz med dette hornet. Både 380 og 385 driverne vil tåle det i stuen, med mindre du planlegger å bruke hørselvern når du skal spille.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her bruker vi ikke hørselvern nei
    Har ikke noe mål om å drepe ørene, men et anstendig lydtrykk forventes.
    Var en tur i byen i dag og fikk utrolig god hjelp til filteret, nå er det lagt inn sobel i bassen og en notch i diskanten...
    Takk til Vidar :wink: Har basert meg på en deling v. 1500 hz , men kanskje vi skal prøve å legge x over litt lavere.
    Her tar jeg gjerne innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker ikke jeg i farta hva slags bass/midbassdriver du skal bruke, men du bør sjekke oppbrytningen oppover for dette elementet. Kan være at 1500hz er litt høyt?

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende høyttalere du skal igang med nå gubben. Det ble kompresjonsdriver på deg i toppen ja. Liten jobb forran deg med hornbygging da Har du kommet frem til hvordan utseende skal være på de, eller skal de kanksje stå bak lerretet?

Her i huset fikk jeg akkurat inn 4 stk Beyma 12MWnd (venter 1 til), så nå blir det bygging av FR12A/1 de nærmeste dagene. Kan jo kanskje dra de med oppover til Kløfta en dag så kunne vi testet litt dem i mellom når du er ferdig med dine?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå husker ikke jeg i farta hva slags bass/midbassdriver du skal bruke, men du bør sjekke oppbrytningen oppover for dette elementet. Kan være at 1500hz er litt høyt?
    Beyma 12B100/R.
    Frekvenskurven ser grei ut forbi 2K, etter 3 begynner den å bli ruskete...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Spennende høyttalere du skal igang med nå gubben. Det ble kompresjonsdriver på deg i toppen ja. Liten jobb forran deg med hornbygging da Har du kommet frem til hvordan utseende skal være på de, eller skal de kanksje stå bak lerretet?

Her i huset fikk jeg akkurat inn 4 stk Beyma 12MWnd (venter 1 til), så nå blir det bygging av FR12A/1 de nærmeste dagene. Kan jo kanskje dra de med oppover til Kløfta en dag så kunne vi testet litt dem i mellom når du er ferdig med dine?

Har ikke bestemt noe som helst enda bortsett fra hornet. Driverene er vel så godt som 99,9 % sikre.
    Det blir nok snø før dette er i boks er jeg redd.. TTT :-D
    Artig likevel,,får mye hjelp her så man lærer litt au.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som det er en dip på 10db midt i området du har tenkt til å dele. Ikke at jeg VET om dette vil få noen betydning, men andre (som Ygg) kan kanskje si noe om dette vil få betydning i delefilteret? Skulle gjerne selv lært bedre å "lese" kurver. Noen som har gode linker?

Byggesett med Beyma drivere, QW horn ?-12b100-frekvensrespons-png

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Flere av de eldre JBL driverne jeg har er oppgitt til rundt 118dB på PWT, og rundt 105-110dB på forskjellige horn, så det ser helt naturlig ut.

Tipper du blir i nærheten av de 107dB på Yuichi hornet, kanskje høyere. Yuichi hornet er vel 90 x ukjent, og jeg kan vanskelig tenke meg at det når 40 grader spredning vertikalt på høyere frekvenser.

Hvis du ikke har bygd delefilter, eller har låst deg på noe av en annen årsak ville jeg kikket på deling i leiet 800Hz med dette hornet. Både 380 og 385 driverne vil tåle det i stuen, med mindre du planlegger å bruke hørselvern når du skal spille.
    Har sett litt på annen deling ( 800 ) Da skjer det noe med bassen...
    Ut fra skjema ser det ut som impedansen v. deling kan ligge på ca. 12 ohm.
    fikk tegning på sobel , 3,8 uf--8,2 ohm.
    Hva skal jeg bruke som impedans ?
    Har gått ut fra 16 ohm tidligere....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var du rask :-D
    Jeg har sett på feil kurve :twisted: Du har rett: den er ikke veldig rett så en lavere deling tror jeg er bedre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hva skal jeg bruke som impedans ?
    Du må bruke virkelig impedanse ved delefrekvens.

Delefilteret har dessverre ingen forhold til nominell impedanse.... Det ville gjort alt så myyye enklere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensresponsen rundt 1,2KHz og 1,8KHz tipper jeg er første og andre break-up mode. Du vil ha glede av å dele dem vekk.

Her er en times interessant snutt som blant annet omhandler breakup og andre membran-relaterte effekter: Audio Test and Measurement Webinars page

Hele greia må lastes ned. Jeg har den liggende om du skulle plages.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Ygg. da blir det 12 ohm, deler ved 800 hz 3. ordens butter :-D