Byggesett med Beyma drivere, QW horn ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 225
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette er en bra nett butikk, US SPEAKER PARTS.

Du finner de nok ikke billigere noen plass, så fremt du ikke finner dem på brukt markedet.
    Beyma er vel billigere på denne siden av Atlanteren, kanskje så mye som 25-30%.

bumski

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Beyma er vel billigere på denne siden av Atlanteren, kanskje så mye som 25-30%.
    Da det er et spansk selskap så burde det være naturlig.

Beyma Professional Loudspeakers

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne som jeg fant tidligere i dag. Ser ut til å ha gode priser på Beyma.Regner om i norske kroner også.
    Europe Audio - Home page

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    AMT diskanten til Beyma hadde vært gøy, men 6 K pr. stk. blir i overkant
    Hvor er det disse koster 6k per stk? Ga selv 3750kr per stk for TPL-150H og TPL-150 lå på ca 3000kr, dette var hos Tangen.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var hos den svenske importøren...

Mye fine priser hos Europe Audio, men ikke mye lagerført.
    Har sendt de en mail om leveringstider så får vi se.
    De trehorna jeg viste var ikke gratis , Fostex har slike i 3 forskjellige str.
    Priser fra 10 K til 18K
    Disse kan man da lage ganske enkelt selv (etter tegning ) Faderen er pensjonist med masse verktøy og maskiner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket prisene hos Supersonic.se De ligger godt over ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket også noen radialhorn for deg (som du hadde funnet selvfra Fostex). Disse synes jeg var uforholdsmessig dyre. Hvis du kontakter Yggdrasill her på forumet så kan du fåmye god info. Bør være overkommelig å lage disse, spesielt hvis seniorgubben har tid og verktøy

Yggdrasill har lagd disse:
    Byggesett med Beyma drivere, QW horn ?-yggdrasillhorn-jpg

Les mer her:
    New project preparation

Her er noen andre han linket til
    Byggesett med Beyma drivere, QW horn ?-biradial_400hz_-5-jpg

Byggesett med Beyma drivere, QW horn ?-biradial_400hz_-6-jpg

Les om de her:
    New radial horn finished..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess Fant ham på Lansing forumet... Verden er ikke stor..
    Har sendt ham en PM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess Fant ham på Lansing forumet... Verden er ikke stor..
    Har sendt ham en PM.
    Hehe...der var du kjapp gitt, verden er ofte forsvinnende liten

Denne er jo ganske lekker: (Hagto på HFS eier et par slike):

Byggesett med Beyma drivere, QW horn ?-operaconsonancem12ii-jpg

Edit: så du hadde linket til de tidligere i tråden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlige saker, 9000.- EURO :-D

Bildet over viser M 12, det er M15 som koster 9 K euro...

Har prøvd å søke på div cloner eller DIY på denne men der var det dårlig resultat gitt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg friheten å klippe litt fra din PM.
    Har ønsker om å bygge en (helst) toveisløsning med en 12 el. 15" med et radialhorn i tre på toppen, noe ala Opera m15.
    Et to-veis system har gode forutsetninger for å kunne spille meget bra. Du slipper unna med en delefrekvens, men får noen utfordringer i forhold til frekvensgang (HF driver vil rulle av), samt at LF driver vil måtte ofre minst en halv oktav i bunnen for å kunne spille holdbart opp til delefrekvens.

I tillegg til monitorene SannaX er også TAD's studio monitorer bygget over samme lest. JBL hadde noen 2-veis studio monitor modeller (4430/4435) for noen år siden, samt at toppmodellen i dag i praksis er ~2-veis(UHF deles inn på 20KHz, samt at den ene bassen spiller bare opp til ca. 250Hz).

Hornet i TAD'ene ligner veldig på bildene over, og også på Yuichi's horn. Yuichi's Audio Lab. Hvis du sjekker f. eks. målt respons på A290 med TAD4001 er den rett og slett imponerende.

Når det gjelder beregning av horn og påfølgende konvertering til radial format har jeg utarbeidet et regneark / metode for dette. Forming av delene er rimelig enkelt vha en fres og noe ekstrautstyr for å svinge fresen i jevne buer. Jeg har også gjort noen modifiseringer for å ta inn finnene Yuichi benytter, men har ikke fått bekreftet med målinger at dette funker som tenkt.

Det øverste hornet SannaX har funnet bilde av ble utarbeidet med en liten feil i regnearket (dobbel vekst utover i hornet), derfor er hornet så mye høyere enn det siste som ble laget av en Danske. De er egentlig laget på samme Tractrix kontur. Det øverste hadde en stor kul fra 1KHz til 3-4KHz. Etter å ha funnet feilen ble målingene meget bra. De spiller forøvrig vemodig vakkert.

Så, over til hva du må ha i bakhodet mht HF driver. Du har 1", 1,5" og 2" drivere å velge imellom. 1" driverne har gjerne 1,75" membran. Dette er i minste laget for delefrekvens ned under 1,5KHz, men ypperlig for de høyeste frekvensene. 2" driverne har gjerne 4" membran og er ypperlig for frekvenser ned mot 500Hz, men får gjerne problemer med å nå opp mot 20KHz. De 2" driverne som når 20KHz låter gjerne noe anstrengt opp mot toppen. 1,5" driverne får du med både 3" og 4" membraner. De har gjerne en faseplugg som er bedre optimalisert for de høyeste frekvensene enn 2" driverne. 2" driverne har gjerne 5-10 cm lang hals (starten på et eksponensialhorn), mens 1,5" driverne ikke har denne. 1,5" driverne når ikke like dypt som 2" driverne, men gjerne like høyt i frekvens som 1" driverne.

Videre er det forskjeller i valg av materiale til membranene. Titanium er mye brukt i ren PA. Det er tilnærmet umulig å ødelegge. Tidligere brukte man aluminium. Aluminium har bedre lydmessige egenskaper, men er utsatt for materialtretthet. Titanium kombinert med et metallhorn er ikke noen fryd for øret. Av nyere materialer er beryllium, og magnesium. Såvidt jeg har forstått er beryllium det absolutt best egnede membran-materiale pga lav vekt og høy stivhet. JBL benytter et stoff som heter aquaplas/antivibe som de dekker membranene på de nyere toppmodellene, både titanium og beryllium. Resultatet er, i følge de som har opplevd det, imponerende, og skal være tilstrekkelig til å gjøre titanium brukbar i stuen.

Basser - du må se etter noen med middels til høy virkningsgrad. Det betyr noe forhøyet fs, slik at du ikke vil få med deg noe særlig av den siste oktaven ned til 20Hz. Du trenger et rimelig lett membran slik at mellomtonen blir bra, samt masse motor (sterk magnet). Du vil antagelig være lettere å finne en 12" enn en 15" som gjør dette bra. Finner du derimot en 15" som funker vil dette kunne gi et resultat som låter mindre anstrengt på alle (humane) lydtrykk (og forsåvidt mer enn det).

Deling vil du antagelig sikte deg inn mot 800-1000Hz, som gjør at du kan bruke passiv deling uten store ulemper.

Budsjettet bør holde seg på ca 5 K pr stk , kabinetter utenom.
    Med disse forutsetningene ville jeg forsøkt å få tak i et par TAD TL1603 (i heldige øyeblikk rundt $400/stk, eller $100 uten membran) og et par JBL 2435 (normalt over ebay til $200/stk). Alternativt på bassene ville jeg kikket etter JBL LE-14H-3 eller LE-14H-4, tredjevalg ville vært JBL 2235/2225/2226(lettest å få tak i). Med LE-14H-3 har man komponentene til Array 1400 med bedre membran i mellomtonen, men uten UHF driver og hornet.

Disse anbefalingene er selvfølgelig ut min driver-kjennskap er avgrenset til JBL, Altec og TAD.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker, her var det mye å tenke på.
    Forstår jeg deg rett at 1.4" driver er vegen å gå ? Grei middelveg ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du fått litt å tenke på gubben Ygg kan sine saker han! Det er en litt lengre vei å gå DIY, men man lærer jo uten tvil mye på veien.
    Jeg vil anbefale deg å ha noen høytalere til disposisjon så du kan lytte til musikk og se på film innimellom. Jeg gjorde feilen å ikke ha det da jeg lagde mine første OB høytalere. Du kan spørre fruSannaX om det gikk litt til hodet på meg og om jeg var mye i garasjen (for å få fortest mulig lyd)

Som han sier med en toveis. Du må nok ofre en halv oktav antagelig i nedre frekvens for å få et element som kan gå høyt nok opp til delefrekvens mot HF driver. Mange av elementene ( 12" og 15") som har fs ned mot 20hz spiller ikke overbevisende opp mot 1khz uten oppbrytning. Men vi har jo subber for det aller laveste. 1,4" er nok et bra valg for å ikke miste noe i toppen. Det finnes noen 1" drivere som kan gå ned godt under 1khz, men bare 1 stk av disse dobler hele budsjettet ditt (jmf TAD-2001 feks). Det finnes vel noen få andre også, men det er ikke billig å strekke seg mot det beste der ute. Alt er jo uansett et kompromiss. Dette har jeg trua på

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenke ja.... Skal bruke litt tid på å finne 12" som går høyt nok.
    En løsning kan kanskje være å bruke de forslagene som ligger på sidene til Beyma , kun erstatte selve hornet ?

Blir mye " kanskje " og luring her :-D
    Divaene skal få stå ja, mistenker at dette kan ta tid hvis ikke en ferdig løsning skulle ramle inn døra.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett at 1.4" driver er vegen å gå ? Grei middelveg ?
    Det er et utmerket kompromiss dersom du ikke skal gå for 3-veis.

Husk å kontrollere membranstørrelsen også. Det finnes ingen erstatning for dimensjoner. Alkymisten er en drømmefigur...

Prosjektet som er vist her New project preparation benytter 1" driver for mellomtonen. Delt inn på 750Hz og ut på 10KHz. Dette funker veldig bra fordi brukeren ikke preferanser til å spille (ekstremt) høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning kan kanskje være å bruke de forslagene som ligger på sidene til Beyma , kun erstatte selve hornet ?
    Blir mye " kanskje " og luring her :-D
    Det skal ikke være problemer med å bytte ut hornet så lenge utregningene stemmer ift hornets kontur og dette samsvarer med delefrekvenser. Bestemmer du deg for å lage horn selv burde dette absolutt være oppnåelig.
    "Kanskje"og "luring" er to stikkord som hører til DIY-feltet Desto mer eierglede når det står og spiller og du er fornøyd med lyden og designet. Litt lettere å tweake når du har bygd selv også, så du slipper å skru opp en høytaler i 30K klassen for å prøve å bytte ut noen komponenter i XO (som ikke sikkert heller er vellykket).
    Min mening er at du kan oppnå meget god lydkvalitet med en langt lavere sum ved DIY.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at du ikke var der da jeg solgte M12 for 9kkr. Treger vel litt på at jeg solgte dem - var gøyale høyttalere. Designmessig var det noen flotte høyttalere. Ikke dominerende og brautende rent visuelt, faktisk ganske så lette å plassere i en stue/hjemmekino.

Enig at slike løsninger gjerne kan få litt hjelp i dypbassen. Da begynner det å bli heftig. For egen del er jeg nysgjerrig på Earl Geddes konstruksjoner, men jeg antar at det blir relativt dyrt å få dem sendt over atlanterhavet.

Uansett: Det er noe eget med store og lettdrevne høyttalere. Da med horn/waveguide til diskant. De spiller ofte så uanstrengt og "avslappet", at man ikke uten videre har lyst på mer ordinære konstruksjoner basert på en vanlig 1" dome og 6,5" bass/mellomtone.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sånn er det, toget har ofte forlatt stasjonen...
    Hvis kjøper vil bytte så gi meg et hint ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være Hagto som kjøpte de?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Hagto kjøpte sine fra en kamerat. Mine var skadet i lakken (fra fabrikk) og gikk dermed til en veldig lav pris. Jeg solgte desverre M12ene før jeg fikk gang på aktive delefiltre og basskasser. Tror det kunne blitt veldig bra da det nettopp var i bassen M12 hadde sine begrensninger.

Ellers solgte jeg av en vanlig grunn her i heimen: Plutselig har man både dobbelt og trippelt opp av komponenter, og noen må ut.:wink:

Andre ting som kan være interessant er Altec. Finnes en del komponenter på hfs-børsen nå. Da begynner det å bli svært og brutalt. Personlig har jeg mer lyst på en halvstor stativvariant bygget rundt 10"/12" + waveguide/horn supplert med aktiv deling/bassmoduler. Finnes noen prosjekter rundtom, men vet ikke om disse er helt "ferdige" enda.

Mvh. Johan

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •