Byggesett med Beyma drivere, QW horn ? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 225
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er filteret jeg fikk fra Hr. Flock, Canta Veloce V2. Samme bass, samme x-over . Hva tror folket ?

Og der forsvant vedlegget......

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja begynner å bli fornøyd nå. Veldig deilig med plug&play oppsett igjen.

Har bygget 5 stykker nå, men planen er 2 stk til om ikke så veldig lenge.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Må ikke kaste inn håndkleet nå!
    Skjønner forsåvidt at du blir litt frustrert, men sånn er det med all DIY i perioder. Det bør være noen som kan hjelpe deg i gang med et filter, for at du etterhvert kan gjøre litt mer rundt det selv? Uansett så er det nok som Norcad sier, husker han hadde sine røykepauser på natterstid når han konstruerte for et par år siden, det skal en del til å komme i mål på et passivt filter.
    Du kunne selvfølgelig sett på inMiles fra Tangen, men mener han kjørte aktivt på de også? Skulle du se på Beyma komboen AVshop selger, så er vel dette også et "stock-xo".
    Om du tenker en diy 2-veis hornløsning, må det jo finnes noe der ute, men kan ikke huske å ha sett altfor mange...
    Tangen kjører selv bestandig aktiv deling, men byggesettene han konstruerte og solgte var alle passive, men ingen av dem hadde horndiskant kanskje?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Ja begynner å bli fornøyd nå. Veldig deilig med plug&play oppsett igjen.

Har bygget 5 stykker nå, men planen er 2 stk til om ikke så veldig lenge.
    Er det xxls basser du har under der ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for støtten gutter De verste gnagsårene i pannen begynner å gro.
    Har tilbragt mer tid på nett enn sunt er de siste dagene.
    Litt frustrerende å møte veggen hele tiden. Jeg trodde i min naivitet at det skulle finnes simuleringsprogrammer som kunne gjøre denne oppgaven til en lek, men så feil kan man ta.
    Vet ikke om det har noen hensikt å ta kontakt med Tangen, han har jo offisielt lagt ned butikken...
    Vi har jo en Guru til her inne som kanskje kan bidra, men han har jeg mast så mye på før så jeg vet ikke.......

Vel, håndkledet ligger i hånden enn så lenge.... Og leter vidre :wink:

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Er det xxls basser du har under der ?
    Ja er xxls.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe som kan brukes til noe? eller er det bare ræl?

Sitter selv med et stort antall tilgjengelige forsterker kanaler og har et ønske om å sette sammen et 5.1 system med aktiv deling

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for støtten gutter De verste gnagsårene i pannen begynner å gro.
    Har tilbragt mer tid på nett enn sunt er de siste dagene.
    Litt frustrerende å møte veggen hele tiden. Jeg trodde i min naivitet at det skulle finnes simuleringsprogrammer som kunne gjøre denne oppgaven til en lek, men så feil kan man ta.
    Vet ikke om det har noen hensikt å ta kontakt med Tangen, han har jo offisielt lagt ned butikken...
    Vi har jo en Guru til her inne som kanskje kan bidra, men han har jeg mast så mye på før så jeg vet ikke.......

Vel, håndkledet ligger i hånden enn så lenge.... Og leter vidre :wink:
    Er vel ikke noe verre å kontakte Tangen enn andre entusiaster?
    Det at han har lagt ned butikken betyr vel bare at alle gode råd og tips heretter er gratis! :grin:
    Uansett, det verste som kan skje er at du ikke får svar.........

Forstår godt frustrasjonen og skuffelsen over at dette ikke er/var så lett som man først trodde, been there, done that.
    (Den neste AHA opplevelsen er at selv med måleutstyr og gode simuleringer er det fortsatt ingen garanti for at ørene dine er enig med målingene)
    Men det er jo nettopp dette som gjør høyttalerbygging så interessant. Hadde det vært like enkelt som å regne på en kalkulator hadde det jo ikke vært noe morsomt lenger.
    Bare revurder planene, øk budsjettet og innse at dette vil ta tid og kast deg ut i det!

Det er ikke vanskelig å få til en høyttaler som spiller, heller ikke en høyttaler som fungerer greit. Problemet er at du ikke vil gi deg der. Du vil hele tiden være overbevist om at det kan bli enda bedre, og dermed fortsette å tweake filter, demping osv osv.

hvor vanskelig det blir, og hvor godt resultat du får innen rimelig tid avhenger mye av elementvalg. Velger du elementer som er enkle å ha med å gjøre, som overlapper hverandre godt i frekvensregisteret og ikke har for stygge oppbrytninger osv, og i tillegg kanskje kan spille sånn rimelig greit med 1. eller 2. ordens filter, så er muligheten for suksess mye større som nybegynner.

PS! Signaturen min sier det meste om min erfaring...........

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting i veien ved å starte med f.eks. 2. ordens filtere hvor du ser bort fra eventuelle impedanse-ujevnheter. Hekt på en L-pad på toppene, og du har nødvendig nivå-justering.

Stå over eksotiske deler til delefilterne.

Dersom du ved en senere anledning føler for det kan du begynne å prøve deg fram med "forbedringer". Du vil da (kanskje) høre hva hver enkelt endring innebærer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et aktivt filter liggende, dbx DriveRack 260 2 inn / 6 ut.. Du kan gjerne få låne det og bruke det til testing på høyttalerne dine.

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tilby tilsvarende fra Behringer hvis du er interessert. Gjør vel stort sett det samme som dbx boksen, men har 3 innganger så du kan kjøre 3x2 veis deling. Skal neppe brukes på en stund siden kinoen er under oppussing og jeg har ett par syke forsterkere. Har også noe måleutstyr som jeg egentlig ikke er spesiellt god til å bruke hvis det trengs.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er vel ikke noe verre å kontakte Tangen enn andre entusiaster?
    Det at han har lagt ned butikken betyr vel bare at alle gode råd og tips heretter er gratis! :grin:
    Uansett, det verste som kan skje er at du ikke får svar.........

Forstår godt frustrasjonen og skuffelsen over at dette ikke er/var så lett som man først trodde, been there, done that.
    (Den neste AHA opplevelsen er at selv med måleutstyr og gode simuleringer er det fortsatt ingen garanti for at ørene dine er enig med målingene)
    Men det er jo nettopp dette som gjør høyttalerbygging så interessant. Hadde det vært like enkelt som å regne på en kalkulator hadde det jo ikke vært noe morsomt lenger.
    Bare revurder planene, øk budsjettet og innse at dette vil ta tid og kast deg ut i det!

Det er ikke vanskelig å få til en høyttaler som spiller, heller ikke en høyttaler som fungerer greit. Problemet er at du ikke vil gi deg der. Du vil hele tiden være overbevist om at det kan bli enda bedre, og dermed fortsette å tweake filter, demping osv osv.

hvor vanskelig det blir, og hvor godt resultat du får innen rimelig tid avhenger mye av elementvalg. Velger du elementer som er enkle å ha med å gjøre, som overlapper hverandre godt i frekvensregisteret og ikke har for stygge oppbrytninger osv, og i tillegg kanskje kan spille sånn rimelig greit med 1. eller 2. ordens filter, så er muligheten for suksess mye større som nybegynner.

PS! Signaturen min sier det meste om min erfaring...........
    Jepp Norcad, alvoret i din læresetning har jeg tatt innover meg :-D Man skulle jo tro at et 2. veis var "walk in the park "
    Uansett : Takk for hjelpen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Det er ingenting i veien ved å starte med f.eks. 2. ordens filtere hvor du ser bort fra eventuelle impedanse-ujevnheter. Hekt på en L-pad på toppene, og du har nødvendig nivå-justering.

Stå over eksotiske deler til delefilterne.

Dersom du ved en senere anledning føler for det kan du begynne å prøve deg fram med "forbedringer". Du vil da (kanskje) høre hva hver enkelt endring innebærer.
    Takk igjen Yggdrasill, men er ikke 12 db filter litt "slapt" ved så lav deling ( 800 hz ) det er ved nedre anbefalte for denne driveren.
    Kan jo også være at jeg har fokusert på feil drivere ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har et aktivt filter liggende, dbx DriveRack 260 2 inn / 6 ut.. Du kan gjerne få låne det og bruke det til testing på høyttalerne dine.
    Dette setter jeg stor pris på BEF. Hvis behovet melder seg tar jeg kontakt ( kanskje med en sniktitt på kinoen i samme slengen )

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsmidt
    Jeg kan tilby tilsvarende fra Behringer hvis du er interessert. Gjør vel stort sett det samme som dbx boksen, men har 3 innganger så du kan kjøre 3x2 veis deling. Skal neppe brukes på en stund siden kinoen er under oppussing og jeg har ett par syke forsterkere. Har også noe måleutstyr som jeg egentlig ikke er spesiellt god til å bruke hvis det trengs.
    Hei fsmidt, lenge siden sist, går det tregt på Brårud ?
    Takker for tilbudet, har du måleutstyr som kan brukes er jo det kanon...
    Alt jeg kan låne er toppers

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Alt ordner seg for snille gutter (og gubber)
    Har du bestillt elementer i dag da eller? :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett rundt hjørnet, venter på svar fra The Us of A..
    Har et annet basselement i kikkerten, men er redd de blir noe over budsjett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du ikke gir opp! Hvilket basselement er det du vurderer?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siklet litt på AE TD 12s,samme som brukes i Pi 3 men har en mistanke om at de blir dyre å sende.
    Får heller ikke opp PDF fila på den, så har ikke fått sett nøye på det enda.. Ser ut til at den trenger en del større kasse en beymaen, så det er bare tanker....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Yggdrasill, men er ikke 12 db filter litt "slapt" ved så lav deling ( 800 hz ) det er ved nedre anbefalte for denne driveren.
    Kan jo også være at jeg har fokusert på feil drivere ?
    PA = Ja, privat = bør gå greit.

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •