2veis stativhøyttalere 6.5" eller 8"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2veis stativhøyttalere 6.5" eller 8"?

Heisann.

Driver å tenker på høyttalerbygg og er ute etter stativhøyttalere.

Det jeg lurer litt på er om jeg skal gå for 6.5", 7" eller 8" basselement?

Jeg ser for meg at 8" vil kanskje bli bedre da dette jo vil flytte mer luft enn 6.5", men er det så stor forskjell at det er verdt bryet og kosten?

Høyttalerne skal fungere mest til film, men ønsker også at de skal være bra på musikk uten sub!

Har sett litt på Idunn settet fra Seas og Mimir settet. Har også sett på SR71 fra ZaphAudio. Disse bruker jo 6.5".
    Og så har man jo også Odin MK3 fra Seas.

Planen er og lage komplett surrerundt sett etterhvert hvis jeg blir fornøyd med første par, så det må være mulighet til å lage en senter ut av samme konfig også..

Mange spørsmål som trenger svar og litt forvirret mann som trenger gode råd

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at du skal få utbytte av en 8" må du gjerne opp i kabinettstørrelse i forhold til en stativhøyttaler.
    Selv har jeg nettopp gjort ferdig noen stativhøyttalere som jeg synes låter utrolig mtp størrelse og pris;

Benyttet her en Vifa XT25 diskant og en Peerless Exclusive HDS 180 som er en litt forvokst 6 1/2". Kabinettet var kabinettet til noen gamle B&W 602 S2 som fikk ny frontplate og litt bitumen og litt snadder...

Spiller utrolig oppløst og fint i tilegg til at den sparker godt fra i bassen og går meget dypt. En sub er jo å foretrekke i tilegg (som på alle stativhøyttalere), men denne klarer seg godt uten og.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha brukt 8". Jeg har ikke bygget selv, men frontene mine har 4x6" og jeg vil ikke ha mindre. Må jo ha litt fylde i mellombassen/mellomtone også og ikke bare der sub'en jobber. Og en senter med 2x8" tror jeg hadde gjort seg. Det er alltid mye prat om at senterhøyttalere er for små.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man må vel også tenke på at det er en toveis-høyttaler han skal bygge derfor må diskanten kunne gå ganske dypt. Mulig det er jeg som er uviten, men er det så mange som har toveis-høyttalere ute på markedet med 8" utenom Klipsch som da bruker horndiskant som går ganske dypt? Det må jo være en grunn til det tenker nå jeg..
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er et godt element så er det ikke noe problem med 6,5"

Men for og få litt mere trykk så 8" om det lar seg gjøre i byggesettet :-)

PS... lett frem noen elementer og ønsker... det er mange på forumet som har bygget og også bygger høytalere proffesjonelt :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er så utbredt med store elementer i stativhøyttalere vet jeg ikke, men Dynaudio's DM-serie får du med både 8" og 10".

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen 8" som går fint i toveis ( Vifa P21 ) de krever dog litt stor kasse, ca 50 ltr -3 db v.27 hz ( trur eg ) brukte disse mot en vifa 25 AG diskant, deling v 2 Khz Spiller både pent og høyt når det trengs.
    Bruker samme diskant i bakhøytalerene med Vifa P 17 ( 6,5" )
    Finnes masse gode elementer som egner seg til toveis, det ligger en "haug" med oppskrifter på nett

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Har noen 8" som går fint i toveis ( Vifa P21 ) de krever dog litt stor kasse, ca 50 ltr -3 db v.27 hz ( trur eg ) brukte disse mot en vifa 25 AG diskant, deling v 2 Khz Spiller både pent og høyt når det trengs.
    Bruker samme diskant i bakhøytalerene med Vifa P 17 ( 6,5" )
    Finnes masse gode elementer som egner seg til toveis, det ligger en "haug" med oppskrifter på nett
    50 liter stativhøyttalere? Hjelpe meg, du har god plass skjønner jeg?

Slenger meg på her, og sier at 6.5" bør være nok for en stativhøyttaler ellers bør du ha rimelig store kabinetter og da er poenget litt borte.

Alternativet kan være å bygge en classic høyttaler , slik som de så ut på 70-80 tallet, eller å bygge seg et gulvstående design hvis det ikke er HELT utelukket. Da kan du la være å bruke hele kassevolumet (lage intern skillevegg), og oppnå mindre internt volum.

Troelsgravesen.dk , mye inspirasjon å hente her men merk at Troels ikke er glad i store 2-veis design da han mener at bassmellomtonen ikke har godt av å gjengi både bass og mellomtone.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fint å bruke 8"

Har du muligheten for å gi kabinettet litt dybde så rekker du langt med det.

Men 6.5" er evig nokk, er det jeg har i hjemmekinoen og de gir nokk trykk egentlig.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd

Jeg vil nok prøve å bygge de så små som mulig og gulvstående gidder jeg ikke da det er dette jeg har idag.

Rommet de skal i er bare på litt under 11m2 og kunne tenkt meg noe som ikke var så ruvende...

De gulvstående jeg har idag(4stk) har tilsammen 8stk 6.5" og senter har 2. Føler det blir litt "overkill" i det lille rommet. Men ønsker jo samtidig trøkk når jeg spiller musikk uten sub og da er jeg ikke sikker på om 2 stk 6.5" elementer er nok??

Kanskje bare jeg som føler det og at det vil være mer enn bra nok. Dumt rommet ikke er ferdig...

Men igjen så har jo Dynaudio Confidence C1 også 6.5" og den spiller jo helt sinnsykt bra(stram pris ikke tatt i betraktning)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •