Kasseforslag til JBL 2245H?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasseforslag til JBL 2245H?

Noen som har lyst til å hjelpe meg med kasseforslag til JBL`en?

Den skal stå i et rom på ca. 3,5x5,5 meter og brukes som hjemmekinosub. JBL selv foreslår kasse på 280 liter bassrefleks, men det er vel gjerne dimensjonert for LITT større rom enn hva kameraten min har til rådighet

Og det skal helst ikke være noe brumlende flagreboks...

Thiele/Small-parametre finnes HER

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg allverden software å flotte meg med, men hva med 100 liter tunet til 50Hz?

Men erlig talt, en 18" som går ned til 60Hz -3db og 50 hz -6db og 20 Hz -31db og Xmax på 5mm, hva skal man med det?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL selv har brukt dette elementet i en kasse på 225L tunet til 30Hz. De oppgir anbefalt volum til å være mellom 140 og 340L. Dette er jo et PA-element, så hvis du ønsker dyp bass blir kassen stor.

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke blir noen sinnsyk dypbass ut av dette er jeg fullt klar over. Derimot har elementet et sinnsykt grep om luften selv ved lave nivåer, i tillegg til at dynamikken er meget, meget god. Og jeg ofrer fint noe dypbass om bare resten er stram og deilig :wink:

[likerHIFI]: en xmax på 5mm spiller ikke så voldsomt mye rolle, ettersom man tross alt snakker om et membranareal på 1300 cm2 i bassrefleks. (en Seas L26RFX/P har tilsammenlikning 330 cm2, eller rett under 1/4 så mye..) Takk for forslaget uansett

Snickers-Is og Whoppass, dere har vel ganske peiling på kasseberegninger og denslags? *hint hint* :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bruker 6.ordens bassrefleks med eq på denne typen element. Du kan bruke formelen 4,1*qts*qts*vas, noe som skulle gi ca 95L. Kassen tunes til Fb=Fs=30Hz og du legger til 6dB eq på 1,07*Fb, altså 32Hz. Dette skal være den kassetypen som spiller høyest/dypest i forhold til størrelse.

Frode

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en slik følsomhet på elementet KAN noe brukes...

Ved å korigere det signal som sendes til den forsterker som driver elementet På vedlagte fil inn på blå marker og ut på rød marker. Det er kun tre komponenter som nesten får plass i en plugg.
    Elementet dempes med ca 10dB i det øvre området, dvs som om følsomheten hadde blitt 88dB/wm som lett matcher noenlunde på ett eksisterende anlegg. Om man bruker en lukket kasse er det litt enklere å få dette til å passe bedre med det viste tre komponenters korigering.

Simulert respons med 100L lukket og netterket tilkomplet kan man regne med en avrunding rundt 30Hz. 8) som summen av disse korigering og avrunding vil se veldig pent ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det helt store subbasselementet dette. Som midbass derimot er det helt brutalt. Spiller ekstremt rent og dynamisk.

Til LFE blir det nok lite moro med dette elementet. Skal du absolutt bruke dette elementet, så er fhls forslag gode.

Ellers så finnes det et annet alternativ som du kanskje kan vurdere. Nemlig å recone elementet. Det skal gå å recone 2240H til 2245H med repair-kit C8R2245H. Det koster rundt 1500-2000kr mener jeg å huske. Ikke billig, men da får du et helt usannsynlig gromt subbasselement.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet det gikk an å trykke NOE brukbart ut av dette, men..

Elementet er allerede reconet. Jeg fikk en 2240H og en 2245H av min tidligere arbeidsgiver, begge med bortråtnede/ødelagte oppheng.
    Jeg spurte fyren hos Lydrommet (Svenna?) om det gikk å recone den ene "feil", slik at begge elementene fikk samme parametre, men det gikk visst ikke.

Kanskje jeg burde forte meg å recone 2245`en som henger i garasjen da heller? :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg spurte fyren hos Lydrommet (Svenna?) om det gikk å recone den ene "feil", slik at begge elementene fikk samme parametre, men det gikk visst ikke.
    Da tok han nok feil. 2240H kan recones til 2245H. Det kan også gjøres motsatt, 2245H kan recones til 2240H.
    http://www.jblproservice.com/pdf/Goe...nto%20List.pdf

Med to stk 2245H har man like mye bass som det er i en kino av middels størrelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers trenger man jo ikke å recone elementet om det bare er opphenget som er ubrukelig. Det er jo nok å skaffe nytt oppheng, noe som burde være vesentlig billigere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, nå ble det altfor mye redigering for min del. Og plutselig svarte Whooppass :wink:

Lager et nytt innlegg jeg.. Fikk jaggu lyst til å sende inn begge elementene og få to 2245H tilbake :twisted: Da kan jeg jo beholde en selv, siden 2240`en egentlig er solgt til kameraten min..
    Tror jeg lar ham få 2245`en da, så han får seg noe skikkelig. Så får jeg heller rote meg til å få reconet 2240`en igjen..

Denne gangen får jeg ta turen inn selv. Sist gang sendte jeg dem med en kompis av min far som bodde i Oslo, og etter han hadde bært elementet inn i butikken var mobilen hans frittet helt ut av magneten :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topic er endret. Kasseforslag til 2245H, noen? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200-250 liter avstemt til ca 30hz skulle bli bra.
    For maksimal dypbass bør kassa være større, gjerne over 300 liter og avstemt til rundt 25hz. Men det er kanskje litt vel stort.

Husk å dele ut hørselvern til naboene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bukker og takker så meget

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et forslag: http://www.woodhorn.com/Home%20Theater/subwoofer.htm

Ellers kan du jo kjøre 6.orden/eq her også. Nettovolum 245L tunet til 20Hz og 6dB eq på 20Hz. Den skal være flat til 20Hz.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL solgte forresten restlageret av 2245H for et par år siden. De tok ca 900,- pr element inkludert frakt i USA. Jeg bestilte 4 men fikk beskjed om at dette bare gjaldt USA. Før jeg fikk svart at jeg selvsagt ville betale ekstra frakt, var lagert tomt. Jeg har vel ikke helt kommet over det ennå. :cry:

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har såklart min aller dypeste medfølelse... *grine i sympati* :wink:

900,- pr element? Takk, nå får ikke jeg heller sove i natt, hehehe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg snakket med Lydrommet.. 3140,- +mva for reconing, eller med andre ord 3925,-

Over 300 liter? Hm.. selv i et så "lite" rom altså? Nuvel.. hva ofrer man ikke for lyden :wink:

FHL: Kan man bruke LC Audios aktive filter med gainer til eq? Regner med vi antakeligvis bygger en ZAPpulse til å drive beistet, og da er det jo like greit å bestille filter også med det samme..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke filteret til LC Audio, men det kan sikkert brukes. EQ'en er bare et 2.ordens høypassfilter med Q=2 på ønsket frekvens(20 eller 30Hz i ditt tilfelle). Ellers vet jeg at dette fungerer med Embla sitt filter.

Frode

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er en aning nevenyttig kan du jo gjøre det selv.

sjekk http://www.simplyspeakers.com/

De har både skumgummi-kanter og fulle rekoningssett med rimelig gode service-beskrivelser.

Har handlet et sett "new-edge"-kit derfra til et par Altec 411, 15". Dette er kun skumgummien i kanten, kostet under $40 levert på døra. Funker upåklagelig.

Ellers har jeg laget et sett høyttalere med JBL 2215 i bunnen. Dette er kun 15", men kassen ble tunet til rett under 20Hz.

Tunet bassrefleksportens virkning lavere enn anbefalt for å få til dette. De blir stille på 17-18Hz. Umulig å få til å gå ut av sitt gode skinn.

Altec'ene er på tur inn i mye mindre kasser med en konstruksjon som en japaner har patentert. Han kaller det 3D spiral horn. Disse kassene har jeg fått hjelp av han til å tune til ca 25Hz. Håper å få det ferdig uti neste uke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •