DIY sub for utelukkende musikkbruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY sub for utelukkende musikkbruk

Hei!
    Ønsker å få litt mer output opp til 80hz, og høyttalerne vil ikke mer
    Tenkte da på en lukket sub-løsning basert på 10-12" element som skal brukes til moderat musikkbruk. Spiller sjelden over 90-95db, men som regel rundt 75-85db. Kravet til lydtrykk i hjemmekinoklasse er det ikke, men det bør likevel være noe..

Kriterier til subben er at den er lukket, spiller veldig godt til musikk, og helst beskjeden størrelse. Rommet er ca 25-30m2. Om den spiller ned i 25hz er det ok, men trenger ikke noe lavere enn det.
    Har ikke ekstra uttak på forforsterkeren for sub, så spørsmålet er om det er bedre å kjøre en splitter på ene utgangen, eller å bruke høypassmulighet på suben sin forsterker. Noen ideer om hva som er best?
    Bassresponsen på høyttalerne mine er veldig berg og dalbane, så kanskje løsningen er å rulle de av på 70-80hz. Da må jeg vel bruke høypass siden jeg ikke har noe annet delefilter?

Akkurat fått opp et Audiolense romkorreksjonsfilter som kan jevne ut litt av bassresponsen, så kan vel kjøre høyttalere og sub sammen og la høyttalerne rulle av normalt, men de spiller antakeligvis lavere enn en lukket sub uansett

Spørsmålet er da hvilken sub passer til meg? Tenkte maks pris er 5000 for element og forsterker med eventuelt internt tilbehør.
    Har sett på en Dynabel Arges til 4995,-

Tar gjerne mot tips her. Har hatt SVS PB10-NSD før, og den passet ikke der jeg bodde da. Så det er all erfaring jeg har med sub i mitt system.

Espen

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kanskje kikke i tråden til Norcad,han bygget et par lukkede med XXLS.
    Eller en SB 12 kloning....

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben

Om du vil prøve deg på XXLS 12" ALU så kan du få kjøpt 2x 12" og og 2 stk Keiga 5230 av meg. PM om du er interrisert! (selges kun samlet)

PS: alt er ubrukt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Bare en bitteliten rettelse; jeg har XLS (830500) og ikke XXLS :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en skal plukke ut noen gode elementer og forsterkermoduler som egner seg godt til musikk og lukkede kasser, hvilken vil dere trekke frem da?

Ser jo blant annet at Hypex modulene er over dobbelt så dyre som Keiga feks. Da med Hypex i norske priser og Keiga som kjøpes fra utlandet.

Leste i tråden din norcad, at Hypex kan ha en tendens til å lekke litt luft. Er det tilfelle ved Keiga?

Hed henholdsvis 10 og 12" elementer, hvor mange liter bør kassene være på? Jo mindre kasse, jo strammere bass så vidt jeg vet. Det er veldig viktig, men vil gjerne også ha bass i 25-30hz området i allefall.

Ser feks at Hypex moduler ikke har noen linje ut eller høypass utganger, bare innganger. Hvordan bruker man da en slik løsning sammen med en Pre som ikke har egen sub-utgang, men bare én utgang for effekforsterker? Og er det noen forskjell i lydkvalitet ved å bruke den ene eller andre lsningen?

Lurer på mye her nå men...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keiga har riktignok utganger, men de er uten delefilter, så du oppnår akkurat det samme med et y-ledd på RCA kabelen. Mao ingenting! :-)
    Har bare vært borti en sub forsterker med innebygget highpass filter, og det var med en fast (høy) delefrekvens som ikke hjelper stort.

Fordelen med Hypex sine plateforsterkere er at de har justerbar fase (trinnløs og ikke bare 0/180gr) noe jeg mener er et absolutt krav hvis man ikke benytter en surround receiver med (fase-)tidskorrigering.

Du kan kjøre høyttalerne dine fullfrekvent og benytte sub kun til "fill-in". Eller så må du inn med et aktivt delefilter av noe slag. Det kan jo enklest være en forforsterker med innebygget deling.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar norcad.
    Har vært inne på tanken med aktiv deling, men har foreløpig ikke penger til å begynne med det.
    Må nok ha en sub med deling på forsterker foreløpig ja. Har Audiolense romkorreksjon for 2.0, men kan oppgradere den om det vil hjelpe.

Så jeg må ha ett/to y-ledd og en plateforsterker med delefilter for å rulle av på 80hz, så blir det den billigste løsningen for nå?
    Sub bruker vel bare 1 kanal, hvorfor er det både left og right innganger? Er det for å kunne bruke forsterker i annet bruk også? Altså i stereo oppsett?

EDIT: Har ikke behov for at sub skal ta over hele bassområdet og at frontene ikke spiller fra 80hz og ned. Det er mer at jeg vil ha en sub i tillegg til høyttalerne.
    Det å justere fase trinnløs er nok et must siden jeg skal spille frontene som fullfrekvent og sub som et tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Takker for svar norcad.
    Har vært inne på tanken med aktiv deling, men har foreløpig ikke penger til å begynne med det.
    Må nok ha en sub med deling på forsterker foreløpig ja. Har Audiolense romkorreksjon for 2.0, men kan oppgradere den om det vil hjelpe.

Så jeg må ha ett/to y-ledd og en plateforsterker med delefilter for å rulle av på 80hz, så blir det den billigste løsningen for nå?
    Sub bruker vel bare 1 kanal, hvorfor er det både left og right innganger? Er det for å kunne bruke forsterker i annet bruk også? Altså i stereo oppsett?

EDIT: Har ikke behov for at sub skal ta over hele bassområdet og at frontene ikke spiller fra 80hz og ned. Det er mer at jeg vil ha en sub i tillegg til høyttalerne.
    Det å justere fase trinnløs er nok et must siden jeg skal spille frontene som fullfrekvent og sub som et tillegg.
    det er 2 innganger for at man skal kunne bruke en pre-amp f.ex, med h og v utganger hvis det ikke er stereo inngang på en sub skal man alltid ta ut signalet fra venstre kanal på pre-ampen. på mine xtz står det at hvis man bruker en y-split og bruker begge inngangene så får man en nivåheving på 3db. xtz har en subforsterker med 2 utganger, trinnløs fase/nivå og frekvens til 2000,- trur den til og med har utgang til satelitter( etter delefilter) da trenger du kun å bugge den subkassa du vil ha så er du ferdig.(xtzen blir da separat) håper du har fått noe svar evt flere muligheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geek
    det er 2 innganger for at man skal kunne bruke en pre-amp f.ex, med h og v utganger hvis det ikke er stereo inngang på en sub skal man alltid ta ut signalet fra venstre kanal på pre-ampen. på mine xtz står det at hvis man bruker en y-split og bruker begge inngangene så får man en nivåheving på 3db. xtz har en subforsterker med 2 utganger, trinnløs fase/nivå og frekvens til 2000,- trur den til og med har utgang til satelitter( etter delefilter) da trenger du kun å bugge den subkassa du vil ha så er du ferdig.(xtzen blir da separat) håper du har fått noe svar evt flere muligheter.
    Nå begynner det å ligne noe
    Har frem til bursdagen min i slutten av mai til å bestemme meg da det blir min presang fra samboer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over følgende element 830845 | Tymphany
    Fikk kjøpt det for 900,-, og da det er ubrukt, synes jeg det er et greit kjøp og som passer mitt bruk perfekt.
    Har lest litt på diverse Peerless-tråder her på forumet, og det er jo mye snakk om lukket, bassrefleks og slaver. Hva skal man velge osv.

Jeg kan ikke ha to subber, og ikke to element er i samme sub. Bassrefleks er ikke så god som lukket i ren musikkgjengivelse og slaver vet jeg lite om

norcad skriver i ene tråden sin at hans test av XLS element i lukket kasse hadde en tendens til å bunne når han kjørte bassboost på Hypex. Blir nok en DS4.0 på meg, og jeg vil ikke lage noe som bunner lett, tross at det bare skal spilles musikk.

Vil gjerne kunne spille ned i 25-30hz, så spørsmålet er om det lar seg gjøre i en lukket kasse, og uten å bruke for mye bassboost/EQ. Hvor mye har volum på kassen å si på dette området? Større kasser er jo potensielt en kilde for slappere og mindre stram bass, noe jeg ikke er særlig glad i.

Finnes det noen måte å sikre seg mest mulig et godt resultat, uten å måtte lage testkasser? Har ganske gode muligheter for plassering bak og mellom frontene og eventuellt på siden av venste front.

Om det finnes en slags gylden middelveg for å komme i mål så pek meg gjerne i den rettningen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan berolige deg med at XLS og XXLS ikke har "en tendens" til å bunne. Det skal høyere lydtrykk til enn du referer til, og det var kun på et par-tre sanger jeg klarte å fremprovosere dette.

Fordelen med 830500 var at du kunne oppnå lav-Q (slak avrulling nedover i frekvens) i en liten lukket kasse.

830845 er et annet element og vil kreve større kasse/mer demping og mer eq.
    I følge simuleringer er dette elementet lite egnet til bassrefleks, men mulig andre har erfaringer med dette elementet og kan guide deg bedre.

Det beste tipset mitt er vel dette:

830845 Application Notes | Tymphany

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre
    40x40x40 cm gir drøye 60 liter. Omtrent det som du linker til.
    50x50x50 cm gir 125 liter, og er innenfor det jeg har lov til å dra inn i stuen hehe.
    Det finnes mye kalkulatorer og hjelpemiddel en kan bruke for å regne ut hva som passer best, men har et inntrykk av at alt ikke er like bra eller det som passer for mitt formål. Noen tips?

Er på ferie nå, så får ikke satt meg ned til å lese meg opp på teamet, men samle en del linker og info her gir mg en kickstart når jeg kommer hjem

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex DS 4.0 virker jo å være et godt valg til min sub, men har funnet et par andre alternativer også.

Vil denne være grei? Mye muligheter på den, og trinnløs fasejustering. Hvordan er BASH i forhold til DS 4.0?
    O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier

Her er jo noen med enda mer justeringsmuligheter: Rythmik Audio • Subwoofer plate amplifiers

Har blant annet lest at BASH passer bra med elementer med høy impedanse. Elementet jeg skal hente i dag er jo 8ohm nominell, og faller vel inn i den kategorien?

Kvalitet i lyden er første pri.. Jeg vet ikke hvor mye en sub-amp påvirker lyden?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Rythmik 15" sub med 370W PEQ-forsterkeren, og kan bekrefte at den har mange justeringsmuligheter. Du kunne jo vurdere et kit fra Rythmik, jeg er hvertfall svært fornøyd med min sub, og man får jo kjøpt de samme komponentene til DIY. Har faktisk tenkt tanken selv, om å bygge en klone av den jeg allerede har.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless 830845 ligger ikke inne i Winisd.
    Har lagt inn data for det på en "custom" under Own drivers som dere ser på vedlegget, men det er noen felter jeg ikke greier å koble sammen med produktarket 830845 | Tymphany

Noen som kan hjelpe?

tols1, i utgangspunktet så høres 370w på en 15" lite ut for meg. Elementet mitt er 8ohm, så hva må jeg eventuelt opp på for at det ikke skal skorte på effekten?
    Alternativene jeg har så langt et Hypex DS4.0 og O Audio sine bashforsterkere, men der er det ventetid.
    Rythmic ser bra ut, men jeg kjøper heller en Hypex i Norge enn en av de største til Rythimic, da det blir samme pris eller billigere med Hypex.

Vedlegg 63869

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv WinISD Pro. Der følger det også med en manual som sier i hvilken rekkefølge ting skal inn etc etc etc.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1, i utgangspunktet så høres 370w på en 15" lite ut for meg. Elementet mitt er 8ohm, så hva må jeg eventuelt opp på for at det ikke skal skorte på effekten?
    Alternativene jeg har så langt et Hypex DS4.0 og O Audio sine bashforsterkere, men der er det ventetid.
    Rythmic ser bra ut, men jeg kjøper heller en Hypex i Norge enn en av de største til Rythimic, da det blir samme pris eller billigere med Hypex.
    Vel, det kommer jo an på hvilken type element man kobler til, effektivitet og membranvekt. Har man et element med høy vekt på de bevegelige delene trenger man også mer effekt for å kontrollere membranet. Elementene i Rythmik-subene er relativt lette og har derfor også bra kontroll oppover i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, det kommer jo an på hvilken type element man kobler til, effektivitet og membranvekt. Har man et element med høy vekt på de bevegelige delene trenger man også mer effekt for å kontrollere membranet. Elementene i Rythmik-subene er relativt lette og har derfor også bra kontroll oppover i frekvens.
    Det er jo klart. Spørsmålet mitt er jo egentlig ikke hva Rythmik-elementer kan drives med, men mitt element.
    Har regnet med 200w minimum i 8ohm, men om det er for lite så er det greit å vite om det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om trenger jeg ikke bruke noen programmer..
    Application Note for elementet sier det bør være en lukket kasse på 62 liter.
    40x40x40 gir 64 liter, og om jeg legger noen avstivere inni så bør vel det gå opp i opp?
    Kommer til å lage kassen drøye 50cm dyp for å ha eget avlukket rom for forsterker hvis det er behov for det.
    Har veldig lyst å lage i 21-22 mm kryssfiner. Husker ikke helt dimensjonen der?
    Går det greit om man har en god avstiver inni og med dobbel frontplate?
    Bruker man kryssfiner ønsker man kanskje ikke skruer heller.

Ønsker best mulig resultat, så om det må bli MDF med masse skruer i, så blir det det.
    norcad har vel et prosjekt med vanlig sponplate?
    Troels Gravesen sverger til kryssfiner også, så ikke vet jeg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo klart. Spørsmålet mitt er jo egentlig ikke hva Rythmik-elementer kan drives med, men mitt element.
    Har regnet med 200w minimum i 8ohm, men om det er for lite så er det greit å vite om det
    Ok, skjønner Jeg har som nevnt en Rythmik sub som jeg importerte nå på nyåret og synes den spiller svært fra, og har planer om å bygge en klone, dvs. både forsterker og element fra Rythmik.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •