DIY sub for utelukkende musikkbruk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Har veldig lyst å lage i 21-22 mm kryssfiner.
    Har du lyst, har du lov. Selv skal jeg i gang med 4 stk sub'er med Peerless XLS 12 (samme som norcad), men jeg kommer til å benytte 19mm MDF. Jeg bruker aldri skruer, men kun polyretan lim. Holder i massevis. Kryssfinèr er pent dersom du skal ha en lakk som viser igjen trestrukturen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Når jeg tenker meg om trenger jeg ikke bruke noen programmer..
    Application Note for elementet sier det bør være en lukket kasse på 62 liter.
    40x40x40 gir 64 liter, og om jeg legger noen avstivere inni så bør vel det gå opp i opp?
    Kommer til å lage kassen drøye 50cm dyp for å ha eget avlukket rom for forsterker hvis det er behov for det.
    Har veldig lyst å lage i 21-22 mm kryssfiner. Husker ikke helt dimensjonen der?
    Går det greit om man har en god avstiver inni og med dobbel frontplate?
    Bruker man kryssfiner ønsker man kanskje ikke skruer heller.

Ønsker best mulig resultat, så om det må bli MDF med masse skruer i, så blir det det.
    norcad har vel et prosjekt med vanlig sponplate?
    Troels Gravesen sverger til kryssfiner også, så ikke vet jeg
    Skruer er aldri nødvendig, men kan forenkle monteringen, mot at man får mer jobb med finishen.
    Om du bruker MDF, spon eller kryssfiner til en subkasse spiller nesten ingen rolle. Bare materialtykkelsen er tilstrekkelig og avstivere er satt inn vil plateresonansene i kassen ligge langt over frekvensområdet suben skal benyttes i.
    Når det er snakk om en mer standard basshøyttaler i et f.eks 3-veis system blir saken noe annet. Jo høyere delefrekvens og slakere filter man bruker, jo større er muligheten for å rote til mellomtonen med resonanser fra basskassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den beste rekkefølgen å lime sammen platene på og hvordan limer man dem for å få best mulig konstruksjon?

Planen var å bruke kryssfiner, og utnytte en del av det fine utseende det gir. Altså tverrsnittet på platene vile jeg helst hatt i spesielle posisjoner om det ikke svekker konstruksjonen.

Tenkte slik at topp og bunnplate er limt inn på begge sider, slik at tversnitet på sideplatene peker opp, og at front og bakplate da limes på til slutt.
    På denne måten vil tverrsnitet på platene være synlig rundt hele toppen av konstruksjonen.

Blir avstivere og et lukket kammer for forsterker bak der i tillegg da.

Er åpen for andre fremgangsmåter om det finnes noen bedre. Har ikke peiling på å tegne dette på data, så håper dere forstår.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •