Oppgradering av elementer i DIY prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av elementer i DIY prosjekt

Jeg kjøpte et par hjemmelagde høyttalere i går. De er pene å se på, men desverre låter de ikke særlig bra. Jeg betalte 2600,- for dem så jeg forventet heller ikke den beste lyden.
    Etter en time med lytting, bestemte jeg meg for å oppgradere alle elementene, og det hadde vært kjekt med tips og forslag fra dere

Her er det jeg veit om høyttalerne:
    3-veis med 2 Vifa 8" basser, Peerless 4" mellomtone og en ukjent Peerless diskant.
    Bassene sitter i hvert sitt bassrefleks kammer, på ca 45 liter og 34 liter.
    Mellomtonen har også eget kammer på 3.4 liter.

Elementene:
    Vifa C20WN-05 8" bass, 8ohm
    Peerless MF114 4" mellomtone, 8ohm
    En peerless diskant som jeg ikke kan finne noe info om, det står ingenting bakpå den.
    Hvordan kan jeg finne ut av hvilke egenskaper delefilteret har? Det bør vel også kanskje byttes ut...?

Som dere ser på bildene, bør også de fleste kablene byttes ut, de han som har bygget dem har brukt vanlige nettkabler.

Har dere forslag på nye elementer?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygget noe tilsvarende for noen år siden, men med Vifa 8", 3" og 1" dome. Spiller som bare juling, i alle fall i forhold til forutsetningene. Har ikke hørt at Peerless skal være ille, så jeg tror i grunnen ikke at å skifte drivere er start-punktet ditt.

Før du gjør noe som helst må du finne ut hva som skjer....

Du må rigge deg opp med utstyr for både akustiske og elektroniske målinger.

Du trenger i alle fall PC og måle-mikrofon for de akustiske målingene. Dette gir deg et bilde på hva du har. Når du skal begynne å gjøre noe med det ønsker du å vite hva som skjer, og da må du også ha en jigg for å koble målepunkt til lydkortet.

Du kan få gjort det aller meste med speaker workshop, mener Norcad har skrevet om dette. HOLMImpulse er veldig lettvint å ta i bruk for akustiske målinger.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er litt dårlig med slikt måleutsyr hos meg og jeg har ikke råd til å kjøpe slik nå, jeg renger med at hvis man skal få brukbare målinger så må man ut med noen tusen til mikrofon og lydkort.
    Men det jeg hører da, er at vokalen, samt noen instrumenter i mellomtonen kan forsvinne litt og bli utydelige. Og så er det for mye bass! Diskanten er det minste problemet og den er vel også det letteste å fikse

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke det du allerede har av lydkort. Det hjelper deg overraskende langt. Måle mik - Behringer ECM8000 er overkommelig, men den trenger phantom power.

En målemikrofon hjelper deg veldig utenfor taleområdet, men for analyse på delefrekvensene dine vil du komme langt med en mikrofon for tale.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •