Strømrensing - Skjerming - EMI - Transient?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømrensing - Skjerming - EMI - Transient?

Hei!

I min Quest for the holy sound.., er det strøm og "signalvern" som står på tapetet.
    Skal bytte til noen skjermede kabler bare for å være på sikkre siden i henhold til overdimensjonerte magnetfelt i og rundt stereo-racket.

I tilegg, finnes det jo alt mulig av "supre" produkter... F.eks galvanisk skille (f.eks 1000VA) tror jeg har en positiv effekt, men blir litt i det mest ekstreme laget foreløpig. Kanskje senere.

Det som ser "enklest" (les:billigst) ut foreløpig, er å erstatte de vanlige strøminntakene i komponentene mine (f.eks min superbillige blue-ray spiller) med et jordet inntak med EMI filter. Er det noen som har erfaring med det?

Jeg har lest noe om bevaring av transienter etc etc.... ehh....... noen som har noen utdypende kommentarer om strøm i et anlegg?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle gi deg et råd her så ville det være å bruke pengene på noe mer fornuftig. Men det er bare mitt syn da. Du kan jo skjerme ledningene til komponentene dine, og ta med ledningen i veggen din samtidig, og så ledningen inn til huset ditt :-D

Tror det beste argumentet for å glemme hele greia er at det første som skjer med vekselstrømmen når den kommer inn komponentene dine er at den blir omgjort til likestrøm.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Hvis jeg skulle gi deg et råd her så ville det være å bruke pengene på noe mer fornuftig. Men det er bare mitt syn da. Du kan jo skjerme ledningene til komponentene dine, og ta med ledningen i veggen din samtidig, og så ledningen inn til huset ditt :-D

Tror det beste argumentet for å glemme hele greia er at det første som skjer med vekselstrømmen når den kommer inn komponentene dine er at den blir omgjort til likestrøm.
    +1

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skille 230volt og signal er vell det første du bør tenke på, og plugg gjerne 230V gjennom overspenningsvern. Skilletrafo kan fjerne svak støy som kan oppstår ved potensialforskjell. Mer enn dette blir fort overkill. Alt utstyr har filter på likespenningsdelen for å glatte ut spenningen etter omforming. kor bra dette filteret er kommer jo litt ann på byggekvalitet

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Espen-hj; ja, jeg prøver å skille 230V og signal mest mulig nå.

Jeg kommer til å bytte ut med skjermede kabler pga 3 ting;
    1. Alle monner drar; en skjerm vil skjerme.... ;-)
    2. Det ser jo litt fancy schmancy ut.
    3. DIY er jo gøy for f***.

..., men dette med EMI filter er jeg litt nyskjerrig på. Det brukes jo i annet følsomt utstyr som også har trafo, likeretter og kondensatorer....... så noe fornuftig å det jo nødvendigvis bidra med?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Jeg kommer til å bytte ut med skjermede kabler pga 3 ting;

3. DIY er jo gøy for f***.
    Vel, dette er jo et argument man ikke kan diskutere For all del, mente ikke å være negativ, men når det selges magiske strømkabler til 1000-vis av kroner, da blir jeg litt oppgitt.

Og skjerming eller mest mulig skille mellom strøm og signalkabler kan jeg gjerne tro har noe for seg. Ser ut som om EMI filteret rett og slett er et lavpass filter som tar ut frekvenser over de 50HZene som kommer ut av veggen din.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette er jo et argument man ikke kan diskutere For all del, mente ikke å være negativ, men når det selges magiske strømkabler til 1000-vis av kroner, da blir jeg litt oppgitt.
    Tok det ikke negativt heller..., måtte bare slå fast at det er morro.
    ..., og ja, jeg og blir litt oppgitt av magiske strømkabler..., og for å slå det fast; jeg bytter ikke kabler fordi jeg tror på nissen, men jeg har en tro om at jo færre ting som kan påvirke signal/signalbehandling, jo bedre. Derfor vil jeg ha skjermede kabler..., men jeg synes det jeg har funnet av ferdige kabler er alt for dyrt. Supra sine 1m for 650kr? ... wow. LITT i dyreste laget. Derfor lager jeg selv noen rimeligere. Dersom det gir meg 0,5% løft i lyden, er det verd det.

Og skjerming eller mest mulig skille mellom strøm og signalkabler kan jeg gjerne tro har noe for seg. Ser ut som om EMI filteret rett og slett er et lavpass filter som tar ut frekvenser over de 50HZene som kommer ut av veggen din.
    ... så det kan være fornuftig å legge inn et filter da.... jeg får se litt rundt om jeg finner andre som har gjort lignende eller har betraktninger rundt det.

Tilbake til rationale til hvorfor jeg vil ha skjerming; Alle monner drar... Man kommer langt med gode komponenter..., man kommer lengre med gode komponenter + målebånd og db-måler (kalibrering) ..., enda lengre med kabler som er noenlunde ok, enda lengre dersom en rydder i kablene og ikke lar det ligge som en spaghetti... og igjen enda lenger dersom en gjør tiltak i rommet.....
    .... så da vil jeg gjøre det jeg kan.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •