Euphoria II endelig i gang med nytt prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Euphoria II endelig i gang med nytt prosjekt

Da er jeg endelig i gang med Euphoria II som jeg har valgt å kalle dette high end høyttaler prosjektet.. Bygde noe lignende for en del år tilbake, men ikke med slike elementer jeg har fått tak i nå
    Høyttalerne bygges i MDF, karbon og eik.. legger ved et bilde her, men flere bilder på min hjemmeside. ( okasin.net )
    Grunnkassene er bygget, så i morgen skal jeg frese fort overskytende lim og ujevne kanter.
    Så er det å støpe i karbon.. (om jeg får skaffet det billig), hmm er det noen som vet hvor jeg får tak i det billig? Biltema hadde det, men er utsolgt (iallefall der jeg bor).

Elementene består blandt annet av seas og AudioTechhnology (7" basselement

Disse elementene kommer opprinnelig fra Verity Lohengrin som koster rundt 600 000,-

PS: bildene er ikke så bra her hmm.. og en annen ting er limet jeg har brukt.. polyurethan lim, som skummer aldeles for mye he he.. men sterkt som juling.. men blir mye gris.. så som en kan se på det ene bilde, så ser det ikke lovende ut.. men det blir bra til slutt

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke siden din før nå. Dette blir spennende!
    Når det gjelder bunnkassene, blir eikeplatene i fra toppkassene videreført nedover, eller blir kassene bredere?
    når det gjelder karbon, må du ta mange bilder av prosessen slik at vi andre kan lære noe :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm når det gjelder bunnkassa (som kommer litt senere), så har jo noen ider i hode, men slankt blir det iallefall og side montert 12".. Eike platene vil følge videre nedover.. men en spesiell avrunding mot basselementet.. skal lage noen tegninger som jeg kan poste opp her..

Men du pseudomono er jo svært dyktig på design så forslag mottaes med takk..

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt, her må det følges med
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de siste bildene av prosjektet, dette lover bra!

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk..

ja det blir liksom bare en times tid med jobb på disse høyttalerene hver dag.. får liksom ikke tid til så mye mer.. ungen krever sitt, ja og ikke minst kjærringa.. he he..
    men i dag har jeg fått skåret til sideplatene og trimmet de litt med fresen.. så i morgen skal jeg få laget frontbaffelen i eik.. så er det på tide å få tak i karbon (om det er det jeg kommer til å gå for da? )

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karbon er liksom litt... oppbrukt. Ikke vil det vel ha noen funksjon heller (ut over det estetiske, som riktignok er en funksjon i seg selv)?

Texalium?

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har et poeng der, som jeg også har vurdert..
    Men har tenkt mye på bare å lakkere dem også i sort "piano" lakk.. og polere dem opp så de blir virkelig blanke og fine slik jeg så en mini guide på her på forumet..
    Men vet du hvor i norge man får kjøpt Texalium ??

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm kan jeg gjøre dette tro..

Fant frem glassfiber i dag og lakket et tynt strøk med sort lakk på duken..
    og det ble ganske likt karbon.. men jeg vet ikke hvordan dette blir før jeg fører på epoxy.. (noen som har prøvet dette?)...
    Om det virker, så kan jeg jo velge en helt annen farge enn sort tenker jeg..
    Texalium som epifant foreslo, vet jeg ikke hvor jeg skal få tak i ennå..

Legger ved et bilde av "fake karbon"..
    Skal prøve med epoxy på denne lille strimmelen av glassfiber i morgen, så får vi se hvordan det tar seg ut..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Bis her om dagen, de driver med teknisk isolering. Der så jeg at de har en duk, med nesten samme vev struktur som karbon. Duken var veldig fleksibel i sølv/grå farge, og kunne klippes enkelt med saks.(Kan godt hende at duken var brann hemmende i tillegg). I tillegg til dette, arbeider de med syrefaste og vanelige metall plater (tom. preparerte plater med hull. Tykkelse: 0,3-1,0 mm). Fikk som vanelig mange ideer i hue :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi har Bis her hos oss på jobben av og til, og de bruker disse brannhemmende dukene når det blir utført sveise og slipe oppdrag, har vært inne på tanken selv. Kanskje jeg skal ta med meg noe hjem fra jobb, bare for å teste hvordan den er sammen med epoxy.. vell vi får se..

Men den duken du har sett, den er vell ganske fin masket ikke sant?.. så det er ikke sikkert en får så fin overflate (struktur) da.. (?)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! ting begynner å komme på plass!.Dette blir bra :-)
    Er veldig spent på hvordan poliester / duk blir seende ut:-)
    Har ikke frest ut mine terminaler enda, vurdere å sette de i bunnen, da jeg har tengt å lage egne stativer som skal skjule høyttaler kabelen.Men det er lenge til jeg er der :-) har ikke gjort så veldig mye idag,men det går fremmover.

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja.. ja da er iallefall utfresing av terminaler ferdig.. hmm ikke mye jeg får gjort om dagen.. men 15 - 20 minutter om dagen, så går det iallefall litt fremover..

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    tja.. ja da er iallefall utfresing av terminaler ferdig.. hmm ikke mye jeg får gjort om dagen.. men 15 - 20 minutter om dagen, så går det iallefall litt fremover..
    PS: det er ikke polyester som vil bli brukt, men epoxy

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv gjerne litt "ekstra" om epoxy etc etc.... da jeg holder på med noe "lignende" og har 0 peiling...

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fått gjort litt i dag også..

Nå begynner det å hjelpe seg, i dag har jeg fått frest ut spor til mellomtone og diskant.. har i tillegg felt inn neodym magneter som med tiden skal holde stoff-ramma. Disse blir skjult under glassfiber evt karbon..
    Men nå må jeg på jobb.. pliktene kaller..

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye planer..

Det har dessverre gått alt for lang tid siden sist jeg har hatt tid til dette prosjektet.. og det er mange grunner til det.. Det ene er at vi har flyttet og det har vært en del andre prosjekter i den forbindelse.. Feks nytt filmrom, oppussing av soverom til barna og oss selv..

Men nå som filmrommet begynner å ta form, så tenkte jeg å bruke det som snekkerverksted en liten stund før jeg begynner på sluttspurten av rommet..

Men da jeg dro frem kassene jeg har begynt på, så likte jeg overhode ikke det jeg hadde gjort.. designmessig så faller de helt utenfor hva som er bra i mine øyne.. så jeg begynte å tenke nytt..

Så jeg har kommet frem til dette.. Disse er designet i Google Scetch up

Plumbo (katten) gikk over tegningen før jeg gikk til verks.. Han gikk uten å si et ord.. vet ikke om det var et godt eller dårlig tegn..

Har begynt å skjære ut noen deler..

Her er fronten montert på bunnplate.. Husk at dette blir på en måte bare en ramme for resten av høyttalerne..

Her er topp, bunn, front og bakplate montert..

Men selv om det ser ut som jeg er i go gang, så blir det kanskje noen endringer underveis.. he he liker å improvisere underveis..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært å kikka på tråden min nå? hehe

Blir spennende å se hvordan du gjør det nå! Kanskje du har noen ideer jeg ikke hadde..!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    Vært å kikka på tråden min nå? hehe

Blir spennende å se hvordan du gjør det nå! Kanskje du har noen ideer jeg ikke hadde..!
    Hei.. eh Nei, jeg hadde faktisk ikke sett prosjektet ditt før du sendte meg linken, og her var det jo masse spennende lesning ..og mange tilfeldige likheter

Jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke på sidene, hadde først tenkt slisset mdf, men har noen andre ide`r også... dvs jeg lurer på om jeg skal støpe dem.. men jeg får ikke bestemt meg.. Som du har sikkert sett på langhelg.net sin hjemmeside, så har han brukt slisset mdf på noen små monitorer.. og det ble jo veldig bra.. Helges hjemmeside

Disse jeg bygger nå er vrir seg liksom i formen, dvs bak så koner de oppover, mens i front er det motsatt Dessuten tilter fronten 4 grader bakover.. mens bakplata er vinkel rett (forhåpentligvis he he)

Virkelig imponert over finish du har lagt i dine høyttalere og det at du har brukt fineer så ut til å være både smart og flott.. hmm kanskje jeg prøver meg på det samme he he,, neida.. hadde tenkt å lakke mine sorte og la det være eik e.l. i front og på topp..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Hei.. eh Nei, jeg hadde faktisk ikke sett prosjektet ditt før du sendte meg linken, og her var det jo masse spennende lesning ..og mange tilfeldige likheter

Jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke på sidene, hadde først tenkt slisset mdf, men har noen andre ide`r også... dvs jeg lurer på om jeg skal støpe dem.. men jeg får ikke bestemt meg.. Som du har sikkert sett på langhelg.net sin hjemmeside, så har han brukt slisset mdf på noen små monitorer.. og det ble jo veldig bra.. Helges hjemmeside

Disse jeg bygger nå er vrir seg liksom i formen, dvs bak så koner de oppover, mens i front er det motsatt Dessuten tilter fronten 4 grader bakover.. mens bakplata er vinkel rett (forhåpentligvis he he)

Virkelig imponert over finish du har lagt i dine høyttalere og det at du har brukt fineer så ut til å være både smart og flott.. hmm kanskje jeg prøver meg på det samme he he,, neida.. hadde tenkt å lakke mine sorte og la det være eik e.l. i front og på topp..
    Med tanke på formen på kassa di så tror jeg det enkleste blir å bruke 3mm kryssfiner slik som jeg gjorde! Da er det ikke noe problem å ha ulik bue oppover /konisk slik du beskriver! Kryssfinern er så myk at du kan sikkert lage ei rund kasse med 50 cm diameter! Billig er den å! betalte like over 100lappen for ei plate på 150x150.. bakdelen er at det går med utrolige mengder med lim! brukte selv ca 5 liter på kassene mine! brukte vanlig hvit trelim mellom kryssfinern.. 18mm kryssfiner er i tilleg utrolig stivt! :-D
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •