Bygge link til Seas Mini monitor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge link til Seas Mini monitor

Oppdatert 21.05.10

13.03.10

Da har jeg fått en start på mini monitoren som skal brukes sammens med MA'en. Monitoren er i utgangspunktet laget etter en oppskrift i fra SEAS 5INCH basert på CA 15RLY og 22 TAF/G.

Kjøpte en føringsskinne til sirkelsaga på Clas Ohlson Har lenge tenkt på å kjøpe dette, men har ikke blitt prioritert før nå.

Som dere ser, blir kassene smalere i bakkant, grunnen til dette vil dere se etter hvert. (det er MYE arbeid som gjenstår)

Her har jeg begynt å sette sammen kassene.Kunne brukt lamelle maskin, men til disse små kassene valgte jeg å skru det sammen med skruer.

Her er grunn kassa ferdig pusset, og bassrefleks porten er saget ut.

Det var det jeg fikk gjort i dag :-)

13.03.10

Helges hjemmeside

14.03.10

Begynte med å nedfelle høyttalerene i baffelen. Har gjort det som en vane, å frese ferdig baffelen før jeg fester den fast til kassa. (lettere å bytte ut en baffel en en hel kasse ved frese feil)

Har bevisst øket diameteren i nedfresningen med 0,5 mm, da chassis toleransen kan variere noen tiendeler, og at eikeplata kan endre seg noe.

Som dere ser på fresefoten, har jeg borret hull i foten til forskjellige høyttalerstørrelser.

Har her satt stifter på innsiden for å låse frontplaten slik at den ikke glir i limet når jeg skal sette på tvingene.

Da er det bare å vente, I mellomtiden skal jeg da begynne med å lage en kopierings jigg.

Formålet med jiggen er å lage buede tre staver med kun 2 arbeids opperasjoner, for å være effektiv.

Eike plata (som er sentrert mellom to planker) blir skyvet ut til buen i fremmkanten, hvor kopierings fresen freser en bue i eikeplata. fresen har et kulelager som ligger ann på den nedre mdf plata).

Så blir plata skyvet tilbake til en oppmålt possisjon, for deretter å bli sagd av via styringsskinnen og sirkelsaga.

Bruker i overkant ca: 1 minutt på å lage en stav med dette systemet. Noe mere hvis det er feil i treverket som gjør at jeg må frese flere ganger :-)

Det ferdige resultatet blir dette. Kommer til å fase kantene i buen i 45 grader, og legge en sort fuge mellom hver stav. Noen som nevnte Sonus faber? er klar over det, men det er vanskelig å lage noe som er helt annerledes en noe annet. ( har faktisk noen design som ikke har vært lagd tidligere, men det kommer senere)

Trenger nå bare å lage 70-80 stykker.......

Var vel ikke vanskelig å gjette, hva jeg skulle bruke disse til :-)

Skal etter hvert få lagd alle stavene, men rekker ikke mere i dag.

15.03.10

Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre noe mere, en å lage noen hjørne løsninger. Men siden jeg måtte vente på at limet tørket, kunne jeg like godt fortsette på kassa.Tokk kopierings fresen og freste ut hullene til elementene.

Tillpasset refleks rørene slik at de passet akkurat.

Tillpasset bakplata, og borret ut et hull i senter med refleksporten. Kan nå lime fast bakplate og bruke kopierings fresen i hullet på bakplata, og bare jobbe meg utover til fresen når refleksporten.

Skulle nå ha hatt bilder av hjørne løsningen, men da jeg skulle ta bilde var batteriet tomt....

Påen igjen!

Her har jeg valgt å ikke fremheve den vertikale skjøten.

Pga. den lille avrundingen som er blitt gjort i tillegg, forsvinner det sorte sporet før den når helt frem tl fronten.

Bilde uta av fokus...... men her har jeg fremhevet den vertikale skjøten.

Den enkleste løsnngen ville vært å gå for det siste forslaget, da det er veldig lett for at en skjøt ikke blir helt tett. Det man ikke kan skjule må man fremmheve. (Ref: selvbyggerbibelen for dummy'es)
    Har ikke testet med 45 graders fres på stavene enda, men må vurdere det, da en har bedere kontroll med et fresejern som har kulelager i enden av fresen. Siden det er mange staver å frese ut, vurderer jeg å lage en oppspennings jigg for å låse stavene, og sammtidig kunne ha et stabilt frese anlegg.(måten jiggen skal være, ligger klart oppe i hue) :-)

Det var det jeg rakk i dag.

19.03.10

Hadde to valg i dag. Fortsette på høyttaleren, eller få satt opp det nye HD Ultra V2 lerretet.
    Resultatet ser du her......Helges hjemmeside

20.03.10

Startet dagen med å frese ut refleks portene.

Pusset ned kassene slik at de er ferdig for montering av spiler.

For å kunne fase kanten, må jeg lage en jigg, som gjør at frese opperasjonen går trygt og raskt. Har laget et annhold som er formet som staven.Du ser staven øverst.Det som er viktig, er at en lager annholdet og frese annhold i samme materiale som staven.Dette gjør at tykkelsen på staven og annholda er like, slik at fresen ikke lugger når man freser i buen.

Lagde låsen etter eksenterlås prinsippet. Feste til den runde skiven er ute av senter, slik at når man vrir skiven vil skiven presse mot annholdet som igjen låser spilen. Enkelt og greit :-)

Har her frest motholdet, slik at fresen kommer langt nok ned.

Da er det bare å frese. Nå har man et godt anlegg til fresen, og spilen er låst.

Tiden det tar å frese begge sider av staven med oppspenning er, ca: 25 sekunder

Har frest noen staver til, er så langt fornøyd med resultatet. En får en jevn og fin overflate på denne måten.

Når jeg ser resultatet, ble jeg litt usikker om jeg kommer til å legge sort fuge i mellom. Tiden vil vise.

Det var dagens lille økt. Kommer sterkere tilbake :-)

01.05.10

Har fått en ny start på prosjektet etter ferien.

Lagde resten av stavene i ettermiddag. Trengte 56 stk, men lagde ca 80 stk.

Sorterte stavene til 4 høyttaler sider.
    Stavene øverst i bilde er ekstra staver som jeg lagde for å bytte ut staver som ikke gikk i gjennom "kontrollen". (lagde ca 15-20 staver ekstra)

Festet stavene med tesa tape, for å pusse stavene sammlet.

Endelig ferdig med det grøvste arbeidet skal fase alle stavene 45 grader, og lime hver vegg for seg.

Rekker ikke mere i helgen, da jeg er opptatt, men regner med at høyttaleren blr ferdig i løpet av neste helg. : )

04.05.10

Startet i kveld med å fase kantene på stavene i 45 grader.

Testet ut hvordan stavene kommer ut i høyden på høyttaleren. Ser greit ut.

Begynt å lime stavene i sammen. Har lakt papir under stavene, slik at overskytende lim ikke setter stavene fast i plata under.

Satt på noen ekstra tvinger slik at stavene ikke reiser seg under press.

Her ser du det ferdige resultatet av en vegg. Staver uten 45 grader fas ligger på venstre side. Syntes at staver med fas gir litt mere liv i veggen.

Dette var dagens lille økt........

05.05.10

Har gjort ferdig alle sidene, kommer til å begynne med monteringa i løpet av fredagen.

06.05.10

Startet kvelden med å frese hull til terminalene.

Første side satt på.....

andre......

tredje side på plass. Gikk tom for tvinger, må ta resten i morgen. : )

07.05.10

Startet med å pusse hjørnene på kassene. Fortsatte med å frese topp-plata til høyttalerene. Pga. kvist i platene har jeg hittill kassert 3 plater.

Her begynner man å se resultatet av arbeidet som er lakt ned.

Overgangen i fra side til front/bak plate ser tette og fine ut. Dette var det jeg håpet på skulle bli bra

Nærbilde av skjøt.

08.05.10

Startet dagen med å lage en mal for plassering av innslagsmuttere.

Innslags mutterene kommer på innsiden av bunnplata, og er felt ned for å komme jevnt med plata. Innslags mutterene kan brukes som feste til spikes (3 stk.), eller brukes til å feste høyttaleren til høyttaler stativet (4.stk.).

Her ser man bunnplaten sett i fra utsiden.

Da er det bare å tvinge topp og bunn plate fast.

Første lag med olje.

Høyttalerene ser bedre ut i virkligheten en på bilde, da blitzen gjør den rar

Er ikke sikker på om jeg skal fuge stavene eller ikke......

Høyttaleren ferdig!

Fortsatt ikke bestemt meg anngående fuging av staver......

11.05.10

Har nata noen frese spor som jeg lagde i noen eikeplater som ble til overs. Brukte Tec7, da jeg fikk høre at Tec7 trekker seg mindre sammen, og lukter ikke.

Ville ikke nate rett på høyttaleren siden jeg ikke vet hvordan det vil bli med hendsyn til at jeg hadde oljet høyttaleren. Har derfor lagd en plate med og uten olje for å se eventuell av smitting på treverk. Har bevisst "klinet" til sporet for å se hvordan det blir etter pussing. Pusser platene i morgen kveld

Har her kun fjernet overskytende fugemasse med vindusskrape. Dette fungerte meget bra!

Minimalt med av smitting i treverket , hvor jeg ikke har griset til fugene

12.05.10

Har her pusset med 240 papir, og oljet en gang. Med dette resultatet regner jeg med å nate høyttaler kassene

Har nata begge kassene i kveld, var en slitsom jobb da den elendige fugepistolen sviktet meg. Fikk et skevt press i tuben i fra begyndelsen pga. dårlig konstruert pistol, noe som gjorde at jeg måtte bruke masse krefter hele tiden for å få massen ut av tuben. (skjønner godt at de som nater større flater bruker elektrisk fugepistol) Hadde jeg forutsett dette ville jeg kjøpt flere tuber/pistoler.

13.05.10

Fjernet overskytende fugemasse med vindusskrape. Da gjenstår det "kun" å pusse kassene til en er fornøyd, og olje flere ganger

Kan ellers nevne at jeg klarte meg med 1 patron Tec7 til begge høyttalerene.

Fant også ut at man må kutte fugene med en jevn rask bevegelse, da fugene blir ujevne ellers

Kommer tilbake med bilder av sluttresultatet og oppsummering av prosjektet i løpet av helgen

16.05.10

Pusset ned høyttaleren etter natingen, har igjen å olje flere ganger.

Overgangen til frontplata ser greit ut. Fugene på bilde ser gråe ut, men er helt svarte i virkligheten.

Overgangen til bakplata ser også greit ut. Ser at jeg har glemt å olje bakplata før jeg tok bilde.

Skal male refleksrøret med matt sort acrylmaling senere.

[IMG][IMG][/IMG][/IMG]

Høyttalerene satt opp hvor de spiller aller best.

I sweetspot står høyttalerene på utsiden av høyttalerene som er skjult i frontveggen. De trenger derfor ikke flyttes når man ser på film.

Da er det bare å komme seg på nett, for å oppdatere hjemmesiden

Oppsummering / tanker om bygget:

Ting som jeg ville hatt gjort annerledes: Laget større hull i innvendig avstiver (skjekket ikke at jeg fikk hele hånden i gjennom).

Har man i utgangspunktet bestemt seg for å nate kassene før man begynner på kassene, bør man ikke frese v-spor men heller frese sporene rett ned.(V-sporene blir mindre jo mere man pusser kassene)
    I mitt tilfelle var jeg usikker på hvordan jeg ville ha det, så derfor valgte jeg V-spor.

Endre jiggen til stavene, slik at tykkelsen hadde blitt mere nøyaktig.

Øvet vesentlig mere på nating, det ville blitt mindre arbeid i ettertid.

Ville jeg laget flere høyttalere på samme måte? Arbeidsmessig ble jeg litt skremt i begynnelsen, men når jeg ser resultatet glemmer man tiden og arbeidet som ble lakt ned, så svaret er helt klart JA.

Matchingen mellom høyttaler og Ma'en er nesten på plass, skal bare få tak i inngangsrør med bedre oppløsning i diskanten. Ellers er jeg veldig fornøyd med holografien spesielt dybden, og evnen høyttaleren har til å forsvinne i rommet

En bør ikke være redd for å bruke høyttalere med lav følsomhet (86db), det fungerer meget bra, men vil selvfølgelig ikke spille veldig høyt.

Dette oppsettet ble i utgangspunktet laget for rolige musikk typer som: akustisk,vokal, jazz, blues. Her er Ma'en i sitt ess.. (og nei, Ma'en er ikke verdens beste forsterker, men med dette oppsettet og med overnevnte musikk typer er jeg på riktig vei med hensyn til pris/ytelse).

Til mere krevende musikk ville jeg har laget en annen type høyttaler

(ide'er til høyttalerstativer er allerede på plass)

21.05.10

Høyttaler stativ

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... de spilene var jo en kjempe-idé.
    Blir spennede å se hvordan hjørne-overgangen til frontplaten blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det kan bli skikkelig pent

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Hmm... de spilene var jo en kjempe-idé.
    Blir spennede å se hvordan hjørne-overgangen til frontplaten blir.
    Heisan runer!

Med denne høyttalerkassa, ser jeg mange utfordninger.(ellers hadde jeg ikke forsøkt meg på dette :-)). Kommer til å lage 2-3 "test hjørner" av kasserte spiler og diverse rester. Ut i fra dette håper jeg at jeg finner den beste løsningen. Jiggen som ble lagd, fungerer som ventet, og har kun gått til innkjøp at nytt hardmetall blad til sirkelsaga for å få best resultat.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til supert håndtverk så langt! ... Lykke til... Gleder meg til å se (veien til) resultatet!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Dette ser ut til supert håndtverk så langt! ... Lykke til... Gleder meg til å se (veien til) resultatet!
    Takker for tilbakemeldingen!
    Blir litt fri i fra prosjektet i dag, kommer kun til å lage noen "test hjørner" for å se hvordan hjørnene på fronten kan bli
    (legger ut noen bilder i kveld)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig håndverk og smart idé med den jiggen. Det er alltid artig å se prosjekter fra folk som tydeligvis vet hva de holder på med. Flott!

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Typisk høy klasse fra deg :)

Liker virkelig designet, men hadde i grunn ikke ventet noe annet fra deg
    Som vanlig holder dine prosjekter høy klasse..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Stilig håndverk og smart idé med den jiggen. Det er alltid artig å se prosjekter fra folk som tydeligvis vet hva de holder på med. Flott!

Lurte litt på i dag om jeg hadde tatt meg vann over hodet.... når jeg ser hvor mye arbeid, som ligger å venter. Men når man ser en viss fremgang, klarer jeg å se fremover.

Dagens motto: det du ikke gjør i dag, slipper du å gjøre om igjen i morgen.:-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Liker virkelig designet, men hadde i grunn ikke ventet noe annet fra deg
    Som vanlig holder dine prosjekter høy klasse..
    Heisan Oddis!
    Ser du har kommet godt igang. Håper du får roen tilbake så du får gjort noe, på de nye kassene dine! :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jøss harru mista fingeren he he

Se det går fremover med monitorene Dette blir knallbra..
    Legger ved bildet du ikke turte å legge ut he he..
    Syns IKKE du har morbid humor

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Se det går fremover med monitorene Dette blir knallbra..
    Legger ved bildet du ikke turte å legge ut he he..
    Syns IKKE du har morbid humor
    ha,ha den var J.... bra. Er det Adobe som har vært innom?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha du hadde ikke fått jobb i statoil med de fingrene Vi har nettopp hatt tidenes største finger kampansje HMS på topp Kansje vi kunne lagre bildet her og legge det frem på en av møtene hehe Får se om de ser om det er ekte eller ei

Veldig flott arbeid du har på gang her, kunne ønske jeg hadde slike kunskaper og ikke minst verktøyet Handy med slik sirkelsag og slideskinner. Hvordan merke er det du bruker? Noe å ambefale?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av culexus
    Haha du hadde ikke fått jobb i statoil med de fingrene Vi har nettopp hatt tidenes største finger kampansje HMS på topp Kansje vi kunne lagre bildet her og legge det frem på en av møtene hehe Får se om de ser om det er ekte eller ei

Veldig flott arbeid du har på gang her, kunne ønske jeg hadde slike kunskaper og ikke minst verktøyet Handy med slik sirkelsag og slideskinner. Hvordan merke er det du bruker? Noe å ambefale?
    Første først!, originalbilde er ikke manipulert! (måtte ofre en mdf plate som skulle kastes. Borret hull i plata og tredde fingeren i gjennom + litt Heinz blandet med sort acryl maling)
    Når det gjelder føringsskinna er den av type: Master craft. koster ca 680 kr, og kan utvides med ekstra skinner.Brettet som sirkelsaga ligger på, kan justeres til de fleste sagene som er på markedet. Dette er vel å betrakte som et billigmerke, men det holder til mitt formål.
    Takker ellers for tilbakemeldingen, er greit å få vite om en er på riktig vei....

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du verden..

Dette blir jammen bra
    Virkelig GODT jobba Mr Langhelg

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du verden

Likte godt den "jiggen" du hadde laget Du har nå løsninger på alt..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke løsninger på alt men.. :-)
    Ble så f... i går etter testen av det nye Ultra Hd V2 lerretet, at jeg måtte ut i "furtebua" i dag for å få tankene over på noe annnet. Det eneste som var positivt var at moire var helt fraværende på det nye lerretet. Ellers a? Ser at terminalene er kommet på plass. Dette lover jo bra :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Jobber 12t nattskift denne helgen, så det er bare jobb, mat, og soving som teller.. Men har fri mandag og tirsdag, så håper jeg får gjort noe mer da

Skal jobbe 5 skift til, så har jeg fri i 14 dager.. håper jeg kan komme i mål i løpet av de 2 ukene.. men ikke godt å si.. mye pes med barna om dagen..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas minimonitor ferdig!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert over håndverket og utseendet! Tydelig at dette ikke er første gang du jobber med treverk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •