Min første DIY høyttaler basert på SEAS Njord

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første DIY høyttaler basert på SEAS Njord

Endelig har jeg fått ut fingeren og bestemt meg for hvilken høyttaler jeg vil bygge.

SEAS Njord var den som passet meg best lydmessig, men jeg likte ikke kabinettet. Heldigvis har jeg mer mot enn vett - så jeg tegner meg nytt kabinett :-)

Kittet handles fra Eltek, så kabinettet er egentlig det eneste som plager meg.

Jeg har laget bakplaten skrå og forlenget kabinettet for å få det høyt nok (105cm). Volumet skal være på ca 40l, og jeg har da litt plass i bunnen, som jeg tenkte jeg skulle dempe med sand i sekker. Ellers vil flatene dempes med asfaltplater og det som følger med i kittet fra Eltek.

Litt om høyttaleren:
    - 25TFFC - 1" tekstildiskant
    - CA21REX - 8" Bass/Melomtone (Delt på 2500Hz med 6dB/oktav)
    - Volum 40l
    - Bassrefleks, avstemt til ca 55Hz (hvis jeg leser impedanskurven riktig)
    - Frontmontert bassport

Foreløpig har jeg disse spørsmålene.
    - Driter jeg på draget med denne kabinettformen?
    - Skal jeg bygge i 19mm eller tykkere MDF?
    - Trenger jeg flere avstivere?
    - Har jeg bommet skikkelig på noe annet?

På forhånd takk for alle svar!

(For de som lurer: Høyttalerene skal kobles opp mot Cambridge Audio A500/D500 og skal spille i en ca 35kvm stor stue i et rekkehus)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ser spennende ut dette her!

Noen tips:
    En avstiver mellom diskanten og bassen.
    Monter avstiverne skrått slik at de ikke reflekterer lyd mot paralelle flater.
    Sørg for god luftgjennomstrømning gjennom avstiverne.
    Sørg for god luftstrøm fra elementet og spesiellt bak bassporten.
    19mm bør nok gjøre nytta her. Det er ikke store flater som kan settes i sving.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding og gode tips!

Hadde opprinnelig tegnet inn en avstiver mellom diskant og bass, men tok den vekk da det virket litt mye. Skal tegne den inn igjen i morgen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et av de svakeste punktene på kassa, og også det punktet som vil bevege seg helt klart mest når du spiller.

Jeg lurer på om du kommer til å savne litt effekt. Hadde det vært en tanke med et annet prosjekt?

Har du forresten sett på BEL-prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket på mange av DIY postene her på forumet det siste året (lest mye, postet lite), og BEL ser ganske spennende ut - men september...lenge å vente når elektronikken står i kjelleren og venter på et par høyttalere ;-)

Valgte å bygge Njord etter å ha hørt på høyttalerene i prisklassen 2-3000 på Eltek. Vet det finnes mange gode og bedre konstruksjoner der ute, men et sted må jeg begynne :wink:

Jeg håper at Cambridgen har nok krefter til å drive høyttaleren til et fornuftig lydnivå. (Setter ikke krav til et realistisk lydnivå... Kaptein Sabeltann på realistisk nivå....grøss)

Høyttaleren går stort sett ikke under 8 ohm (er nede i 6.5-7 ohm i bassen) og den virker passe lettdreven. (88dB i følsomhet er ikke supert, men bra nok)

Uansett - dette er det første, og sikker ikke det siste DIY prosjektet. Om en (god?) stund skal vi utvide kjellerstua, og da må det selvsagt snekres surround. Da blir BEL ekstra spennende!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •