Skjermkopper (for å hindre magnetisk utstråling) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En magnetisk kopp vil til en viss grad virke som en kortslutningsring. Den vil også påvirke magnetens dunamiske kapasitet. Begge disse faktorene påvirker forvrengningsmønsteret.

Massen endres ikke. Men alle massekomponenter vil i samspill med BL-produktet skape frekvensgangen. Dersom man endrer BL-produktet ender man forholdet mellom BL og masse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortslutningsring? Sier du at en skjermkopp virker på samme måte som kortslutningsringer på polstykket (ScanSpeak SD-1, Seas Excel osv.)?

Jeg trodde magneten skulle levere et statisk felt, og da trenger man jo ingen dynamisk kapasitet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En magnet vil opptre svært dynamisk, og det er frekvensavhengig. En skjermkopp har langt fra like stor effekt som kortslutningsringene i for eksempel Excel og SD-1 magnetsystemene. Imidlertid er effekten noe av den samme, bare mye mye mindre. Hadde magnetfeltet vært rent statisk hadde man heller aldri behøvd å implementere noen kortslutningsringer på polstykket. Magneten er opphav til ganske mange avvik i et høyttalerelement og det er nesten bare i den dypeste bassen at slike magnetiske hvirvelstrømninger ikke gjør så mye av seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mange faktafeil, Snickers-is.

En magnet/magnetsystem har et statisk magnetfelt. Evt. kan vi snakke om en viss grad av flux-modulasjon, og det er ikke frekvensavhengig, men strøm-avhengig. En av fordelene med ScanSpeak SD-1 og Excel er at kobberringen på polstykket motvirker denne modulasjonen. En skjermkopp har ingen effekt i forhold til å hindre dette.

Du blander antakelig "magnetiske hvirvelstrømninger" med hvirvelstrømstap som oppstår i polstykket. Dette er elektriske strømmer og forbedres også med cu-ringer, og ikke skjermkopp.

Hvis man skal snakke om problemer i et magnetsystem er det nettopp i den dype bassen at man merker effektene av de u-lineære forvrengningsmekanismene.

For å vende tilbake til temaet i tråden:
    Det er ikke noe problem å sette på en skjermkopp på en basshøyttaler. Man vil påvirke BL-faktoren litt, og det vil endre følsomheten og Qes(og dermed også Qts) litt, men det trenger ikke bety en de-gradering av lydkvalitet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phillip Marco
    Du blander antakelig "magnetiske hvirvelstrømninger" med hvirvelstrømstap som oppstår i polstykket. Dette er elektriske strømmer og forbedres også med cu-ringer, og ikke skjermkopp.
    Det er ikke snakk om å blande sammen. Det er riktig som du sier at det er elektriske strømer som går i kortslutningsringene. Det vil også gå en liten anelse elektriske strømmer i skjermkoppen, eller for den saks skyld alle ledende materialer omkring elementet. Jeg har allerede poengtert at denne effekten er svært liten.

Her ser du målinger gjort på et element uten skjermet magnet:

Her ser du målinger på samme element med skjermet magnet:

Her er det ganske tydelig at effekten av skjermkoppen er frekvensavhengig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare understreke for de uinnvidde at det nok bare er frekvensene OVER 500Hz som er målt for det ovennevnte elementet. Under 500Hz er kurven høyst sannsynlig en ren simulering.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is, du baserer disse kontroversielle uttalelsene på "datablader" fra Lyeco, eller hvem det nå er?

Det er jo helt tydelig at dette er to forskjellige høyttalere.
    Kantresonansen ved 1kHz og oppbrytningen av membranet ved 4.5kHz har ingenting med skjermkopp eller "magnetiske hvirvelstrømninger" å gjøre.

Hvis du virkelig vil se på forskjellen må du måle den samme enheten før og etter skjermkoppen er satt på.

Roffe, ja den er sikkert simulert. Det merkelige er at lavfrekvens-avrullinger ser ut som en 4.ordens respons (bassrefleks), mens impedansen sannsynligvis er i friluft. Men det blir jo enda mer off-topic å dra dette videre inn i tråden. Beklager.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phillip Marco
    Hvis du virkelig vil se på forskjellen må du måle den samme enheten før og etter skjermkoppen er satt på.
    Ja, for å ha helt nøyaktige vitenskapelige avvik. Men de to ovennevnte kurvene er for to modeller, henholdsvis med og uten skjermekopp, men ellers identiske. Klart man må ta høyde for produksjonsavvik, men de er neppe så store at de kan føre til forskjellene i kurvene, spesielt i frekvenstoppen rundt 4500Hz og "dalen" før denne mellom 1200Hz og 4000Hz.

Elementene kurvene er hentet fra er IKKE Lyeco-elementer, og jeg skjønner heller ikke at det skal være vesentlig i argumentasjonen hvilket merke det er. Det som er vesentlig er at elementene er produsert på samme måte, med unntak av den påmonterte skjermekoppen.
    Modellene er til informasjon henholdsvis Silver Flute W17RC38-08 og Silver Flute W17RC38-S-08. Samledatablad finner du her: Silver Flute Spesicication (pdf)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke å si noe negativt om Lyeco, beklager hvis det ble oppfattet sånn. Det spiller ingen rolle hvem som har produsert dem, men jeg mener at det er sannsynlig at forskjellene ligger i ekseplarvariasjon, og ikke skyldes skjermkopp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike variasjoner går igjen på nesten alle elementer. Det som fort kan gjøre slike utslag som du ser her er følgende:

Det er helt klart at dette er et papirmembran med en viss grad av oppbrytning. Jeg mente overhodet ikke å bruke den lavere delen av kurven som indikasjon på noe som helst da den som i de fleste andre tilfeller er koblet sammen med en simulert kurve. Uansett vil det ved 1Khz og helt opp til oppbrytningen være en del forvrengning forårsaket av papirmaterialet. Disse er selvsagt frekvensavhengige, og vil også påvirke faseresponsen i relativt stor grad. Dersom en hendelse (les resonans) i den magnetiske massen er i fase med, eller i motfase med de enkelte forvrengningskomponentene i membranet og man endrer magnetens egenskaper vi man også fort endre frekvens, Q-verdi osv på de forvrengningskomponentene som oppstår i selve magneten. Det vil da medføre at fasesamsvaret mellom magnetsystem og bevegelige komponenter vil bli endret, noe som igjen kan medføre at fase blir motfase osv.

Det er viktig å merke seg at ikke dette alltid vil slå ut slik som i dette eksempelet. Har man med et godt uskjermet element å gjøre er det stor sannsynlighet for at det slår feil veg når man skjermer det da det vil påvirke samsvaret mellom magnetsystemet og membranet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Interesant emne dette.
    Inspirert av dette bare MÅTTE jeg jo få ferdig centerprojektet mitt.
    Holder akkurat på jomfrulytten. :wink:
    MEGET positivt må jeg si. kan hende jeg må dempe diskanten en liten tanke,eller en runde med div. høyttalerkabler. Må innspille delefilter før en event. konklusjon.
    Kassen ble meget tung, og blir nok helt sikkert liggende.
    Kan ikke høre noe negativt fra skjermkoppene. Har ikke måleutstyr så dette er tatt fra hørselen.
    Det ligger noen byggebilder på:

http://www.haudios.net/galleri05.htm

Filteret er tatt omtrent direkte fra gamle seas froy,noe som jeg synes virker MEGET BRA.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ser jo meget lekkert ut det! Jeg reagerer imidlertid på en ting. Jeg har testet den diskanten i en baffel med step på hver siden slik som du har der. Det fungerte meget dårlig og diskanten ble ikke mye snill. Jeg hadde noen kraftige avvik rundt 2-3k. Prøv å få skrådd de kantene mye mer og kanskje dempe dem også. For å ikke ødelegge det visuelle må du kanskje lage deler av fronten sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig den rompesprekken bak. :lol:
    Håper du har dimensjonert den tilstrekkelig, så den ikke promper.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Takker for tilbakemelding.
    Bare det ikke kommer noe ut der bak,så kan jeg leve med litt "promping" :lol:
    Neida det er ikke antydning til "blåselyder" faktisk så er denne konstruksjonen lang over forventning. Faktisk overraskende dyp bass.
    Når det gjelder det avviket rundt 2-3k snickers-is, så er ikke dette verre enn at jeg kan leve med det.(i hvert fall det jeg kan høre på nåværende tidspunkt) Til vanlig musikk/tale så tror jeg ikke dette blir så stort problem.(får se når den kommer inn i hovedanlegget.) Husk skal kun bruke denne som center under filmtitting. Musikk blir spilt kun over fronthøyttalere uten center og suber.
    Sitter nå å lytter på denne centeren over zappulse ,en moddet embla pre one og en dvd spiller. mye godlyd
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut, Jan I.!
    Avrunding av portåpningen var en fin forbedring av originaldesignen.

Snickers-is har et poeng i at det kan være et problem med diffraksjon rundt tweeteren, men det er mest målbart rett på aksen og det er ikke sikkert at responsen er nevneverdig påvirket hvis du går litt ut fra senter-aksen.

Men en liggende MTM konfigurasjon er ikke ideell i en senterkanal. Man vil få utfasinger i "off-axis" responsen, spesielt rundt delefrekvensen.
    En bedre løsning, dog mer komplisert, vil være en 3-veis konstruksjon med diskanten over mellomtonen og bassene ved siden av dem igjen.

Men det får bli neste gang, Jan I. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt målt den samme diskanten med samme type step, laget i hobbyplater. Avviket var på opptil 9 dB i et smalt bånd, noe jeg synes er veldig mye.

Når det gjelder MTM så er poenget at den utfasingen som kommer fra ett element skal kansellere den fra det andre (eller rettere sagt overgangene mellom diskant og mellomtone). Dette er imidlertid avhengig av at filteret har en nogen lunde 90-graders summering slik at man får en peak fra den ene når man får en dip fra den andre. Den store fordelen med dette er at man får relativt linjær frekvensgang både vertikalt og horisontalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Flott med gode innspill.
    At du har fått så mye som 9dB i forskjell snickers-is synes jeg var mye.
    Men det kan jo være i et veldig snevert område.
    Klarer ikke å høre noe ved nåværende oppsett. Skal som sagt prøve skikkelig i hovedanlegget så får vi se.(blir vel utover vinteren en gang)
    Skulle egentlig ikke ha "stepp" på fronten,men mere en v formet sak.
    Problemet da var å enten lage fronten i 3 forskjellige stykker å frese disse ut hver for seg,eller ikke å frese ut til elementer i det hele tatt.
    Fikk ikke plass til fresen når jeg laget hele fronten som en V i et stykke.
    Kan hende jeg eksperimenterer med forskjellige fronter etterhvert,time vil show.
    At jeg blir å ha centeren liggende kommer mere av praktiske årsaker.
    Har liten plass,og når jeg har lerretet nede så MÅ centeren stå over dette.
    SOM SAGT kompromisser hele veien (noen som kjenner seg igjen :roll: )
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen :wink:

Ett triks for å få et faserent system om du vil ha den forsinkelsen i diskanten er:

Om senteren ligger under bildet bruker du en flat front, og setter diskanten lavere enn bassene.

Det er ikke sikkert det blir noe dårligere om du flytter alle elementene på linje i en flat baffel heller.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •