AMP: RCA in og speaker out - koblingsspørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AMP: RCA in og speaker out - koblingsspørsmål

Hei.

Da er jeg i gang med min første DIY effektforsterker, men jeg forstår jo nå at jeg burde tatt elektro i tidligere år. Jeg er jo rimelig grønnsak på dette med elektronikk, så mine spørsmål er vel rimelig elementære. Uansett er det aldri for sent å lære noe nytt, og med litt hjelp så kommer jeg helt sikkert i mål med dette første nybygg.

Utfordringen jeg står ovenfor er at jeg ikke forstår helt hvordan jeg skal koble RCA in, samt SPEAKER out. Dette til tross for at jeg har koblingsskjema. Begge disse har jord og inn/ut på sine respektive kontakter. Spørsmålene mine er derfor:

1. Skal RCA inn kobles med to ledninger fra RCA-pluggen og i tillegg ha jord fra annet sted? Er det mulig/ønskelig/bra å bare bruke en ledning fra RCA inn (i tillegg til generell jord)?

2. Egentlig mye som spørsmål nr. 1, bare at det denne gangen dreier seg om høyttaler ut. Er det der meningen at jeg skal bruke kun en ledning til ht-ut, pluss en generell jordledning?

Vedlegg 62798

Elementære spørsmål, men jeg ønsker ikke å ødelegge noe sånn helt med det første. Jeg håper derfor på hjelp fra en barmhjertig samaritan, og spør gjerne dersom noe er uklart.

Ha en fortsatt fin dag!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal du ha en støy-fri forsterker må all jord kobles til samme punkt. På engelsk kalles det star ground.

Derfor skal du koble fra print-kort til felles jord og fra plugger til felles jord.

Bruk gode dimensjoner, især på høyttaler-koblingene. Hvert print-kort trenger kun en kobling til jord.

I noen tilfeller vil du få bedre resultat ved å bruke skjermet signal-kabel mellom inngangs-plugg og print-kort.

Regner med at du er koblet til jord via strøm-tilførselen. Du får gjerne et bedre resultat når denne er isolert fra lyd-jord.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •