Gigawork DAC - Erfaringer og modifikasjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gigawork DAC - Erfaringer og modifikasjoner

Hei!

Det finnes et par tråder rundt om kring hvor denne blir diskutert, så tenkte å lage en ny for å "samle trådene" litt, og la det være en tråd for folk som vil modifisere også. Dersom du har noe å komme med her; post alt du kan!

DAC'n som omtales her er "Gigawork DAC 192/24 w/USB". En DAC med 3 inputs; Optisk, Coax (RCA) og USB. Den er å få kjøpt hos denne E-bay storen, og fås i flere "pakker"; Uten trafo, med trafo (tidligere ringkjerne, men har blitt byttet til R-type pga. det gir mye mindre støy), og dersom du kontakter selger, kan du og få den ferdig motnert i chassis. Selger er og behjelpelig med å markere pakken som gift..., dersom det er en gave... 8)
    Selgeren selger også en enkel OpAmp oppgradering. En får kjøpt OPA627 OpAmps som lett kan byttes ut med de orginale, og som vil gi DACen et ytterligere løft lydmessig.
    Det er utrolig praktisk med USB-inngang..., og den fungerer som yggdrasill sier her;
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Når du kobler DAC'en til PC blir den installert som et ekstra lydkort. Mulig du trenger drivere til dette, muligens ikke. Når du velger å spille av lyd via DAC vil det eksisterende lydkortet i PC'en ikke være i bruk, og dermed ikke ha noen innvirkning på lyden.
    Her er et bilde av DACen;

Manualen er lagt ut her!

Yggdrasill har gjort meg oppmerksom på denne wikien!. Denne kommer nok til å bli fyllt opp med masse god info også!

DAC'en takler signaler opp til 192khz 24-bit, og støtter også upsampling(/oversampling) av signaler som er lavere enn dette. Upsampling modulen er en separat modul som festes midt på kretskortet. Jumpere på kortet angir upsamplingrate;

Tatt fra et annet forum;
    Single speed mode: I/P sampling rate up to 50K - 128x oversampling
    Double speed mode: I/P sampling rate up to 100K - 64x oversampling
    Quad speed mode: I/P sampling rate up to 200K - 32x oversampling

Single speed works with sample rates up to 50KHz
    Double speed works from 50KHz up to 100KHz
    Quad speed works from 100KHz up to 200KHz

So, for 44.1K input (which I assume is what you have?) the best mode is single speed because the DAC will internally oversample to the maximum extent possible. It appears that you have got it working in double speed at 44.1KHz but this is below the rated minimum for this mode. It's actually only if your source has greater than a 50KHz sample rate that you have to switch it into double or quad modes.
    Now, if you have a 96KHz source you would need to manually switch into double speed mode. Automatic switching can be achieved by making a connection with pin 16 of the CS8416, as the 8416 detects incoming sample rates above 96KHz.
    Hvordan en best skal sette switcher, håper jeg å få utredet og vil komme tilbake til. Dersom noen har "perfekt oppskrift" eller forstår det som står i manualen; venligst gi beskjed.

Kjente oppgraderinger/mods (gi meg beskjed dersom du vet om noen flere);
    * OpAmp oppgradering; Bytte OpAmpene som følger med orginalt til OPA627. Selges av samme selger.
    * Erstatte OpAmps med jensen-transformers - 11p1. Dette skal visst være en stor oppgradering iflg både bruker "Thorwald" og andre i andre forum.
    * Erstatte OpAmps med rør. Klassisk oppgradering for rør-entusiaster. Vet ikke om noen her på forumet som har utført denne, men det skal være populært.

Howtos;
    Inputselector: Jeg har satt DACen inn i et chassis jeg fant i en EL-retur kontainer (se tråden her). Basert på å lodde 3 ledere på disse jumperene, fikk jeg en 3-punkts bryter til å velge inputs på følgende måte:
    Pinner;
    1-3-5
    2-4-6
    Koble sammen 1(eller 2)-3 for Optisk, 2(eller 1)-4 for USB, ingen for Coax (RCA). Pin 1 og 2 er i praksis den samme, så med en bryter som kan koble 1 - 3, 1 - 4 og "ingen", så har du input-selector.

Bytte OpAmp:
    Skifte av op-amp gjøres ved å vippe ut de to som står der allerede, for deretter å presse inn de nye. Du trenger kun en liten flat skrutrekker, en nebbtang eller lignende for å få tak i op-ampene.
    Kondensator Bypass: (Vi vil gjerne ha hakket mer info og eventuellt bilder av dette yggdrasill)
    Det er 2 sett med kondensatorer i denne DAC'en(i alle fall i min). Det ene settet står rett ut av DAC-chipen, det andre mellom low-pass filteret og utgangsbufferne. Så lenge du beholder original-konfigurasjonen med opamper vil du ha glede av å bypasse alle kondensatorene. Det står elektrolytter der fra før. En bypass kondensator kobles i parallell med den eksisterende. Normalt setter man inn en kondensator med lavere verdi/kapasitans og høyere kvalitet. Dette gir normalt en opplevelse av de høyerer frekvensene. På denne DAC må de eventuelt loddes på undersiden av kretskortet. Du trenger en loddebolt/-stasjon med relativt smal spiss. Kondensatorene er nødvendig, i alle fall det første settet. Det andre settet gjør konstruksjonen mer robust mht varians i opamper og strømforsyning.
    Transformator i stedet for OpAmp (det er i stedet for? .. korriger meg dersom jeg tar feil)
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Jeg har oppgradert med disse: Jensen-transformers 11p1
    Jeg har ikke angret på denne upgraden, for om den var bra før ble det hele altså vesentlig bedre nå. Tror jeg betalte ca. en tusenlapp for disse jensen trafoene. De loddes enkelt på undersiden der det er merket med r+, r- og l+ l-. Alle kan klare dette, jeg er eks. helt grønn selv.
    EMI-filter på strømtilkobling: (takk til PureFlare)
    For å få "renere strøm" kan det være lurt å bruke en slik (eller tilsvarende);"Shielded Power Entry w/M5 Medical" i stedet for den orginale strømtilkoblingen. Rett og slett bare for å fjerne litt støy.

Erfaringer:
    Håper folk kan bidra i tråden med erfaringer rundt denne. Jeg legger dem inn her etterhvert som de dukker opp...

Jeg har "orginalversjon" med OPA627 oppgradering, og synes lyden er utrolig. Lydbildet er blitt større og dypere. Når jeg lukker øynene faller jeg "naturlig" inn i lydbildet og kan bare sitte å nyte musikken. Dynamisk, mykt, nydelig... Det er mange som mener denne slår andre DACer som koster myyye mer.

Sitat Opprinnelig postet av -Marte
    Jeg har spilt i noen måneder med den DACen nå. Jeg er rett og slett målløs! Jeg trodde virkelig ikke det skulle gå an å få noe så bra til den prisen! Min andre DAC, en Cambridge Azur DacMagic kan overhodet ikke måle seg på noen punkter. Gigawork er mer dynamisk, glattere, mer organisk og vesentlig bedre på holografi. Det eneste problemet er at den lager en del støy. Jeg har forsterker med grei gain og høyttalere med 100dB følsomhet, og derfor er en "digital susing" lett hørbar. Med mine andre høyttalere (90dB/w/m) er det dog ikke noe problem
    Dessverre uten å ha prøvd det, vil jeg tro at dette vil løses med ny DAC-chip.
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Da har jeg fått testet litt, og må si jeg er storfornøyd med denne boksen, lyden er mere detaljert, det er mer trykk i bass, samtidig som at det er et åpent lydbilde, kort og godt mer av alt.
    Har testet på cd og parabolboksen, når jeg tester på parabolboksen er det er lett å svitsje mellom HDMI og analog på Yamahaen dermed er det lett å samenligne før og etter også.
    Konklusjon etter 1 times lytting er
    Sitat Opprinnelig postet av FAB
    Dacen med OPA627 kom i helga. Satte i upSampling, og Fyflate så bra den spilte med en gang! Anlegget ble løftet flere hakk. Gleder meg når den har fått spilt en 50-100t. Dette er en dac av høy klasse. Tror det må bli en til anlegg nr.2 etterhvert. Jeg har hatt flere dacer, synes den er på høyde med electrocompanet sin ecd1 dac uten tvil (Den bruker den samme chippen cs4398 (coax), men tror den har enda bedre analog del med opa627). Dette er vanvittig kvalitet for den prisen, noe av det bedre jeg har hatt.
    Takk til alle som bidrar til denne tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd, bra tiltak!

En liten kommentar. Når jeg upsampler i player/os, og kjører DAC'en uten upsamplingskortet, så kan jeg ikke feede denne med mer enn 24/96. Dette har jeg rapportert til selger, som skulle se på det, men jeg har enda ikke fått noen tilbakemelding. Dette selv om det er over 4 uker siden. Så skal denne kjøres som en NOS dac, bør man kanskje sjekke dette ytterligere før innkjøp. Men det er kanskje andre som har fått til dette?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Torwald!

Dersom denne skal brukes som NOS-DAC (Non OverSampling DAC), må en nok sette M0-M3 switchene i andre modus. Vet ikke dette sikkert, men post svaret fra selger når du får det. Kan være greit å få vite akkurat hvordan en best mulig kan bruke DACen for ulike modus.

Prøv å purre selger. Han pleide å svare relativt raskt når jeg var i kontakt med han. Alltid noe som forsvinner i mengden.

Edit (editert igjen); Hva om du satt alle switchene (M0-M1-M2-M3) til "1", ELLER M0 og M1 til "0", M2 og M3 til "1"? Da tror jeg den skal takle 24-bit data med sampling-rate opp til 200khz...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Edit (editert igjen); Hva om du satt alle switchene (M0-M1-M2-M3) til "1", ELLER M0 og M1 til "0", M2 og M3 til "1"? Da tror jeg den skal takle 24-bit data med sampling-rate opp til 200khz...
    Jeg har testet alt, og på mitt oppsett fungerer ikke dette uansett hvilke settings som benyttes. Jeg fikk svar fra selger, de skulle teste dette og gi meg beskjed om dersom det var noe jeg kunne gjøre for å utbedre dette (det er etter dette jeg ikke har hørt noe). Fikk også tilbud om å sende DAC'en i retur. MEN det vil jeg jo ikke, den låter jo knallbra, så noen alternativer til denne latterlige prisen finnes jo ikke! Hehe... Det var dagens reklame!

Så får jeg heller leve med at det er en 24/192 upsampling-dac og en 24/96 NOS-dac. Det kan jo hende dette lar seg løse, men hos meg er ikke dette et problem lenger siden jeg ikke upsampler hverken i player/os/dac. Uansett låter dette knallbra i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spilt i noen måneder med den DACen nå. Jeg er rett og slett målløs! Jeg trodde virkelig ikke det skulle gå an å få noe så bra til den prisen! Min andre DAC, en Cambridge Azur DacMagic kan overhodet ikke måle seg på noen punkter. Gigawork er mer dynamisk, glattere, mer organisk og vesentlig bedre på holografi. Det eneste problemet er at den lager en del støy. Jeg har forsterker med grei gain og høyttalere med 100dB følsomhet, og derfor er en "digital susing" lett hørbar. Med mine andre høyttalere (90dB/w/m) er det dog ikke noe problem

Dessverre uten å ha prøvd det, vil jeg tro at dette vil løses med ny DAC-chip.

Harald

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://diydac.wikispot.org/Front_Page

Ikke særlig utbygd ennå, men det kommer sannsynligvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, da har jeg fått skrudd av lokket, og tatt noen bilder, bildene er ikke veldig gode da jeg har et gammelt kamera som ikke samarbeider.

Vedlegg 62700 Vedlegg 62701

På bildet over diode koblingen så tror jeg du ser hvordan den er koblet.
    Hvilken ledninger som brytes av bryteren er jeg ikke sikker på, Det eneste jeg ser er at det er tre ledninger ut av bryteren og ned på print kortet. Kan sikkert prøve å måle meg fram til noe en kveld jeg har tid.

Håper dette forklarte noe av det du lurte på Kiskogl.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk arimoen! Dette ser jo bra ut. Dette må måles og lekes litt med. ... og kameraet gjorde jo jobben bra.

Et bilde av bryteren og hvilke ledninger som går inn og ut hadde sikkert forklart en del. ..,. så bryteren står altså ETTER trafoen? .. trodde det var mest fornuftig å bryte kretsene før de nådde trafoen..., men nå har ikke jeg så dyp kunnskap i elektronikk etc heller da.

Foreløpig har jeg ikke noen bryter utenom den store manuelle bryteren som innebærer at jeg drar ut kabelen. .., som du sikkert har skjønt, har jeg planer om å få en på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg har misforståt, det jeg tatt bilde av er ledningene for switching mellom usb,opt og coa. Men nå forstår jeg at det du ville ha er selve på og av knappen, den er nok før trafoen ville jeg også anta.
    Jeg har ikke skrudd på lokket igjen, så jeg tar nye bilder av knapp og koblinger i kveld.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    arimoen;
    Den er grei. Jeg ser faktisk at switchinga ser ut til å være gjort på en annen måte enn hva jeg har gjort, men det jeg har gjort fungerer utmerket det og... (og er mer korrekt i forhold til jumperene tror jeg...)

Det er interessant å se det første bildet ditt; Det ser ut som om en kan ha en diode for hver input... ettersom det står; "COX, OPT, USB, GND, +5V og S1".
    "on" dioden er koblet på mellom S1 og GND.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen bilder av strøm tilkoblingen.

Vedlegg 62742 Vedlegg 62743 Vedlegg 62744

Det er bare den røde ledningen som brytes, ser at han som satte sammen boksen min har manglet ledning med riktig tversnitt, så han har da brukt to tynne isteden, er nok lurt å bytte ut denne

Ang. dioden så er den blå og plagsom sterk 8) , skal prøve med en motstand på 5v siden for å dempe den.

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig fått kjøpt meg en slik DAC jeg også :)

Se link for byggeprosjekt
    Skal modifisere denne etterhvert, men er i gang med nytt høyttaler prosjekt også.. så får ta en ting om gangen..
    DAC

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenker når jeg ser denne dacen er at kretskortlayouten rundt selve chipen er helt bak mål. De har tydeligvis ikke tenkt på avkobling og ground loops når de plasserer dacen på et egen drop-in kort uten noen andre komponenter. Dette gjelder forsåvidt op ampene også. At det støyer litt kommer ikke som noen overraskelse.

Hvis du har litt loddeerfaring ville jeg flyttet alle avkoblingskondensatorene så nærme chipen som mulig, med kortest mulig vei til jord.

Det ser forøvrig ut som en fin dac. Masse gode komponenter. Sikkert en del småplukk som kan forbedres med tanke på layout og optimalisering av komponentverdier.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva i alle dager har de gigantiske kondensatorene å gjøre etter regulatorene?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flexxo; Setter pris på alle fornuftige innspill ang denne. Selv, har jeg liten erfaring med kretskort, men er ikke redd for en loddebolt

Dersom du har lyst til å lage en liten "guide" med illustrasjoner om hva du synes er galt, må du gjerne bruke bilder herfra (se de øverste jpg-filene). Når du stiller spørsmål rundt hva de gigantiske kondensatorene gjør etter regulatorene....., kan bare jeg spør tilbake; "Regulatorene?" ..., hvis du kunne lagt inn en pil eller to på noen bilder og foreslått endring, er du hjertelig velkommen...

Merk at det også er andre som har kommentert en noe "overdreven" bruk av kondensatorer på denne .... og har bypasset kondensatorer hist og pist. Dersom noen vet hvilke og har bilder/tegninger/etc; post i vei!!

Støynivået skal forresten ha vært årsaken til at ringkjernetrafoen som fulgte med tidligere ble erstattet av en "R"-type transformator.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann gjort noen modifikasjoner på min dac, det skal også nevnes at skjema som følger med på cd ikke er helt korrekt(gammel DAC,, 4370 tror jeg) de har nå bruket samme løsning som referanse design på databladet til 4398.

Dette kortet er bygd opp med forskjellige jord plan (som er koplet sammen med ferriter )er ikke faren for jord-strømmer/ground-loops så stor som feks på en forsterker.
    Jeg likte heller ikke løsningen ang hotswap av dac(dvs kretskort),men gjorde noen målinger på power samt osc, men synes støy nivået ikke var så høyt som fryktet.

Det jeg har gjort er :
    Støy filter på 220V støpsel. ( standard type)
    Dreie bryter på input velger 2-pol ( velger mellom alle 3 inputs)

Fordi kondensatorene er plassert nærme DC-DC konv sin kjøle plate vil de få mye stråling varme og etter hvert tørke ut.
    En kjapp og enkel løsning på dette til være å lodde ut kondisene og montere dem på undersiden(husk riktig pol).
    Siden kassa min er lav/liten lage jeg isteden en "heat-shield" av en simpel alu profil og plasserte den mellom kjøle platen til DCDC-konv og kondensatorene.
    itillegg fjernet jeg:
    Fjerne rød lysdioder på kortet,( kun greit å ha hvis man feilsøker på kortet)
    Fjerne USB lys diode.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureFlare
    Jeg likte heller ikke løsningen ang hotswap av dac(dvs kretskort),men gjorde noen målinger på power samt osc, men synes støy nivået ikke var så høyt som fryktet.
    Støy filter på 220V støpsel. ( standard type)
    Testet du med ringkjernetrafoen eller med den "nyere" R-typen? R-Typen skal jo ytterligere redusere støy.

Støyfilter på 220V... type slik? ... eller slik? ... eller noe ferittkjernegreier?

Jeg så og på bildet av kretskortet over at når det bestilles "ferdig i chassis" så er kretskortet gjordet. ... Det har ikke jeg gjort, men regner med det er fornuftig...

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne ha bestilt meg en slik DAC, men selgeren svarer meg ikke på ebay. Litt kjipt egentlig. Nå er ikke jeg av den tålmodige typen heller, men en uke er vel i det meste laget?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Skulle gjerne ha bestilt meg en slik DAC, men selgeren svarer meg ikke på ebay. Litt kjipt egentlig. Nå er ikke jeg av den tålmodige typen heller, men en uke er vel i det meste laget?
    Det er i det meste laget ja... Prøv en gang til.
    Hvis du ikke vil ha med chassis, er det bare å bestille...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Det var jo merkelig, han har jo vært rene "lynet" når jeg har kontakter han.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •